Aanrader om te doen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Goeie tip! hoe was de sneeuw afgelopen week? Is natuurlijk niet heel veel sneeuw gevallen laatste weken daar…

JurrianvanLoo op 04 jan 2024 10:43

Er is deze week wel weer sneeuw gevallen, daar knapte het echt van op en levert ook weer mooie plaatjes op!

null

*bericht bewerkt door Teddie op 04 jan 2024 17:27

Goeie tip! hoe was de sneeuw afgelopen week? Is natuurlijk niet heel veel sneeuw gevallen laatste weken daar…

JurrianvanLoo op 04 jan 2024 10:43

Er is deze week wel weer sneeuw gevallen, daar knapte het echt van op en levert ook weer mooie plaatjes op!

null

Teddie op 04 jan 2024 17:08

Mooie foto

Wij rijden helaas weer naar huis, na een fijne week in Val Cenis. We hebben onwijs genoten! Erg leuke, afwisselende pistes, veel met elkaar verbonden. Dus wanneer ik blauw wilde doen en de rest rood, kwamen we binnen no time weer samen. Wat we ook top vonden waren de restaurants langs de pistes. La Ranova met stip op 1, maar ook La Ferme du XXIII was leuk.
Wij hebben ook een uitstapje gemaakt, op een zonnige dag, naar Bonneval-sur-Arc en dat vond ik echt een aanrader, prachtige uitzichten daar heel veel sneeuw, dikke poeder, en ook weer een top restaurant langs de piste 😄
Na het skieen deden wij vaak nog een drankje bij het restaurant bij de ESF in Lanslebourg.
Het is ons zo goed bevallen dat we heel graag weer terugkomen en een prebooking hebben gedaan voor twee appartementen in Plan des Champs, dan nemen we mijn moeder en zus met haar gezin mee. Een kennis van ons zat hier dit jaar en dit is een top plek om samen te komen. En vanuit het appartement of het terras de kinderen te kunnen zien die nog even de sleeplift pakken of gaan sleeën. Is het al kerst? 🤣
Heel veel plezier in ieder geval, gaat helemaal goed komen daar!

Een vraagje aan de mensen die er al vaker zijn geweest. Wat is nou het handigst, snelst om te rijden vanuit midden nederland (regio Zwolle)
Naar mijn weten 3 opties:

  1. Route via Duitsland en Zwitserland. Via meerdere routeplanners als snelste, maar wel duur Zwitserland vignet?
  2. Via Maastricht, Luxemburg, Nancy, Dijon … en verder.
  3. Via Antwerpen, Brussel, Reims Dijon … en verder.

Iemand een beetje grove inschatting qua tol op route 2 en 3? En wat rijdt (in de regel) vlotter? Ondanks dat route 1 volgens de planners het snelste is, ken ik Duitsland, en is dat vaak niet zo heel snel… (drukte, baustelles etc) De 2 franse routes ken ik niet, eerste keer Frankrijk voor mij ;)

Let it snow

Welke periode ga je? Buiten de vakanties om, vind ik Frankrijk echt veel fijner rijden dan Duitsland. Minder verkeer, niet allemaal baustelle. Optie 2 en 3 beiden gedaan. Als ik heel vroeg vertrek liever route 2.

Wij hebben nu ook route 2 gedaan, vanuit Amersfoort. Op de heenweg op donderdag vertrokken en overnacht in Beaune, was heel relaxed rijden. Vandaag terug, had meer drukte verwacht, maar valt weer ontzettend mee. We rijden nu wel in 1 keer door.
Tolkosten durf ik niet te zeggen, we hebben met creditcard betaald, kan ik nu niet inzien. Maar ik schat zo’n 60 euro enkele reis? Maar pin me er niet op vast!

Een vraagje aan de mensen die er al vaker zijn geweest. Wat is nou het handigst, snelst om te rijden vanuit midden nederland (regio Zwolle)
Naar mijn weten 3 opties:

  1. Route via Duitsland en Zwitserland. Via meerdere routeplanners als snelste, maar wel duur Zwitserland vignet?
  2. Via Maastricht, Luxemburg, Nancy, Dijon … en verder.
  3. Via Antwerpen, Brussel, Reims Dijon … en verder.

Iemand een beetje grove inschatting qua tol op route 2 en 3? En wat rijdt (in de regel) vlotter? Ondanks dat route 1 volgens de planners het snelste is, ken ik Duitsland, en is dat vaak niet zo heel snel… (drukte, baustelles etc) De 2 franse routes ken ik niet, eerste keer Frankrijk voor mij ;)

JurrianvanLoo op 06 jan 2024 17:32

De tol bij opties 2 en 3 ligt wel een stuk hoger dan alleen een vignet voor Zwitserland. Je moet rekening houden met 60-70 euro tol voor een enkele reis (heb deze route dit jaar nog niet gereden dus kan iets afwijken). Kost wat, maar dan heb je ook wat want de Franse tolwegen rijden heerlijk. Aangezien alle routeplanners via Zwitserland als snelste aangeven en het ook nog eens goedkoper is zou ik het wel weten.

