Eerste keer skiën met peuter

Hoi allemaal. Wij zullen begin maart voor het eerst gaan skiën met onze zoon (2,5 jaar). We hebben gekozen voor Ellmau en hopen dat we dan nog een beetje goed ski weer zullen hebben. Aangezien het voor ons de eerste keer is en wij geen doorgewinterde skiërs zijn, hebben jullie nog tips voor ons? Wellicht leuke dingen naast het skiën om te doen in Ellmau of omgeving maar ook qua kleding of andere zaken die we niet mogen vergeten? Ik hoor het graag!

Misschien is iets meer info handig. Als het voor jullie zelf de eerste keer skiën is zou ik zeker les aanbevelen, maar er zal ook iemand bij jullie zoontje moeten blijven aangezien die nog te jong is voor les. De vraag is dus meer hoeveel ga je echt skiën. Mijn eerste keer was ook in maart, maar dan in Andorra. Daar scheen de zon de hele dag en bleek een ski jas veel te warm, dus daar nog een dunnere jas gehaald. Voor de kleine natuurlijk laagjes qua kleding, maar vooral ook een waterdichte bovenlaag, want als ze in de sneeuw gaan liggen is alles binnen no time nat. Neem aan dat de slee al op je paklijst staat 😀. Heel veel plezier iig.

Bedankt voor je snelle reactie!

We hebben zelf beide al vaker geskied en het plan is om in ieder geval zelf ook een dag of 2 te gaan skiën. Onze zoon zal dan naar de opvang gaan is nu het idee. Het is een hele actieve jongen dus ik verwacht aardig wat gerollebol in de sneeuw haha dus we zullen inderdaad zorgen voor goede waterdichte kleding! Vind het wat lastig om te bepalen wat we hem daar dan onder aan moeten trekken. Thermo kleding met een skipully? Of is bijvoorbeeld een wollen shirt met daar nog iets overheen een beter idee?

Meerdere paren wanten voor je peuter, zodat je ze kunt vervangen als ze nat zijn.
Als je peuter zindelijk is, kan ie misschien een dagdeel in een peuteropvang- skispeel klasje, zodat je zelf kunt skiën.

Paardeslee tocht, naar de locatie waar de bergdokter serie is opgenomen. Ook leuk is in Soll de heksen ketel. Dit is op zondag en donderdag. En de rodelbaan .

Meerdere paren wanten voor je peuter, zodat je ze kunt vervangen als ze nat zijn.
Als je peuter zindelijk is, kan ie misschien een dagdeel in een peuteropvang- skispeel klasje, zodat je zelf kunt skiën.

Suuski op 02 jan 2024 09:55

Ja meerdere wanten is een goed idee! Nog tips voor bepaalde merken die goed waterdicht zijn? We hebben het idee om hem twee dagen naar de opvang te doen, Ellmi’s kidsclub, zodat we zelf nog even kunnen skiën!

Paardeslee tocht, naar de locatie waar de bergdokter serie is opgenomen. Ook leuk is in Soll de heksen ketel. Dit is op zondag en donderdag. En de rodelbaan .

ruudsan op 02 jan 2024 10:02

Leuke tips, zal er eens naar kijken! Mag je met een peuter van 2,5 al samen van de rodelbaan? Of zit daar een bepaalde leeftijdsgrens aan?

Paardeslee tocht, naar de locatie waar de bergdokter serie is opgenomen. Ook leuk is in Soll de heksen ketel. Dit is op zondag en donderdag. En de rodelbaan .

ruudsan op 02 jan 2024 10:02

Leuke tips, zal er eens naar kijken! Mag je met een peuter van 2,5 al samen van de rodelbaan? Of zit daar een bepaalde leeftijdsgrens aan?

JoyceKM op 02 jan 2024 10:11

In Fiss was er geen leeftijdsgrens. Maar let goed op. Rodelen lijkt onschuldig maar gaat af en toe zeer hard. Dus kijk goed uit.

Wij hadden wanten van de decathlon, die met een klittenbandje om de pols zaten en met een rits dichtgingen. Destijds had Decathlon in Nederland geen peutermaten, maar die in Frankijk wel. Skikleding van Lidl is voor kids prima.
Ik zou eerst de rodelbaan zonder kinderen proberen, dan weet je hoe hard ie kan gaan en of je het aandurft met de kleine. Voor onze kinderen was met het sleetje van de kinderhelling spannend genoeg op die leeftijd.

