waxen /slijpen frequentie

ik heb mijn ski’s laten waxen en slijpen en sindsdien 6 uur indoor erop geskied (in de hal). Moet ik ze nu weer laten waxen of kan ik er prima mee een week op wintersport?

Slijpen zou ik zelf eens per 2-3 jaar doen (afgezien van beschadigingen of slechte condities) o.b.v. 1-2wk per jaar.

Voor waxen: kijk naar de onderkant van je ski’s. Als je kale plekken ziet (vaak als eerste direct naast de staal kanten) dan is een nieuwe waxbeurt wel weer aan de orde.

Een waxbeurtje kan nooit kwaad na indoor gebruik. Voor slijpen kun je even checken op eventuele bramen en qua scherpte even met je nagel over de rand te voelen. Schraap je iets van je nagel af, dan zijn ze nog scherp genoeg.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Ik zou opnieuw laten waxen, wax is er heel snel af met indoor skien. Slijpen niet nodig.

Slijpen zou ik zelf eens per 2-3 jaar doen (afgezien van beschadigingen of slechte condities) o.b.v. 1-2wk per jaar.

Jmcvw op 04 jan 2024 21:21

Zo weinig?? Na een week tot 10 dagen worden mijn skies toch echt wel bot en verlies ik grip.

Aftellen maar!

Slijpen zou ik zelf eens per 2-3 jaar doen (afgezien van beschadigingen of slechte condities) o.b.v. 1-2wk per jaar.

Jmcvw op 04 jan 2024 21:21

Zo weinig?? Na een week tot 10 dagen worden mijn skies toch echt wel bot en verlies ik grip.

Matthieu op 05 jan 2024 08:42

Hangt van je eisen en je stijl af denk ik 😅 Een maat van mij knalt ook de piste af en van die stijve race ski’s en hij slijpt inderdaad iedere 7-14 dagen.

Juist als relatieve beginnner zorg ik ook dat mijn spullen goed gewaxt en geslepen zijn. Nu net mn spullen laten slijpen zodat alles in orde is als we gaan. Waxen zeker na 7 dagen (afhankelijk van waar ik ski). Ski’s heb ik vorig jaar gekocht dus dit was 1e keer slijpen.
Ik moet er niet aan denken om op een ijzige piste terecht te komen met bot spul.

Allen dank voor de reacties. Consensus is dus volgens mij dat een waxbeurt wel handig is maar dat slijpen nog niet hoeft na 6 uurtjes indoor?

Waxen jullie tijdens de vakantieweek nog een keer trouwens?

je voelt vrij makkelijk of je ski’s nog scherp zijn. Ligt uiteindelijk aan de sneeuwcondities. Bij harde, ijzige pistes dan moet je sneller slijpen dan wanneer het een mooi zacht dekentje is. En of je moet waxen zie je ook heel goed, als er met name langs de staalkanten wat grijze/witte sporen te zien zijn tov het midden van je belag (dat dan donkerder is) dan is het zeker tijd om te waxen.

Ik weet niet wat ik hier lees. Bij mij gaat na iedere dag er even een diamantvijl overheen.

Nou is dat weer het andere uiterste, maar eens per 2-3 jaar slijpen? Say what?

Ik weet niet wat ik hier lees. Bij mij gaat na iedere dag er even een diamantvijl overheen.

Nou is dat weer het andere uiterste, maar eens per 2-3 jaar slijpen? Say what?

DSvier op 05 jan 2024 09:46

Beter wat Minder druk op je kanten zetten denk ik, dat rouwdouwen ook altijd, daar worden ze bot van hahaha. Poeder neem ik het niet zo nauw, maar de rest moet gewoon scherp zijn.

Edwin van Riel

Ik wil ze geen drankje trakteren hoor, de mensen die uberhaupt niet weten dat de kanten van een ski scherp moeten zijn. Ik praat dan nog helemaal niet over aantal graden, afbotten van de punt/staart. Nee gewoon scherpe ski’s.

