Hulp met plannen van mijn eerste alleen-ski vakantie

Hoi iedereen!
Sinds een aantal weken hou ik me bezig met het plannen van een 4-5 daagse skivakantie. Ik ben eerder alleen op reisjes geweest maar ik merk dat wintersport vakantie iets meer aandacht en planning nodig heeft.

Vorig jaar zijn we met collega’s 4 dagen naar Winterberg geweest en dat was mijn eerste ervaring. En kort daarvoor heb ik een lesje gehad bij Snowworld. Het Skien in Winterberg was vallen en opstaan maar ik had het erg naar mijn zin en wil dit sport graag blijven doen. Nu hebben mijn collega’s dit jaar helaas afgezegd, en ik heb niemand in mijn omgeving enthoussiast genoeg gekregen om mee te gaan.

Ik wil dit jaar toch niet overslaan en alleen gaan hoe raar dat ook is. Van uitstel komt afstel…

Dus ik zou graag jullie ervaring willen raadplegen. Ik wil graag naar een skigebied in Oostenrijk maar weet nog niet welke zou passen bij mijn niveau. Ik hoor veel van St.Anton, Gerlos en Ischgl maar dit zijn geen plaatsen voor mensen met weinig ervaring heb ik het idee? In mijn zoektocht naar een passende plek ben ik Zell am See, Wilder Kaiser, Mayrhofen, Obertauern en Serfaus-Fiss-Ladis tegengekomen. Voor mij is belangrijk om vooral veel te skien en hele mooie adembenemende uitzichten te zien en een beetje variatie in pistes. Bij het doornemen van revieuws voor deze gebieden heb je altijd een groep die het gebied ophemelt en een ander die het helemaal afkraakt dus een beeld kan ik niet echt vormen.

Ik ben van plan om van 2 tot 6 februari met de auto te gaan. Mijn budget is rond 600.
Ik vindt het niet erg om 15 minuten met de auto naar de skiliften te rijden dus de locatie van mijn verblijf mag verder zijn.

Zouden jullie mij een beetje de wegwijs willen maken? :)

Ik zou zeggen, ga nog eens naar Winterberg en neem eerst voldoende skiles.
Ik kan me niet voorstellen dat je met zo weinig ervaring al iets hebt aan een groter skigebied in de Alpen. Ook het budget zal niet toereikend zijn als je hiermee alles wil doen, vermoed ik.

Dat is idd nog een optie, alleen vorig jaar vond ik de pistes daar stijl en kort. Mij is juist verteld dat je in Oostenrijk brede rustige afdalingen kunt vinden en goed les kunt krijgen. En ik ga zeker nog een keer lessen bij Snowworld voordat ik naar Oostenrijk ga.

Als je de afdalingen in Winterberg steil vond dan ga je in de Alpen wel een probleem hebben. Ik zou zeggen, ga lekker lessen in Winterberg totdat dat goed gaat, en boek dan nog eens een trip naar De Alpen. Pistes in de Alpen zijn van een heel andere orde dan die in Winterberg. Moeilijker, langer en steiler.

Budget gaat ook niet toereikend zijn vrees ik. Skipas. Lessen. Brandstof, accomodatie, eten. Heb je winterbanden en sneeuwkettingen? Ook een must voor de Alpen.

Mocht je toch naar de Alpen willen dan is Erhwald wel leuk, skien op de Erhwalder Almbahn, makkelijke afdalingen, niet te ver rijden, mooie omgeving.

Ik voelde me ook een hele peer toen ik in de skihal in Nederland, dat ik zonder vallen op mn boardje naar beneden kon komen. Alleen in de Alpen heb ik toen (met de vrienden) toch wel veel groene sneeuw gezien. Dus volg ajb nog wat lessen… Zeker als Winterberg moeilijk is.

Je noemt alleen maar grote gebieden, maar kies voor iets kleiners en daarmee ook goedkoper. Kies iets wat niet al ver rijden is, zoals Montafon, maar eigenlijk is dat te groot voor je.

Als je alleen gaat en nog moet leren. Neem les in een klas. Dan ben je in ieder geval niet alleen aan het skiën en leer je het ook nog goed. Daarnaast he je niet per sé een groot gebied nodig. Enige voordeel aan sommige grotere gebieden is dat er meer mooie blauwe pistes zijn. Of zoals gezegd lekker lessen in winterberg, ben je goedkoper uit, minder ver rijden en dat is dan beide meteen een goede investering in de toekomst!

