Roestvorming staalkanten

Heeft iemand tips hoe roestvorming staalkanten te voorkomen. Omdat we op dag vertrek nog skiën gaan ze nooit 100% droog in de skibox. En de bewaarplaats is wel droog maar misschien wel wat klammig.

Thuis goed af doen met een handdoek en daarna gewoon even in de woonkamer zetten zodat ze goed droog de bewaarplaats in gaan.

Na skieen afborstelen (de sneeuw,ijs), en daarna voor je ze stalt afdrogen. Als laatste helpt ook echt wel dat je skibanden gebruikt die de staalkanten van elkaar houden. Uiteindelijk als 't een beetje roest is ski je dat de volgende keer er wel af, of effe af polijsten met een diamandvijl.

*bericht bewerkt door Asterino op 03 jan 2024 22:37

Wij drogen ze altijd even voordat we de skibox op locatie weer inpakken. Zetten ze even een uurtje in het skihok en dan met een handdoek afdrogen, dat scheelt al veel. Bij thuiskomst dan gelijk de garage in om nog even goed verder te laten drogen mocht het tijdens de reis erg vochtig zijn geweest en in de skibox blijft er toch altijd wel iets van sneeuwresten achter die dan inmiddels water is geworden.
Binnen een paar weken dan even zelf slijpen en waxlaagje aanbrengen om uitdrogen te voorkomen en dan kunnen ze tot de volgende vakantie opgeborgen worden. Voor vertrek nog even waxen en uitborstelen en klaar voor gebruik.

Als ze licht roesten, dan haal je dat er met een scotch brite of slijpgummi zo vanaf.
Verder wat Sheila zegt.

lijpgummi § Sjaak27 op 04 jan 2024 10:56

Aha! Zo heet dus zo’n klein grijs blokje! Zit nu al 3 jaar op de benaming te zoeken. Thx. :)

Bla, bla, bla.

Met een waxinelichtje langs de staalkanten gaan.

Ski’s goed afdrogen en los van elkaar opslaan op een droge plek.
Met bandjes om de ski’s kan er roest ontstaan precies daar waar de bandjes zitten.

En liever geen klammige bewaarplaats :-)

Click. Click. Peace

Ski’s goed afdrogen en los van elkaar opslaan op een droge plek.
Met bandjes om de ski’s kan er roest ontstaan precies daar waar de bandjes zitten.

Hessel op 04 jan 2024 11:32

Niet als 't bandjes zijn met een rubber die juist de ski’s uit elkaar houden ;-)

Dan roest het precies daar waar het rubber de kanten raakt. Ervaring mee. Waarschijnlijk toch nog net wat vocht tussen achtergebleven (rubbers niet goed laten drogen na transport denk ik, ski’s wel. Resultaat is alsnog roest)
Daarom geen risico’s meer: opslag ski’s los van elkaar, staand, met een rubbertje tussen belag en muur zodat ook daar de kanten vrij zijn

Gewoon je ski’s opslaan in de woonkamer. Net als de racefiets ;)

Aftellen maar!

Gewoon je ski’s opslaan in de woonkamer. Net als de racefiets ;)

Matthieu op 04 jan 2024 16:17

Net als de MTB

Click. Click. Peace

Heb ze in kantoor staan. Ook leuk. Levert bij videobellen nog wel eens de vraag op of ik een skiwinkel heb 😂

Heb ze in kantoor staan. Ook leuk. Levert bij videobellen nog wel eens de vraag op of ik een skiwinkel heb 😂

Hessel op 04 jan 2024 17:13

Nice! Ik kijk uit op skilift fotobehang in mn werkkamer.

null

*bericht bewerkt door Sheila op 05 jan 2024 09:47

Zelf waxen wij de skies altijd voor het opbergen, en de laag er dan op laten zitten. En als je je skies in de schuur of garage opbergt niet op de grond zetten. Maar ophangen of op een blok hout zetten.

Ik maak me niet zo druk over die roest. Zelfs met regelmatig handmatig slijpen gaat die staalkant lang genoeg mee. Maar als je er echt mee zit, mijn grootvaders skis heb ik nog, met roest vrije en verwisselbare staalkanten. Denk alleen dat die kanten niet meer te koop zijn. 🤔

Plaats een reactie