Rugbescherming

Afgelopen kerst heb ik geskied in Serfauss-Fiss-Ladis. Op een van de liftpalen werd aangegeven dat van de wintersporter wordt verwacht dat hij helm én rugbescherming draagt. Het dragen van een helm is volgens mij al aardig ingeburgerd, maar rugbescherming daarentegen? Niet gehinderd door enige kennis lijkt mij dat wintersport gerelateerd letsel ontstaat aan hoofd, armen, benen etc. Dragen jullie rugbescherming?

Yep, sinds twee jaar.

Soms

Edwin van Riel

Ja altijd. Ik ken iemand die met langzame snelheid achterover viel op een buckel, wervel gebroken. Zo makkelijk kan het dus gaan dacht ik. Sindsdien draag ik er altijd een.

Ik niet. Of dat verstandig is, is een tweede.

Weet je zeker dat het een verplichting was?

Ja altijd. Ik ken iemand die met langzame snelheid achterover viel op een buckel, wervel gebroken. Zo makkelijk kan het dus gaan dacht ik. Sindsdien draag ik er altijd een.

toetersenbellen op 04 jan 2024 11:11

Heftig! Noem het naïef van me, maar dat zou niet eens in me opkomen dat zoiets ernstigs zo eenvoudig kan gebeuren.

Ik niet. Of dat verstandig is, is een tweede.

Weet je zeker dat het een verplichting was?

DSvier op 04 jan 2024 11:12

Ik zou niet willen zeggen dat als verplichting werd genoemd, maar wel als een klemmende aanbeveling.

Sumo pakje?

null

Ja, maar wel een goed zittend vestje met van dat flexibele spul erin wat hard wordt bij impact. Sinds deze website me hier een keer op gewezen heeft aangeschaft en nu wil ik niet anders meer. In tegenstelling tot zo’n vervelend schildpadschild wat altijd net niet lekker zit voel ik deze oprecht niet meer.

Tsja, ik op de motor wel, waarom op de ski’s eigenlijk niet?

Draag hem altijd!
Voel hem niet meer zitten… inderdaad flexibel en hard bij impact.
Heeft zijn nut al bewezen toen ik vol in de rug werd aangeskied toen ik aan de kant van een lege piste mijn bindingen aan het dichtdoen was. Nu enkel blauwe plek… zonder denk ik dat de schade veel groter had kunnen zijn

Yes altijd! Op de skiclub van mijn kinderen is het verplicht. Dat is niet voor niets.

Click. Click. Peace

Ja, maar wel een goed zittend vestje met van dat flexibele spul erin wat hard wordt bij impact. Sinds deze website me hier een keer op gewezen heeft aangeschaft en nu wil ik niet anders meer. In tegenstelling tot zo’n vervelend schildpadschild wat altijd net niet lekker zit voel ik deze oprecht niet meer.

JelleK op 04 jan 2024 11:30

Welke was dat ook alweer? Ik heb dat artikel en video (?) volgens mij ook gezien. Ik twijfel namelijk al jaren om ook een rugbescherming te kopen

Ja, maar wel een goed zittend vestje met van dat flexibele spul erin wat hard wordt bij impact. Sinds deze website me hier een keer op gewezen heeft aangeschaft en nu wil ik niet anders meer. In tegenstelling tot zo’n vervelend schildpadschild wat altijd net niet lekker zit voel ik deze oprecht niet meer.

JelleK op 04 jan 2024 11:30

Welke was dat ook alweer? Ik heb dat artikel en video (?) volgens mij ook gezien. Ik twijfel namelijk al jaren om ook een rugbescherming te kopen

Mart2 op 04 jan 2024 11:58

Het spul heet D3O, maar zit volgens mij tegenwoordig in allerlei merken met andere namen. Maar ik ben er niet zo goed van op de hoogte. Ik heb er eentje van Smith, zit echt heerlijk.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/457445/test-backpr…

Nog niet, met de nadruk op NOG.
Op de motor trouwens wel. Is een kwestie van tijd, ik moet een keertje doorpakken.

It is an amazing world

Mijn zoon van 9 is deze week gered door rugprotectie en helm… hersenschudding en vocht in het bekken… zonder protectie was het anders afgelopen zei de arts… gewoon doen dus…

Ja, altijd. Is het niet voor verkeerde zaken die ik zelf zou doen, dan is het voor het mogelijks aangeskied te worden door anderen. Mijn rug is me dat waard.
Is zelfs nog zo’n oude “harde” versie (beetje zoals motorrijders dragen), maar het hindert mij totaal niet om te boarden, dus waarom niet.

Zoontje wel (zo’n POC vest met zachte bescherming die hard wordt). Zoals Rogier zegt verplicht in de ski club. Vriendin heeft het ook van de racerij maar draagt 'm alleen wanneer ze de GS (echte) bovenhaald. Ik niet, maar 't zou eigenlijk geen slecht idee zijn.

Wij hebben vorige week rugbescherming van Salomon gekocht en gaan het dus vanaf dit jaar gebruiken.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Moet me er nog eens opnieuw in verdiepen. Ooit eens zo’n schildpad ding geprobeerd, maar zat alleen maar in de weg. Zo’n hesje is misschien nog wel een idee.

