Speedzone 14s opgeblazen... vervanging?

Sinds gisteren avond terug in feltre na een 10 dageb bij Igor in Usteria Posta (badia).

Dus deze ochtend was ik effe skis aan t strijken wanneer onze kleine een lelijke totter maakt op ons erf. Gat in knie, spoed, draadjes, held.

Enig probleem, toen dat aan t gebeuren was stond mijn strijkbout op de speedzones. Oeps!

Ze waen misschien nog niet afgeschreven (een 90 dagen opgeskied)… maar t zullen wel de laatste geweest zijn.

Ik heb een paar lichtsnelheid op blauwe en rode pistes (fischer the curve gt in 1m82), mijn speedzone 14s (enig verschil met de 12s is de raceplaat) fungeerde als mijn rode/zwarte piste skis voor mid/korte bochten, wanneer ik wil spelen en t niet serieus moet zijn (de fischers vragen aandacht).

Lange inleiding voor opnieuw een “hey jongens/meiden wat skieen jullie en sugereren jullie”.

Ik zoek mid/korte bochten skis die niet full on slalom zijn maar meer richting mijn speedzones 14s.

Ski meestal op dit soort ski kort gecarved (zeker 2de deel van de bocht), die energie terug geven maar toch makkelijk zonder aandacht te skieen zijn. Dus skies waar ik full on kan gaan maar ook al dagdromend kan surfen.

Heb ervaring met de atomic redster range (sl, gs, x9, x9 wb…allemaal geskied maar te long turn met uitzondering vd sl…daarvoor heb ik de fischers), de speedzones, nordica spitfire modellen, en fischers. Vorig jaar ook stocklis geprobeerd, gewoon om te testen…te duur voor mijn bek.

Sta open voor alle merken. Eerste idee is volkl deacon 72 in 1m73. (Ben een grote jongen maar deze korter voor de meer mid/short turn.)

Benieuwd wat jullie uit jullie toverhoed trekken.

Zoek geen fis/non fis slalom skis (vorig jaar getest)

Daar zit je denk ik op de goede weg met de Deacon 72. En de Atomic X9s in 175. Head Worldcup Rebels eRace pro in 175. Blizzard Firebird HRC of de Thunderbird R15. Je weet wel, the usual suspects. Een paar fijne Dynastar SL in 170 nog een idee, als outsider?

Ik zou toch ook echt een keer de Rossignol Hero Elite ST proberen ☺️

Enne… ik hoop dat de kleine snel opknapt!!

Thanks bennie en deinorge! Eerst en vooral is de kleine ok, zijn knieen staan vol lidtekens… soms denk ik dat het een zegen is dat we al die vallen uit onze jeugd zo snel vergeten. Ook is zijn lichaam wat “performanter” in genezen dan dat van zijn ouwe vader.

Hero elite st, nooit geprobeerd… wel ooit de mt, zelfde familie als de dynastar, dus ga uitkijken.
@bennie de x9 is iets te lang qua midturn, had altijd t idee dat de head en blizzard die je voorstelt meer voor pros zijn?!

Zie een mooie deal online staan voor de volkl 72 master (vs deacon 72). Moet ze nog proberen maar wat is t grote verschil tss de master en de “gewone”? Zelfde radius, andere binding… groot verschil? Hij moet makkelijk te skieen blijven. Punt is dat ik alle niet even gdmakkdlijk kan testen.

*bericht bewerkt door Asterino op 24 dec 2023 23:55

Zoals bij wel meer ski’s vind ik het best een verschil welke lengte je neemt. De X9s in 175 is veel kwieker dan de 181, die toch wat logger voelt. Die Head eRace (kan ook zonder de plaatbinding) heeft een verrassend vriendelijk instapniveau, maar je moet wel bij de les blijven natuurlijk. Wel veel achtelozer te skiën dan de Curv GT door zijn vlottere reactietijd. De Firebird HRC is best een vriendelijke ski (evenals de SRC). Als de R15 een beetje als de aloude Quattro’s zijn, dan zijn die wellicht wat te log. Alhoewel je een flinke vent bent, dus ze op gewicht kan sturen…

Je hebt al een Fischer GT en je wil iets makkelijkers erbij…dan vind ik de genoemde ski’s van Bennie allemaal wat te pittig. Geldt ook voor de Deacon 72. Mooie ski’s allemaal maar m.i. op vrijwel hetzelfde niveau als de GT. Ik zie daar echt geen meerwaarde.

Zo’n Rossi ST zou dan een prima aanvulling zijn inderdaad. Die lijkt best wel op de Speedzone. Ook te krijgen met raceplaat.

Kijk ook eens naar de K2 Disruption STI. Supersportieve kort/mid turn ski met hoge funfactor.

Thanks both voor t advies…ga op zoek naar wat test modellen, heb nog nooit volkl, head, blizzard of k2 geskied…dus benieuwd.

PSje: Ik weet dat ik eigenlijk tegen mijn eigen advies in ga… maar iemand ervaring met de volkl deacon 72 master (vs de gewone)? Kan deze krijgen tegen ongev dezelfde prijs als de gewone deacon (maar dus betere binding, en plaat).

Kan de gewone volkl testen deze week (ws donderdag), maar niet de master.

Asterino,

Fwiw, ik zou voor de masters gaan. Plaat is idd iets stijver, maar fijner voor de bochtjes.

Ze hebben alletwee de zgn 3d radius dus die korte bochten gaan zeker lukken mits voldoende voordruk.

Ga je voor de korte of lange versie?

Denk kortste versie (voor de master) of mid voor de gewone… dus 1m73.

Ik zou persoonlijk (voor wat jij ze wil gebruiken) de korte master nemen. Moest het een one ski quiver zijn de langste master 😃

De k2 disruption sti bevallen mij zeer goed, nu voor de vierde keer mee op pad, goede kickback, natuurlijk moet je wel ervaren zijn , het blijft een ski met een kortere radius, maar hij is vergevingsgezind

Je was tevreden over de Speedzones en de Dynastar ski’s komen goed uit de verschillende testen. Ik was vorig jaar ook aangenaam verrast door de gehuurde Dynastars. Dus ik ben nieuwsgierig waarom je niet zoekt in het gamma van Dynastar? Zijn die niet sportief genoeg misschien?

*bericht bewerkt door Classic op 02 jan 2024 10:12

De k2 disruption sti bevallen mij zeer goed, nu voor de vierde keer mee op pad, goede kickback, natuurlijk moet je wel ervaren zijn , het blijft een ski met een kortere radius, maar hij is vergevingsgezind

JvdmBest op 01 jan 2024 20:44

Ik ben er ook fan van. Lekker stijf en sportief met.mooie rebound, maar toch vriendelijker dan een full on slalomski. Ik snap ook niet dat er niet meer mensen op skien.

Plaats een reactie