Wij hebben hier altijd overalls gehad voor onze zoon. Didrikson en Reima zijn erg goed, maar waarschijnlijk wel duurder dan Decathlon - we gebruikten ze 6mnd dus dan is t dat wel waard. Check evt Marktplaats. Handig om er 2 te hebben zodat je kan wisselen als ze erg nat zijn. Zeker met spelen in slush ben je erg snel nat.

Eronder: dunne laag wol (shirt met lange mouwen, en lange broek) en daarover een iets dikkere wol of fleece trui en broek. Die laag is snel weg te halen als het te warm is. Het voordeel van wol is dat het goed isoleert, ademt, snel droogt (en niet gaat stinken bij zweten, voor kids niet zo’n probleem maar erg handig voor volwassenen 😉)

Wanten: idd 2 paar, en t liefst lange zodat ze ruim over de arm vallen. Makkelijker aan te doen, en minder kans op sneeuw er in. Reima wanten zijn super.

*bericht bewerkt door DeiNorge op 02 jan 2024 13:40

Op de lijst: emmertje, schepje en vormpjes. Sneeuw bouwt nog makkelijker als zand ;).

Heb een 4jarige (bijna 5) die nu zijn 3rde seizoen op de ski’s staat (dit seizoen heeft ie al 14 dagen geskied). Mijn advies:

  • Kledij: laagjes, laagjes, laagjes! Meerdere paren handschoenen/wanten want ze worden nat, of ze verliezen ze, of of of.
  • Mix: Doe een gezonde mix van dingen. Eens in de opvang (zodat jullie kunnen skieen), misschien hebben ze een sneeuwspeel klasje (beetje of ski’s maar meestal gewoon spelen in de sneeuw), maar ook zelf op pad met de slee. Niet focussen al op skieen, 2,5 is echt nog kleintjes, en ze geven zelf wel aan wanneer ze er klaar voor zijn!
  • Culture shock SNOW! Onderschat niet het effect v sneeuw, het is koud en beetje nat en voelt raar, maar ook erg leuk ;-) Eerste keer sneeuw in 't gezicht wordt een heel stuk minder drama als papa of mama ook sneeuw in 't gezicht krijgen.
  • Veel snoepjes of chocola en regelmatig breaks! Zelfs nu als bijna 5 jarige krijgt ie elke 3rde lift dat we doen een snoepje of stukje chocola. Die kleintjes verbranden calorieen en 't is gewoon een leuke motivator.

Veel plezier! Is gewoon fun, maar op een iets andere manier. En voor je 't weet gaan jullie samen op ski/snowboard uitstap (paar jaartjes).

*bericht bewerkt door Asterino op 02 jan 2024 18:25

Onze kinderen zijn op die leeftijd ook al meegegaan. Wij hadden een lieve vriendin mee die oppassen heel leuk vond en niets om skien geeft .
Ik gaf ze skibroeken model tuinbroek aan. ( en een reservebroek mee) voordeel hiervan is dat ze makkelijk naar toilet kunnen/of verschoond. En dat als er een ongelukje gebeurd dat je alleen de broek hoeft te vervangen. Goede winterjas. Onder de broek een maillot of een dikke legging. Goede laarsjes opening onder de skibroek . Verder inderdaad meerdere laagjes. Hempje, shirt met lange mouwen en trui. Hoeft echt niet duur te zijn ze zweten nog niet veel… dus snel vocht opnemen is niet zo van belang.
En inderdaad meerdere wantjes ( wij hebben nooit handschoenen gedaan ivm koude vingers) ook hier zou ik niet de duurste van nemen zorg wel dat je ze vast maakt met een koordje door de jas ( ivm verliezen😉)
Goede muts of helmpje, das en vergeet de zonnebril niet!!!
Kinderen kunnen nog niet zo goed aangeven dat ze het koud hebben… dus regelmatig naar binnen😉.
Veel plezier en spelen in de sneeuw is super leuk!!

