Welke skischoenen?

Goedemorgen,

Ik heb even wat expertise nodig inzake de aanschaf van skischoenen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik, 45 jaar, ben op mijn 43ste jaar voor het eerst gaan skiën en ga dit jaar voor de 3e keer. Het skiën gaat eigenlijk best goed. De rode pistes kan ik rustig vanaf skiën. De eerste dagen ga ik altijd op les. Het mag allemaal wat sneller, maar dat zal door
het vaker te doen vast wel lukken.
Afgelopen jaren heb ik schoenen gehuurd, maar nu wil ik graag eigen schoenen. Ik ben bij verschillende winkels geweest en daar heb ik verschillende adviezen gekregen. Niet te veel stijfheid omdat ik nog aan het leren ben, terwijl de andere zegt dat wat stijfheid geen enkel probleem is omdat je het juist aan het leren bent.
De ene winkel raadde mij 70 aan en de andere 95, de Fischer RC4 The Curv 95.
Het hangt denk ik ook van je lichaamsgewicht en manier van skiën af, maar wat zou jullie advies zijn?
Bedankt alvast!

Ga naar een goede bootfitter. Bijvoorbeeld MKski of Skicentrum Heemskerk.
Goede pasvorm is belangrijker dan flex, maar zou ook weer niet te hoog gaan. Flex verschilt daarnaast per merk. 95 bij de een is minder stijf dan 95 bij de ander. Daarom gewoon goed passen.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Ben nu 46 en op m’n 40e pas gaan skiën. Vorig jaar eigen schoenen gekocht bij MK ski in Bilthoven. Ik raad je echt aan om naar een professionele bootfitter te gaan, bijvoorbeeld MK Ski). Ze nemen echt de tijd en je koopt uiteindelijk een schoen die bij je voet en je niveau past. Afhankelijk van waar je woont kan je even op zoek naar een goede bootfitter/winkel bij jou in de buurt. Op dit forum zijn er al een aantal genoemd.

Ga naar een goede bootfitter. Bijvoorbeeld MKski of Skicentrum Heemskerk.
Goede pasvorm is belangrijker dan flex, maar zou ook weer niet te hoog gaan. Flex verschilt daarnaast per merk. 95 bij de een is minder stijf dan 95 bij de ander. Daarom gewoon goed passen.

Tiny-M op 12 jan 2024 07:57

Daaraan toegevoegd: skishop nieuwegein is ook een aanrader.

zorg dat ze de schoen naar je voet vormen en overweeg zooltjes aan te laten maken. Het kost wat extra maar het is het dubbel en dwars waard!

Merk maakt niet zo uit, zolang de schoen maar goed bij jouw voet past, een goede bootfitter kan je daar mee helpen.

Welke regio woon je? Outdoorxl is ook een prima alternatief voor niet té exotische voeten.

Edwin van Riel

Of skicentrum Edelweiss in Brummen
Austria Sport in Malden

Ik woon in het Noorden van Nederland. Hebben jullie tips voor een goede bootfitter?

Ik struikel ook wat over de vraag wat is dan beter. Een lagere stijfheid zit comfortabeler, maar is dit handig om de komende jaren op te skiën? Een stijvere zit niet zo comfortabel, maar is dit handig om beter te leren skiën?

Heel veel vragen, maar ik heb er zelf te weinig verstand van 🙈

Bij een goede schoenverkoper is de fit leidend, niet de stijfheid. Kan zomaar zijn dat schoenen met flex 105 als fijne pantoffels voelen terwijl de verstandige 85er niet zo heel lekker valt.

Ik woon in het Noorden van Nederland. Hebben jullie tips voor een goede bootfitter?

Ik struikel ook wat over de vraag wat is dan beter. Een lagere stijfheid zit comfortabeler, maar is dit handig om de komende jaren op te skiën? Een stijvere zit niet zo comfortabel, maar is dit handig om beter te leren skiën?

Heel veel vragen, maar ik heb er zelf te weinig verstand van 🙈

AudreyW op 12 jan 2024 08:27

Het noorden is nog een vrij breed begrip 😊
Als je in de buurt van Groningen woont, zeker Snowlimits eens bezoeken. Peter is echt heel kundig. Even bellen voor een afspraak en hij neemt ruim tijd voor je!