Wij rijden ook route 2. Op de heenweg net boven Lyon een F1 hotel geboekt. Vandaag in één keer teruggereden. Ging vrij vlot… vlak voor Luxemburg even langzaam rijdend verkeer en iets boven Venlo vanwege water op de snelweg.

Thanks voor de reacties! Korte conclusie: de extra tol die je betaalt is vooral voor het comfort van je reis, niet zozeer reistijd? ;) Vind het namelijk een knap bedrag enkele reis, maar als het me dan niet zoveel oplevert qua tijd en comfort, tsja, is het je dan waard…

Let it snow

Welke periode ga je? Buiten de vakanties om, vind ik Frankrijk echt veel fijner rijden dan Duitsland. Minder verkeer, niet allemaal baustelle. Optie 2 en 3 beiden gedaan. Als ik heel vroeg vertrek liever route 2.

Tiny-M op 06 jan 2024 17:35

We rijden op (zondag) 28 Januari heen, weekje later terug

Let it snow

Mijn evaring is dat het in de praktijk echt veel sneller is via Frankrijk. Wel ook afhankelijk van wanneer je rijdt. Rij je in de nacht en kachel je lekker door in Duitsland, dan dat doen.

Op zondag is Duitsland meestal ook prima te doen. Dan Duitsland (wel even opletten of er nog acties zijn van de boeren).

*bericht bewerkt door Tiny-M op 06 jan 2024 21:16

Mijn evaring is dat het in de praktijk echt veel sneller is via Frankrijk. Wel ook afhankelijk van wanneer je rijdt. Rij je in de nacht en kachel je lekker door in Duitsland, dan dat doen.

Tiny-M op 06 jan 2024 21:14

check. 't Zullen waarschijnlijk de ‘standaard’ reistijden zijn, uurtje of 04 's nachts weg. Ben zelf niet zo’n snelheidsmonster, autobahn waar het mag 150/160 cruise. De nacht rijden door Duitsland inderdaad altijd goed bevallen, overdag vind ik het maar niks.

Let it snow

Wij zijn dit keer via Duitsland en Zwitserland gereden, 46 euro voor vignet en dan in Frankrijk nog 2x14 euro tol. Scheelde zo veel vond ik!

Wij overnachtten heen in Chambery en terug zijn we door de nacht gereden.

Nu enorm heimwee. 😭

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Thanks voor de reacties! Korte conclusie: de extra tol die je betaalt is vooral voor het comfort van je reis, niet zozeer reistijd? ;) Vind het namelijk een knap bedrag enkele reis, maar als het me dan niet zoveel oplevert qua tijd en comfort, tsja, is het je dan waard…

JurrianvanLoo op 06 jan 2024 21:11

Voor ons wordt het niet eens als optie gegeven, dus natuurijk ook afhankelijk waar je de reis start. Voor ons dus geen overweging, maar gezien de kosten kan ik me voorstellen dat wanneer je wel gunstig woont tov deze route het het overwegen waard is!

Wij rijden helaas weer naar huis, na een fijne week in Val Cenis. We hebben onwijs genoten! Erg leuke, afwisselende pistes, veel met elkaar verbonden. Dus wanneer ik blauw wilde doen en de rest rood, kwamen we binnen no time weer samen. Wat we ook top vonden waren de restaurants langs de pistes. La Ranova met stip op 1, maar ook La Ferme du XXIII was leuk.
Wij hebben ook een uitstapje gemaakt, op een zonnige dag, naar Bonneval-sur-Arc en dat vond ik echt een aanrader, prachtige uitzichten daar heel veel sneeuw, dikke poeder, en ook weer een top restaurant langs de piste 😄
Na het skieen deden wij vaak nog een drankje bij het restaurant bij de ESF in Lanslebourg.
Het is ons zo goed bevallen dat we heel graag weer terugkomen en een prebooking hebben gedaan voor twee appartementen in Plan des Champs, dan nemen we mijn moeder en zus met haar gezin mee. Een kennis van ons zat hier dit jaar en dit is een top plek om samen te komen. En vanuit het appartement of het terras de kinderen te kunnen zien die nog even de sleeplift pakken of gaan sleeën. Is het al kerst? 🤣
Heel veel plezier in ieder geval, gaat helemaal goed komen daar!