Barts heeft goede kinder wanten ook kleintjes met rits, zijn ook niet heel duur. koop ze niet te klein want dan heeft hij ze zo uit. En vergeet vooral geen zonnebrilletje in Oostenrijk heb je veel maten speciaal voor kleintjes met uv bescherming, let op een skibrilletje beschermt minder tegen de zon.

Dienten Die Alte schule

Super bedankt voor alle leuke en informatieve reacties! Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat vinden in de sneeuw. We zullen inderdaad afwisselen, spelen in de sneeuw, even opwarmen binnen en dan weer lekker naar buiten. Laagjes, goed skipak en veel wanten mee, muts/helm en zonnebril en dan moet het hopelijk goed komen! Er is ook een zwembad in Ellmau zag ik dus dat kunnen we ook mooi nog een keer doen.

Mocht iemand nog andere goede tips hebben of leuke dingen om te doen in deze omgeving met een peuter dan hou ik me van harte aanbevolen!

Wij hadden op die leeftijd van die plastic onderbindskis mee. Inclusief plastic stokken. Glijdt eigenlijk niet maar onze zoon vond het prachtig om ermee rond te skiën (lees: lopen). Uiteraard ook een slee mee.

2 overalls en extra wanten ivm nat worden maar dat was al gezegd… Wij hebben nooit met nieuwe dure kledingmerken gewerkt en altijd met krijgertjes van uitgegroeide kids om ons heen of lidl /Aldi skikleding wat prima gewerkt heeft… Zeker als je al gauw na een half uur of uur weer binnen bent hoef je niet per sé met Gore Tex of soortgelijke kleding te werken.

Wij hadden gelukkig altijd opa en oma mee die niet wilden skiën en wandelden en naar ons toe kwamen met de lift om boven te spelen en te lunchen. En dan wisselden we ook nog een ochtend of middag af zodat opa en oma niet alleen als veredelde oppas mee waren.

Zwembad in de buurt is natuurlijk altijd leuk en ook lekker voor jezelf na een inspanning zoals skiën.

En koop een goede zonnebril met een elastiekje achter het hoofd en zorg dat die zoveel mogelijk op blijft!!

🏂

En vergeet de zonnebrand niet 😎

Een leuke activiteit voor met een kleintje: met waterverf in de sneeuw spelen! waterige verf op sneeuw maakt heel snel grote vlekken, dat is erg leuk om te doen.

Door al jullie enthousiaste verhalen krijgen we al helemaal zin om die kant op te gaan. Ben onwijs benieuwd hoe het gaat zijn, zo’n weekje met een peuter. Onze zoon rent/‘glijdt’ nu al door het huis heen en maakt ‘shhh’ geluiden en zegt dat hij aan het skiën is dus ook hij kan niet wachten haha. Lekker spelen in de sneeuw en genieten van Oostenrijk.

Hebben jullie nog tips qua aantallen kledingstukken die ik voor onze zoon mee moet nemen? Elke dag schone skisokken of is om de dag ook prima? En het thermo ondergoed? Van de skipully’s zijn we er wel een aantal nodig gok ik, hij is nog niet zo’n nette eter en een slabbetje is voor baby’s haha, dus daar nemen we er maar wat meer van mee…

Onze dochter van 2,5 heeft deze week haar eerste “skiles”. Dit is niets meer en minder dan in de ochtend van 10 tot 12 op de skietjes staan en in een kinderweide een beetje glijden. Ze vindt het fantastisch. We blijven er (omdat ze nog zo jong is) het grootste deel van de tijd bij.

Ook hier de overalls van Didriksons altijd gehad. Kwalitatief zeer goed en waterdicht. Zoek maar op marktplaats je komt ze wel tegen. Handschoenen, ze moeten lang genoegd zijn zodat je ze ver omhoog over de mouw trekt. Anders zakken ze binnen no time af. We hadden onder het pak een ondergoed setje (lang) van Odlo en een pully. Goed insmeren met zonnebrand.

It is an amazing world

Onze dochter van 2,5 heeft deze week haar eerste “skiles”. Dit is niets meer en minder dan in de ochtend van 10 tot 12 op de skietjes staan en in een kinderweide een beetje glijden. Ze vindt het fantastisch. We blijven er (omdat ze nog zo jong is) het grootste deel van de tijd bij.

Stevendev op 03 jan 2024 07:40

Dat klinkt ook heel leuk! In welk gebied/welk dorp zitten jullie? Veel plezier!

Ook hier de overalls van Didriksons altijd gehad. Kwalitatief zeer goed en waterdicht. Zoek maar op marktplaats je komt ze wel tegen. Handschoenen, ze moeten lang genoegd zijn zodat je ze ver omhoog over de mouw trekt. Anders zakken ze binnen no time af. We hadden onder het pak een ondergoed setje (lang) van Odlo en een pully. Goed insmeren met zonnebrand.

Henrike op 03 jan 2024 07:58

Bedankt voor de tips! Zal eens kijken naar deze merken. Hadden jullie meerdere ondergoed setjes mee of deden jullie vaker met dezelfde? En de pully?

Ik haalde fleece truien, Pullies, sokken voor de kinderen bij de Decathlon, die hebben dat ook in kleine maten.

Ik haalde fleece truien, Pullies, sokken voor de kinderen bij de Decathlon, die hebben dat ook in kleine maten.

MirjamP op 03 jan 2024 11:19

Inderdaad. Ik vind Odlo een duur merk en kleine kinderen groeien hard en zweten minder… laagjes is belangrijker. Ik had altijd 3 setjes per kind. ( of 2 setjes en een maillot en shirtje met lange mouwen en een trui) kousen had ik 3 paar. Als het nodig was dan haalde ik ze door een sopje zodat alles weer schoon was.

Ik haalde fleece truien, Pullies, sokken voor de kinderen bij de Decathlon, die hebben dat ook in kleine maten.

MirjamP op 03 jan 2024 11:19

Inderdaad. Ik vind Odlo een duur merk en kleine kinderen groeien hard en zweten minder… laagjes is belangrijker. Ik had altijd 3 setjes per kind. ( of 2 setjes en een maillot en shirtje met lange mouwen en een trui) kousen had ik 3 paar. Als het nodig was dan haalde ik ze door een sopje zodat alles weer schoon was.

lucky2 op 03 jan 2024 11:34

Ons idee was om inderdaad even bij de Decathlon langs te gaan en anders marktplaats in de gaten te houden. Het zal waarschijnlijk toch maar voor 1 seizoen zijn dus dan is dat denk ik de beste oplossing. We zullen dan denk ik ook zorgen voor 2 of 3 setjes onderkleding en dan de een stuk of 4/5 pully’s ivm het smeren met eten haha.

Heeft iemand nog tips voor echte goede waterdichte snowboots voor kinderen? Zonder direct de hoofdprijs te betalen als dat kan haha!

Heeft iemand nog tips voor echte goede waterdichte snowboots voor kinderen? Zonder direct de hoofdprijs te betalen als dat kan haha!

JoyceKM op 04 jan 2024 12:30

Kijk eens op Vinted. Hier heb ik zo’n beetje alles gekocht voor mijn kleinkinderen.
Er zijn nu een paar Olang laarsjes onderweg voor mijn kleinzoon (ook 2,5 jaar).

Heeft iemand nog tips voor echte goede waterdichte snowboots voor kinderen? Zonder direct de hoofdprijs te betalen als dat kan haha!

JoyceKM op 04 jan 2024 12:30

Kijk eens op Vinted. Hier heb ik zo’n beetje alles gekocht voor mijn kleinkinderen.
Er zijn nu een paar Olang laarsjes onderweg voor mijn kleinzoon (ook 2,5 jaar).

Je kan op merk zoeken maar ook op “botte de neige”. Dan krijg je meer resultaten.

Noblesse op 04 jan 2024 15:21

Ik ben wellicht een beetje late to the party, maar over Ellmau heb ik nog wel wat toe te voegen. Ik heb er zelf leren skiën en heb er ruim 10 jaar lesgegeven.

Ellmau heeft inderdaad een heel goed zwembad, je kunt er het hele jaar binnen én buiten zwemmen. Vergeet zeker je zwemspullen niet.

Café/Milchbar/Konditorei Kaisermann is zeker ook aan te raden. Deze konditorei ligt midden in het dorp, maar is gek genoeg toch redelijk rustig.

Als het in maart zonnig is kun je aan de zonzijde van het dal (waar ook het zwembad ligt maar verder weinig toeristisch is) prima wandelen.

Rodelen is met kleine kinderen best leuk, maar zoals Skizoeker al schreef niet helemaal zonder risico. Dat risico zit vooral aan andere rodelaars. Je kunt het beste vroeg in de ochtend rodelen. Dan vermijd je de groepjes tieners zonder ouders. Bij de lift onderaan de Astbergbahn (in naastgelegen dorp Going) kun je een Rodel huren. Ga met een klein kind zeker niet 's avonds rodelen.

Zorg voor goede bergschoenen. Zeker als je je peuter nog regelmatig draagt wil je veilig kunnen lopen.

Ik heb zelf geen ervaring met kinderopvang, maar weet wel dat behalve Ellmi’s Kids Club bovenop de Hartkaiser in Ellmau op de berg in Scheffau ook een kinderopvang zit (‘Schneepiraten Kids Club’). Scheffau heeft als voordeel dat je wat centraler in het SkiWelt gebied zit. Je kunt verwachten dat de leidsters Oostenrijks zijn maar zeker Nederlands kunnen spreken, minimaal op kindniveau.

Bij het aanreizen zul je waarschijnlijk langs München richting Kufstein rijden. Je hebt op de A12 tot de afslag die je moet nemen (Kufstein Süd) géén vignette nodig. Dat stuk van de Oostenrijkse snelweg is mautfrei: https://www.adac.de/verkehr/oesterreich-teilstrecken-mautfre…

Ik ben wellicht een beetje late to the party, maar over Ellmau heb ik nog wel wat toe te voegen. Ik heb er zelf leren skiën en heb er ruim 10 jaar lesgegeven.

Ellmau heeft inderdaad een heel goed zwembad, je kunt er het hele jaar binnen én buiten zwemmen. Vergeet zeker je zwemspullen niet.

Café/Milchbar/Konditorei Kaisermann is zeker ook aan te raden. Deze konditorei ligt midden in het dorp, maar is gek genoeg toch redelijk rustig.

Als het in maart zonnig is kun je aan de zonzijde van het dal (waar ook het zwembad ligt maar verder weinig toeristisch is) prima wandelen.

Rodelen is met kleine kinderen best leuk, maar zoals Skizoeker al schreef niet helemaal zonder risico. Dat risico zit vooral aan andere rodelaars. Je kunt het beste vroeg in de ochtend rodelen. Dan vermijd je de groepjes tieners zonder ouders. Bij de lift onderaan de Astbergbahn (in naastgelegen dorp Going) kun je een Rodel huren. Ga met een klein kind zeker niet 's avonds rodelen.

Zorg voor goede bergschoenen. Zeker als je je peuter nog regelmatig draagt wil je veilig kunnen lopen.

Ik heb zelf geen ervaring met kinderopvang, maar weet wel dat behalve Ellmi’s Kids Club bovenop de Hartkaiser in Ellmau op de berg in Scheffau ook een kinderopvang zit (‘Schneepiraten Kids Club’). Scheffau heeft als voordeel dat je wat centraler in het SkiWelt gebied zit. Je kunt verwachten dat de leidsters Oostenrijks zijn maar zeker Nederlands kunnen spreken, minimaal op kindniveau.

Bij het aanreizen zul je waarschijnlijk langs München richting Kufstein rijden. Je hebt op de A12 tot de afslag die je moet nemen (Kufstein Süd) géén vignette nodig. Dat stuk van de Oostenrijkse snelweg is mautfrei: https://www.adac.de/verkehr/oesterreich-teilstrecken-mautfre…

caschi op 12 jan 2024 17:17

Super bedankt voor je uitgebreide reactie met leuke tips! Kunnen we zeker wat mee.

Zwemspullen gaan sowieso mee dus dan kunnen we ons vast vermaken in het zwembad. Rodelen gaan we even aankijken, ik denk dat met een slee hier en daar in de sneeuw ook wel voldoende uitdaging en plezier biedt op deze leeftijd. Voor de kinderopvang moeten we sowieso naar Scheffau uitwijken, Elmi’s kidsclub zit dicht ivm personeelstekort dus we hebben al contact gehad met die in Scheffau en dan kunnen wij vanuit daar mooi gaan skiën!

Plaats een reactie