Help mijn skiset past niet helemaal bij mij!

Hoi, hoop dat iemand wil meedenken. Ik ben vrouw, begin 50 (grrr), 1.64 lengte, ski-niveau 7, heb leren skiën op rolbaan en vrienden noemen mij technische skier. Ik ski alleen op de piste en houd van carven maar ook korte/middellange bochten. Mijn skitrips plan ik van tevoren, dus kan het niet op de omstandigheden afstemmen. Heb aantal jaren terug de Elan SLX fusion ski’s gekocht lengte 1.55m (radius 11.0, sidecut 119/68/102). Deze ski’s zijn heel fijn om mee te carven bij ideale piste-omstandigheden. Maar als t heel ijzig is of veel slush dan lukt het me niet om de bochten te houden en breekt (vooral mijn linker) ski regelmatig uit. Dit is heel irritant skiën, en dan ben ik alleen maar aan mijzelf aan t twijfelen. Ik ben dus op zoek naar een alternatief maar weet niet zo goed waar het m in zou kunnen zitten en wat ik dus moet zoeken. Heb ik mijn skikwaliteiten overschat en past een meer vergevingsgezinde ski beter bij mij? Zijn het de omstandigheden die bijna nooit ideaal zijn en moet ik voor all condition ski’s gaan, of is het de lengte en is 1.50 beter bij mijn lichaamslengte. Iemand een suggestie?

Wat bedoel je net met het uitbreken van de ski? Als een ski te zacht is voor je ski stijl, dan duw je door de ski flex waardoor die verspringt en de ski dus even grip verliest. Vooral op ijzige condities zal je dat merken, maar bij slush niet echt denk ik.
Het kan ook zo simpel zijn als dat de ski’s niet goed of te weinig geslepen zijn.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 jan 2024 18:07

Mij klinkt het eerder of er te weinig kantendruk is onder moeilijke omstandigheden. Een iets zachtere ski kan dan helpen, zoals de Elan Race SLX of de Head Worldcup Rebels eSLR.

Misschien krijg je door een uurtje privéles wel wat tips om je techniek te verbeteren waardoor het probleem is opgelost. Doordat het links eerder gebeurt dan rechts lijkt hier ook nog winst te behalen. Scheelt een grote investering. Alhoewel een reden om jezelf op een setje nieuwe ski’s te trakteren altijd een goede reden is.

Misschien een gevolg van het feit dat je (voornamelijk?) hebt leren skien op een rollenbaan zonder hobbels en ijsstukjes oid?

Dan zou je gewoon nog flink moeten oefenen en eventueel wat les nemen in de bergen.

Totales Vollidiot

ik denk 2 verschillende dingen. Een Elan SLX heeft meer dan genoeg kantengrip in ijzige condities (mits goed geslepen inderdaad), dus aan de ski ligt het niet. Ik vermoed daarom ook een techniekdingetje, dat je onvoldoende druk weet te zetten op de ski waardoor die uitbreekt (te weinig druk op de tails bij uitsturen of te weinig dal open met bovenlichaam waardoor geen druk op de buitenski?).

Ten tweede zou het inderdaad kunnen dat je baat hebt bij een all condition ski, die zijn in slush/minder ideale omstandigheden wat makkelijker te sturen. Alleen…all condition ski’s hebben doorgaans minder grip op ijzige pistes dan een slalomski, dus daar ga je op inleveren.

Je zou eens een dagje naar zoetermeer kunnen gaan om wat andere type ski’s te testen, gewoon om te kijken hoe dat gaat. Voordat je meteen een ander paar koopt.

Wellicht heb je een filmpje van jezelf? Ben wel benieuwd hoe je op die Elans skiet en of er verbetering te halen valt.

‘linker ski’ in de zin van ski aan linkerbeen? Dan zeker les nemen of advies vragen aan een kenner die je heeft zien skien (filmpje).
Voor wat het waard is, ik zou geen kortere ski nemen. Korter is meestal instabieler in mijn beleving.

Als de ski links uitbreekt dan ben je waarschijnlijk rechtshandig.

Het probleem is zelden het materiaal.

Ik denk dat het vooral mentaal is. Het gaat goed als de omstandigheden perfect zijn. Dan heb je vertrouwen in je techniek en komt alles vanzelf goed (en foutjes worden dan ook veel minder afgestraft).

Maar in ijs en slush verdwijnt dat allemaal. Juist onder die omstandigheden moet je je techniek gebruiken, maar ga je waarschijnlijk door minder vertrouwen minder druk geven, minder kanthoek, enz. Waardoor de ski niet meer snijdt.

