Teveel of te weinig wax?

Gister heb ik een middag in landgraaf geskied. Na het drogen van mijn skies zijn de randen wit.
Omdat ik de skies nog niet gebruikt heb na ze vorige week gewaxed te hebben, is de vraag of er nu teveel wax nog op t belag zat en daardoor wit uitslaan, of te weinig en de wax door de kunstsneeuw verdwenen is.
Gezien na het uitwrijven van de witte randen met een doek het belag weer zwart wordt, gok ik op een overschot aan wax. Het belag voelt ook niet ruw aan. Maar hoor graag de mening van de experts op t forum of ik mn rotobrushes wat langer moet laten draaien, of toch voor het extra laagje wax moet gaan.
Zie ook onderstaande foto’s.

null
null

Te weinig.
Teveel wax in je belag bestaat eigenlijk niet. Teveel ligt op je belag en schraap/borstel je er af. En anders is het na een paar afdalingen wel weg.
Te weinig zie je aan de soort halve cirkels ter hoogte van je bindingen (als je tenminste goed gesneden bochten op snelheid maakt).
Kunstsneeuw in de hal is vaak wel aggressief voor je waxlaag.

Te weinig.
Teveel wax in je belag bestaat eigenlijk niet. Teveel ligt op je belag en schraap/borstel je er af. En anders is het na een paar afdalingen wel weg.
Te weinig zie je aan de soort halve cirkels ter hoogte van je bindingen (als je tenminste goed gesneden bochten op snelheid maakt).
Kunstsneeuw in de hal is vaak wel aggressief voor je waxlaag.

Hessel op 19 dec 2023 20:03

Teveel wax zie ik heel regelmatig. Is prima voor je belag, heel slecht voor je snelheid. En wit uitslaan kan ook zeker daardoor komen.

Click. Click. Peace

Wanneer het belag van de ski wat hol of bol staat, blijft er in het midden of de zijkanten meer wax achter na het schrapen. Als dat het geval is, probeer een keer wat meer druk zetten op je zachte rotobrush of de zijkanten een keer extra te borstelen.

Het kan beiden zijn, gebruik je wax voor indoor? Daarmee heb ik het eigenlijk niet, als ik alleen basiswax gebruik wil dit wel eens voorkomen. Dan wax ik eigenlijk na 1x in de hal gelijk opnieuw.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als je in een hal geskied hebt…vrijwel altijd te weinig wax erna. Dat schuurt er af door het zanderige kunstsneeuw wat er ligt. Zou zeker opnieuw waxen.

Ik wax al jaren zelf. Ook voor ik indoor ga skiën. Na indoor skiën is de wax meestal wel weg… Opnieuw doen dus

Als je indoor gaat gebruik dan een hardere wax soort. Deze blijft iets langer zitten. Er is zelfs speciale indoorwax verkrijgbaar maar ook die is na 2-3 slalomsessies wel verdwenen.

Übung macht den meister!!!

Als je in een hal geskied hebt…vrijwel altijd te weinig wax erna. Dat schuurt er af door het zanderige kunstsneeuw wat er ligt. Zou zeker opnieuw waxen.

toetersenbellen op 20 dec 2023 10:35

Ik heb dit jaar voor het eerst zelf wax aangebracht en een aantal layers (zoals werd uitgelegd), na de reinigingslaag. Zonder schrapen de hal in, maar het zat er nog steeds grotendeels op na 4 uur. Maar afgeschraapt (was zwart!) en opnieuw ingewaxd.

Hartelijk dank voor de vele reacties, ik ga voor een nieuwe laag!

Plaats een reactie