Steeds minder Autohof aangegeven langs Duitse Autobahn?

Afgelopen week zijn wij naar Oostenrijk geweest.
We zijn zowel heen als terug over de A3 gereden. Ik twijfel toch weer of ik dat volgende keer weer doe met al die wegwerkzaamheden, maar dat is voor een ander topic.

Ik heb het idee dat ik steeds minder borden langs de snelweg tegenkom die een “Autohof” aangeven.
Het lijkt bijna of ze niet meer aangegeven mogen worden langs de snelweg.
Hebben meer mensen die ervaring?
Of zijn er gewoon minder langs de A3?

Misschien kijk ik beter tevoren op de kaart om de reis te plannen, wat ik minder gemakkelijk vind. Momenteel ga ik tanken als de tank leeg is, zonder planning tevoren. En dan liefst bij een Autohof, scheelt toch een hoop centjes (ca 0.40/0,50 per liter) en dat zijn toch weer enkele biertjes in de apres ski. ;)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 11 jan 2024 13:46

Niet specifiek voor de A3 maar geheel duitsland vond ik vorig jaar de benzinestations en stoppunten schaars.
Ik reed via de 3 -73-70-7-44 -1 terug maar ik heb op een gegeven moment 1,5 uur zitten hopen op een stopplek met koffie.
Niet relaxed als je dat wil ivm vermoeidheid.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 11 jan 2024 12:31

Wellicht is de autohof guide app handig om te gebruiken?

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik denk dat het niet zo zeer is dat ze niet goed staan aangegeven, of dat men de borden heeft weggehaald, maar dat er langs de ene (deel van) snelweg nu eenmaal zich meer Autohofen bevinden dan aan de andere.
Zo zie je op het stuk A61 van ruwweg Koblenz tot Hockenheim heel frequent een verwijzing naar een Autohof en op de A3, A6, A7 en A8 bijvoorbeeld een heel stuk minder.

Volgens mij zitten er langs de A3 op bepaalde stukken wat minder.
Hier staan ze vermeldt per snelweg en afrit: https://www.autohof-guide.de/
Ik zet er altijd een aanyal als favoriet in mijn Tomtom, hoef ik niet te zoeken.

Anders is de app 1-2-3-fuel in Duitsland ook erg handig. Staat lokatie en prijs in vermeld. Er zijn genoeg benzinestations vlak bij de snelweg (met flink lagere prijzen) zonder dat dit een Autohof is. Oké je hebt dan niet altijd alle faciliteiten van een Autohof.

Ik ging altijd naar een Autohof voor een fatsoenlijke schnitzel…maar de echte trucker-stops zijn ah verdwijnen, het is vrijwel alleen nog maar FastFood…dus voor een goedkope tankbeurt idd beter een tankapp.

Het was ons ook opgevallen dit jaar … minder Autohof bordjes langs de snelweg of zo leek het toch. Kan ook gewoon een indruk zijn of het viel gewoon niet op door de drukte op de weg. Een Autohof heeft meestal maar één bordje bij de uitrit; een Ratstätte langs de snelweg wordt een keer of drie vooraf aangekondigd.

Het was ons ook opgevallen dit jaar … minder Autohof bordjes langs de snelweg of zo leek het toch. Kan ook gewoon een indruk zijn of het viel gewoon niet op door de drukte op de weg. Een Autohof heeft meestal maar één bordje bij de uitrit; een Ratstätte langs de snelweg wordt een keer of drie vooraf aangekondigd.

Hupla op 11 jan 2024 16:48

Ik heb die indruk ook maar heb ze nooit geteld. 🤷‍♂️
Anderzijds denk ik dat in de buurt van iedere afrit wel een tankstation ligt.

Bla, bla, bla.

Ik rijdt altijd dezelfde route, met dezelfde auto. Dus als hij bijna leeg is kom ik vanzelf steeds bij dezelfde Autohof uit…

En idd, benzine is goedkoper en er zit vaak een fatsoenlijk betaalbaar restaurant bij…

Afgelopen zondag naar Oostenrijk gereden, ook via A3. Diverse borden gezien, en er ook getankt. 35 cent goedkoper per liter dan autobahn. En net wat eerder gezegd is vaak kom je bij de zelfde uit.
In ons geval Geiselwind of 1 die 50 km verder zit.

@Folski dank voor de tip. Heb de app meteen gedownload :-)

Peter Pos

Wij rijden de laatste jaren wat oostelijker, ivm files en wegwerkzaamheden. A33, A44, en een heel stuk A7 tot aan de Fernpass. Langs deze route komen we genoeg Autohofen tegen.

Ik kan als inwoner van Duitsland ,en door mijn job veel onderweg in heel Duitsland, dit gedeeltelijk bevestigen.
Namelijk in Noord-Duitsland (waar ik woon) tot midden-Duitsland zijn eigenlijk enorm veel Autohöfe aangegeven.
Daarintegen in Zuid-Duitsland heb ik de indruk dat deze inderdaad veel minder zichtbaar zijn, of deze zijn veel minder aangegeven met een bord langs de snelweg, maar je vindt wel nog effectief vele tankstations direct naast een afrit.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Wij zijn dit jaar de snelweg afgegaan en in een dorpje getankt, was bijna 0,40 cent de liter goedkoper
Dat hebben we dan weer teniet gedaan, om bij de bakkerij gelijk een koffiestop te doen

Plaats een reactie