Leuke rode pistes voor 'gevorderd beginners' in Serfaus Fis Ladis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Komend januari reizen wij een week af naar SFL voor onze tweede keer wintersport. Vorig jaar hebben wij in Sölden onze eerste meters gemaakt en hebben wij, na ook wat les, aan het einde van de vakantie de eerste rode pistes weten te pakken. Nu heb ik gemerkt dat er nogal wat verschil kan zitten tussen rode pistes en vroeg ik mij af welke rode pistes in SFL leuk zijn voor ons niveau? We zijn van plan de eerste dag direct ook weer te gaan lessen en daarna te starten met blauwe pistes maar ik heb de hoop en verwachting dat rood al snel weer lonkt.

Alvast bedankt voor alle input!

Er zijn niet zo heel veel blauwe pistes in SFL, dus die lessen zijn echt een heel goed idee. Hopelijk zal je skileraar je meenemen naar rode pistes die voor jullie goed te doen zijn. Verder ligt het er een beetje aan in welk dorp je verblijft. Boven Serfaus is de rode 107/108 naast de Planseggbahn een fijne afdaling met een prettige hellingshoek. Het eerste stukje is wel steil, maar met zijwaarts glijden kom je er wel. Boven Fiss zijn de rode 21, 22, 26 en 19 fijne afdalingen, maar er zitten wel een paar wat steilere stukjes in. Daar ontkom je niet aan. Op dit moment is de sneeuw daar wel erg goed ( ik ben er deze week). De Frommes (7) is ook niet heel erg moeilijk op een paar kleine stukjes na. Ga je verder naar links, richting Masner, dan is de rode 123 ook te doen. Kijk wel uit, want je komt in het gebied best wat lastige passages tegen en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je ergens ‘vastloopt’ omdat je niet verder durft of kunt. Heel veel plezier!

Wat een uitgebreide reactie, bedankt, erg blij mee! We hebben afgelopen jaar gemerkt dat we ons redelijk snel weten aan te passen als het wat pittiger wordt en rustig onze tijd nemen. Gaan we ook hier weer doen. Wij zitten in Serfaus. Mooi om te horen dat de sneeuw goed is nu, veel plezier nog even!

Nog vergeten: de rode 132 en 133 naast de Lawensbahn. Die zijn echt goed te doen. Je kunt dan terug naar Serfaus via de 123 en daarna de blauwe 99 en 90. Dan heb je best een leuk tochtje gemaakt.

Nog vergeten: de rode 132 en 133 naast de Lawensbahn. Die zijn echt goed te doen. Je kunt dan terug naar Serfaus via de 123 en daarna de blauwe 99 en 90. Dan heb je best een leuk tochtje gemaakt.

IR op 20 dec 2023 20:10

Nogmaals dank! Als er nog iets te binnen schiet hoor ik het graag!

Wij zijn vorig jaar met onze zoon van 5 jaar in SFL geweest en hij kon een groot deel van het skigebied vlotjes met ons mee, dus wellicht moet dat voor jullie ook wel lukken. Bijvoorbeeld de rode 21, de frommesafdaling, de rode afdaling naar de waldbahn, de rode 60, … Alleszins een heel leuk skigebied!

Aanvullend: onze allereerste skivakantie van ons als volwassenen was ook in Sölden. Het tweede jaar zijn we ook naar SFL geweest. Ik vond SFL zeker niet moeilijker dan Sölden.

*bericht bewerkt door Blitz1990 op 20 dec 2023 20:36

Uit mijn eerste reactie: het is de rode 108. Niet de 107, want dat is een skiroute. Geen goed plan.
Leukste eetgelegenheid boven Serfaus is wat mij betreft Hög Alm. Op een derde van de 4 SB Alpkopf zie je een blauw lijntje op de pistekaart. Dat is de route die je moet hebben ( of je neemt de rode 92, maar die is niet heel makkelijk). Je komt dan eerst bij een ander restaurant en denkt misschien dat je niet op ski’s bij Hög Alm kunt komen, maar het kan dus wel. Je moet even klunen, maar dan heb je ook wat. De Kaiserschmarnn zijn heel erg lekker.

Planseggbahn en Lawensbahn zijn ideale liften met combinatie van blauwe en rode afdalingen.
Ideaal ook om dag te starten vanuit Serfaus, want liggen gelijk in de (ochtend)zon.
Je kan er mooi opbouwen van blauw naar rood…

Tocht op ski’s naar Fiss (en terug) zeker haalbaar, en daar vind je ook zeker wel opties (zoals hierboven reeds vermeld).

De zwarte pistes best nog vermijden denk, want de meesten zijn best pittig.

de pistes aan de nordseite zijn prima te doen en overzichtelijk.

Heerlijke pistes btw.