Vorig jaar nog gezien, de CAI ski club organiseert ook lessen voor volwassenen beginners en ook gemiddelde skiers. Ski leraar begint zowiezo met het checken van de ski’s voor de klas begint. Geen probleem bij rentals, maar er zijn er altijd bij die ski’s geleend hebben van een buur of vriend, en deze durven al wel eens 2 jaar in de schuur hebben gestaan zonder enige vorm van onderhoud ;-)

Altijd voor de 1e dag ski slijpen en waxen en verder als ik op stukjes licht hellend vlak merk dat ik niet vanzelf ga glijden breng ik ze binnen voor een waxbeurt. Dit is doorgaans om de 4 à 5 dagen van 3 à 5u skiën.
Ik laat het dan steeds aan het oordeel van Meneer Onderhoud over om ze al dan niet te slijpen, dus soms worden ze mee geslepen, soms ook niet.
Die kent daar meer van dan ik en mijn ervaring is dat ze niet gaan slijpen als het ook niet moet, kwestie van wat vertrouwen.
Aan dat waxen (en slijpen) begin ik ook niet zelf, veel te veel gedoe en geknoei voor zo’n kluns als ik. Maar als ik er aan denk ga ik dagelijks wel met zo’n slijpgummetje over de kanten.

Bla, bla, bla.

Altijd voor de 1e dag ski slijpen en waxen en verder als ik op stukjes licht hellend vlak merk dat ik niet vanzelf ga glijden breng ik ze binnen voor een waxbeurt. Dit is doorgaans om de 4 à 5 dagen van 3 à 5u skiën.
Ik laat het dan steeds aan het oordeel van Meneer Onderhoud over om ze al dan niet te slijpen, dus soms worden ze mee geslepen, soms ook niet.
Die kent daar meer van dan ik en mijn ervaring is dat ze niet gaan slijpen als het ook niet moet, kwestie van wat vertrouwen.
Aan dat waxen (en slijpen) begin ik ook niet zelf, veel te veel gedoe en geknoei voor zo’n kluns als ik. Maar als ik er aan denk ga ik dagelijks wel met zo’n slijpgummetje over de kanten.

bartvwg op 05 jan 2024 11:33 [@bartvwg](/profiel/bartvwg):

@bartvwg: die gummetjes zijn om de voor- en achterkant wat af te botten na het slijpen als je de ski’s wat te agressief vindt. Zeker niet om langs de hele ski te halen!!! Diamantvijl (liefst op een houdertje) is om dagelijks even langs de (zij)kanten te halen. Doet ongeveer het tegengestelde van die gummetjes.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 jan 2024 11:45

Edwin van Riel

die gummetjes zijn om de voor- en achterkant wat af te botten na het slijpen als je de ski’s wat te agressief vindt. Zeker niet om langs de hele ski te halen!!! Diamantvijl (liefst op een houdertje) is om dagelijks even langs de (zij)kanten te halen. Doet ongeveer het tegengestelde van die gummetjes.

evr66 op 05 jan 2024 11:44

Wel, wel, moet ik toch eens tegen PJ zeggen, die beweerde namelijk dat je er 1/ het roest mee wegkrijgt en 2/ je dit best doet na het skiën om de braampjes weg te werken. :)
Nu ja, doen we dat ook niet meer, iemand een gummetje nodig? :)

Bla, bla, bla.

Altijd voor de 1e dag ski slijpen en waxen en verder als ik op stukjes licht hellend vlak merk dat ik niet vanzelf ga glijden breng ik ze binnen voor een waxbeurt. Dit is doorgaans om de 4 à 5 dagen van 3 à 5u skiën.
Ik laat het dan steeds aan het oordeel van Meneer Onderhoud over om ze al dan niet te slijpen, dus soms worden ze mee geslepen, soms ook niet.
Die kent daar meer van dan ik en mijn ervaring is dat ze niet gaan slijpen als het ook niet moet, kwestie van wat vertrouwen.
Aan dat waxen (en slijpen) begin ik ook niet zelf, veel te veel gedoe en geknoei voor zo’n kluns als ik. Maar als ik er aan denk ga ik dagelijks wel met zo’n slijpgummetje over de kanten.

bartvwg op 05 jan 2024 11:33 [@bartvwg](/profiel/bartvwg):