Teddie op 06 jan 2024 17:11

Klinkt goed!!
Wij zitten ook in plan des Champs.
Kan je vanuit hieruit makkelijk lopen naar de andere plekjes, waar oa restaurants ed zitten?

Welke periode ga je? Buiten de vakanties om, vind ik Frankrijk echt veel fijner rijden dan Duitsland. Minder verkeer, niet allemaal baustelle. Optie 2 en 3 beiden gedaan. Als ik heel vroeg vertrek liever route 2.

Tiny-M op 06 jan 2024 17:35

We rijden op (zondag) 28 Januari heen, weekje later terug

JurrianvanLoo op 06 jan 2024 21:11

Als je op zondag rijdt, lekker via Frankrijk gaan, optie 2.
Dan kan je je tank nog even goedkoop volgooien in Luxemburg.
Tolwegen rond 75 per enkele reis.
Voordeel rijden op zondag in Frankrijk is, dat je dan geen vrachtwagenverkeer hebt, behalve de wagens die een koeling hebben en of eten vervoeren, de rest mag namelijk niet rijden op zondag.
Ander voordeel is, de route in Frankrijk is bijna alleen tolweg, behalve laatste 30 km ofzo en mocht het weer slecht zijn (sneeuw ed), dan worden de wegen super goed onderhouden/schoongemaakt!
Wij gaan 27 Januari, wellicht tot daar, hahha

Wij hebben dit nu niet gelopen, veel met de bus gedaan. Maar die rijdt niet elke avond volgens mij. Lopend is het volgens mij beide kanten uit ongeveer 20 minuten. Dat is ook nog wel te doen.

Wij hebben dit nu niet gelopen, veel met de bus gedaan. Maar die rijdt niet elke avond volgens mij. Lopend is het volgens mij beide kanten uit ongeveer 20 minuten. Dat is ook nog wel te doen.

Teddie op 07 jan 2024 08:53

Dank je wel, is de bus gratis op vertoon skipas, net zoals bv. In Oostenrijk?

Een vraagje aan de mensen die er al vaker zijn geweest. Wat is nou het handigst, snelst om te rijden vanuit midden nederland (regio Zwolle)
Naar mijn weten 3 opties:

  1. Route via Duitsland en Zwitserland. Via meerdere routeplanners als snelste, maar wel duur Zwitserland vignet?
  2. Via Maastricht, Luxemburg, Nancy, Dijon … en verder.
  3. Via Antwerpen, Brussel, Reims Dijon … en verder.

Iemand een beetje grove inschatting qua tol op route 2 en 3? En wat rijdt (in de regel) vlotter? Ondanks dat route 1 volgens de planners het snelste is, ken ik Duitsland, en is dat vaak niet zo heel snel… (drukte, baustelles etc) De 2 franse routes ken ik niet, eerste keer Frankrijk voor mij ;)

JurrianvanLoo op 06 jan 2024 17:32

null

Wij hebben dit nu niet gelopen, veel met de bus gedaan. Maar die rijdt niet elke avond volgens mij. Lopend is het volgens mij beide kanten uit ongeveer 20 minuten. Dat is ook nog wel te doen.

Teddie op 07 jan 2024 08:53

Dank je wel, is de bus gratis op vertoon skipas, net zoals bv. In Oostenrijk?

Eric4 op 07 jan 2024 09:07

Ja!

Wij zijn afgelopen zomer naar Slovenië geweest. Door Duitsland gereden dus.
Ik wist weer gelijk, waarom ik een PPT-hekel heb aan rijden door BRD. Je denkt vooraf “Leuk, lekker rauzen zonder snelheidsbeperking”. Vervolgens de hele weg, de ene na de andere baustelle. En dat is al minstens 10 jaar zo, en de komende 10 jaar nog steeds.

Wat een verrukking, om dan over de Franse Autoroute te mogen rijden. Iedere cent peage, dubbel en dwars waard. Ontspannen aankomen is heel wat waard.

The older I get, the better I was

En om weer terug OT te gaan naar Val Cenis, hieronder een link naar mooooie foto’s en een video vanaf het Franse skipass forum. Lariks-bossen, 1 van de grote voordelen van de Maurienne
https://www.skipass.com/live/val-cenis/sous-les-nuages-la-po…

The older I get, the better I was

Wij zijn afgelopen zomer naar Slovenië geweest. Door Duitsland gereden dus.
Ik wist weer gelijk, waarom ik een PPT-hekel heb aan rijden door BRD. Je denkt vooraf “Leuk, lekker rauzen zonder snelheidsbeperking”. Vervolgens de hele weg, de ene na de andere baustelle. En dat is al minstens 10 jaar zo, en de komende 10 jaar nog steeds.

Wat een verrukking, om dan over de Franse Autoroute te mogen rijden. Iedere cent peage, dubbel en dwars waard. Ontspannen aankomen is heel wat waard.