🏂

Berwang misschien. Niet uitdagend en net over de grens.

En besteed wat geld aan lessen.

Het genoemde budget is wel erg krap, zeker heden ten dage. Alleen reizen is op hotel wel leuker; je hoeft nergens naar om te kijken en je kunt wat aanspraak hebben als je daar zin in hebt. Met halfpension is wel te vinden voor rond de €600. Komen er wel lessen bij, reis, materiaalhuur etc bij. Reken maar op €1100 totaal.

Je geeft aan dat Winterberg spannend was qua pistes: Druk en soms steil. In Oostenrijk zijn de pistes soms breder, maar niet zo veel minder druk op de bekende plaatsen. Ook in Winterberg kun je prima les krijgen. Dat hoeft in Oostenrijk niet per sé beter te zijn. In Frankrijk en Italië heb je wel een garantie op beter skiënde leraren, maar dat zegt weer niets over didactische vaardigheden. Voor volwassenen denk ik wel dat je daar betere les kan krijgen. 's Zomers zijn de (privé)lessen in Snowworld trouwens goed te betalen en meestal erg goed.

Qua skigebieden: Probeer volgend weekend nog eens Winterberg. Als je aan die dagen begin februari vast zit, dan ga je al richting hoogseizoenprijzen. Wil je per sé Oostenrijk, kijk dan eens naar dorpen als Ehrwald, Berwang, Schoppernau (of Au), Bödele-Schwarzenberg of Brand. Sonnenkopf Dalaas is ook een goede. Oberjock en Bolsterlang in Duitsland. Nog enigszins betaalbaar en niet te druk.

Ik zou ofwel een ontbijtpension in Oostenrijk nemen, of een studio huren in Frankrijk.
Klein, niet te druk gebied zoeken met veel blauwe en groene pistes.
Ergens op 15 min rijden gaan zitten lijkt me een valse besparing. In het skigebied zelf is het leuker en praktischer.
Als je kan kiezen wanneer je gaat zou half maart ook nog een optie zijn. Langere dagen, iets goedkoper en minder volk.

Wat in Winterberg blauw is, is in de Alpen groen.

Ga lekker naar de Alpen, kies een kleiner gebied <50km piste.
Zorg dat je iedere dag een hele dag les neemt, waarschijnlijk heb je hierdoor ook tijdens de lunch gezelschap.
De skileraar zal jullie meenemen naar de makkelijkere pistes van het gebied.
Of het budget van €600,- haalbaar is vraag ik me af.

Wat mag allemaal niet in dat budget zitten?
Benzine, skipas, huur materiaal,… moet er dat mee inbegrepen zijn?
Leuke optie: Pitztal.

Bla, bla, bla.

Wat in Winterberg blauw is, is in de Alpen groen.

DrPhil op 13 jan 2024 15:36

En wat daar zwart is, kan in de Alpen nog gewoon in een blauwe piste zitten.

En wat daar zwart is, kan in de Alpen nog gewoon in een blauwe piste zitten.

StevenNijhuis_ op 13 jan 2024 16:06

Overdrijven is ook een vak.

Veel van de reacties in dit draadje geven aan dat Winterberg vlakker is als in de Alpen. Dat is helemaal waar. Als je het als te zwaar hebt ervaren zul je het in de Alpen niet makkelijker vinden. Ik zou het nog even bij Winterberg houden.

Wat waren de condities waaronder je hebt geskied in Winterberg? Sneeuwcondities kunnen een enorm verschil maken. Mijn tip zou zijn, zeker als je met niemand anders rekening hoeft te houden, ga pas op het laatste moment als de condities ideaal zijn.

Warme sneeuw is veel moeilijker te skiën dan koude compacte sneeuw. Als de pistes veel sneeuw hebben zullen ze vaak breder geprepareerd worden dan als er alleen een strookje kunstsneeuw beschikbaar is.

Blijf ook weg van verse sneeuw. Pas twee dagen na flinke (+25cm) sneeuwval is die vast. Als het koud genoeg is natuurlijk. Idealiter temperaturen onder nul, bij dichte bewolking tot maximu.temperatuur van 1 a 2 graden. Alles daarboven maakt skiën zwaarder.