@bartvwg: die gummetjes zijn om de voor- en achterkant wat af te botten na het slijpen als je de ski’s wat te agressief vindt. Zeker niet om langs de hele ski te halen!!! Diamantvijl (liefst op een houdertje) is om dagelijks even langs de (zij)kanten te halen. Doet ongeveer het tegengestelde van die gummetjes.

evr66 op 05 jan 2024 11:44

Diamantvijl doe ik wel dagelijks (of om de dag bij zachte/nieuwe sneeuw). Vermoedelijk dat ik het daarom langer uithoud? Of het maakt uit dat ik snowboard en niet ski? Dit hele topic brengt me enorm aan het twijfelen over mijn slijppraktijken 😂

Altijd voor de 1e dag ski slijpen en waxen en verder als ik op stukjes licht hellend vlak merk dat ik niet vanzelf ga glijden breng ik ze binnen voor een waxbeurt. Dit is doorgaans om de 4 à 5 dagen van 3 à 5u skiën.
Ik laat het dan steeds aan het oordeel van Meneer Onderhoud over om ze al dan niet te slijpen, dus soms worden ze mee geslepen, soms ook niet.
Die kent daar meer van dan ik en mijn ervaring is dat ze niet gaan slijpen als het ook niet moet, kwestie van wat vertrouwen.
Aan dat waxen (en slijpen) begin ik ook niet zelf, veel te veel gedoe en geknoei voor zo’n kluns als ik. Maar als ik er aan denk ga ik dagelijks wel met zo’n slijpgummetje over de kanten.

bartvwg op 05 jan 2024 11:33 [@bartvwg](/profiel/bartvwg):

@bartvwg: die gummetjes zijn om de voor- en achterkant wat af te botten na het slijpen als je de ski’s wat te agressief vindt. Zeker niet om langs de hele ski te halen!!! Diamantvijl (liefst op een houdertje) is om dagelijks even langs de (zij)kanten te halen. Doet ongeveer het tegengestelde van die gummetjes.

evr66 op 05 jan 2024 11:44

Diamantvijl doe ik wel dagelijks (of om de dag bij zachte/nieuwe sneeuw). Vermoedelijk dat ik het daarom langer uithoud? Of het maakt uit dat ik snowboard en niet ski? Dit hele topic brengt me enorm aan het twijfelen over mijn slijppraktijken 😂

Jmcvw op 05 jan 2024 11:49

@jmcvw

Da’s helemaal goed. Ze blijven gewoon wat langer scherp dan!

Niet nodig te twijfelen aan wat je doet. Wat ik bv doe met de ski’s van mijn vrouw (1-2 weken per jaar gebruik op gemiddeld niveau): jaarlijks even wegbrengen voor een fatsoenlijke algemene beurt, is alles weer netjes, evt diepere krassen opgevuld (boeit niet voor het skien hoor, voornamelijk optisch zolang het niet om tijden gaat en de kern niet zichtbaar is zeg maar ;) ). Dan dagelijks of om de dag even nalopen bv zoals jij met een diamantvijltje doet. Wax: zit goed in de jaarlijkse beurt, dagelijks even een lapje met liquid wax er langs en ze blijven perfect glijden.

Wat ons even op het verkeerde been zette was dat we de indruk kregen na 2-3 jaar slijpen en verder helemaal niets ;)

He hangt voor een groot deel van het beruik en de sneeuw af. Met poeder is alles best, sl en gs ski’s op harde piste wil gewoon maximaal scherm hebben, dus na iedere dag gebruik even goed aanscherpen (gebruik hier zelf een razor-edge voor, bizar scherp in no-time met weinig verlies van materiaal)

*bericht bewerkt door evr66 op 05 jan 2024 12:15

Edwin van Riel

Zoals evr66 zegt!

Ik doe:
Elke 2 dagen skieen even met de diamandvijl er over (polijsten). Zodat de burr en eventueel roest er af is. Tegelijkertijd effe checken met de nagel of ze nog uniform scherp zijn, ander met de echte vijl er over en daarna opnieuw met de diamand vijl. Dit alleen de zijkanten, de basis kant (bevel) blijf ik gewoon af, die wordt gewoon 1x per jaar gedaan door een pro.