Onnem op 08 jan 2024 15:42

Op het moment is de A3 - A8 of A7 richting Oostenrijk wel goed te doen: 4 Baustellen over de hele rit.

Gang is alles

Als je een 6-daagse skipas hebt in de HMV, krijg je dan ook nog korting op een eventuele dagpas voor Val tho?

Let it snow

Gisteren terug gekomen uit Val Cenis.
(Ivm stakingen. Maar dag eerder naar huis gegaan).
Iedereen bedankt voor de tips.
Zoals jullie zeiden, de afdaling bij termignon, super!
En wat houden ze de pistes goed bij zeg, ondanks het weer, echt goeie pistes gehad.
En personeel super aardig.
Voor volgende jaar, weten wij de bestemming al😉

Gisteren terug gekomen uit Val Cenis.
(Ivm stakingen. Maar dag eerder naar huis gegaan).
Iedereen bedankt voor de tips.
Zoals jullie zeiden, de afdaling bij termignon, super!
En wat houden ze de pistes goed bij zeg, ondanks het weer, echt goeie pistes gehad.
En personeel super aardig.
Voor volgende jaar, weten wij de bestemming al😉

Eric4 op 03 feb 2024 21:27

Wat fijn dat het ook jullie zo goed bevallen is!

Gisteren terug gekomen uit Val Cenis.
(Ivm stakingen. Maar dag eerder naar huis gegaan).
Iedereen bedankt voor de tips.
Zoals jullie zeiden, de afdaling bij termignon, super!
En wat houden ze de pistes goed bij zeg, ondanks het weer, echt goeie pistes gehad.
En personeel super aardig.
Voor volgende jaar, weten wij de bestemming al😉

Eric4 op 03 feb 2024 21:27

Wat fijn dat het ook jullie zo goed bevallen is!

Teddie op 03 feb 2024 21:37

Zekers
We waren met ervaren skiërs en onervaren skiërs
Voor ieders wil was er wel wat.
Ben benieuwd hoe het is met “verse” sneeuw, haha
En ze hebben mooie plannen daar voor de toekomst
Hopelijk blijft het een niet ontdekt plekje, het is niks aan daaro😉

Klopt het dat de verbindingspiste “traverse” dicht is momenteel? Lijkt mij toch wel een piste die prioriteit #1 hoort te hebben in dit skigebied.

Verder zie ik dat beginnersstoeltjeslift Pré Novel (bij Plan des Champs) gesloten is. Is dit een spaarmaatregel/draait deze normaliter wel? Mijn groep bestaat namelijk uit 4 absolute beginners die starten vanaf de skischool bij Plan des Champs, zou dus een mooie toevoeging zijn voor hen.

We gaan 16 maart pas dus er kan uiteraard nog veel gebeuren in de tussentijd.

Gang is alles

Klopt het dat de verbindingspiste “traverse” dicht is momenteel? Lijkt mij toch wel een piste die prioriteit #1 hoort te hebben in dit skigebied.

Verder zie ik dat beginnersstoeltjeslift Pré Novel (bij Plan des Champs) gesloten is. Is dit een spaarmaatregel/draait deze normaliter wel? Mijn groep bestaat namelijk uit 4 absolute beginners die starten vanaf de skischool bij Plan des Champs, zou dus een mooie toevoeging zijn voor hen.

We gaan 16 maart pas dus er kan uiteraard nog veel gebeuren in de tussentijd.

Jesper op 10 feb 2024 12:53

De traverse is voor zover ik weet de hele tijd al dicht, met kerst ook. Hiervoor pak je de lift om terug te komen. Qua liften lijkt alleen de buffa gesloten. Ik check het altijd in de app Skitude.

Klopt het dat de verbindingspiste “traverse” dicht is momenteel? Lijkt mij toch wel een piste die prioriteit #1 hoort te hebben in dit skigebied.

Verder zie ik dat beginnersstoeltjeslift Pré Novel (bij Plan des Champs) gesloten is. Is dit een spaarmaatregel/draait deze normaliter wel? Mijn groep bestaat namelijk uit 4 absolute beginners die starten vanaf de skischool bij Plan des Champs, zou dus een mooie toevoeging zijn voor hen.

We gaan 16 maart pas dus er kan uiteraard nog veel gebeuren in de tussentijd.

Jesper op 10 feb 2024 12:53

Traverse is een heel lang pad. Was met kerst open, maar heel slecht. Maar geen enkel probleem, je kan gewoon met de stoeltjeslift naar beneden. Doet sowieso bijna iedereen, ook als Traverse open is.
Pré Novel is alleen op zaterdag dicht, als er toch geen lessen zijn. Rest van de week gewoon open.

Plaats een reactie