Ik zou via een reisorganisatie boeken, bijvoorbeeld Sunweb oid. Vooral in Oostenrijk kun je prima als beginner terecht. Stap in het skigebied naar de skischool en boek minimaal voor de eerste 4 dagen skiles in de ochtend, dan kun je smiddags oefenen. Het gebied maakt niet zo heel veel uit, je leert het gebied kennen met de skileraar en de eerste dagen ben je toch bezig op de oefenweide. Veel plezier!

Berwang en Ehrwald zijn perfect hiervoor, maar afh van wat er in je budget zit, misschien te duur.

Duitsland is vaak goedkoper en dan zijn de lessen prima. Een gebied als Arber kent een fijne opbouw, heeft goede sneeuw in die periode en geeft een veel mooiere ski ervaring dan het altijd drukke Winterberg.
https://www.skiresort.de/skigebiet/arber/ Voor een indruk

*bericht bewerkt door Roy83 op 13 jan 2024 17:37

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor alle reacties. Hoewel ik het graag wil lijkt Oostenrijk iets te hoog gegrepen. Uit mijn onderzoek dacht ik aan Zell am See omdat veel reacties aangeven dat dit gebied beginnersvriendelijk is en met Saalbach-Hinterglem verbinding inbegrepen in de skipas komt de variatie bij kijken. Nu had ik in de bergen precies tussen Saalbach-Hinterglem en Zell am See een verblijf gevonden voor mijn budget, 300~ voor 4 nachten (brandgut - vor Freude glühen) maar die is inmiddels al volgeboekt. Mijn budget van 600 is voor verblijf, skimateriaal, skipas en eventueel lessen, alle andere kosten heb ik daar buiten gelaten. Maar ik begrijp dat dit niet echt haalbaar is voor de drukke periode in de eerste week van februari.

Ik keek ook rond voor een reisorganisatie en kwam bij UCPA terecht. Maar voor de eerste keer wilde ik niet zo ver gaan rijden. Maar als dit uit ervaring een goede organisatie is wil ik het alsnog overwegen.

Toch ff Arber dan:
Skipas 3 dagen (€112)
Les 3 dagen (€180)
Materiaal 3 dagen (€117)

Nog 291 over voor 4 nachten, zou moeten kunnen met weinig eisen. Zwiesel, Bayerisch Eisenstein etc zijn de dorpen.

Goedkoper dan dit wordt het denk ik alleen in Tsjechië etc (Arber ligt aan de Tsjechische grens).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zuid-Duitsland is ook mijn voorstel. Wat minder druk dan Oostenrijk en net wat dichterbij. Prima kwaliteit met wel een Alpen gevoel voor een redelijke prijs. Iets als Winkelmoosalm-Steinplatte of Oberstaufen/Steibis. Bij die laatste kun je via de Plus pas accommodatie inclusief skipas vinden.

Ik misschien nog Nesselwang, die lijkt ook een goedkope skipas te hebben (grote gebieden zijn ze € 25,- per dag duurder, heb je nog helemaal niet nodig). Ook les is denk ik vaak goedkoper, maar wel dikke prima.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Misschien is Tsjechië een optie voor je? Net zo ver als Oostenrijk, maar een stuk goedkoper en geschikt voor beginners.

Gezien je beperkte budget zou ik iig iets later in het seizoen gaan kijken. Kijken of je materiaal in je kennisenkring kunt lenen. Voorts zou ik dan ook een Willingen voor een paar dagen leren skiën overwegen. Wat langere pistes, maar uitdaging genoeg voor een beginner.

Inderdaad materiaal lenen, of kijken of je een leuk beginners-tweedehands setje kunt vinden via marktplaats zou je kosten nog iets kunnen drukken. Huren weet je dat je terug kunt als het niet oké is, maar is waarschijnlijk wel duurder dan tweedehands kopen. Zeker als je wat vaker zou willen gaan.