Als je met je vinger over de kant gaat mag ie niet scherp aanvoelen (dat zijn burrs), maar als je met de nagel schraapt moet je direct een laagje nagel krijgen.

Gummetje alleen om de punt/staart te botten als nodig is (doe bij mijn ski’s nooit, maar als ik bv ski’s onderhoud van een vriend/vriendin die wat minder skieen haal ik 'm er wel over, max 10-15 cm van de punt/staart (afhankelijk van hoeveel rocker de ski heeft)).

Ik wil ze geen drankje trakteren hoor, de mensen die uberhaupt niet weten dat de kanten van een ski scherp moeten zijn. Ik praat dan nog helemaal niet over aantal graden, afbotten van de punt/staart. Nee gewoon scherpe ski’s.

Vorig jaar nog gezien, de CAI ski club organiseert ook lessen voor volwassenen beginners en ook gemiddelde skiers. Ski leraar begint zowiezo met het checken van de ski’s voor de klas begint. Geen probleem bij rentals, maar er zijn er altijd bij die ski’s geleend hebben van een buur of vriend, en deze durven al wel eens 2 jaar in de schuur hebben gestaan zonder enige vorm van onderhoud ;-)

Asterino op 05 jan 2024 11:19

Afbotten doe ik ook niet aan (maar voor de doorsnee recreant wel prima natuurlijk).

Gemiddeld genomen verkies ik persoonlijk toch een slijp- en waxbeurt na een week skiën. Meestal merk ik na een vijftal dagen op dat de kanten toch wat minder scherp zijn (niet problematisch natuurlijk) en dat ik op vlakkere stukken minder soepel glijd. We skiën gemiddeld genomen wel veel kilometers per dag en niet zelden op bestemmingen waar naast de piste weinig natuursneeuw te vinden is.

Zoals evr66 zegt!

Ik doe:
Elke 2 dagen skieen even met de diamandvijl er over (polijsten). Zodat de burr en eventueel roest er af is. Tegelijkertijd effe checken met de nagel of ze nog uniform scherp zijn, ander met de echte vijl er over en daarna opnieuw met de diamand vijl. Dit alleen de zijkanten, de basis kant (bevel) blijf ik gewoon af, die wordt gewoon 1x per jaar gedaan door een pro.

Als je met je vinger over de kant gaat mag ie niet scherp aanvoelen (dat zijn burrs), maar als je met de nagel schraapt moet je direct een laagje nagel krijgen.

Gummetje alleen om de punt/staart te botten als nodig is (doe bij mijn ski’s nooit, maar als ik bv ski’s onderhoud van een vriend/vriendin die wat minder skieen haal ik 'm er wel over, max 10-15 cm van de punt/staart (afhankelijk van hoeveel rocker de ski heeft)).

Asterino op 05 jan 2024 12:25

Gewone vijl is meer om een hoek te zetten. Een 200 diamantvijl is perfect om oneffenheden weg te krijgen. Daarna even met een 600 en afwerken met 1000 of arkensas/keramisch als je het echt scherp wil hebben. ;)

Sluit mij bij @evr66 aan. om de dag check ik even op bramen en haal ik er een diamantvijltje langs. Halverwege de week wax ik nog een keer en na afloop na 1 week skiën slijp ik de hoek weer lekker scherp met base edge guide, kantenslijper, tip/tail afbotten met schleifgummi en een paar waxbeurtjes voor goede verzadiging van het belag. Het scheelt wellicht ook dat ik zelf wax- en slijpmateriaal heb waardoor het wat makkelijk is om zelf onderhoud te doen.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Ik breng mijn skies een keer met de kerst vakantie weg en een keer in maart. Slijpen en waxen gebeurt dus 2 keer per 3 weken skiën. Ben dan wel een fanatieke skiër.

Met skiën kom je echt tot rust.

Na elke 6/7 dagen slijpen, na 3 dagen waxen. Bij uitstekende condities zonder beschadigingen aan je kanten zou je slijpen het iets kunnen oprekken.

*bericht bewerkt door LeoC op 05 jan 2024 23:15

Plaats een reactie