welke ski is vergelijkbaar met de Stöckli laser SL

Wie heeft er ervaring met de Stöckli laser SL (blauw) en kan me advies geven voor een goede vergelijkbare en vooral betaalbare ski.

Ik denk dat de courante Rossignol Hero Elite ST TI het meest vergelijkbaar is. Die is ook wel een stuk goedkoper dan de Stöckli, maar wat ‘betaalbaar’ precies betekent voor jou, dat kan alleen jij bepalen natuurlijk.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Die stockli is een stevige ski, hoge torsiestijfheid, met een zachtere tip en enorm gedempt en smooth. Er is eigenlijk geen vergelijkbare ski. Degene die het meest in de buurt komen wat mij betreft zijn de Head e-SL vanwege de stabiliteit en demping en de Salomon S/race SL 12 vanwege de makkekijke besturing icm een stevige ski/hoge torsiestijfheid.

Zou in elk geval geen Atomic of Fischer kopen. De hierbovengenoemde Rossi St Ti is echt een prima ski maar heeft een lager eindbereik en scoort op alle fronten gewoon minder…maar daar is het prijsverschil dan ook naar.

Ik heb m geskied (zowel de gewone als de fis), vorig jaaaar in saaalbach/zelm am zee als test. Vond het een erg fijne korte bochten ski… met veel demping (je wordt niet achteropgewipt (fis was meer hands on maar nog erg leuk).

Alleen heb ik geen ervaring met andere echte korte bochten skies! Kan je dus niet helpen.

Denk dat de Rossi Hero Master ST met raceplaat wel erg dicht in de buurt komt? Ben van de Elite ST overgestapt, en ben al 9 dagen helemaal happy 🤩

@toetersenbellen Blizzard Firebird SRC/ Nordica Dobermann SLR (tot modeljaar 2023) niet een beetje vergelijkbaar? Voelen wel wat logger onder de voet, maar ook torsiestijf met niet te harde tip.

@toetersenbellen Blizzard Firebird SRC/ Nordica Dobermann SLR (tot modeljaar 2023) niet een beetje vergelijkbaar? Voelen wel wat logger onder de voet, maar ook torsiestijf met niet te harde tip.

Bennie op 28 dec 2023 19:54

Ja ook prima ski’s, buiglijn wel redelijk hetzelfde maar voor mij qua demping niet in de buurt van een stockli, maar wel wat energieker te skien. Ik zeg er gelijk bij dat ik zelf de stockli niet zo gauw zou kopen, ik vind dat energieke leuker dan het gedempte.

Zou in elk geval geen Atomic of Fischer kopen.

toetersenbellen op 28 dec 2023 17:15

Waarom is dat? In vergelijking met de Stöckli of iha?

Puur op het gevoel van demping komt de Head WCR e-SL het meest in de buurt van de Stöckli. Maar de Stöckli vond ik net iets makkelijker skibaar op lagere snelheden, vandaar dat ik de huidige (seizoen 2023 en later) Hero Elite ST TI een betere vergelijking vond.

De Head e-SL heeft, net zoals de Fischer RC4 Worldcup SC, een wat softere tip gekregen bij de laatste iteratie, waardoor er een iets minder consistent gevoel ontstaat en de ski iets meer carve-only wordt. Mijn mening.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Zou in elk geval geen Atomic of Fischer kopen.

toetersenbellen op 28 dec 2023 17:15

Waarom is dat? In vergelijking met de Stöckli of iha?

Djoosen op 29 dec 2023 10:44

Heel ander type slalomski. Beide licht van gewicht en enorm stijf, de atomic nog meer dan de fischer, waarbij de fischer ook een heel stijve tail heeft. Dat geeft een wat nerveus maar heel energiek gevoel. Een beetje stuiterig zelfs. Heel anders dan het smoothe en stabiele van een stockli.

Puur op het gevoel van demping komt de Head WCR e-SL het meest in de buurt van de Stöckli. Maar de Stöckli vond ik net iets makkelijker skibaar op lagere snelheden, vandaar dat ik de huidige (seizoen 2023 en later) Hero Elite ST TI een betere vergelijking vond.

De Head e-SL heeft, net zoals de Fischer RC4 Worldcup SC, een wat softere tip gekregen bij de laatste iteratie, waardoor er een iets minder consistent gevoel ontstaat en de ski iets meer carve-only wordt. Mijn mening.

Biggie op 29 dec 2023 10:50

Ja, ben ik het mee eens. Ik heb ook liever een constante buiglijn en niet zacht aan de voorkant-hard aan de achterkant. Dat is bij die Rossi een van de pluspunten, icm met een stukje gemak/allround.

Hallo,
Ik heb het zelfde probleem. Ik heb afgelopen week de SL gehuurd en deze ski beviel me erg goed, alleen de prijs niet.
Welke ski is het geworden en zijn er nog tips?

👋 Ben ik weer. Manlief vond de Stockli SL helemaal super, maar ja, die prijs hè.

Volgens hem zijn de SLs vergelijkbaar met de Elite/Master ST. Even makkelijk in te sturen maar de STs stabieler op snelheid, meer grip en geven meer vertrouwen. De Masters zijn minder vergevingsgezind dan de Elite ST/ Stockli SL.

Kortom: we skiën nu unisex allebei op Rossi Hero Master STees 😂 Twee paar voor de prijs van één paar Stockli… 😉

Mocht je de Rossi’s kunnen testen, dan zou ik dat absoluut doen!

Dank voor de reactie zal deze tip onthouden.

Zelf heb ik mogen skiën op de Elan Primetime no4 PowerPoint, geweldige ski.

Bedoel je de Primetime 44? Dat is - op de radius na - niet erg vergelijkbaar met welke (consumenten ) SL ski dan ook. Qua demping, stabiliteit, rebound, energie en techniek die het kost om te skiën, de energie die je terug krijgt, de grip…

Als je de Primetime 44 lekker vindt, dan zijn er nog wel wat ski’s die weer een stuk betaalbaarder zijn dan de Primetime… Maar dan hebben we het echt over een heel andere categorie ski’s.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Waarom is toetersenbellen eigenlijk verwijderd?

Waarom heeft er nog niemand de Dc72 Master naar voor geschoven? 😅

Waarom heeft er nog niemand de Dc72 Master naar voor geschoven? 😅

loe op 10 mrt 2024 09:23

Dat laat ik aan @Asterino

Overigens denk ik dat de Deacon 72 Master weliswaar heel goed is in korte bochten, die gaan niet zo ‘automatisch’ als een ski met die slalom-radius. En als je de Elan lekker vindt, dan is de Deacon 72 Master daar wel een eind van verwijderd.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Waarom is toetersenbellen eigenlijk verwijderd?

DrPhil op 10 mrt 2024 08:17

Maakte teveel lawaai😁

Born to run. B.S.

Waarom is toetersenbellen eigenlijk verwijderd?

DrPhil op 10 mrt 2024 08:17

Hoop dat mensen wel een 2de kans krijgen voor ze permanent verwijdert worden?!

Zonde, vond hem altijd waardevolle inhoudelijke adviezen geven op het gebied van materiaal.

Waarom heeft er nog niemand de Dc72 Master naar voor geschoven? 😅

loe op 10 mrt 2024 09:23

Hehe omdat ts een sl zocht denk ik?

Edwin van Riel

Plaats een reactie