Totales Vollidiot

Blijf in ieder geval weg van de Masner (li. boven), dit is geen (fijn) beginners gebied.
Laat je vooral niet afschrikken door IR genoemde pistes boven Serfaus. Sommige (korte) beginstukken zijn inderdaad vrij stijl, maar daarna zijn ze zoals genoemd prima te doen. Verder voldoende rood om lekker te skiën.
Misschien niet ideaal, maar mocht t geen probleem zijn dan kan je ook richting Fiss. Hier kan je de Moseralm nr. 64 pakken, een leuke, brede piste, niet te moeilijk. Er staat rood, maar het grootste gedeelte is blauw. Beneden bij de gondels kan je ook nog de Sonnenbahn nemen, dit is een mooie, lange blauwe naar Ladis, ideaal voor beginners. Wel druk met ‘beginners-klasjes’. Nadeel is, met de gondel weer omhoog duurt wel even.
Of zoals eerder aangegeven is de ‘Noordkant’ een mooie kant voor beginners. Over het algemeen zijn de pistes hier wat breder en niet zo lang.
Met de Almbahn (gondel) of de stoeltjeslift Zwölferbah kom je helemaal boven om vanuit hier weer richting Serfaus te komen. Persoonlijk vind ik dit altijd wel een hele reis, met hier en daar een pad naar beneden. Heeft niet mijn voorkeur.
Liever via de Frommes nr7, dan kom je beneden in Fiss en vanuit hier weer richting Serfaus. De Frommes is wel een lange afdaling, geloof rond de 11km, hier wel even aandenken.
Ben je moe dan is de skibus ook altijd nog een optie, dit kan vanuit Ladis of Fiss, richting Waldbahn Serfaus.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Je moet wel heel veel bochten maken om van de Frommes 11 km te maken

Je moet wel heel veel bochten maken om van de Frommes 11 km te maken

marklit op 21 dec 2023 14:55

Idd, heb even gezocht. 7,2 kilometer in rechte lijn 😉

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Na jullie verhaal gelezen en de bijbehorende tips van alle posters zou ik jullie eigenlijk willen adviseren om in Serfaus gewoon even een paar dagen les te nemen.
Jullie hebben vorig jaar je eerste weekje wintersport gehad en hebben nog genoeg te leren en ervaren.
Zolang jullie je bochten netjes weten te maken moet het daar helemaal goedkomen.
Vinden jullie het wat te stijl maak dan meer gesloten bochten en andersom als je het lekker vind gaan.
Wij zijn er vorig jaar geweest en hebben ons er prima vermaak en hebben er ook lekker gegeten bij de diverse tentjes op de piste.

e Frommes (7) is ook niet heel erg moeilijk op een paar kleine stukjes na. § IR op 20 dec 2023 20:00 Frommes (7) zou ik verder zeker niet mee beginnen gezien de lengte van de piste.

Boven Serfaus is de rode 107/108 naast de Planseggbahn een fijne afdaling met een prettige hellingshoek. Het eerste stukje is wel steil, maar met zijwaarts glijden kom je er wel.

IR op 20 dec 2023 20:00

Ik vind dit vrij ongepast advies voor skiërs met ~6 dagen ski-ervaring. Niet echt lekker voor het zelfvertrouwen om een piste mogelijk te moeten rutschen/zijwaarts glijden. Zoiets kun je beter oefenen met een skileraar en vervolgens alleen voor onverwachte, steile stukken gebruiken. Beter de moeilijkheid van de pistes geleidelijk opbouwen.

105 blauw zou ik mee beginnen, dan rood 105. Als dat eerste steile stuk bij de 105 goed gaat, zullen 132, 133, 123, 122, 106 en 108 ook moeten lukken.

Let erop dat dat bij piste 92 een stukje “off-camber” is, dit wordt nog wel eens als lastig ervaren omdat je bij de bocht naar rechts een beetje bergop skiet. Dacht dat dit stuk wel te omzeilen is als je de afsteker naar de Seealm Hög neemt. De slothelling van de 92 is overigens vrij pittig en zou ik niet zomaar doen: beter bij het middenstation van de Alpkopfbahn weer omhoog.

Blijf in ieder geval weg van de Masner (li. boven), dit is geen (fijn) beginners gebied.

Eens.
129 kan ik ook afraden qua steilheid
80 van Fiss naar Serfaus is een glijpaadje met in het begin een wat steilere helling, vergelijkbaar met de starthelling van de Plansegg. 60 is idd goed te doen.
74 goed te doen
68 vrij steil
84 is goed te doen
Rode pistes in de kom van Fiss (51,50, 49, 61, 52) zijn allemaal goed te doen

Op de Fiss Nordseite zijn alle rode pistes goed te doen, 15 en 16 uitgezonderd: die zijn wat steiler en smaller. Zoals gezegd is 7 niet bijzonder steil, maar wel erg lang.

