Fischer RC4 Superior Ti vs Völkl Deacon 72

Ik vraag me af of deze ski’s met elkaar vergelijkbaar zijn, over de Fischer RC4 Superior TI kan ik op het filmpje van skicentrum Heemskerk na eigenlijk totaal geen informatie of reviews vinden.

De Deacon 72 zat bij de wintersport '24 beste all-mountain piste selectie en de reviews daarvan klinken mij erg goed, maar wie kan er iets meer vertellen over die Superior TI’s …

De Deacon is een stuk sportievere ski dan de Superior, veel torsiestijver en hoger eindbereik, maar door de rockers voor en achter toch vrij makkelijk te sturen. Allmountain zou ik het niet willen noemen. Komt vooral tot zijn recht onder de voeten van een technisch vaardige vergevorderde skier.

De superior is een mooie ski, zuiver en precieze pisteski voor de gevorderde skier of sportieve vakantie skier, goede ski om techniek aan te leren. Bijvoorbeeld voor iemand die wil leren carven of daar beter in wil worden. De Superior bestaat al vele jaren, maar is opnieuw verkrijgbaar in een ander jasje.

Thanks!

Je bedoeld dat de TI dan een doorontwikkeling is van de Superior Pro van een paar jaar geleden? Zijn die echt nog vergelijkbaar?

Ik ga de volkl deacon72 volgende week (weekend) testen. Laat iets weten, is wel de master.

Thanks!

Je bedoeld dat de TI dan een doorontwikkeling is van de Superior Pro van een paar jaar geleden? Zijn die echt nog vergelijkbaar?

AlexFL op 27 dec 2023 23:32

Nee het zijn 2 aparte ski’s. De superior Pro is een niveau boven de superior Ti, maar die wordt ook nog steeds verkocht. Maar niemand weet exact de bouw van de Superior Ti, Fischer is heel goed in het recyclen van modellen met een net iets andere naam.

Maar hoe dan ook, de fischers zijn een heel andere wereld dan de Deacons waar je naar kijkt. Andere type ski, ander niveau.

Leuk als Asterino zijn bevindingen wil delen.

Ok, vandaag de volkl deacon 72 master getest in 173 lengte. Volgens het boekje andere houten kern, marker piston plaat en hoger niveau binding dan de standaard deacon 72, maar zelfde ski opbouw, radius, heel lichte rocker.

Eerst en vooral ik kom hier volgend weekend op terug want het is hier in de dolomieten al sinds vrijdagavond aan t dumpen. En 40-50 cm verse sneeuw is niet het perfecte biotoop voor deze carvers.

Dus toen ik deze morgen op de parking van alleghe stond (een vd dalstations van het civetta ski gebied), wist ik niet goed of ik toch die nieuwe deacons zou nemen of mijn lange iets bredere fischers.

De deacons dus…als ze hier werken gaan ze zowiezo werken op goed geprepte pistes onder een blauwe hemel.

En dat deden ze, ongeprepte pistes met kniehoge sneeuw was aandacht bijhouden (paar keer gecrashed), maar erg leuk, geprepte pistes met een vers laagje van 10, 15 cm vers, erg leuk, zelfs licht carvend. Kapot geskiede verbindingspiste met steil stukje…korte bochten en erg veel energie terug dat je kan varieren naargelang hoe ver je richting center, hielen duwt einde bocht.

Skiet korter dan de lengte. Erg stabiel, zelfs voor zon korte ski en in prut, poeder.

Ga morgen opnieuw op weg (met zoon), maar blijft sneeuwen dus ik vervolg de test volgend weekend wanneer ik hopelijk wat kan testen op harde pistes.

Soit vergelijking met de speedzone14 (ook raceplaat), deacon is iets makkelijker te skieen, ook iets meer richting korte bochten, maar geeft meer energie terug (alhoewel de speedzones een 80 skidagen hebben dus dat kan ook iets schillen).

Geloof dat dit de vervanging van de dynastar speedzone wordt. Maar wil nog grip en doorduwen testen op sneeuw die niet meegeeft 😁😉🤟

null

*bericht bewerkt door Asterino op 06 jan 2024 22:18

Kan je toevallig ook de gewone Deacon 72 testen? Ben wel benieuwd of je veel verschil voelt. Master ski is toch vaak wel 1 a 2 niveaus hoger.

