Sneeuwkettingen

Heeft er iemand verstand van maten van sneeuwkettingen?
Ik heb andere banden dus ook andere sneeuwkettingen nodig. Heb bandenmaat 215/45 R16 als ik verschillende sites kijk kom je op sneeuwkettinggroep 80 uit.
Kijk ik op marktplaats zie ik genoeg groep 80 staan maar niet mijn bandenmaat op het etiket.

De foto geeft een reeks maten van een ketting die ik gevonden heb op marktplaats.
De 215/40 r16 en 215/50 r16 staan er wel op.

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen 😉

null

Ieder merk kettingen heeft zijn eigen indeling en dan verschilt het vaak ook nog per model. Dus voor ieder merk/model opnieuw uitzoeken…

null

Deze op mp staat wel jouw bandmaat bij.
TK in Etten Leur.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 08 jan 2024 20:55

Hm, vreemd. Als ik zoek op sneeuwketting en artikelnummer kom ik op link
Maar daar staat bla bla … 205/50-15, 250/40-16, 215/50-16, 190/65-390, bla, bla
Normaal zou je zeggen dat als ie past op 215/40 R16 en 215/50 R16 dan moet ie ook passen op 215/45 R16 want die zit er qua hoogte tussenin. Maar erg logisch is het niet dat ze passen op zowel 40 als 50.
Dat getal is de verhouding (percentage) tussen hoogte en breedte van de band.

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 08 jan 2024 21:02

Hm, vreemd. Als ik zoek op sneeuwketting en artikelnummer kom ik op [https://pateurope.com/auto-accessoires/sneeuwkettingen/620258-sneeuwkettingen-12mm-kn80]
Maar daar staat bla bla … 205/50-15, [b]250[/b]/40-16, 215/50-16, 190/65-390, bla, bla
Normaal zou je zeggen dat als ie past op 215/40 R16 en 215/50 R16 dan moet ie ook passen op 215/45 R16 want die zit er qua hoogte tussenin. Maar erg logisch is het niet dat ze passen op zowel 40 als 50.

PaulPalmpje op 08 jan 2024 20:57

Dat dacht ik dus ook. Hopelijk kan iemand hier uitsluitsel geven of dit nu wel of niet past.

Ja, past.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

De 215/40 r16 en 215/50 r16 staan er wel op.

Precies dit. Jouw bandenmaat valt hier precies tussen.
Die 40 en 50 slaan op de hoogte van de band wang in procenten ten opzichte van de breedte van de band.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik zou uitkijken met deze want op sites waar ik deze kettingen opzoek staan andere lijstjes. Zie mijn eerdere post. En erg logisch klinkt het niet dat zowel 40 als 50 hoogte met dezelfde ketting past.
Daarnaast altijd opletten of er voldoende ruimte is voor een “normale” ketting.

Ik zou uitkijken met deze want op sites waar ik deze kettingen opzoek staan andere lijstjes. Zie mijn eerdere post. En erg logisch klinkt het niet dat zowel 40 als 50 hoogte met dezelfde ketting past.
Daarnaast altijd opletten of er voldoende ruimte is voor een “normale” ketting.

PaulPalmpje op 08 jan 2024 21:31

Hoezo klinkt dat niet logisch dan volgens jou? Bij de De ene band is de wang is 8,6 cm hoog en de andere wang is 10,7cm hoog. Het verschil in hoogte van de wang is 2,1cm dat zou betekenen dat die kettingen ruim genoeg zijn om iets hoger/lager op de wang van de band te klemmen aan de zijkant. Bij de ene zal die dus hooguit 2,1 cm richting de velg verplaatsen en bij de andere hooguit 2,1cm richting het wegdek verplaatsen. Dit alles is natuurlijk uitvoerig getest door een leverancier en dat zal de reden zijn dat ze deze beide maten dan ook op de doos zetten…

@Reinierp Bij de 215/45/16 is de hoogte van de wang 9,67 cm en dat valt er dus precies tussenin. Ruimte zat dus. Je kan natuurlijk even vragen of je ze mag passen bij ophalen. Dan weet je in ieder geval of je ze goed kan omleggen en aanspannen.

*bericht bewerkt door Martin9 op 09 jan 2024 16:11

🏂

Ik zou uitkijken met deze want op sites waar ik deze kettingen opzoek staan andere lijstjes. Zie mijn eerdere post. En erg logisch klinkt het niet dat zowel 40 als 50 hoogte met dezelfde ketting past.
Daarnaast altijd opletten of er voldoende ruimte is voor een “normale” ketting.

PaulPalmpje op 08 jan 2024 21:31

Hoezo klinkt dat niet logisch dan volgens jou? Bij de De ene band is de wang is 8,6 cm hoog en de andere wang is 10,7cm hoog. Het verschil in hoogte van de wang is 2,1cm dat zou betekenen dat die kettingen ruim genoeg zijn om iets hoger/lager op de wang van de band te klemmen aan de zijkant. Bij de ene zal die dus hooguit 2,1 cm richting de velg verplaatsen en bij de andere hooguit 2,1cm richting het wegdek verplaatsen. Dit alles is natuurlijk uitvoerig getest door een leverancier en dat zal de reden zijn dat ze deze beide maten dan ook op de doos zetten…

@Reinierp Bij de 215/45/16 is de hoogte van de wang 9,67 cm en dat valt er dus precies tussenin. Ruimte zat dus. Je kan natuurlijk even vragen of je ze mag passen bij ophalen. Dan weet je in ieder geval of je ze goed kan omleggen en aanspannen.

Martin9 op 09 jan 2024 16:11

Super bedankt voor het antwoord. Ik ga ze gewoon even testen.

In principe moet je bandenmaat op de verpakking van de betreffende ketting staan, anders past het niet. Passen is weten natuurlijk, dus succes!

Plaats een reactie