Gang is alles

Van Fiss naar Serfaus is het makkelijker om niet de Sattelbahn te nemen, maar de Rastbahn en de PuinzBahn en dan de 84.
Ik vind de pistes vanaf de Sattelkopf best steil aan de bovenkant.
Nordseite is mooi.en de afdalingen bij de Lahwensbahn ook.
Maar eerst weer een paar dagen les nemen zou ik zeker doen. met en betere techniek krijg je ook meer vertrouwen.
De blauwe 90 en 89 worden bij warm weer wel snel slushy en met grote hopen. Omdat de 90 ook veel gebruikt wordt door klasjes, wil je die rond 15 uur vermijden.

Vanaf 8 december jl. zou je gebruik moeten kunnen maken van de nieuwe Komperdellbahn. Deze heeft een dalstation in Serfaus, middenstation naast piste 90 en een bergstation richting het Kölnerhaus (heerlijk eten overigens en goede bediening). Vanaf die lift kan je een stukje naar beneden skiën en de Planseggbahn pakken. Bovenaan pak je de 105: lekker brede piste die relatief rustig is en je gerust de hele dag kan doen. Onderaan de Planseggbahn kan je doorskien de 90 op (rechts aanhouden) en dan in het middenstation van de Komperdellbahn weer naar de berg, Planseggbahn in etc… Dat zijn volgens mij wel de makkelijkste pistes die SFL te bieden heeft.

Ik zou ook in 1e instantie wegblijven bij Sattelkopf. Fisser Nordseite verlaten via de Frommes afdaling. Plansegg en Lawensbahn goed te doen inderdaad.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Dit is een ideaal gebied voor beginners die net geen absolute beginner meer zijn is mijn mening! Met onze zoon van 8 in zijn 4e week skiën hebben we echt veel kunnen doen zonder problemen en met nette bochten beneden kon komen.

Rondom de komperdellbahn en de plansegg is het eigenlijk allemaal heel goed te doen en zijn de rode niet al te moeilijke.

Over rode, nee blauwe pistes gesproken… De satel sud afdaling is van rood blijkbaar met een sticker blauw gemaakt (Zie foto en zoom in op het bord erachter🙃) waarschijnlijk om het wat aantrekkelijker te maken maar wat mij betreft had die nooit rood geweest.

Bij Fiss is alles rond de möseralm en rastbahn goed te doen. Masner en Fiss Nord inderdaad niet doen denk ik, ga je toch naar boven met de schönjochbahn (aanrader vanwege mooi uitzicht) kan je de 21 plazör nog wel doen denk ik. Eerste stuk beetje steil maar wel breed en daarna goed te doen. De dalafdaling 1 van Fiss naar ladis is ook een ideale lange brede blauwe om te oefenen. Deze lag er afgelopen week prima bij en het was heerlijk cruisen voor de kleine man. Het kan er wel druk zijn met klasjes. Net zoals het flink druk kan zijn in Fiss bij de liften rond 930-1030.

En inderdaad les nemen. Dan leer je naast techniek ook het gebied kennen en leer je waar je wel en niet goed vanaf kan komen.

null

*bericht bewerkt door Martin9 op 03 jan 2024 15:21

🏂

Op zich moet je als enigszins gevorderde altijd beneden kunnen komen.
Dan wel in pflug of desnoods zijdelings glijdend.

Volgens mij leer je dat toch ook redelijk snel in het begin van de skileraar? (kan het fout hebben)

En dan is het hele gebied SFL best te doen.
Op de Masner na dan.
En ik zou die gemene rakkers bij de Pezidkogel even overslaan :-)

Totales Vollidiot

SFL is echt een geweldig gebied voor jullie.
Hierboven is het al gezegd, maar begin inderdaad even met de 105 blauw. Heerlijke piste om warm te draaien…
Daarnaast even richting Fiss/Ladis gaan en masner inderdaad even laten gaan.
Overigens zijn mijn favorieten de 26 en 21 rood (op hoogte van Ladis op de skimap). Maar eigenlijk is het hele gebied prachtig.
Veel plezier, ik heb er vorig jaar in maart 1 me mooiste ski weken ooit gehad (2 nachten rond de 40 cm gevallen en zon overdag…Ow ow ow wat was het genieten)

Nog een andere vraag die hier tegen aan hangt. De Masnerkopf lijkt voor ons deze wintersport nog buiten bereik maar op de Pezid lijkt ook een mooie blauwe afdaling te liggen die wij graag zouden pakken. Deze lijkt lastig te bereiken zonder een aantal rode pistes te volgen. Heeft hier iemand tips over en, als dit wel alleen via 1 of meerdere rode pistes te bereiken is, hoe worden deze ervaren?