Een rechtstreekse vergelijking op harde sneeuw van deacon 72 (master) vs. Curv GT zou ook leuk zijn :)

Kan je toevallig ook de gewone Deacon 72 testen? Ben wel benieuwd of je veel verschil voelt. Master ski is toch vaak wel 1 a 2 niveaus hoger.

Een rechtstreekse vergelijking op harde sneeuw van deacon 72 (master) vs. Curv GT zou ook leuk zijn :)

toetersenbellen op 06 jan 2024 22:41

De eerste lukt me niet, kan de gewone deacon niet vinden hier. Is ski club, dus de meeste pakken skis met raceplaat (is hoe ik kon testen).

2de is een goed idee.doe ik, alleen zijn het wel andere skis in de lengte die ik heb. De deacon master is 1m73 en skiet kort, de fischer gt 1m82 en skiet lang. De deacon is meer de vervanger vd dynastar speedzone 14 (15 m radius) alhoewel die weer wel wat langer skiet.

Soit ga t wel doen op harde sneew want is een leuke. Zowel volgende zaterdag en zondag met de skiclub weg dus veel tijd voor een snelle test. 🤟😉

*bericht bewerkt door Asterino op 06 jan 2024 22:53

Follow up op de pistes zonder verse sneeuw. Context… opnieuw naar Civetta, vriendin bezig met organiseren van de ski club klasjes en ik op pad met 2 vrienden (Paolo en Nicola). Beiden ex racertjes een 10 jaar jonger dan mij die blijven skieen op hun GS latten, terwijl ik op die 173 latjes die kort draaien stond.
Ik zou dus moeten bijpoten! Zeker na een 10 minuutjes zijdelingse opmerkingen in de lift naar boven over mijn vrouwen skietjes (de sidewall en volkl logo zijn roze).

Vlammen dus. De Rode naar Pescul, De blauwe/rode van Col Fertazza terug richting Col di Baldi. Ik ben zwaarder dan die 2, dus ik kan bijhouden, en terwijl zij af en toe echt op de rem moeten kan ik veel makkelijker van de lange naar de korte bochten switchen. Vanaf hogere snelheid de tippen meer kanten (ze hebben een beetje rocker, maar ze kanten erg snel) en dan doorduwen, heerlijk hoe je die radius ineens een stuk korter maakt en hoeveel energie de ski’s terug geven. Zit er een top snelheid aan deze ski’s, waarschijnlijk wel, maar ze ligt hoger dan mijn topsnelheid.

Ik herinner me toen ik de fischer the curvs (mijn cheater GS) voor de eerste keer na 2 jaar dynastar speedzone 14s meepakte en ik op de 2de run snelheden aantikte die me ongemakkelijk zouden doen voelen op de speedzone 14s. Wel zelfde gevoel hier, ze zijn zo stabiel als de fischers, maar 10 cm korter.

Dan de steilere rode en zwarte pistes… korte bochten, zijn natuurlijke habitat! Ze skieen korter dan de 15m radius doen vermoeden, dus het is wel een workout en ze zijn stijf! Ijzig (gisteren eergisteren San Martino) no prob, steil, no prob. Grip, grip en nog eens grip, maar je moet je attentie er wel bijhouden. Ik werd op een bepaald moment zo enthousiast dat ik zo doorduwde en te hard mijn gewicht naar de hiel bracht dat ik werd gelanceerd en met beide skis een sprongetje maakte. Lachen! Deed me denken aan de Stockli SL (maar een stuk stijver en met het breder bereik naar bochtgrote toe).

In de chop in de namiddag de snelheid een stuk naar beneden, en dan helpt de lichte rocker weer om te pivoteren.

Ik geloof dat dit de opvolger is van de speedzones. Wel ik geloof het niet, heb ze na 4 dagen testen gekocht. Mijn maten willen ze nu ook proberen, alleen raceplaat dus iets moeilijker aan te passen. En die roze kleur? We noemen het knal(len) roos.

Synopsis: Volkl Deacon 72 Master: Stijve korte radius ski zonder plafond. Breed bereik in alle omstandigheden (bochten radius, snelheid, piste status, etc), en relatief makkelijk te skieen (als je gewicht hebt) maar geen beginner ski.

*bericht bewerkt door Asterino op 15 jan 2024 14:49

Leuk verslag Asterino, bedankt! Zonder raceplaat nog steeds heel sportief. Wat je zegt, voor een gevorderde skier een mooie speelse lat!

Plaats een reactie