Door de week richting Zwitserland

Hallo allemaal,
Normaal gesproken reizen wij altijd in het weekend en dan richting Oostenrijk. Dit keer gaan we eind januari voor het eerst naar Zwitserland (flims/laax) en we moeten op werkdagen reizen. De wens is om het in 1 dag te rijden, maar vraag me af of dat te doen is. Hebben jullie ervaring met het reizen door de week (woensdag/donderdag) en wat zijn dingen waar wij rekening mee moeten houden qua route/drukte?

Edit: In de nacht reizen is helaas geen optie. We kunnen op z’n vroegst om 06:00 uur vertrekken

*bericht bewerkt door Seb135 op 09 jan 2024 21:09

Wij zij op 28 december naar Laax gereden en op 4 januari weer terug. Heen vertrokken om 05.00 en aangekomen om 15.30 uur. Terug vertrokken rond 8 uur en aangekomen om 18.00. Wij rijden nooit heel hard in Duitsland en zijn onderweg gestopt om nog wat te eten. Het was beide rijdagen prima te doen.

Wij rijden altijd via Bazel. Google maps geeft aan dat via oostenrijk sneller is maar onze ervaring is dat dat niet klopt. De route via Bazel, Zürich, chur rijdt goed door.

En een tip. Er hangt in de buurt van Trin (vlakvoor Flims/Laax) een snelheidscamera. Neem die 50 km per uur op dat stukje van de de weg heel serieus want de bekeuring is heel hoog.

*bericht bewerkt door vlinder72 op 09 jan 2024 21:19

Wij zij op 28 december naar Laax gereden en op 4 januari weer terug. Heen vertrokken om 05.00 en aangekomen om 15.30 uur. Terug vertrokken rond 8 uur en aangekomen om 18.00. Wij rijden nooit heel hard in Duitsland en zijn onderweg gestopt om nog wat te eten. Het was beide rijdagen prima te doen.

Wij rijden altijd via Bazel. Google maps geeft aan dat via oostenrijk sneller is maar onze ervaring is dat dat niet klopt. De route via Bazel, Zürich, chur rijdt goed door.

En een tip. Er hangt in de buurt van Trin (vlakvoor Flims/Laax) een snelheidscamera. Neem die 50 km per uur op dat stukje van de de weg heel serieus want de bekeuring is heel hoog.

vlinder72 op 09 jan 2024 21:13

Via de a61 of a3 gereden? Ook in de tunnels rond Zürich en Basel waar je maar 80 mag. Maar idd na adliswil tot aan chur gaat vlekkeloos via de snelweg.

Via de A3.
Wij houden google maps aan en die leidt ons keurig door of rondom Bazel en Zürich heen. Ik heb daar niet zelf gereden dus ik weet niet meer hoeveel km per uur het was maar in Zwitserland rijden wij zeker niet te hard. Dat is namelijk heel duur.

@vlinder72 Goed om te horen dank! En ook voor de tip van de snelheidscamera, ga ik zeker op letten. Jullie reden in de kerstvakantie, dus vraag me wel af of het bij ons niet veel drukker gaat zijn als iedereen gewoon aan de arbeid is.

Het kan dan drukker zijn maar je kan het sowieso wel in een dag rijden. Je komt dan alleen wat later aan. Wij hebben ook wel eens enorm veel file gehad in Duitsland.

Zou wel proberen voor echt de ochtendspits begint door het rurhgebied te zijn. En anders pas later op de dag gaan rijden achter de ochtendspits aan.
Buiten de vakantieperiode merk je die namelijk echt wel.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 09 jan 2024 21:56

Overweeg ook vooral de route Maastricht - Saarbrucken - Mulhouse- Basel. Heel weinig verkeer of baustellen. Daarmee in de praktijk vaak sneller dan over Duitsland.

Zou wel proberen voor echt de ochtendspits begint door het rurhgebied te zijn. En anders pas later op de dag gaan rijden achter de ochtendspits aan.
Buiten de vakantieperiode merk je die namelijk echt wel.

Tiny-M op 09 jan 2024 21:56

Die files in het ruhrgebied lijken mij inderdaad geen pretje. Ik zou wel graag om 06:00 willen vertrekken omdat we anders misschien wel wat laat aankomen, maar dan komen we middenin de spits in het ruhrgebied aan. Mischien is een route om het Ruhrgebied heen een betere optie. Bij Venlo richting A61 of zelfs bij Heerlen de grens over. Of zoals @Claire zegt via Mulhouse… keuzes, keuzes.

*bericht bewerkt door Seb135 op 09 jan 2024 22:35

Wij vertrekken meestal tussen 4 en 5 uur 's ochtends om de files in het Rurh gebied te ontlopen. Tot nu toe is dat goed gegaan.

Overweeg ook vooral de route Maastricht - Saarbrucken - Mulhouse- Basel. Heel weinig verkeer of baustellen. Daarmee in de praktijk vaak sneller dan over Duitsland.

Claire op 09 jan 2024 22:14

Deze route rijden wij altijd. Aanvankelijk op gooogle maps iets langzamer, maar puntje bij paaltje rijdt het altijd zo lekker door, zo rustig, dat het een stuk ontspannener rijdt en lopen we in op de tijd.

❄️

De Saarbrucken route pakken wij ook vaker, laatst nog in december door de week. Rond en vlak na Saarbrucken wel iets drukker, maar niet die enorme drukte die je elders kan hebben. Zeker met slecht weer. Maastricht Luik - Saarbrucken altijd rustig, ook een mooie route.

We vertrekken ook wel eens de avond ervoor, rijden dan 4 a uur, en dan een hotel. Bevalt erg goed, zo vermijd je de drukte, en 2 halve dagen rijden veel relaxter.

In Zwitserland inderdaad veel flitsers! Het mag niet maar flitsmeister heb ik wel aan staan, en dat heeft me veel boetes bespaart. Bazel vermijd ik meestal, grensovergang Rheinfelden is altijd rustiger (vlak voor Bazel afslag Lorrach/Rheinfelden), niet echt om, en dan heb je ook de Bazel flitsers niet.

Als we via Duitsland gaan, als het een rustige dag is, rijden we meestal Venlo en de A61. Via is het Frankfurt vaak onrustig rijden.

Wij rijden voor ons werk regelmatig naar zwitserland.en altijd op woensdag.
Mijn advies zou zijn via de 61 richting Ludwighaven. Dan de 65 en bij kandel er af stukje binnendoor richting Straatsburg.
Dan kom je op de snelweg naar Straatsburg Mulhouse Bazel.
Vaak goed te rijden maar vertrekken om 6 uur das altijd en slechte tijd .
Beter is vertrek om 4 uur ben alle knooppunt waar het druk wordt voorbij

Ik ben in de Kerstweek (23 en 30 december - wel op zaterdag) via Zwitserland naar Galtür gereden. Dus Basel - Zürich - Sankt-Gallen (A3-A1). Dit om zowel de Fernpass als Duitsland (wegenwerken) te omzeilen - ik kom vanuit BE dus via Luxemburg/Frankrijk gereden en niet via Duitsland.

Dit was de eerste keer dat ik deze route gevolgd heb en kan deze alleen maar aanraden. Zeer rustig rijden (enkel op de terugweg wat vertraagd verkeer rond Basel maar max 10’ vertraging). Er zijn wel stukken waar je maar 100 of 80 mag, maar daar kan je ook gewoon 100 of 80 rijden. Het was dus wel in het weekend en niet in de week maar sowieso vermijd je (een stuk) Duitsland met bijhorende wegenwerken (zeker vanuit BE).

Ik heb Waze gebruikt voor de navigatie en deze was wel heel accuraat wat het verkeer betreft.

In 1 dag is zeker te doen, Zwitserland is opvallend dichtbij vind ik altijd.

Het is al gezegd maar rijd geen kilometer te hard in CH !! Je moet goed op je qui vive zijn want op bepaalde routes heb je bijna om de paar kilometer een snelheidswisseling. 80-100-120-100-80-120 enz.

En vergeet je tolvignet niet! In Nederland te koop bij ANWB maar de laatste 2-3 tankstations voor de grens hebben 'm ook en als dat niet lukt kan 't ook nog aan de grens.

*bericht bewerkt door havana op 10 jan 2024 11:14

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ja kan ook een e-vignet aanschaffen, net zo makkelijk: https://via.admin.ch/shop

Ook een data-sim voor Zwitserland is altijd handig :-)

*bericht bewerkt door frederik_15 op 10 jan 2024 11:29

Ook een data-sim voor Zwitserland is altijd handig :-)

Waarom? Mijn kpn abonnement was gewoon geldig in Zwitserland. Ik heb geen cent hoeven bijbetalen. Zijn niet alle Nederlandse abonnementen geldig in Zwitserland?

*bericht bewerkt door vlinder72 op 10 jan 2024 13:02

ben en vodafone zijn niet in Zwiterland geldig, althans in 2022 niet. Ik had simpel, dat was wel geldig

Ook een data-sim voor Zwitserland is altijd handig :-)

Waarom? Mijn kpn abonnement was gewoon geldig in Zwitserland. Ik heb geen cent hoeven bijbetalen. Zijn niet alle Nederlandse abonnementen geldig in Zwitserland?

vlinder72 op 10 jan 2024 13:00

Met een Belgisch abonnement ligt dit toch enigszins anders, roamen in Zwitserland wordt dan wel een heeeeeeeeeel dure aangelegenheid ;-)

Doordeweeks via de Maastricht - Saarbrucken - Basel route is erg rustig rijden. Rij Laax wel aan via Chur, niet via Andermatt. Die weg is gesloten in de winter.

Ik woon zelf in Zwitserland op weg naar Chur aan de A3, rij vaak op en neer naar Haarlem.
Advies: Grens over bij Venlo of Heerlen, idd niet via Ruhrgebied. A61 volgen, overgaan in A5 richting Basel. Op dit moment leveren de 2 grotere Baustellen geen vertraging of file op.
2 Km voor de grens van Basel afslag Rheinfelden nemen, steekt af, rustige grensovergang en je komt automatisch op de A3 terecht richting Zürich/Chur.
Makkelijk in 1 dag te rijden, ik rij op de Autobahn nooit harder dan 120 km/uur en doe over 970 km van Haarlem naar Chur 9,5 à 10 uur.
Nog één tip, ook voor anderen. Elk jaar geldig in Zwitserland. Je kan een Autobahnvignet bijv. van 2023 nog de hele maand januari 2024 gebruiken. Dus vignet 2024 is januari 2025 nog geldig enz. Kan weer €40 schelen als je dat niet weet!!! Nog even een foto van vandaag.
Kaiserwetter en bakken sneeuw, foto op 1000m hoogte gemaakt.

null

Prachtig!

ben en vodafone zijn niet in Zwiterland geldig, althans in 2022 niet. Ik had simpel, dat was wel geldig

astrid71 op 10 jan 2024 13:44

Vodafone (Nederland) zeker wel, Ben niet.

En dat vignet is inderdaad tm januari geldig en vanaf decemberkrijg je hem al voor het nieuwe jaar. Dus je kunt er 14 maanden plezier van hebben.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 10 jan 2024 17:13

@Näfels Dank voor de tips! Erg handig. En wat een mooie foto. Krijg er al helemaal zin in.

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Qua routes heb ik zo mooi wat om uit te kiezen. We hebben na wat geregel toch voor elkaar dat we eerder weg kunnen, dus we gaan om 04:00 uur ipv 06:00 uur. Denk dat het dan de a61 wordt en daarna richting basel. Vignetten zijn binnen en met kpn kan ik gewoon onder de eu voorwaarden mijn mobiel gebruiken geloof ik. Verder ga ik de rechtervoet
goed in de gaten houden op de Zwitserse wegen. Dank voor alle tips!

Ik rij al jaren richting Verbier. Laatste twee jaar overgestapt op de route via Maastricht, Metz, Straatsburg, mullhouse en dan via Basel de grens over. Had ik veel eerder moeten doen. In Duitsland veel werkzaamheden en bijhorend files en op deze route weinig oponthoud!

Hier Näfels nochmals, in Duitsland zijn momentan weinig werkzaamheden, alleen zoals al jaren één van 7 km op de A61 bij Hunsrück die geen file oplevert, zeker niet doordeweeks. Ik rij dit veel op en neer zoals ik schreef en recent, in Januari 2024 ook. Dus niet laten afleiden door iemand die 2 jaar geleden of meer of daar gereden heeft en waarschijnlijk ook op een zaterdag. Ik woon in Zwitserland zoals ik schreef en ik rij dit zeker 10x per jaar op en neer.

Heel eenvoudig, Google Näfels en je weet waar ik woon.
Gewoon A61 en A5 in Duitsland, heb ik op 4.Januari noch gereden na familiebezoek met kerst en oud en nieuw in Nederland, geen probleem. Geen files, alleen niet bij Arnhem de grens over.

@Näfels Top dankjewel. Denk dat we jouw route inderdaad gaan doen. Houden dan Google maps in de gaten, zodat we kunnen uitwijken mocht er onderweg iets an de hand zijn.

Actuele situatie van vandaag.
1e en 2e foto op 1300m hoogte, 3e op 2100m hoogte.
Veel skiplezier en jullie komen bijna langs mijn huis. A3 afslag Glarnerland/ Klausenpass. Zin in koffie?

null
null
null

Dat ziet er geweldig uit. Wat een prachtige foto’s. Erg vriendelijk het aanbod van een kopje koffie, maar ik denk dat wij gezien de lange rit en met de haven in zicht zo snel mogelijk naar plaats van bestemming gaan rijden. Evengoed bedankt!

Plaats een reactie