Bedoel je 148 arrez-non-stop? Die vind ik niet de moeite waard, vooral een verbinding naar het Masner gedeelte. Snelheid houden, vlakke piste. Je kunt hem pakken en dan lekker wat rode afdalingen bij de arrezjochbahn. Kun je meteen wat drinken. Masner zou ik dan even voor passen als je niet super comfortabel bent.

Plansegg is gewoon ideaal voor jullie, genoeg variaties mogelijk tot in 't dal van Serfaus of tot komperdell.

Eigenlijk nog los van of de 148 heel leuk is om te doen lijkt het ons wel gaaf om naar de Pezid te gaan. Vraag is dus eigenlijk ook of dat redelijk te doen is.

Bij goed weer en rustige omstandigheden zijn alle pistes makkelijk om te doen. Zodra het een lange periode niet heeft gesneeuwd en de pistes ijzig en kaal worden kan zelfs een makkelijke blauwe piste een bultenparadijs worden. Bij minder zicht is een blauwe dan vaak lastiger dan een rode/zwarte.

Onder goede omstandigheden is dit een van de mooiste gebieden in Oostenrijk en ga vooral bij zonnig weer direct richting Masner. Prachtige pistes en perfecte omstandigheden.

Veel plezier.

Als je je ietwat comfortabel voelt op de rode pistes van Plansegg en Lawens moet Masner zeker haalbaar zijn (bij goede condities).
Een must eigenlijk bij goed weer, qua omgeving en ski-ervaring ;-)

“Bij goed weer en rustige omstandigheden zijn alle pistes makkelijk om te doen”
Ik snap de redenering, maar voor de zwarte piste in SFL gaat dit toch niet op naar mijn mening.
Dit zal je ook wel merken als je in de lift zit boven deze pistes…

Masner: Doen dus (bij goed weer), komt goed!

Nee, Masner is echt lastig voor een beginner. Die pistes hebben allemaal behoorlijk steile stukken. Pezid kan misschien aan het einde van de week, als je weer les hebt gehad.

Ik denk dat veel gevorderde skiërs snel vergeten hoe het is om met weinig techniek een smal steil paadje te nemen. Ik ben zelf ooit als beginner mee genomen naar een ‘ makkelijke ‘ rode piste,
en dat was echt niet leuk. Het gebied is groot genoeg om die pistes over te slaan en toch een prachtige week te hebben.

Als je je ietwat comfortabel voelt op de rode pistes van Plansegg en Lawens moet Masner zeker haalbaar zijn (bij goede condities).
Een must eigenlijk bij goed weer, qua omgeving en ski-ervaring ;-)

“Bij goed weer en rustige omstandigheden zijn alle pistes makkelijk om te doen”
Ik snap de redenering, maar voor de zwarte piste in SFL gaat dit toch niet op naar mijn mening.
Dit zal je ook wel merken als je in de lift zit boven deze pistes…

Masner: Doen dus (bij goed weer), komt goed!

dunga op 05 jan 2024 16:46

Helemaal mee eens. Bij goede condities en vroeg vertrek zijn ze prachtig en goed te doen. Voor beginner is de piste van de top van lazid naar het dal van de Scheid wat lastig. En vanaf de Masnerkopf de piste naar links nemen. Klein stukje wat steil maar goed te doen.

Veel plezier!

Ik lees dat jullie gaan beginnen met les, weet zeker dat degene die jullie les geeft je precies kan vertellen welke pistes goed te doen zijn met je niveau en welke je beter kan laten. Wanneer jullie er in de week van 20 januari zijn treffen we elkaar nog. Veel plezier!!!

Als je je ietwat comfortabel voelt op de rode pistes van Plansegg en Lawens moet Masner zeker haalbaar zijn (bij goede condities).
Een must eigenlijk bij goed weer, qua omgeving en ski-ervaring ;-)

“Bij goed weer en rustige omstandigheden zijn alle pistes makkelijk om te doen”
Ik snap de redenering, maar voor de zwarte piste in SFL gaat dit toch niet op naar mijn mening.
Dit zal je ook wel merken als je in de lift zit boven deze pistes…

Masner: Doen dus (bij goed weer), komt goed!

dunga op 05 jan 2024 16:46

Helemaal mee eens. Bij goede condities en vroeg vertrek zijn ze prachtig en goed te doen. Voor beginner is de piste van de top van lazid naar het dal van de Scheid wat lastig. En vanaf de Masnerkopf de piste naar links nemen. Klein stukje wat steil maar goed te doen.

Veel plezier!

swillem op 05 jan 2024 17:46

Met deze ervaring zou ik de Masner helemaal links laten liggen. Niet per definitie omdat die moeilijk is maar vooral voor beginners intimiderend kan zijn. En dat stukje kan je nou net even op vastlopen.

Plaats een reactie