Skien op een rollend tapijt: zinvol?

Bijna alle berggidsen die in de zomer gehad heb dachten bij Nederland sneller Landgraaf dan aan Amsterdam :), noodzaak ontbreekt daar om op grote schaal alternatieven te regelen (zoals rolbaan of hal), maar het is niet dat ze t niet kennen (skihal, de rolbaan heeft vaak een filmpje nodig).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kleine serieuze vraag aan alle rolband skiërs. Mocht je in de alpen wonen en elk weekend op de pistes kunnen staan, zou je dan ook rolband doen, of op een andere manier je techniek verbeteren? Zoja hoe?

Ondanks dat ik fan ben van voorbereiden op de rolband gaat er natuurlijk niets boven trainen in de echte sneeuw. Maar die mogelijkheid hebben we niet of nauwelijks in Nederland, in dat opzicht is de rolband surrogaat. Maar als je in Nederland woont is het alternatief voor de rolband niets doen. Of Zoetermeer of Landgraaf, maar dat is ook niet voor iedereen praktisch of haalbaar.

*bericht bewerkt door Classic op 18 jan 2024 18:21

Ik ski vanaf mijn 17e, ben op mijn 48e begonnen met bijspijkeren op de rolbaan, 6 lessen per jaar. We zijn nu 12 jaar verder en ik ben enorm vooruit gegaan. Ik ben nu 59 en ik wordt elk jaar beter. Het enige is dat je in het begin door de zure appel heen moet bijten. Ik kon al aardig skiën toen ik er aan begon. Het 1e jaar voelde ik mij op de rolbaan een absolute krabber en verzuurden mijn benen al na een paar minuten. Ik stelde mij de vraag of dit überhaupt iets met skiën te maken had om mijn ego te redden. Maar toen ik hier doorheen was ging ik enorm vooruit. En elk jaar is er weer een groot verschil in niveau tussen mijn 1e les en mijn 6e les van het seizoen. Ik ben fan!

Classic op 18 jan 2024 18:12 puur uit intresse, heb je geen problemen als je altijd oefent op dezelfde vlakke ondergrond en hellingshoek en je komt op de pistes zelf je een groot aanpassings probleem hebt bij de wisselende piste omstandigheden en steilere pistes? ik weet dat de basis hetzelfde maar ik vermoed dat mijn klein verstand helemaal de kluts zou kwijt zijn

@asterino de club uit val di fassa traint net de jeugd regelmatig in ztm in de zomermaanden 😉

evr66 op 18 jan 2024 17:58

Haha dat kan idd ook! Het indoor opzoeken, en daarvoor moet je naar 't noorden ;-) Wel grappig denk ik zo’n bende italiaanse tieners in de indoor hal!

Had vorig jaar echt zitten kijken of ik geen rollerbaan kon vinden in de buurt. Maar niets. Er is er maar 1 of 2 in Italie, beiden in de buurt v Milaan (wat 5u rijden is, beetje ver om elke week een avondje te oefenen).

*bericht bewerkt door Asterino op 18 jan 2024 18:58

puur uit intresse, heb je geen problemen als je altijd oefent op dezelfde vlakke ondergrond en hellingshoek en je komt op de pistes zelf je een groot aanpassings probleem hebt bij de wisselende piste omstandigheden en steilere pistes?
ik weet dat de basis hetzelfde maar ik vermoed dat mijn klein verstand helemaal de kluts zou kwijt zijn

Dat is precies wat bij mij de eerste jaren gebeurde. Perfecte techniek op mooie blauwe pistes en weer op oude reflexen terug vallen als het moeilijk werd. Maar elk jaar ging dat beter, de automatismen werden er steeds meer ingeslepen zodat ik ook in moeilijke situaties vast bleef houden aan de juiste techniek. Ik ski al 10 jaar met dezelfde groep vrienden en we skiën van de eerste tot de laatste lift op hoge intensiteit. De eerste jaren had ik veel last van verzuurde boven benen, te weinig op techniek en te veel op kracht skiën. Ik ben nu net terug van 4 dagen skiën en ik heb op geen enkel moment verzuurde of zere bovenbenen gehad. Dat is echt genieten.
Overigens lijkt het heel wat, 12 seizoenen training op een rollerbaan. Maar ik neem 6 lessen van een uur per winter. Dat is dus 6 uur, oftewel 1 dag. Dan vind ik dat ik heel wat geleerd heb. Bovendien worden je spieren ook voorbereid op de komende skivakantie dus het mes snijdt aan 2 kanten. En het is nog leuk ook. Al gaat er niets boven de sneeuw uiteraard.

@Ber> Update: les 2 zit er op. Bevindingen so far:

Ik vind het nog steeds niet heel erg op skiën lijken.
Ik heb inmiddels wel volledige controle over waar ik heen wil.
3x10 minuten is nog steeds te kort. Ook bij 10 minuten achter elkaar bochtjes draaien.
Voor mijn houding is het wel goed denk ik
Ik doe nog steeds alles op de buitenski. De binnenski is een soort van zijwieltje. Geen pizzapunt meer weliswaar, maar zodra ik mijn binnenski op de kant zet dreig ik mijn balans te verliezen.
Hoe sneller de band, hoe prettiger je skied. Volgende keer meteen vragen of die snelheid omhoog kan…
Conclusie: gematigd enthousiast.

BergFan op 17 jan 2024 23:13

Hoe was les 3? (Zelf net 3 lessen gehad 😉)

Over anderhalve week pas. De agenda’s lieten eerder niet toe. Maar ik laat het weten :-)

Wat zijn jouw ervaringen so far dan?

Lastig om er al echt iets over te zeggen. Na de eerste les ‘gelukkig’ de pizza punt achter me gelaten, en best wat goede tips gehad. Ik weet alleen nog niet hoe dit gaat zijn als ik op de sneeuw sta met bulten of ijs… Hopelijk levert het wat op!

Nou, de laatste les op het tapijt van dit seizoen zit erop. Een korte recap.
De eerste 3 lessen duurden een half uur. Steeds 10 minuten op, waarna een ander duo 10 minuten op de baan stond. Dat voelde als veel te kort; tegen de tijd dat je het gevoel had het een beetje door te krijgen moest je het tapijt alweer af.
Leraar legde veel nadruk op ski’s belasten en ontlasten (op tijd omhoog komen)
Dus voor de laatste les (gisteren) een uur geboekt en ook daadwerkelijk een uur achter elkaar non-stop op het tapijt gestaan. Dat was redelijk pittig naar het einde toe, maar wel de betere keuze. Naast dat het fijn is het gevoel te hebben ook daadwerkelijk wat gedaan te hebben, gaf dit veel meer tijd om dingen te proberen. Andere leraar, die veel nadruk legde op positie heupen, positie zwaartepunt en voeten indraaien. Daarbij deed eindelijk ook het binnenbeen (een beetje) mee, ipv als een soort zijwieltje tegen omvallen te fungeren :-). Wel heel veel aanwijzingen ineens, waardoor ik op een gegeven moment meer aan het nadenken dan aan het voelen was.
Ga ik er in de sneeuw wat aan hebben? Ik denk aan het gevoel van “met de tenen” sturen wel. Als het goed is rekent de sneeuw mijn foutjes wat minder hard af dan het tapijt (hoop ik dan toch). Maar ergens ben ik ook bang op het tapijt juist ongemerkt maniertjes te hebben aangeleerd die in de sneeuw contraproductief werken.
We gaan het zien…
(en ik laat het hier wel weten over een week of twee)

*bericht bewerkt door BergFan op 13 feb 2024 09:44

Leraar legde veel nadruk op ski’s belasten en ontlasten (op tijd omhoog komen)
Dus voor de laatste les (gisteren) […] Andere leraar, die veel nadruk legde op positie heupen, positie zwaartepunt en voeten indraaien.

Dit klinkt ook wel als een logische volgorde, op de rolbaan nog sterker dan in de sneeuw. Het lijkt er wel op dat je tweede leraar een beetje sneller met je wilde dan je aankon.

Ga ik er in de sneeuw wat aan hebben? Ik denk aan het gevoel van “met de tenen” sturen wel. Als het goed is rekent de sneeuw mijn foutjes wat minder hard af dan het tapijt (hoop ik dan toch). Maar ergens ben ik ook bang op het tapijt juist ongemerkt maniertjes te hebben aangeleerd die in de sneeuw contraproductief werken.

BergFan op 13 feb 2024 09:42

Dat gaat wel goed komen in de sneeuw. Vorige week heb ik iemand meegemaakt die jaren geleden enkele lessen in de sneeuw had gehad en nu met vier uur rolbaan voor het eerste zelfstandig de sneeuw inging en dat ging zeer gecontroleerd. Zeker initieel met lage snelheid en veel ploegstand maar ook vanaf het begin met veel plezier. Dat wens ik jou ook!

Nu heb ik er cumulatief enkele honderden uren skiën opzitten sinds de eerste keer dat ik de (toen nog hele lange) latten aantrok, dus ik hoop op wel iets meer dan dat… ;-)
Leraar 2 legde de lat een stuk hoger dan leraar 1, maar dat (en het uur vrijwel non-stop skiën) resulteerde er wel in dat we een stuk meer progressie konden maken.
Het doel was altijd al meer controle in moeilijk terrein (buiten de pistes met name), dus ik hoop dat wat voor jouw cursist opging ook voor ons zal gaan gelden.

Sessie gehad in snowworld die echt dramatisch ging, toen op de rollerbaan snowboardlessen gehad, daarna weer snowworld geweest, en mijn god wat een intens verschil zeg. Die oh zo steile piste destijds was nu een getemd beest.

Ik moet wel zeggen, het kost echt wat tijd om ontspannen op die rollerband te gaan staan, alles minder dan 5 lessen was voor mij weggegooid geld. Ik heb er uiteindelijk iets van 10 gehad, en kon op de rollerbaan bij de laatste les met alleen een touw vast aan de balk hele nette hiel en toeside bochten maken waarbij ik ook echt aan het torderen was (enkels onafhankelijk van elkaar flexen/buigen) en omhoog en omlaag beweging aan het maken was bij de overgang van kanten. Dikke aanrader, maar je moet echt minimaal 6 en liefst 10 lessen nemen, want het wennen kost echt wat tijd. Als je een beetje goed uitzoekt ben je 30,- per les kwijt

Volgend seizoen maar weer naar de rollen. Niet zozeer om te leren, maar vooral om af te leren.
25 jaar slechte gewoontes, ik zoek een strenge leermeester.

Nou, de laatste les op het tapijt van dit seizoen zit erop. Een korte recap.
De eerste 3 lessen duurden een half uur. Steeds 10 minuten op, waarna een ander duo 10 minuten op de baan stond. Dat voelde als veel te kort; tegen de tijd dat je het gevoel had het een beetje door te krijgen moest je het tapijt alweer af.
Leraar legde veel nadruk op ski’s belasten en ontlasten (op tijd omhoog komen)
Dus voor de laatste les (gisteren) een uur geboekt en ook daadwerkelijk een uur achter elkaar non-stop op het tapijt gestaan. Dat was redelijk pittig naar het einde toe, maar wel de betere keuze. Naast dat het fijn is het gevoel te hebben ook daadwerkelijk wat gedaan te hebben, gaf dit veel meer tijd om dingen te proberen. Andere leraar, die veel nadruk legde op positie heupen, positie zwaartepunt en voeten indraaien. Daarbij deed eindelijk ook het binnenbeen (een beetje) mee, ipv als een soort zijwieltje tegen omvallen te fungeren :-). Wel heel veel aanwijzingen ineens, waardoor ik op een gegeven moment meer aan het nadenken dan aan het voelen was.
Ga ik er in de sneeuw wat aan hebben? Ik denk aan het gevoel van “met de tenen” sturen wel. Als het goed is rekent de sneeuw mijn foutjes wat minder hard af dan het tapijt (hoop ik dan toch). Maar ergens ben ik ook bang op het tapijt juist ongemerkt maniertjes te hebben aangeleerd die in de sneeuw contraproductief werken.
We gaan het zien…
(en ik laat het hier wel weten over een week of twee)

BergFan op 13 feb 2024 09:42

Ik zou het eerder andersom bekijken. De in de sneeuw ongemerkt opgedane maniertjes worden heel zichtbaar op de roller en kun je er mooi ‘uit’ trainen…
Althans dit is hoe ik het heb ervaren. Ik ben echt een veel betere skier geworden in alle omstandigheden en heb zoveel meer plezier in juist moeilijke omstandigheden. Ik ski na steeds les-pakketten van 6/7 lessen nu voor het 4e jaar wekelijks op de baan van september t/m april. Dan kun je echt stappen maken vind ik. Zeker in combinatie met meerdere keren naar de sneeuw inclusief clinics ter plaatse. De ideale combinatie :)

Na de eerste 3 en een halve dag in de sneeuw, waarvan twee dagen freeriden met gids kan ik eindelijk de balans opmaken. En die valt negatief uit voor het tapijt. Misschien leuk voor pisteprinsjes die zo fraai mogelijk omlaag willen over een strakke piste, of voor beginners die onzeker zijn, maar in het terrein waren de effecten zeer beperkt. Een beetje houding, een beetje met de voeten sturen, maar ik was meer bezig met tapijttrucjes afleren in het begin eigenlijk. Precies waar ik bang voor was dus.
Nu kunnen wij technisch nog veel leren, maar uit de lijnen die we de afgelopen twee dagen binnen de comfortzone hebben gereden (en die op Fatmap als difficult of severe aangegeven zijn) durf ik toch wel te stellen dat we geen complete pannenkoeken zijn.

Die conclusie zagen we denk ik wel aankomen :). Toch cool dat je het, ondanks je scepsis, een kans hebt gegeven en daar over updates post.

Je hebt ergens een keer een filmpje van een van je kinderen gepost op een dalafdaling en daar skiet een volwassene achteraan. Was jij dat (die volwassene)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Waarom post je geen filmpje van jezelf @Roy83? Misschien overtuig je dan zonder tegenspraak dat lessen op een rollenbaan noodzakelijk is?

*bericht bewerkt door yoguido op 20 feb 2024 20:04

Waarom post je geen filmpje van jezelf @Roy83? Misschien overtuig je dan zonder tegenspraak dat lessen op een rollenbaan noodzakelijk is?

yoguido op 20 feb 2024 20:02

Ben ik ook wel echt onwijs benieuwd naar nu

Die conclusie zagen we denk ik wel aankomen :). Toch cool dat je het, ondanks je scepsis, een kans hebt gegeven en daar over updates post.

Je hebt ergens een keer een filmpje van een van je kinderen gepost op een dalafdaling en daar skiet een volwassene achteraan. Was jij dat (die volwassene)?

Roy83 op 20 feb 2024 18:57

Eerlijk gezegd had ik op iets meer gehoopt, maar we hebben het in ieder geval geprobeerd… :-)
Het enige filmpje dat ik geplaatst heb hier op het forum is er eentje waarbij mijn zoontje de gopro op heeft en in Noorwegen tussen de bomen skied. Daar ski achteraan inderdaad, maar ik ben alleen in beeld als ik hem uit de poeder trek :-)

@bergfan Dat het voor jou geen zin heeft wil nog niet zeggen dat het dus alleen voor de pisteprinsjes (lekker denigrerend overigens, laat iedereen in z’n waarde zou ik zeggen) zinvol zou zijn.
Ik heb gewoon hele andere ervaringen met de rollerbaan en ben er een veel betere en met name completere skier door geworden, zowel on- als off-piste en van strakke tot slushy-mega-bulten pistes.

Bij jou werkt het niet, prima, geen man overboord. De één heeft er baat bij de ander niet.

Waarom post je geen filmpje van jezelf @Roy83? Misschien overtuig je dan zonder tegenspraak dat lessen op een rollenbaan noodzakelijk is?

yoguido op 20 feb 2024 20:02

Nee hoor, ik ski helemaal niet perfect. Laat mij niet het lichtend voorbeeld van nut van de rollerbaan zijn, dat is teveel eer.

Waar het om ging: ik meende dat ik een filmpje had gezien van @Bergfan, maar kon de techniek die ik daar zag niet rijmen met de omschrijving. Dan kan ik daar iets over zeggen, maar het leek me netter om eerst even te checken hoe en wat. Ik had het verkeerd, dus dat is maar goed ook.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hier een tegengestelde ervaring. Ik ski al sinds mijn jeugd en kom overal wel naar beneden maar krijg er wel flink brandende benen van. Vooral om te trainen lessen op de rollen genomen. Bleek een hoop te compenseren op kracht. Dus ipv krachttraining werd het techniektraining en oh oh oh wat ben ik daar blij mee! Ik ski zoveel makkelijker, zelfs/juist door moeilijke omstandigheden en heb na 3 dagen geen spierpijn.
Het ligt dus aan je leerdoel, om je techniek fijn te slijpen vind ik het nuttiger dan in de sneeuw privéles nemen, want eerlijk, vaak zie je vooral de rug van je leraar en ben je met een paar oefeningen weer klaar. Op de rollen nam men de tijd om me bocht voor bocht te laten zien waar ik de fout in ging en me te laten voelen hoe het ook kon.

Mijn techniek is verre van geweldig. Dat beschreef ik geloof ik al in mijn startpost. Maar ik ben ook geen kneus op de ski’s denk ik. Niets mis met een pisteprins willen zijn (sorry, ik kon het niet laten…) en zo mooi mogelijke bochtjes willen draaien. Het is alleen niet mijn ding.
Deze dagen zuig ik als een spons alle info die ik krijg over mijn skiën op. Ik leer elke dag extreem veel voor mijn gevoel. Daar kan geen tapijt tegenop.

Ik vond pisteprinsjes wel goed gevonden! In fraaie stijl op het rollend tapijt, onderwijl de neus ophalend voor het gepeupel op de sneeuw 😄

Prima toch, maar waarom zo afgeven op mensen die wel graag technisch goed skiën en die daar in de rolbaan een mooi middel in vinden?
@bergfan is wat dat betreft eerlijk, technisch misschien niet goed, maar vindt hij ook niet belangrijk, want hij komt overal goed beneden en vindt het fijn om dat vaak met voorbeelden te onderbouwen.

Prima, dan is het logisch dat je minder hebt aan de rolbaan. Volgens mij haalt verder niemand zijn neus ergens voor op, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mwah, termen als “vakantievolk” en “ego gekrenkt” suggereren toch een bepaalde vooringenomenheid van sommigen. Toen ik dit topic startte (als forum newbie) had ik niet het vermoeden dat dit zoveel los zou maken.

Ik weet trouwens weer welk filmpje je bedoelt. Dat was geplaatst omdat iemand wilde weten hoe de dalafdaling in Mayrhofen van de Ahorn was, niet om te laten zien hoe goed ik wel niet ben… Was ik vergeten. Mijn skiën daar verdient idd niet de schoonheidsprijs. Het resultaat van 25 jaar geen les. Vanaf ongeveer dat moment zijn we 2x per jaar gaan skiën (omdat het kan) en hebben we dus ook weer instructie van een hele goede gids. Volgens mij ben ik sinds die tijd met sprongen vooruit gegaan. Tenmiste, ik ski nu stukken die ik vier jaar terug echt niet aan had gekund. Staat ook op video, maar ik heb geloof ik niet zo’n behoefte om technisch doorgezaagd te worden hier :-/

Wat ik geloof ik probeer te zeggen is dat ik onwijs veel plezier haal uit mooie afdalingen doen met vrouw en kinders (11&14 nu). Gister bijvoorbeeld zelf verse sporen kunnen trekken op een stuk waar de hele dag niemand geweest was omdat het zo afgelegen en lastig bereikbaar was. Geweldig! Alles wat mij helpt om dat soort dingen te doen pak ik met beide handen aan. Het tapijt hoort daar, voor mij, niet bij.

*bericht bewerkt door BergFan op 21 feb 2024 16:26

Dat was em denk ik inderdaad @Bergfan. En plezier (en veiligheid) zijn t belangrijkste. Je hebt het een kans gegeven, het werkte niet goed (genoeg) voor jou, dikke prima toch? Have fun verder in de sneeuw (waar je nu toch bent?)!!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

4 Vallees idd. Nog twee dagen achter de gids aan vanaf morgen.

Na zes lessen op de rolband nu aan het skiën in de sneeuw. Voor mij heeft het niet veel toegevoegd helaas. Misschien tijdens die lessen niet ver genoeg gekomen, waren er meer dan 6 nodig, geen idee. Ik ga iig volgende keer voor les in de sneeuw!

Neem altijd een aantal lessen op een rollerbaan om mijn techniek te specificeren. In sneeuw(hallen) ga ik te veel smokkelen. Het oogt voor een buitenstaander misschien wel goed, maar ikzelf wil gewoon een mooie carvbocht maken. Ik denk: had iedereen dit doel dan liggen de pistes eind van de dag er ook nog perfect bij.

Plaats een reactie