Skischoenen en pijn kuiten

Ik had oude skischoenen en heb ik vorig jaar de laatste dagen skischoenen gehuurd.
Het viel me op dat tijdens de eerste afdaling in de ochtend ik erg veel pijn in mijn kuiten had.
Als ik dan na 1 afdaling koffie ging drinken, mijn skischoenen losmaakte en even rustig zat, trok de pijn weg.

Als ik daarna weer verder ging, had ik de rest van de dag nergens last van.

Zou de oorzaak in de hogere schoenen liggen, bij het feit dat mijn andere skischoenen iets lager waren en ik de
eerste dagen net iets anders in mijn schoenen stond.
Het zou ook kunnen dat mijn benen aan de andere schoenen moesten wennen en daardoor mijn spieren anders belast werden.
Hebben jullie nog tips voor oefeningen om de pijn te voorkomen?

Vanwege mijn ski angst neem ik altijd de eerste paar dagen privé les, maar het zou zonde zijn als ik tijdens mijn les na 1 afdaling zulke pijnlijke kuiten heb, dat ik eerst moet stoppen, om daarna weer verder te kunnen.

We gaan dit jaar nieuwe schoenen aan laten meten in het skidorp waar we al jaren komen (hebben zeel veel ervaring,
ook professionele skiërs komen bij hen)
Hopelijk heb ik het probleem dan niet.

Hebben jullie nog tips qua voorbereiding. Mijn conditie is redelijk goed, doe aan hardlopen, zwemmen, spieroefeningen thuis. Wellicht nog iets meer kuitspieroefeninen. Welke zouden dan het beste zijn?

Kuiten trainen is niet heel moeilijk. Pan een dikke halterschijf (of iets anders van een cm of 10 dik), voorkant van je voeten erop en dan langzaam omhoog, even vasthouden, rustig weer terug. Vier setjes van 12 herhalingen en welkom spierpijn :).

Ik heb zeer goed passende schoenen, maar mijn kuiten zijn ook mijn zwakke plek (hoewel ze goed getraind zijn). Vroeger had ik wat jij had, dat is weg sinds ik goed passende schoenen heb.

Nu heb ik soms nog wat last (na t skiën) als ik heel veel sleepliften doe (welkom Fageralm) of na veel slechte sneeuw en drukte (kom ik net iets meer achterop). Zolang ik goed op mijn voeten sta, is er niets aan de hand.

Goed verzorgen helpt mij ook. Beetje masseren, van die spiergel erop en lekker in de sauna. Ik denk dat het een doorbloedingsprobleem is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kan zeker aan de schoenen liggen. Als de cuff (schacht) aan de achterkant te hoog of te smal is drukt dat op je kuitspieren. Kan soms opgelost met een hiel lift. Maar beter gewoon schoenen kopen die goed passen.

Mee eens met toetersenbellen, heel lift. Voor mij helpt touwtje springen heel goed als oefening. Doe ik wel hele jaar door consequent. In de lift snallen openmaken om bloedje weer naar de voeten laten stromen, compressie sokken proberen. Geef zeker aan bij aanschaf, wat je ervaren hebt de laatste keer. Succes

Ijskoud de beste.

En genoeg drinken (water, thee ed) anders krijg je ook kramp

Belangrijk bij de aanschaf van nieuwe skischoenen is dat de bootfitter je ‘dorsaalflexie’ meet.