Ik woon in het Noorden van Nederland. Hebben jullie tips voor een goede bootfitter?

Ik struikel ook wat over de vraag wat is dan beter. Een lagere stijfheid zit comfortabeler, maar is dit handig om de komende jaren op te skiën? Een stijvere zit niet zo comfortabel, maar is dit handig om beter te leren skiën?

Heel veel vragen, maar ik heb er zelf te weinig verstand van 🙈

AudreyW op 12 jan 2024 08:27

Waar je nu staat zou ik niet te veel focussen op de stijfheid inderdaad. En houd er ook rekening mee dat het nummertje en de daadwerkelijke stijfheid per merk flink kan verschillen. Het nummer an sich zegt dus niet alles

Flexwaarde is bijzaak (binnen redelijke grenzen). Goede fit daarentegen is alles.

Edwin van Riel

Als je gaat passen. weet van jezelf wat jou moeilijke punten zijn van je voeten.
Ga naar een goede fitter. paar km meer of minder rijden zou ik dan niet naar kijken.

Ik ski nu 2 jaar en heb vorig jaar schoenen met flex95 aangeschaft. Brede voorvoet en daarmee (na een eerste miskoop van Atomic Hawx Magna 85 W) uitgekomen bij K2 Bfc W 95 Gripwalk.

Ik woon in het Noorden van Nederland. Hebben jullie tips voor een goede bootfitter?

Ik struikel ook wat over de vraag wat is dan beter. Een lagere stijfheid zit comfortabeler, maar is dit handig om de komende jaren op te skiën? Een stijvere zit niet zo comfortabel, maar is dit handig om beter te leren skiën?

Heel veel vragen, maar ik heb er zelf te weinig verstand van 🙈

AudreyW op 12 jan 2024 08:27

In mijn gezin hebben we allemaal redelijk veel ervaring. De een zweert bij hoge flexwaarde, dus stijver (gek eigenlijk), de andere bij laag. Het beste is om je ski leraar om advies te vragen. Die ziet jouw stijl. Maar een slecht zittende schoenen met de juiste flex is altijd slecht. Zoals al vaak gezegd hier.

Met ski schoenen trouw je met ski’s date je. Goede ski schoenen is echt een proces (zeker als je moeilijke voeten hebt), zo zeer zelfs dat je ws echt een lange tijd met je schoenen zal doen. Paar tips:

  • Professionele bootfitter: Een ski schoen kopen is makkelijk een goed zittende ski schoen kopen is moeilijker. Het zou te ver leiden om alle details aan te geven, maar als je je niet door een expert laat adviseren kom je gegarandeerd uit bij boots die te groot zijn. Wat je skieen en ski progressie moeilijker zal maken.
  • Merk, kleur, flex (stijfheid) zijn irrelevant: Alleen bovenstaande is van belang (fit). Flex schilt per merk, en zegt dikwijls meer over de range van de boot (lichte flex hebben minder opties/technologie dan hoge flex), dan echte stijfheid.
  • Boots aanpassen: Met allerhande technologie kan de vorm van je boot nog aangepast worden, van hitte tot vacuum, tot traditioneel uitduwen van pijnpunten. Ideaal is ze te passen en daarna nog terug te gaan na een paar keer te skieen (eventueel lokaal indoor).

Mijn eerste boots waren in mondo maatje 30, zat comfy maar was eigenlijk te groot. Ik zit nu op een mondo 28 (met 3 bezoekjes, waar punten werden uitgeduwd). Deze boots hebben al meer dan 100 ski dagen achter zich (3j oud), maar ik hou ze tot ze letterlijk van mijn voeten vallen.

Mijn eerste skischoen, na een paar jaar ervaring, was er ook een met 95 flex (de Atomic Hawx ultra 95). Ik heb geen moment spijt gehad van mijn aankoop en heb zoveel meer controle over mijn skies met deze schoenen.

Even wat skischoenen passen en een paar minuten in ski houding gaan staan (licht naar voren gebogen) en je merkt snel genoeg of de ski schoen comfortabel gaat zijn voor de hele dag op de piste. Bij mij zat er na 5 paar schoenen passen maar eentje echt goed.

Bedankt voor de vele tips! Ik ga mij nogmaals goed laten voorlichten en zal dan een keuze maken. Inmiddels ben ik aardig wat wijzer geworden door jullie informatie!

Ik struikel ook wat over de vraag wat is dan beter. Een lagere stijfheid zit comfortabeler, maar is dit handig om de komende jaren op te skiën? Een stijvere zit niet zo comfortabel, maar is dit handig om beter te leren skiën?

AudreyW op 12 jan 2024 08:27

Ik ben het er niet mee eens dat een stijvere schoen per se, of zelfs maar in principe, minder comfortabel moet zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een te stijve skischoen het vroege leerproces in de weg kan zitten doordat je alle foutjes direct terug voelt, wat overweldigend kan zijn.

Hoe gaat dat dan precies? Je voelt alle fouten die je maakt in de techniek, of val je sneller? Merk je er echt veel van dan? Het is wel fijn om gewoon te kunnen skiën 😇

Wat soepeler schoenen zijn met name gemakkelijker in geslipte bochten waar iedereen mee start. Stugger in het voordeel bij snellere (vaak gesneden) bochten waar je gewoon direct strak op de ski wilt staan. Als je echt een waarde wilt, zou ik gokken op ergens rond de 100, maar echt pasvorm is veel belangrijker dan de cijfertjes!!

Edwin van Riel

Hoe gaat dat dan precies? Je voelt alle fouten die je maakt in de techniek, of val je sneller? Merk je er echt veel van dan? Het is wel fijn om gewoon te kunnen skiën 😇

AudreyW op 14 jan 2024 16:07

Beste Audrey, ga gewoon naar een goede bootfitter. Dan loop je gewoon met goede skischoenen de winkel uit.

Wat soepeler schoenen zijn met name gemakkelijker in geslipte bochten waar iedereen mee start. Stugger in het voordeel bij snellere (vaak gesneden) bochten waar je gewoon direct strak op de ski wilt staan. Als je echt een waarde wilt, zou ik gokken op ergens rond de 100, maar echt pasvorm is veel belangrijker dan de cijfertjes!!

evr66 op 14 jan 2024 16:54

Bij een damesschoen (geen raceschoen) is 100 echt al aan de hoge kant hoor, de meeste schoenen gaan tot 110/115.

Bij een mannenschoen is 100 een stuk gemiddelder, omdat de schoenen daar vaak tot 130 gaan.

Thank God summer is over!

Je hebt gelijk, mijn referentie zijn de heren schoenen, dames is dit vrij hoog. De rest blijft staan, het moet gewoon goed passen.

Edwin van Riel

ivm stijfheid:
Stel dat je perfect passende schoenen gevonden hebt, maar de flex zou je te hoog lijken (op papier), weet dan dat je van veel schoenen de stijfheid naar beneden kunt bijstellen door enkele schroefjes achteraan te verwijderen.
b.v. https://www.lange-boots.com/skiboots-faq-flex-adjustment…
-> conclusie: zorg vooreerst dat de pasvorm in orde is.

Ik weet wel niet hoe makkelijk het is om deze terug te plaatsen moest je niveau op enkele seizoenen merkelijk verbeterd zijn.
Ook: hogere flex-index is meestal ook duurdere verkoopsprijs.

Glide on!

Dat inbrengen is wel te doen, meestal 2 schroefjes, laat er iig 1 zitten 😉. Als een schoen echt te stijf is, heeft de bootfitter ook nog wel wat trucjes

Edwin van Riel

Als je schoenen gaat passen en aan laat meten: neem je eigen skikousen mee, die je ook echt op wintersport draagt.
De dikte van de sok kan in de pasvorm en pijnpunten heel veel uitmaken.
Afgelopen weekend nog bij mijn zoon gezien.
Bij Outdoorxl in Barendrecht echt super geholpen. Kost anderhalf uur, maar wel goed.
Maar Barendrecht is denkelijk iets uit de richting voor TS.

Plaats een reactie