Rugbescherming

Hier een paar vesten/broekjes van xion met d3o. Niet de goedkoopste, maR perfect. Tot nu toe (gelukkig) vooral op de mtb profijt van gehad. Zijn ze niet echt voor, werken prima.

Edwin van Riel

Ik draag dit al euh… 10-15 jaar? Nog steeds dezelfde. Is een harde weliswaar dus old school, maar met een uitstekende velcro strap voor de buik en nog een klikker voor over de borst. Zitten ook pads in tot op de schouder.

Is inderdaad een stevige extra laag en zorgt voor extra warmte, maar eens je het gewend bent… Combinatie met (te) veel andere lagen soms vervelend maar weegt niet op tegen het risico.

Bij toerski, waar het eigenlijk net extra interessant is vind ik, vergeet ik 'm soms wel eens. Omwille van de warmte regulering die toch net anders is.

Het is o zo hard genieten.

Sinds eind 2016 met het hele gezin. Altijd POC backprotectors gehad en ook steeds weer maatje groter gekocht als dat nodig was.

Als ik met m’n Ortovox rugzak ski dan draag ik niet nog een losse backprotector maar heb wel weer zo’n extra protector in m’n rugzak zitten ( https://www.ortovox.com/int-en/shop/backpacks/p213951-protec… ).

Heb zowel de oude (dikkere) VPD 2.0 als de nieuwere dunnere (luchtigere) VPD.

Tip! Deze backprotectors worden ook gedragen door mountainbikers en zijn heel vaak in de winter bij die winkels goedkoper te kopen terwijl ze dan bij de wintersportspeciaalzaken de hoofdprijs hebben ± 120 euro vs. 180 euro bij de wintersportzaak.

*bericht bewerkt door brakes op 05 jan 2024 12:36

Afgelopen kerst heb ik geskied in Serfauss-Fiss-Ladis. Op een van de liftpalen werd aangegeven dat van de wintersporter wordt verwacht dat hij helm én rugbescherming draagt. Het dragen van een helm is volgens mij al aardig ingeburgerd, maar rugbescherming daarentegen? Niet gehinderd door enige kennis lijkt mij dat wintersport gerelateerd letsel ontstaat aan hoofd, armen, benen etc. Dragen jullie rugbescherming?

ErikM op 04 jan 2024 10:52

Buiten het feit dat de meeste letsels aan benen, armen en hoofd plaatsvinden, geloof ik meer in een bodyprotector dan in een backprotector.
Schade aan de voorkant van het lichaam lijkt mij een stuk voor de hand liggender dan de achterzijde.
De laatste berichten over dodelijke ongelukken waren bijna allemaal omdat mn ergens tegenaan geskied was.
Daarom denk ik dat een integraalhelm meer nut zal hebben dan een backprotector. Vooral bij kinderen misschien geen overbodige luxe.

Ik snowboard vrijwel altijd met een rugtas. Ik heb nu een Deuter freerider 24 backpack. Daar zit wel een stevige achterkant in maar dat is niet net zo stevig als rugprotectie. Iemand ervaring met rugprotectors en rugtas eroverheen dragen? Ik draag de rugtas vooral voor mijn camelback en een tussendoortje, tussenlaag van kleding mee te nemen. Brilhoes, dat soort dingen… En wil dus liever altijd met rugtas op pad. Ik heb dus al meermaals met een rugprotector in mijn handen gestaan maar telkens niet gekocht. Voor MTB zijn er ook rugzakken met geïntegreerde bescherming. Die kan je natuurlijk ook met snowboarden dragen maar ik weet verder niet of die er ook specifiek voor wintersport zijn?

Dus iemand ervaring met rugtas en protectie…? Ik ben benieuwd.

*bericht bewerkt door Martin9 op 06 jan 2024 20:49

🏂

Geen ervaring mee, maar Ortovox heeft ze met ingebouwde rugprotector. Tijd lang overwogen, maar toch voor een andere rugzak gegaan. Mijn Camelbak fungeert in de praktijk goed als airbag.

Toch nog even dit topic activeren. Ik zie dat er twee levels zijn om te meten hoe ‘goed’ een rugschermer zou kunnen werken.

EN 1621-2 Level 1 (bijv. https://www.wintersport.nl/materiaal/back-protectors/product…)
EN 1621-2 Level 2 (bijv. https://www.wintersport.nl/materiaal/back-protectors/product…)

Hoeveel verschil is dit in praktijk, zal het veel uitmaken? Hopelijk zal ik het nooit hoeven meemaken met mijn gezin.

Dus iemand ervaring met rugtas en protectie…? Ik ben benieuwd.

Martin9 op 06 jan 2024 20:43

Ja, hier… zo’n old-school “schildpad” als rugbeschermer en dan een rugzak (rugtas) erboven… geen enkel probleem.

Ja, altijd. Ik denk nu sinds een jaar of 3/4. Sinds het ding vorig jaar heel nuttig was toen een ander vollebak op me klapte en ik de rugbeschermer hard voelde worden ipv zijn ski in m’n rug wil ik ook niet anders meer.

Ik draag sinds twee jaar ook zo’n vestje met flexibele pad die hard wordt bij impact.
De mijne is van Decathlon en er staat iets van een categorie twee keurmerk op.
Protectie moet altijd aan keurmerken voldoen, dus ik zou me niet te snel laten verleiden door duur = goed.

🚌 PisteBunny 🐰

Ben toch overstag gegaan en volgende week in de praktijk proberen. Heb nu een amplifi mtx vest gekocht.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 11 jan 2024 23:42

Plaats een reactie