Sowieso, snijden op ijzige pistes vereist heel goed druk zetten en zo niet rutsch je direct weg. Dat overkomt zelfs de wereldtop (wel op onvergelijkbare snelheden, met onvergelijkbaar materiaal en onder onvergelijkbare condities). Zo lang je in balans bent is dat ook geen probleem. Maar vaak is de balans al het begin van het probleem en kom je dus in de problemen als je de grip verliest.

Mijn tip zou zijn om bij mindere omstandigheden een minder uitdagende piste te nemen en te oefenen onder deze omstandigheden en echt te voelen wat je ski doet. En wellicht ook gewoon een privé les nemen. Op die manier bouw je vertrouwen op om het dan ook weer op een steilere piste te kunnen.

Nog een reden om te denken dat het mentaal is: op ijzige pistes heb je inderdaad veel meer techniek nodig, slush moet je eigenlijk gewoon negeren, wat je skiet op wat eronder ligt…

Dank voor t meedenken. Het is vooral als ik heel moe word. Dacht zelf vooral een lengteding want de techniek is er wel. Bij mijn vorige skiset had ik er totaal geen last van en die waren 1.50 (carveski’s) Helaas geen filmpje van mijzelf. Maar msn idd eens een dagje testen in Zoetermeer.

*bericht bewerkt door Katie op 10 jan 2024 19:42

Ik denk dat je je vraag moet voorleggen bij je skischool. Ik denk wat vaak het geval is dat je net dat beetje techniek mist. De rollerbaan is daar ideaal geschikt voor en de skileraar(es) je direct tips kan geven waar er verbetering behaald kan worden. Ik zou het probleem niet bij je skies neerleggen. Hoe beter je je techniek beheerst, hoe makkelijker kun je alle piste omstandigheden verslaan.

Helemaal eens met @DSvier

Tevens kan je het advies van @Bennie met zachtere ski’s eens proberen
Huur ze eens een dagje dan weet je het.

Veel meer druk zetten op je dal ski en meer kanten.
Wanneer zijn ze voor het laatst geslepen.
Met die omstandigheden verstandig om dat 1X in de drie dagen te laten doen.

PS bij slush hoeft de ski natuurlijk niet geslepen te worden .

Als het telkens aan dezelfde kant is en vooral als je moe bent, zou de oorzaak kunnen zijn dat je beenspieren aan 1 kant veel sterker zijn dan aan de andere kant. Kinestist (of huisarts) kan dit vaststellen en oefeningen geven.

Het is vooral als ik heel moe word.

Katie op 10 jan 2024 19:29

Stoppen vóór je moe wordt. Daags nadien veel minder last.
Imho is het de fout van vele skiërs om te denken dat ze hun verblijf in skigebieden maximaal moeten vullen met een redelijk wat eisende sport. Dus zo lang mogelijk die latten op en mzr kilometers maken, kijk wat ik allemaal kan. 🙄

Wie in de zomer naar Spanje gaat zwemt ook niet van 's morgens tot 's avonds? 🤔

Bla, bla, bla.

Wie in de zomer naar Spanje gaat zwemt ook niet van 's morgens tot 's avonds? 🤔

bartvwg op 10 jan 2024 20:14

Bwa … het kan ‘s ochtends al flink heet zijn bij de bar aan het zwembad. Sowieso en maximum na elke 5 plastic bekers flutbier is het aangewezen om weer even bij zinnen te komen in het zwembad. Voor je het goed en wel door hebt, is de zon alweer onder. Dus mja … misschien nog niet vaak in Spanje geweest? 😉

*bericht bewerkt door Hupla op 10 jan 2024 21:06

Lengte hoeft geen probleem te zijn (bestaat een slx zelfs in een kleinere maat?). Buiten wat al gezegd is denk ik dat je inderdaad eens een sportieve allmountain of sportieve pisteski (geen race/slalom!) kan proberen. In mijn opinie is een heel groot deel van de laaglanders gebaat bij een ski die hier en daar wat vergevingsgezinder is…

Nee slx bestaat idd niet korter. Heb jij of iemand anders wat tips voor sportieve pisteski? Dat verkleint mijn vergelijking wat. De eerder genoemde head wc rebels e.slr is een slalomski…

Lengte hoeft geen probleem te zijn (bestaat een slx zelfs in een kleinere maat?). Buiten wat al gezegd is denk ik dat je inderdaad eens een sportieve allmountain of sportieve pisteski (geen race/slalom!) kan proberen. In mijn opinie is een heel groot deel van de laaglanders gebaat bij een ski die hier en daar wat vergevingsgezinder is…

Nillze op 10 jan 2024 21:05

Skiën op ijs vergt best wel veel kracht en mogelijk is je linkerkant minder sterk dan je rechterkant. Na je 50ste neemt je fysiek sowieso af ( ben zelf de 50 ook al gepasseerd) tot je 30 ste zorgt je lichaam voor jou maar daarna is het andersom. Ik zou daarom eerder iets aan krachttraining gaan doen of zo, of poweryoga/pilates. Heb je op de piste veel plezier van!

*bericht bewerkt door yoguido op 10 jan 2024 22:04

Elan Insomnia 10 is een gemakkelijke ski imo.
Presenteert prima op “slechte” kapot geskiede pistes(zoals Feb 2023) als ook top strakke corduroy zoals afgelopen kerst. (Ook die ijzige zwarte ging als een tiet).

Ja dat zou zeker kunnen en ik herken helaas ook de fysieke aftakeling. Alleen doe ik al twee keer per week aan krachttraining. Daarnaast hockey ik ook nog eens twee keer per week dus nog iets erbij gaat niet passen in mijn agenda. Ik heb best veel kracht in mijn benen, maar het zou zeker kunnen dat ik rechts sterker ontwikkeld ben. Ik laat alle adviezen nu maar eerst eens bezinken. En morgen gewoon weer skien want ik zit lekker im Wilder Kaiser met ook echt Kaiserwetter 😁

Skiën op ijs vergt best wel veel kracht en mogelijk is je linkerkant minder sterk dan je rechterkant. Na je 50ste neemt je fysiek sowieso af ( ben zelf de 50 ook al gepasserd) tot de 30 ste zorgt je lichaam voor jou maar daarna is het andersom. Ik zou daarom eerder iets aan krachttraining gaan doen of zo, poweryoga of pilates.

yoguido op 10 jan 2024 22:00

Haha! Sportvrouw 👍 maar je hebt niet alleen je benen nodig (ten overvloede), maar ook je heupspieren, je billen en je core. Succes en veel plezier!

*bericht bewerkt door yoguido op 10 jan 2024 22:15

Nee slx bestaat idd niet korter. Heb jij of iemand anders wat tips voor sportieve pisteski? Dat verkleint mijn vergelijking wat. De eerder genoemde head wc rebels e.slr is een slalomski…

Lengte hoeft geen probleem te zijn (bestaat een slx zelfs in een kleinere maat?). Buiten wat al gezegd is denk ik dat je inderdaad eens een sportieve allmountain of sportieve pisteski (geen race/slalom!) kan proberen. In mijn opinie is een heel groot deel van de laaglanders gebaat bij een ski die hier en daar wat vergevingsgezinder is…

Nillze op 10 jan 2024 21:05
Katie op 10 jan 2024 21:33

Dat laat ik liever aan de experts ter zake over ;) Als je toch op wintersport bent kan je altijd eens bekijken wat je in de lokale winkels kan huren. Vaak is er wel de mogelijkheid om een aantal uren te testen ( of zelfs verschillende modellen op een dag). Veel verschillende ski’s testen is de beste manier om te weten te komen wat je zelf graag hebt. Veel plezier ermee! :)

Ik heb zelf ook de Elan SLX fusion slalom skis: super fijne skis voor als de condities perfect zijn.

Voor ijs kan je geen betere skis wensen (wedstrijden worden ook op ijsplaten geskied). Als je daar wegglijdt is dat puur gebrek aan techniek, wat je jezelf niet kan verwijten, er zijn maar een beperkt aantal top wedstrijdskiers die in die omstandigheden grip kunnen houden. Misschien zijn de verwachtingen alleen te hoog: het is niet zonder meer mogelijk om dezelfde korte bochten op dezelfde snelheid neer te zetten als de omstandigheden veel moeilijker zijn. Voor volledig gesneden bochten op steile ijzige pistes moet je bij pro-level hebben.

Toevallig zijn we deze week in onze trainingsgroep bezig geweest op dit thema (controle houden op steile, ijzige pistes).
Het kwam erop aan om bij het begin van de bocht eerst en vooral de controle op te zoeken door niet de kant te zoeken (carve), maar eerst een rotatie te doen met de skis (slippend) en pas op of na de hellingslijn de hoek te zoeken (transitie naar carve).
Wanneer je te vroeg de kanten opzoekt moet je enorm veel kracht kunnen zetten om de skikanten op het ijs te houden en zal je bij te lage kantenhoek, verkeerde belasting voor/achter of domweg door minder goed geslepen skis “uitbreken”.
Gaandeweg kan je dan gaan spelen met vroeger in de bocht overgaan naar carven, maar uiteindelijk ga je een limiet bereiken van jouw kracht + kunde (en daar is helemaal niets mis mee).

Voor ijzige omstandigheden zal een slappere ski op zich dus niet helpen, daar ga je eerder een situatie krijgen dat als je techniek toch goed genoeg zou zijn, de ski de krachten niet overgebracht krijgt op het ijs.

In slush / verspoorde pistes is het altijd wat moeilijker met smalle slalomskis. Echt “uitbreken” lijkt me dan moeilijk, want je skiet in die omstandigheden niet in carving, maar je moet wel harder werken om de stijvere, smallere skis voldoende contact te laten houden op de beperkte lengte + de breedte van de ski forceert zich niet zo goed door zachte sneeuwbulten als een bredere all-mountain lat.

Als je een goede analyse wil hebben van wat er gebeurd zal je een geavanceerde leraar moeten inhuren die je volgt op de betreffende pistes (iemand die kort achter je volgt en tegelijk filmpjes maakt lijkt me niet ideaal op steile ijsplaten). Die kan dan onmiddelijk een idee vormen over kantenhoeken + belastingen die je aanbrengt.

Glide on!

Zowiezo is het techniek. De clue zit in “Het is vooral als ik heel moe word. Dacht zelf vooral een lengteding want de techniek is er wel.” Dat wilt daarom niet zeggen dat de ski’s een ideale match zijn (ik ken Elans niet, dus geen commentaar op dat vlak), maar je techniek, attentie, algemeen overzicht over de situatie duikelt naar beneden wanneer je moe wordt.

Ik woon in de bergen en in de zomer wordt er hier geklommen (veel meer door mijn vriendin die dit al van tiener doet dan ik als vette walvis). We zitten ook in de bergsport vereniging en het oude adagio is echt waar “ongelukken gebeuren op de weg naar beneden”, en de factor vermoeidheid speelt daar een grote rol in.

Ik denk ook dat het de techniek is, als het de ski was, zou dit ook voorkomen als je niet vermoeid bent.

Ik ben het eens met het techniek verhaal.
en wm. training. je schrijft dat je twee keer per week aan krachttraining doet. Kan je daar kijken of je een oefening mee kan pakken voor je hamstrings? Mijn benen zijn ook sterk maar dat is mijn zwakkere plek. Even iemand mee laten kijken zoals iemand al zei hier.

En is voor tochten sowieso een meer allround ski niet wat fijner?

En hoeveel is een aantal jaren terug? je lichaam veranderd helaas best rap rond die leeftijden ookal ben je sportief.

je lichaam veranderd helaas best rap rond die leeftijden ookal ben je sportief.

SuzannaE op 11 jan 2024 09:07

En helaas houdt het daarna niet op :-)

Totales Vollidiot

Update na een dag op de piste in perfecte omstandigheden: het is een combinatie van wat genoemd is: mijn linkerkant is echt slechter ontwikkeld (merk ik ook bij krachttraining), het zit deels tussen de oren, door goed te focussen op kantendruk etc kan ik mijn ski’s beter onder controle houden op voor mij uitdagende pistes. Heb dus een dagdeel heerlijk kunnen carven. Maar zoals gezegd, onder ideale omstandigheden.
Heb daarom om op zoek te gaan naar ski’s die beter bij mijn niveau passen en ga kijken of ik deze bij Snowworld kan testen:

  • Salomon S/max no 10
  • K2 Disruption 78c w
  • Elan wildcat 76c
    Nordica belle 72 ca staat ook op mijn lijstje maar niet in testassortiment

Iemand nog feedback over deze modellen?

Ik zou ter plekke testen als je nog daar bent? Testen in snowworld heeft echt veel minder zin.
Verder zou ik niet achter de in Nederland in de mode zijnde modellen aanlopen. Dat zijn vaak alleen de modellen uit het assortiment van Duijvestein. Ik zou naar een lokale skishop gaan, zeggen wat je wilt en je laten verrassen!.

Je kunt misschien op zoek gaan naar een wat smallere ski dan die je hierboven noemt (vaak torsiestijver zegt mijn boerenverstand, goed voor de grip op ijs) die toch een zachte flex heeft. 155 cm is dan wel prima denk ik. Toeters en bellen kan je wel aan wat modelnamen helpen denk ik

*bericht bewerkt door yoguido op 11 jan 2024 20:12

De salomon is een allrounde pisteski, qua niveau een maatje onder de Elan SLX. Heel breed inzetbaar.

De K2 disruption is een pisteski met wat allmountain accenten, dus iets breder onder de voet. Qua niveau vergelijkbaar met de salomon maar door bet carbon voelt ie wat lichter en sneller. Kijk ook eens naar de K2 disruption SC. Dat is een soort slalom-light ski, vergevingsgezinder dan de SLX.

De Elan wildcat zijn ski’s die heel makkelijk skien, het vooral goed doen in moeilijke omstandigheden, maar op harde pistes lever je echt wel sportiviteit in.

Wellicht nog eens kijken naar Atomic Cloud 9 of 11 als je toch in zoetermeer bent. Beetje vergelijkbaar met de salomon 8 en 10 maar een ander merk.

Plaats een reactie