Sunweb geeft wel resultaten maar vrij duur omdat je alleen wil. Op dit forum wordt regelmatig een oproepje gedaan voor mede-reizigers. Wellicht is dat ook nog een idee om binnen budget te blijven…

*bericht bewerkt door Draak op 13 jan 2024 19:28

Voorstel:

Vakantiewoning (2 t/m 6 feb) via Urlaub am Bauernhof in Hittisau: 210€
Skipas Alpenarena Hochhadrich 18u geldig in 3 dagen : 107€
Skiles voor beginnende volwassene op 4 feb: 100 €
Skihuur voor 3 dagen: 100€

Sorry, kom ik 17€ over je budget heen, maar zeg het me wanneer je ergens in Oostenrijk voor 3 dagen skiën, met 4 overnachtingen , incl minimaal 1 dag (4u) skiles en skihuur terecht kunt……

Frankrijk
Vakantiewoning 2 t/m 6 feb Praz de Lys via abritel.fr: 256€
Skipas 3 dagen : € 87,50
Skiles 2 x 2 uur priveles : € 160,-
Skihuur 3 dagen: € 50,-

Dus je hoeft niet naar Winterberg om binnen je budget te blijven: ruim onder de € 600 in Frankrijk

*bericht bewerkt door Derhansel op 13 jan 2024 21:04

Er zijn Veel mensen die winterberg aanraden, maar ik zou zelf juist de alpen aanraden. Wel met les, dat is dan wel een must. Je hebt langeren pistes dus gewoon simpelweg meer meters om te oefenen. En de beleving is toch anders

Je budget zal inderdaad een uitdaging worden. Wat je zou kunnen doen is een midweek/lang weekend om de kosten te drukken. Frankrijk is een stuk betaalbaarder dan oostenrijk, dus ook het bekijken waard

Accommodatie is de grootste horde, en als je met meer bent kun je die kosten verdelen. Heel veel topics hier met mensen die skimaatjes zoeken, misschien is dat wat, of inderdaad een groepsreis.

Als gebied kan je, zoals anderen ook zeggen, mikken op een kleiner gebied. Die zijn vaak betaalbaarder en je hebt als beginner meer dan genoeg te doen in zon gebied. Je zou bv kleinwalsertal kunnen bekijken, daar rijd je zo naar toe. En vooral heuberg, ifen is erg leuk. Ook als beginner.

Ga voor een appartement of hotel met pension, scheelt een hoop kosten in eten.

Neem elke dag les, groepsles kan maar prive les is beter. Leer je veel meer van. Als je 2u neemt, dan kan je der rest van de dag de technieken oefenen.

Oberstaufen: Finkenhof incl. ontbijt en skipas voor € 238.
Is aan de Duitse kant van Hittisau/Hochhadrich en heeft 2 deelgebieden geschikt voor beginners. Dus het kan echt wel.
Hou je ook nog voldoende over voor skiles en lunch op de piste.

Helemaal met lovetoboard eens. Er zijn hele massa’s mensen die in de Alpen hebben leren skiën, dus zie geen enkele reden waarom dat voor jou niet zou kunnen. Kleine toevoeging nog, privéles is inderdaad beter voor je techniek, maar wel duurder en als je een leuke groep treft in je groepsles kan dat qua gezelligheid vaak een hoop opleveren.

Investeer in les.
Wanneer je ook gaat. Als je 5 dagen gaat, neem 4 dagen les.

Wintersport is duur.
Ik denk dat je budget te beperkt is.

Er worden al veel tips gegeven, idd investeer in lessen, grote gebieden zijn nu echt nog even niet aan je besteed, je betaald er veel meer voor maar gebruikt het gebied niet in volle potentie. Wil je inderdaad graag naar Oostenrijk, kijk dan net over de grens naar de Zugspitz arena. Berwang en Ehrwald zijn makkelijke gebieden en groot genoeg om het te leren, Lermoos is in de buurt en al iets uitdagender. Maar idd zal 600 euro een uitdaging zijn

Altijd mooi om te lezen als mensen enthousiast zijn om (verder) te leren skiën😄

€600,- voor het totaal plaatje is inderdaad krap, maar niet onmogelijk. Ik denk wél dat je óf een heel klein, goedkoop plekje in Oostenrijk moet zoeken, óf moet uitwijken naar Frankrijk, Duitsland of Tsjechië. Overal zijn wel enigszins goedkope acco’s te vinden, en ga je zelf koken en neem je een bammetje mee voor onderweg, dan scheelt dat ook zo weer €30,- per dag.

Voor makkelijke pistes: kleinwalsertal (AT), maurienne vallei (FR) of toch Alta Badia (maar Italië en duurder)

Let it snow

Plaats een reactie