Wij skiën sinds deze winter (11 dagen mee geskied) met de Salamon Flexcell Pro. Ook mijn ouders hebben dezelfde rugbeschermer aangeschaft. Wij hebben meerdere modellen getest en deze zat bij ons gelijk goed. Hij wordt zachter bij gebruik en dus heel flexibel en comfortabel. Verder heb je er geen last van en zit het eigenlijk best lekker.
Paar puntjes van aandacht:

  • Hij komt tot net boven je stuitje. Als je een broek hebt die wat lager om je middel zit kan dat irritant zijn. Dat had ik en daardoor heb ik een bib broek (vervroegd) aangeschaft. De combinatie is top.
  • Het is toch een extra laagje kleding. Wij hadden al een shell jas en hebben eigenlijk 80% vd tijd in de shell, thermo (merino) en de backprotector geskied. Mijn ouders hadden een isolatiejas en hebben nu ook een hardshell aangeschaft omdat het simpelweg te warm was. Eigenlijk een extra reden om een shell jas aan te schaffen ;)
    Kortom, niet twijfelen en gewoon doen!

Jarenlang gebruikt, altijd als zeer prettig ervaren. Inmiddels board ik al jaren met een lange rugzak met daarin o.a. mijn sneeuwschep dus is backprotector overkill, maar kan het iedereen aanraden.

Ooit eens zo’n schildpad ding geprobeerd, maar zat alleen maar in de weg.

Tiny-M op 04 jan 2024 13:06

Zoiets is het wat ik draag… echt totaal geen last van… merkwaardig hoe ervaringen kunnen verschillen.

Ooit eens zo’n schildpad ding geprobeerd, maar zat alleen maar in de weg.

Tiny-M op 04 jan 2024 13:06

Zoiets is het wat ik draag… echt totaal geen last van… merkwaardig hoe ervaringen kunnen verschillen.

Videast op 04 jan 2024 13:20

9 van de 10x heb ik alleen merino en jas aan (wel rugzak op). Ben ook iemand die zich irriteert aan allemaal laagjes. Dus zo’n schildpad op m’n rug vind ik extra vervelend.

Yup, ik draag t ook. Voel em totaal niet zitten en ook geen last van de warmte met voorjaarstemperaturen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zoontje wel (zo’n POC vest met zachte bescherming die hard wordt). Zoals Rogier zegt verplicht in de ski club. Vriendin heeft het ook van de racerij maar draagt 'm alleen wanneer ze de GS (echte) bovenhaald. Ik niet, maar 't zou eigenlijk geen slecht idee zijn.

Asterino op 04 jan 2024 12:43

Welke worden geadviseerd voor de kinderen?

Ik nog niet, maar ik weet niet of het prettig zit in een zitski.
Bij mijn is de rug van de kuip al aardig hoog, komt tot borst hoogte.
Zo het dan nog nut hebben om een rugbescherming te dragen?
Wie weet daar antwoord op voor mij?

Eigenlijk nooit een backprotector met snowboarden. Wel een rugzak waar ‘rugbescherming’ in zit.
Al heb ik voor het mtben wel een backprotector waar je echt geen last van zou hebben. Is nagenoeg een shirt met van dat spul wat hard wordt na impact. Zit super comfortabel, merk je net zo weinig van als een helm.

Even terugkomend op dit onderwerp.

Er zijn natuurlijk vele soorten en maten beschermers te krijgen, van 50 euro tot en met 300 euro. Ik wil er gelijk 5 aanschaffen voor de groep. Ga ik voor de 200-300 euro versies, dat wordt dat een flinke investering. Maar zijn beschermers die bij bijv. Decathlon te vinden, een aanrader?

Voorbeeld: https://www.decathlon.nl/p/rugbeschermer-voor-skien-en-snowb…

Ik weet, goedkoop is duurkoop maar over het algemeen ben ik altijd wel tevreden over Decathlon materiaal. Heeft iemand ervaring met deze units?

Even terugkomend op dit onderwerp.

Er zijn natuurlijk vele soorten en maten beschermers te krijgen, van 50 euro tot en met 300 euro. Ik wil er gelijk 5 aanschaffen voor de groep. Ga ik voor de 200-300 euro versies, dat wordt dat een flinke investering. Maar zijn beschermers die bij bijv. Decathlon te vinden, een aanrader?

Voorbeeld: https://www.decathlon.nl/p/rugbeschermer-voor-skien-en-snowb…

Ik weet, goedkoop is duurkoop maar over het algemeen ben ik altijd wel tevreden over Decathlon materiaal. Heeft iemand ervaring met deze units?

Mart2 op 05 jan 2024 10:27

Had je dit artikel al gezien: https://www.wintersport.nl/materiaal/back-protectors… ?

Even terugkomend op dit onderwerp.

Er zijn natuurlijk vele soorten en maten beschermers te krijgen, van 50 euro tot en met 300 euro. Ik wil er gelijk 5 aanschaffen voor de groep. Ga ik voor de 200-300 euro versies, dat wordt dat een flinke investering. Maar zijn beschermers die bij bijv. Decathlon te vinden, een aanrader?

Voorbeeld: https://www.decathlon.nl/p/rugbeschermer-voor-skien-en-snowb…

Ik weet, goedkoop is duurkoop maar over het algemeen ben ik altijd wel tevreden over Decathlon materiaal. Heeft iemand ervaring met deze units?

Mart2 op 05 jan 2024 10:27

Geen ervaring maar ik zou eens kijken of ie voldoet aan de EN 1621 norm (of gelijkaardig). Dan voldoet het ding al aan een aantal essentiële zaken, enige wat het prijsverschil dan uitmaakt zullen zaken zijn zoals draagcomfort, kleurtjes en dergelijke.

Zelf draag ik het (nog) niet wegens nog niet over nagedacht maar ik ga komende wintervakantie er eens om kijken.

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie