Skigebied gezocht voor 3e week januari (14 t/m 20 januari). Beginners (last minute)

Beste forumleden,

Ik wil graag de 3e week van januari gaan skiën samen met mijn vriendin. We hebben alleen nog niets geboekt omdat we ook de sneeuwcondities en weersverwachting mee willen laten wegen (en het is ook geen hoogseizoensweek volgens mij dus last minute kan prima lijkt me).

Ik twijfel er nu over om komend weekend te gaan boeken, anders wordt het wel erg kort dag, alleen is dat wel kort van tevoren genoeg om iets over het weer te kunnen zeggen + sneeuwcondities of moet ik langer wachten nog ? Ben bang dat het dan tekort termijn is om te boeken.

Naast de vraag over wanneer boeken ben ik ook opzoek naar wat adviezen qua skigebied en land. Wij hebben ongeveer 6 dagen ski-ervaring (niveau ploeg en af en toe stukje parallel) inmiddels en zijn echt op zoek naar glooiende groene/blauwe pistes (niet steil) in een gebied waar de sneeuw goed is en dat ook zolang mogelijk blijft gedurende de dag.

Dit zijn de zaken die voor ons belangrijk zijn:

  • Goede sneeuwcondities waarbij de sneeuw zo lang mogelijk goed blijft gedurende de dag
  • Gebied geschikt voor beginners met voldoende makkelijke groene/blauwe pistes om verder op door te leren en hopelijk het gebied een beetje te doorkruisen
  • Rustig gebied zou fijn zijn (maar dat moet in 3e week januari te doen zijn toch?)
  • We willen privé- skiles nemen liefst rond de 50-70 p/u tarief, dus beschikbaarheid daarvan is ook essentieel

Zaken als apres-ski, sfeer in het dorp etcetera zijn voor ons totaal niet van belang. Ik zit zelf te denken aan frankrijk, italie of oostenrijk (afhankelijk van sneeuwconditie’s), privé les gaat wat te duur zijn in Zwitserland ben ik bang.

Ik ga zelf ook het weerbericht er steeds bijhouden en door met zoeken met de skigebieden zoeker op de website :) maar zie door de bomen het bos niet meer inmiddels dus hoop dat jullie wat suggesties ook kunnen doen.

Alvast bedankt.

Niet direct een gebied wat in me opkomt: maar volgens mij is Duitsland vaak wat goedkoper, wellicht ook qua les?

In Oostenrijk: Berwang, Ehrwald, Gargellen, Steinplatte, Lofer?
In Italië: Seiseralm, Alta Badia? Verder rijden en duurder, maar Cervinia? Lessen zijn in Italië vaak goed te betalen, denk ook daar wel?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik boek regelmatig een dag of 3 van tevoren, dus je kan nog even afwachten. Enige wat nu duidelijk is, is dat er voor komende week kou aan zit te komen, maar hoe het dan de week erna is, weet je nog niet.

Hele grote gebieden zijn nog zeker niet nodig, al vind ik portes du soleil wel een leuk gebied waar je veel op groene/blauwe pistes doorheen kan komen en je hoeft geen pas voor het hele gebied te nemen natuurlijk. De lage pistes hebben wel wat last gehad van regen, maar verwacht komende week dat dat wel is opgelost. Hogerop is het daar nu ook prima.

In Oostenrijk is bijvoorbeeld Montafon ook een prima idee.

Zou alvast kijken naar wat verschillende opties in verschillende gebieden en dan een paar dagen van tevoren pas de knoop doorhakken.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 jan 2024 20:15

Bedankt voor de suggesties beide. Ik ga de genoemde gebieden even wat nader bekijken. Weten jullie of de sneeuwcondities momenteel beter zijn in Oostenrijk, Frankrijk of Italië? Al weet ik niet wat dat zegt over een week van nu natuurlijk.

Qua natuur trekt Italië met het meeste haha, maar ik wil het echt met name beslissen op basis van de sneeuwcondities. Zijn portes du soleil en berwang/ehrwald etc niet wat te laag gelegen ivm risico op regen of valt dat mee?

Ik ga inderdaad even een lijstje met interessante gebieden bijhouden per land en dan last minute beslissen op basis van weerbericht misschien en evt sneeuwhoogte

*bericht bewerkt door Jiabjin op 04 jan 2024 20:21

Gezien dat het volgende week flink kouder wordt, zou ik me nu niet meer zo druk maken om regen. En zeker als je pas volgende week gaat boeken, wordt al wel redelijk duidelijk of het koud genoeg blijft of niet.

Echt hoge gebieden heb je weer het probleem dat als het bijvoorbeeld mistig is, je weer bijna niets ziet omdat er ook geen bomen zijn. Ik ga wel naar Tignes die week, maar dat zou ik beginners dan weer niet aanraden.

Bedenk me net dat het stubaital ook nog een goed idee is. Schlick2000 is een heel leuk gebied en je kunt ook naar de gletsjer.

Gezien dat het volgende week flink kouder wordt, zou ik me nu niet meer zo druk maken om regen. En zeker als je pas volgende week gaat boeken, wordt al wel redelijk duidelijk of het koud genoeg blijft of niet.

Echt hoge gebieden heb je weer het probleem dat als het bijvoorbeeld mistig is, je weer bijna niets ziet omdat er ook geen bomen zijn. Ik ga wel naar Tignes die week, maar dat zou ik beginners dan weer niet aanraden.

Bedenk me net dat het stubaital ook nog een goed idee is. Schlick2000 is een heel leuk gebied en je kunt ook naar de gletsjer.

Tiny-M op 04 jan 2024 20:31

En bijv. een la plagne of val cenis is dat iets? La plagne ben ik wel eerder geweest, daar had je wel ook bomen bij montchavin bijv. Stubaier gletscher ben ik eerder geweest maar de blauwe pistes daar vonden we erg moeilijk vergeleken met bijv. la plagne.

als ik naar sneeuwhoogtes kijk op de website lijken de condities in oostenrijk en frankrijk een stuk beter dan Italië (veel minder hoog sneeuwdek). Klopt dat ongeveer?

Al heeft bijvoorbeeld een Ehrwald ook niet een al te dik sneeuwdek…

Beide niet geweest. Ben alleen aan de les arcs kant geweest. Maar qua condities zou ik zo naar la Plagne gaan.

Ik vind persoonlijk kronplatz wel een heel mooi gebied met heel erg brede pistes om als beginnende skier heel vrij te zijn.
De prijzen daar zijn echt heel goed, je hebt heel veel voor niet al teveel geld.
Ik ben er 2 keer geweest en is mij steeds goed bevallen.

Ben benieuwd waar jij zat @JonasM ? Ben er een keer in de zomer geweest en zat ook te kijken voor de winter, maar prijzen van accommodaties vielen me behoorlijk tegen een skipas ook al behoorlijk aan de prijs voor het aantal km. Maargoed, hij staat nog steeds wel op m’n lijstje, misschien is er last minute nog een leuke aanbieding.

Ben benieuwd waar jij zat @JonasM ? Ben er een keer in de zomer geweest en zat ook te kijken voor de winter, maar prijzen van accommodaties vielen me behoorlijk tegen een skipas ook al behoorlijk aan de prijs voor het aantal km. Maargoed, hij staat nog steeds wel op m’n lijstje, misschien is er last minute nog een leuke aanbieding.

Tiny-M op 04 jan 2024 21:06

Ik ben in 2016 in hotel reipertingerhof geweest in reischach, je hebt daar heel veel hotels in de buurt.
In 2011 zat ik in stefansdorf in winkler hotel maar dat is erg aan de prijs (5 sterren).
Ik ben er 2 keer geweest met josk (belgische reisorganisatie).
Ik blijf het een top allround gebied vinden die vanalles te bieden heeft.

Het zou wel best kunnen dat de prijzen ook al niet meer zijn wat het geweest is aangezien het ook al 8 jaar geleden is dat ik er laatst was. Misschien is er inderdaad wel een dealtje te vinden 🍀

Ziet er ook interessant uit met mooie uitzichten, alleen ligt er wat weinig sneeuw nu lijkt het? Is het naar jullie ervaring zo dat de pistepreparatie in italie veel beter is waardoor de pistes beter te skien zijn gedurende de dag?

Ah ok, ik was er in de zomer 2022. Had in Stefansdorf een appartement. Maar nu in de winter ging dat al snel naar de 1200 euro voor 2 personen. Maargoed, ik kijk in maart nog wel weer even. Je kunt daar namelijk ook goed paragliden, dat maakt het voor mij erg interessant behalve de pistes.

Net nog even naar wat opgeslagen accommodaties gekeken. De prijzen zijn inmiddels wel weer een stuk lager.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 jan 2024 21:20

Als je echt goed een gebied wilt doorkruisen met een beperkt ervaringsniveau kijk dan ook eens naar de Seiser alm en Alta Badia. Beide gebieden hebben uitstekende beginnersopties (qua gebieden van die omvang zelfs de beste die ik ken).

Al kan wat kleiner met jullie ervaringsniveau ook zeker. Zelfde opties als in ander topic hier al werden genoemd: Gargellen, Steinplatte, lofer zijn m.i. ook zeer goede opties die iets dichter bij liggen. Sneeuwkwaliteit in die periode met kou en verse sneeuw geen issue lijkt me.

alta badia en seiseralm spreken me oo kzeer aan. En die andere gebieden ook. Stiekem wil i kgraag naar italie maar de sneeuwhoogtes zijn zo beperkt ? Of maakt dat niet zo uit, wel kwam er volgens mij een sudstau aan dit weekend?

Ik zou als ik jou was naar Livigno kijken (Italië). Ben daar paar keer geweest en ik vind het echt geweldig.
Goed eten, betaalbaar (belastingvrij), ligt hoog (3000 meter) en de pistes zijn van top kwaliteit.
Ik ben op veel plekken geweest maar Livigno is voor mij echt magisch…
115 KM aan piste… en ow ja… ik ben vorige keren half januari geweest en heb me soms afgevraagd of de pistes wel open waren zo rustig.

Frankrijk en groene/blauwe pistes … als de condities goed zijn, dan is Les Gets wel een leuk gebied na 9 dagen skiën. Heb er ooit zelf mijn 2e of 3e week heb doorgebracht. Via blauwe pistes kan je tochtjes maken naar Morzine en Avoriaz, misschien nog verder ook. Grand Massif / Flaine is ook hele goede optie, wel een iets compacter gebied. Moet je hogerop dan zou ik het bij La Plagne houden en in het zuiden bij Vars / Risoul heb je meer kan op zonnig weer.
Gewoon nog even afwachten wat de condities en vooruitzichten zijn en dan pas wat gaan boeken.

In Oostenrijk is bijvoorbeeld Montafon ook een prima idee.

Tiny-M op 04 jan 2024 20:14

Ik lees dat Montafon toch wel veel pittige pistes heeft, zelfs de blauwe zouden vaak pittige stukken hebben. Ik ga er zelf voor de eerste keer naartoe die 3e week van januari (oa ook omdat jij dat gebied al regelmatig gepromoot hebt). Heb wel even getwijfeld omwille van die “pittigheid” (het hoeft voor mij allemaal niet zo uitdagend te zijn).
In maart ga ik naar Les Arcs… da’s prima kwa moeilijkheidsgraad voor mij (blauw/rood).

*bericht bewerkt door Videast op 04 jan 2024 22:25

Kan me zo 1,2,3 niet echt onverwacht pittige stukken herinneren in Montafon. Voor zover ik heb ervaren niet moeilijker dan les Arcs.
Maar misschien ook net wat je gewend bent. Bijvoorbeeld Les Gets vind ik nog weer een stuk makkelijker, maar binnen portes du soleil zijn ook zeker pittige pistes te vinden.

alta badia en seiseralm spreken me oo kzeer aan. En die andere gebieden ook. Stiekem wil i kgraag naar italie maar de sneeuwhoogtes zijn zo beperkt ? Of maakt dat niet zo uit, wel kwam er volgens mij een sudstau aan dit weekend?

Jiabjin op 04 jan 2024 21:18

Geen zorgen over maken, sneeuw zat op de pistes daar!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kan me zo 1,2,3 niet echt onverwacht pittige stukken herinneren in Montafon. Voor zover ik heb ervaren niet moeilijker dan les Arcs.
Maar misschien ook net wat je gewend

Tiny-M op 04 jan 2024 22:35

Ik laat het je nadien weten ;-). Mijn basis daar is in Gaschurn.

Les Arcs en Livigno vind ik nu niet zo’n ideale gebieden voor beginners eerlijk gezegd. Alta Badia daarentegen heeft bijna alleen maar leuke blauwe pistes en de Sella Ronda doen zal ook wel lukken. Als de condities goed zijn en de afstand geen bezwaar is, dan zou dat mijn nr. 1 zijn. Qua sfeer, eten en piste preparatie moeilijk te evenaren en als het weer ook nog mee zit, heb je zowat het perfecte plaatje voor mensen met ca. 2 weken ervaring.

Ik zou eens naar Les Menuires of Saint Martin Belleville kijken. Daar ben ik afgelopen seizoen naartoe gegaan met 10 lessen ervaring op de rollerbaan binnen en ik heb daar nog 6 ochtend lessen genomen.

Vanaf Saint Martin Belleville heb ik tochten gemaakt naar Les Menuires, La Masse (prachtig uitzichtpunt) en Val Thorens. Alles is te doen op de skipas van Les Menuires, dus je hoeft geen pas voor alle 3 de valleien aan te schaffen want dat is veels te veel.
Als je wilt kan ik zo de pistes opnoemen die ik daar erg fijn vond als beginner.

Ziet er ook interessant uit met mooie uitzichten, alleen ligt er wat weinig sneeuw nu lijkt het? Is het naar jullie ervaring zo dat de pistepreparatie in italie veel beter is waardoor de pistes beter te skien zijn gedurende de dag?

Jiabjin op 04 jan 2024 21:13

Weinig sneeuw is vaak wel een dingetje in Italië maar ik vind de piste preparatie is Italië de beste in de hele alpen.

alta badia en seiseralm spreken me oo kzeer aan. En die andere gebieden ook. Stiekem wil i kgraag naar italie maar de sneeuwhoogtes zijn zo beperkt ? Of maakt dat niet zo uit, wel kwam er volgens mij een sudstau aan dit weekend?

Jiabjin op 04 jan 2024 21:18

Als je naar alta badia zou gaan kan je zelfs makkelijk eens een dagje naar kronplatz of omgekeerd want ze liggen heel dicht bij elkaar.

Les Arcs en Livigno vind ik nu niet zo’n ideale gebieden voor beginners eerlijk gezegd. Alta Badia daarentegen heeft bijna alleen maar leuke blauwe pistes en de Sella Ronda doen zal ook wel lukken. Als de condities goed zijn en de afstand geen bezwaar is, dan zou dat mijn nr. 1 zijn. Qua sfeer, eten en piste preparatie moeilijk te evenaren en als het weer ook nog mee zit, heb je zowat het perfecte plaatje voor mensen met ca. 2 weken ervaring.

Hupla op 04 jan 2024 23:03

Ik vond les arcs zeker ook geen gebied voor beginners, vond het vrij sportief. Ik was er in 2022 wel met kerst dus misschien als het rustiger is dat het meer meevalt.

*bericht bewerkt door JonasM op 05 jan 2024 04:28

Les Arcs en Livigno vind ik nu niet zo’n ideale gebieden voor beginners eerlijk gezegd. Alta Badia daarentegen heeft bijna alleen maar leuke blauwe pistes en de Sella Ronda doen zal ook wel lukken. Als de condities goed zijn en de afstand geen bezwaar is, dan zou dat mijn nr. 1 zijn. Qua sfeer, eten en piste preparatie moeilijk te evenaren en als het weer ook nog mee zit, heb je zowat het perfecte plaatje voor mensen met ca. 2 weken ervaring.

Hupla op 04 jan 2024 23:03

Alta badia is idd een goeie, dat is alleen maar blauw. Prachtig gebied.
Livigno heeft een gigantische oefenweide hé. Liften 20 t/m 30 zijn allen blauwe pistes en komt onderaan het dorp uit, dat is makkelijk.

Wij hebben met kerst een week Valmeinier gedaan. Prima sneeuw en heerlijke groene en blauwe pistes die mooie rondjes maakten van zeker 1,5 uur onderweg zijn naar ons appartement in Valmeinier 1900.

Kan me zo 1,2,3 niet echt onverwacht pittige stukken herinneren in Montafon. Voor zover ik heb ervaren niet moeilijker dan les Arcs.
Maar misschien ook net wat je gewend

Tiny-M op 04 jan 2024 22:35

Ik laat het je nadien weten ;-). Mijn basis daar is in Gaschurn.

Videast op 04 jan 2024 22:43

Ik denk dat het er aan ligt wat je gewend bent. Echte beginners kunnen beter beginnen op de gargellen. De nova vanuit gaschurn is geen toppiste naar de novalift. In Sankt gallenkirch de blauwe naar madrisa lift zeer veel gebruikt en druk. Zal buiten de vakantie meevallen. Ben je Frankrijk gewend dan zijn sommige pistes pittiger. Ik heb nooit problemen, kom er 35 jaar en gewend. Maar sinds 2 jaar een schoonvader bij als beginnend. Die heeft wel problemen op sommige stukken. Bij de hochalpila naar beneden naar de grasjoch. De spatla dat zijn echt mooie beginners, daarnaast kent de rode piste op de hochalpila naar de grasjoch een vervelend stukje voor de rest een prima blauwe bijna.

St. Francois Longchamp is nog niet genoemd maar is een zeer geschikte optie. Veel (leuke) groene pistes en in de loop van je vakantie opties om met blauwe pistes door het hele gebied te komen. Het is een hele goedkope bestemming en zal in de genoemde periode ook heel rustig zijn. De nadelen die het dorp heeft (niet heel sfeervol, weinig apres ski) daar was je toch niet naar op zoek.

Plaats een reactie