Dorsaalflexie is de mate waarin je je tenen naar je scheen toe kan bewegen en andersom, met je voet op de grond, of je met je knieën voorbij je tenen kan komen. De mate van flex in de enkel eigenlijk.
Bij zowel een beperkte dorsaalflexie als bij veel flex (hypermobiliteit) kunnen er problemen ontstaan. Elke skiwinkel zou dit moeten meten maar dat is helaas niet het geval. Of dat in het dorp waar jij heen gaat gebeurt…?

null

Date your skis but marry your boots

@Marco-Paul is het ook zo dat bij veel dorsaalflexie juist een hiellift contra-productief werkt?

ikheb dit dus ook. ik heb mijn schoenen gekocht bij een bootfitter en heb alles aan mijn voeten wat je niet wilt bij een skischoen. ik heb brede voorvoet en een hogewreef, een smal hielbot en ook nog heel weinig dorsaal flexie. ik heb dus ook vaak in de ochtend last van mijn kuiten en aan het einde van de dag pijn aan mijn scheenbeen. zouden hier nog oefeningen voor zijn om de dorsaalfelxie te verbeteren?

Nadeel met brede voorvoet en hoge vrees is dat je ook snel schoenen krijgt die achter breed zijn.
Als je teveel speling heb bij je hiel ga je schaven met je scheen is mijn ervaring. Bij mij was t over toen ik schoenen kocht met brede voorvoet en smalle hiel. Geen blauwe schenen meer en geen schaafwonden voorop m’n enkel.

@Marco-Paul is het ook zo dat bij veel dorsaalflexie juist een hiellift contra-productief werkt?

Sjaak27 op 14 jan 2024 15:21

Klopt idd. Bij veel flex maken wij vaak een voorvoetlift.

Date your skis but marry your boots

ikheb dit dus ook. ik heb mijn schoenen gekocht bij een bootfitter en heb alles aan mijn voeten wat je niet wilt bij een skischoen. ik heb brede voorvoet en een hogewreef, een smal hielbot en ook nog heel weinig dorsaal flexie. ik heb dus ook vaak in de ochtend last van mijn kuiten en aan het einde van de dag pijn aan mijn scheenbeen. zouden hier nog oefeningen voor zijn om de dorsaalfelxie te verbeteren?

saskiamorsch op 14 jan 2024 15:56

Hoi Saskia,
Wij hebben in 2014 (!) jouw eigen skischoenen aangepast. Je heb nu andere schoenen denk ik? Ik wil naar deze nieuwe schoenen ook wel kijken.

gr MP

Date your skis but marry your boots

ikheb dit dus ook. ik heb mijn schoenen gekocht bij een bootfitter en heb alles aan mijn voeten wat je niet wilt bij een skischoen. ik heb brede voorvoet en een hogewreef, een smal hielbot en ook nog heel weinig dorsaal flexie. ik heb dus ook vaak in de ochtend last van mijn kuiten en aan het einde van de dag pijn aan mijn scheenbeen. zouden hier nog oefeningen voor zijn om de dorsaalfelxie te verbeteren?

saskiamorsch op 14 jan 2024 15:56

Hoi Saskia,
Wij hebben in 2014 (!) jouw eigen skischoenen aangepast. Je heb nu andere schoenen denk ik? Ik wil naar deze nieuwe schoenen ook wel kijken.

gr MP

Marco-Paul op 14 jan 2024 18:49

Zeker klopt dat. ik ben nu al 2 paar verder. Ik heb mijn huidige en mijn vorige schoenen in bilthoven gekocht en ben tevreden over de service. Ze gaven aan na verschillende aanpassingen niet zo veel meer te kunnen. ik heb al een hakverhoging om de hoek aan te passen en zooltjes op maat.

Ik heb vandaag mijn eerste skidag erop zitten. Helaas merk ik blauwe plekken bij de overgang van mijn achillespees naar de spieren. Tijdens skieen geen last maar nu bij het lopen heel veel pijn. Mijn schoenen zijn gebootfit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb vandaag mijn eerste skidag erop zitten. Helaas merk ik blauwe plekken bij de overgang van mijn achillespees naar de spieren. Tijdens skieen geen last maar nu bij het lopen heel veel pijn. Mijn schoenen zijn gebootfit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mireillebos op 18 feb 2024 21:08

Kom eens langs we kunnen ook met de echo kijken naar de aanhechtingen van je achilles pezen

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie