Help mijn skiset past niet helemaal bij mij!

My last two cents: de Stöckli Laser CX?, zelf geen ervaring mee, maar lijkt wel goed in je profiel te passen. Toegankelijk maar ook erg sportief te skiën. Nieuw erg duur, maar tweede hands op marktplaats (in 150 of 155 cm) redelijk te betalen. Ik mag ze niet kopen van mezelf, maar misschien jij wel! :-)

Good old Fischer F18: makkelijk beheersbare korte-bochtenlatten en voor de prijs moet je ze niet laten staan.
of Atomic Redster S7

Glide on!

Nieuwe update: vandaag vier modellen getest:

  1. Nordica belle SL DC (118-69-102 bij 1.50m). Aardig maar te zacht voor mij, voelde alsof ik er doorheen skiede
  2. Völkl racetiger SC (123-68-102 bij 1.48 m. Topper, korte bochten, lange bochten, met t grootste gemak. Erg speelse ski’s, maakte me blij.
  3. Rossignol hero limited c10 (122-68-104 bij 1.52m). Groot verschil met de vorige, in alles middelmatig. Snel omgeruild.
  4. Head WC rebels e.SR (…. Bij 1.49m). Ook erg fijn, korte bochtjes met t grootste gemak, voelde alsof de ski voor mij werkte ipv andersom. Rest van de middag mee geskied met een grote lach. Ik heb t idee dat dit model voor de verhuur intersport is gemaakt want ik kom ze niet tegen op de site van head. Misschien hetzelfde als de e.sLr?.

Het wordt nu kiezen tussen 2 en 4 met denk ik een lichte voorkeur voor 2, net wat stijver/meer rebound voor mijn gevoel. Maar beide perfect voor korte en lange bochten, en ik ben erachter dat ik eigenlijk korte het allerleukst vindt. Mijn elan slx gaan er dus uit, zijn veel te zwaar en stijf voor mij.

Dank voor het meedenken en alle suggesties! Ben blij dat ik hier in O’rijk heb getest (was dan niet op de volkl racetiger gekomen). En alleen in de echte sneeuw ervaar je snel wat bij je past.

Mooi dat het gelukt is en dat je terugkoppelt! 👍

*bericht bewerkt door yoguido op 12 jan 2024 20:10

Leuke feedback!

Leuk dat je wat laat weten, een slalom-light past dus inderdaad het beste. Mooie ski die Racetiger SC. Veel plezier ermee!

Mocht je ze kunnen vinden is het wellicht nog interessant om de Flair SC Carbon van Völkl te testen. Die passen misschien nog iets beter bij je.

Deel 2: aan het orienteren op kopen maar begin te twijfelen welke te kiezen:
1)
Head Worldcup rebels e-slr: https://www.snow-online.com/ski/head-worldcup-rebels-e-slr-2…
Mijn aanname is dat dit hetzelfde is als e-SR die ik via intersport heb getest (in ieder geval zelfde kleuren). Nog maar beperkt beschikbaar in 149 cm, oa bij skiwebshop.nl voor circa 450 euro (gaat nog 10% af) of bij https://www.krusche-outdoor.de/wintersport/alpinski-skisets/…
2)
Völkl racetiger SC: https://www.snow-online.com/ski/voelkl-racetiger-sc-black-20…
veel breder beschikbaar, oa voor 580 bij xspo

De volkl rt sc heb ik ongeveer 45 minuten op geskied (ochtend), de head wc rb e-slr paar uur in de middag. Beide bevielen goed voor carven en korte bochtenwerk.
Alleen, wat is nou technisch het verschil tussen deze beide skisets? Mij zegt de beschrijving van de specs niet zoveel.
Weet iemand dit?
En nog tips waar te kopen?

@toetersenbellen of @Vivace of @DSvier, weten jullie misschien technisch wat het verschil is de ski’s die ik in mijn vorige post noem? Ik kom er niet echt uit als ik online op onderzoek ga. Dank alvast

@toetersenbellen of @Vivace of @DSvier, weten jullie misschien technisch wat het verschil is de ski’s die ik in mijn vorige post noem? Ik kom er niet echt uit als ik online op onderzoek ga. Dank alvast

Katie op 07 feb 2024 20:24

Het zijn beiden dezelfde soort ski’s. De meest toegankelijke slalom ski’s die ze hebben. De verschillen zullen dan ook meer op detailniveau zitten en als je ze beiden hebt getest zou ik degene nemen waar je je het beste bij voelde. En als het ex aequo is dan gewoon kijken welke deal je kan krijgen.

Deel 2: aan het orienteren op kopen maar begin te twijfelen welke te kiezen:
1)
Head Worldcup rebels e-slr: https://www.snow-online.com/ski/head-worldcup-rebels-e-slr-2…
Mijn aanname is dat dit hetzelfde is als e-SR die ik via intersport heb getest (in ieder geval zelfde kleuren). Nog maar beperkt beschikbaar in 149 cm, oa bij skiwebshop.nl voor circa 450 euro (gaat nog 10% af) of bij https://www.krusche-outdoor.de/wintersport/alpinski-skisets/…
2)
Völkl racetiger SC: https://www.snow-online.com/ski/voelkl-racetiger-sc-black-20…
veel breder beschikbaar, oa voor 580 bij xspo

De volkl rt sc heb ik ongeveer 45 minuten op geskied (ochtend), de head wc rb e-slr paar uur in de middag. Beide bevielen goed voor carven en korte bochtenwerk.
Alleen, wat is nou technisch het verschil tussen deze beide skisets? Mij zegt de beschrijving van de specs niet zoveel.
Weet iemand dit?
En nog tips waar te kopen?

Katie op 06 feb 2024 21:16

Waarschijnlijk heb je het zelf ook al gezien, maar die set bij krusche-outdoor.de staat er nu voor 377,95 €

Glide on!

Ik zou voor de Volkls gaan. Je neemt aan dat de heads dezelfde betreffen als die je getest hebt, maar dat is niet zeker. Je kent het gezegde wel denk ik?

Ik zou voor de Volkls gaan. Je neemt aan dat de heads dezelfde betreffen als die je getest hebt, maar dat is niet zeker. Je kent het gezegde wel denk ik?

yoguido op 08 feb 2024 08:35

Maak me gek! Ja dat is mijn twijfel. Ga wel even contact leggen met Head zelf. Prijsverschil is nl best groot als ze echt vergelijkbaar zijn in specs, minstens 150 euro verschil

Ik zou het probleem niet bij je skies neerleggen. Hoe beter je je techniek beheerst, hoe makkelijker kun je alle piste omstandigheden verslaan.

Kewi op 10 jan 2024 19:49

Iemand die goed kan skiën kan dat ook met slechte skies op een slechte piste. De mindere goden (vrijwel iedereen hoor) wijten hun minder goede stijl aan materiaal en de piste.

Ik zou het probleem niet bij je skies neerleggen. Hoe beter je je techniek beheerst, hoe makkelijker kun je alle piste omstandigheden verslaan.

Kewi op 10 jan 2024 19:49

Iemand die goed kan skiën kan dat ook met slechte skies op een slechte piste. De mindere goden (vrijwel iedereen hoor) wijten hun minder goede stijl aan materiaal en de piste.

Superskier op 08 feb 2024 19:02

Beetje offtopic intussen. Ik heb vier paar ski’s getest en kan beter uit de voeten met andere ski’s. En dan ben ik misschien een mindere god, jammer dan haha

Ik heb het even voor je nagekeken, maar er zijn geen actuele data van de racetiger sc in 150 cm Ik heb daarom model 22 in 170 cm vergeleken met de head wcr eslr uit 2022 in 163 cm.

Daar komt de volkl veel sportiever uit. Maar: NB: de racetiger sc van de laatste modeljaren schijnt vriendelijker te zijn geworden.
https://soothski.com/compare/?values&selected_rows=%5B5178…

Ff navragen bij head kan geen kwaad, want dan weet je of je de juiste ski bij de staart hebt. Deze data maken het verder ook niet makkelijker. Ik zou toch op het testen/ je gevoel afgaan. En als het om die 150 euro gaat, wacht je nog een paar maanden tot de boel in de uitverkoop gaat. Succes!

*bericht bewerkt door yoguido op 08 feb 2024 22:43

Dank @yoguido voor het uitzoeken! Interessante vgl-site.
Nu nog naar de Völkl Flair Sc aan t kijken door eerdere opmerking @DSvier.
Ik ben een grote twijfelkont geworden sinds mijn vorige miskoop van de elan SLX die ik blind op reviews had gekocht zonder te testen, maar voor mij te zwaar en stijf waren en teveel PRO afgezet tegen mijn techniek.
Wacht antwoord Head nu eerst maar even af.
Ga 1e week april naar Flaine, dus of daar weer wat uitproberen of toch knoop doorhakken en komende maand de e.SLR of de racetiger SC kopen (of een andere).
Eigenlijk heb ik twee paar verschillende typen sets nodig, voor de goede omstandigheden en voor slush/sneeuwhopen, maarja … haha!

Je hebt tijdens het testen in ieder geval goed geconstateerd dat de volkls stijver waren en meer rebound hebben dan de heads, dus dat geeft vertrouwen. Maar ze zijn een stuk zwaarder en vergen meer input denk ik. De dagen daarmee kunnen dan best nog wel lang worden. De heads zijn lichter minder stijf hebben een kortere radius en zijn makkelijker te skiën met minder input. Ik zou die kiezen. Ik kies zelf ook altijd voor dat soort ski’s, maar dat is mijn eigen voorkeur.

Ik zou het probleem niet bij je skies neerleggen. Hoe beter je je techniek beheerst, hoe makkelijker kun je alle piste omstandigheden verslaan.

Kewi op 10 jan 2024 19:49

Iemand die goed kan skiën kan dat ook met slechte skies op een slechte piste. De mindere goden (vrijwel iedereen hoor) wijten hun minder goede stijl aan materiaal en de piste.

Superskier op 08 feb 2024 19:02

Iemand die goed kan skien kan dat NOG beter op een goede piste met goede ski’s…Dan op een slechte piste met slechte ski’s

Totales Vollidiot

Je hebt tijdens het testen in ieder geval goed geconstateerd dat de volkls stijver waren en meer rebound hebben dan de heads, dus dat geeft vertrouwen. Maar ze zijn een stuk zwaarder en vergen meer input denk ik. De dagen daarmee kunnen dan best nog wel lang worden. De heads zijn lichter minder stijf hebben een kortere radius en zijn makkelijker te skiën met minder input. Ik zou die kiezen. Ik kies zelf ook altijd voor dat soort ski’s, maar dat is mijn eigen voorkeur.

yoguido op 09 feb 2024 16:12

Ja dat is zeker een goede tip. Ik check nog even via Head dat de e.SR echt hetzelfde is als de e.SLR, laat het hier nog wel weten, misschien voor anderen ook goed om te weten

Je hebt tijdens het testen in ieder geval goed geconstateerd dat de volkls stijver waren en meer rebound hebben dan de heads, dus dat geeft vertrouwen. Maar ze zijn een stuk zwaarder en vergen meer input denk ik. De dagen daarmee kunnen dan best nog wel lang worden. De heads zijn lichter minder stijf hebben een kortere radius en zijn makkelijker te skiën met minder input. Ik zou die kiezen. Ik kies zelf ook altijd voor dat soort ski’s, maar dat is mijn eigen voorkeur.

yoguido op 09 feb 2024 16:12

Daar staat dan weer tegenover dat op ijzige pistes de Völkls veel meer vertrouwen zullen geven en meer grip kunnen bieden.

Je hebt tijdens het testen in ieder geval goed

Daar staat dan weer tegenover dat op ijzige pistes de Völkls veel meer vertrouwen zullen geven en meer grip kunnen bieden.

DSvier op 09 feb 2024 16:28

Als je s’morgens fris en fruitig de maagdelijke piste op gaat, kan dat zeker het geval zijn. Maar halverwege de dag als je moe wordt en de sneeuw minder, gaan stijvere ski’s denk ik tegenwerken.

Plaats een reactie