Waxen: ‘classic’ method vs ‘paper towel’ waxing

Hallo wax enthousiastelingen,

Ik kwam dit filmpje tegen op youtube:

Hierin behandelt iemand technieken om je board te waxen, waaronder de ‘paper towel’ techniek, die ik nog niet ken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hij claimt dat je je board kan waxen in 15 minuten, zónder te hoeven schrapen.

Daarnaast heeft hij het over ‘crayoning’, waar je wax op het board krijt in plaats van dat je het er op drupt.

Al in al vond ik het een erg interessant filmpje, en ik ga zeker wat tips proberen dat hij in het filmpje behandelt.

Maar ik ben ook heel benieuwd naar jullie reacties/ervaringen!

ja dat krijten heb ik 1x geprobeerd…te weinig wax, belag kapot…kan het niemand aanraden…wel een goede reden voor nieuwe skis natuurlijk ;)

Als je niet wil schrapen dan gewoon wax fleece gebruiken. Werkt prima. Je zal toch een flink aantal keer moeten strijken met je waxijzer om de wax goed in het belag te krijgen, daarna pas wax fleece gebruiken.

Het krijten doe ik ook.
Filmpje niet gezien maar ik houd mijn blokje wax kort tegen het ijzer en krijt dan het belag er redelijk dik mee in (maar minder dik dan bij druppelen).
Krijten zonder eerst langs het ijzer te gaan wordt te dun.
Bij vervolgens het waxen ook altijd regelmatig met het blokje langs het ijzer zodat er altijd wax tussen ijzer en belag zit.

Ik zweer bij waxfleece. werkt perfect en nooit meer schrapen.
Druppel wel gewoon op de oude manier.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 14 jan 2024 16:40

Ik zweer bij waxfleece. werkt perfect en nooit meer schrapen.
Druppel wel gewoon op de oude manier.

QmaartenQ op 14 jan 2024 16:39

Iden, druppelen&fleece. Ook wat andere papiertjes geprobeerd maar met de fleece blijft bij mij het resultast het mooiste. Dan ff de roto er over en klaar

Edwin van Riel

Het werkt prima als je wilt waxen voor onderhoud, maar volgens mij blijft voor snelheid (goed) schrapen en borstelen altijd het beste!

Click. Click. Peace

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?
Mocht het in het filmpje staan, mijn excuses, want op mijn telefoon kan ik gelinkte filmpjes op dit forum niet (meer) openen.

*bericht bewerkt door Videast op 14 jan 2024 19:40

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?
Mocht het in het filmpje staan, mijn excuses, want op mijn telefoon kan ik gelinkte filmpjes op dit forum niet (meer) openen.

Videast op 14 jan 2024 19:37

Simpel antwoord omdat je dan veel beter glijdt (echt voelbaar)

Click. Click. Peace

Ja, dat snap ik natuurlijk, maar wat doet het borstelen precies dat je beter/sneller glijdt. Maw wat is de technische uitleg…

Nooit iets gemerkt van een snelheids probleem met waxfleece. Even de borstel er over en glijden maakt geen verschil. Al een jaar of 8 alleen maar waxfleece in gebruik.

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?
Mocht het in het filmpje staan, mijn excuses, want op mijn telefoon kan ik gelinkte filmpjes op dit forum niet (meer) openen.

Videast op 14 jan 2024 19:37

Hier word het 1 en ander in Jip en Janneke taal uitgelegd.

Übung macht den meister!!!

Ik wax (druppel) alles goed heet, daarna (terwijl de wax nog warm is) er over met papier, laten afkoelen en dan schrapen en afborstelen met verschillende borstels.

Nooit iets gemerkt van een snelheids probleem met waxfleece. Even de borstel er over en glijden maakt geen verschil. Al een jaar of 8 alleen maar waxfleece in gebruik.

QmaartenQ op 14 jan 2024 20:57

mijn ervaring ook, prima glijden daar op. Mss dat er nog een fractie te winnen valt met schrapen a la Rogier, maar veel zal het niet zijn. Meer te winnen op de skitechniek dan hier op voor de meesten (in ieder geval voor mij). Zal op een serieus wedstrijdniveau best anders liggen, maar die bouwen sowieso de waxlaag al heel anders op.

Edwin van Riel

Wax fleece. Hier heb ik nog geen ervaring mee heb. Als ik gewoon kan blijven druppelen met mn ijzer en deze fleece ervoor kan gebruiken ipv dat vermoeiende schrapen ga ik dat direct proberen dit weekend.

Wax fleece. Hier heb ik nog geen ervaring mee heb. Als ik gewoon kan blijven druppelen met mn ijzer en deze fleece ervoor kan gebruiken ipv dat vermoeiende schrapen ga ik dat direct proberen dit weekend.

StevieB op 15 jan 2024 09:28

als je niet meteen het spul wilt kopen kun je ook proefdraaien met een paar vel keukenpapier of zo’n blauwe rol poetspapier dat voor auto’s wel gebruikt wordt. werkt ook heel aardig en kost geen drol naar verhouding.;)

maar idd het overgrote deel van wat je normaal afschraapt wordt nu door de fleece geabsorbeerd. scheelt gewoon echt veel tijd.ff kort naschrapen kan, maar ik ben er te lui voor ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 15 jan 2024 09:39

Edwin van Riel

Top, thanks voor de reacties!

Ik ga zeker wat experimenteren met keukenpapier. Maar niemand die ervaring heeft met de 15 min methode als ik het zo hoor

Heb ik sowieso niet de geschikte wax voor…

Zeker interessant filmpje, had je niet even kunnen melden dat je de eerste 4 minuten kan skippen? ;-)
Die 15 minuten methode lijkt mij ideaal voor een tussentijdse wax in een huisje waar je geen waxruimte hebt. Geeft denk ik een stuk minder troep. Voor het waxen thuis blijf ik wel schrapen en teveel wax gebruiken.

Top, thanks voor de reacties!

Ik ga zeker wat experimenteren met keukenpapier. Maar niemand die ervaring heeft met de 15 min methode als ik het zo hoor

Heb ik sowieso niet de geschikte wax voor…

LoveToBoard op 15 jan 2024 22:24

Laten we ook naar Fleeces kijken, voor mijn reumahanden fijner dan schrapen denk ik.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 16 jan 2024 12:14

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Gisteren even 2 paar gedaan met keuken papier. Werkt als de brandweer, scheelt me zeker 5 min scrapen per ski. Nog wel even handigheidje krijgen om goed alle wax mee te pakken op het belag, nu blijft er vooral voor en achteraan nog wel wat zitten

Let it snow

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?
Mocht het in het filmpje staan, mijn excuses, want op mijn telefoon kan ik gelinkte filmpjes op dit forum niet (meer) openen.

Videast op 14 jan 2024 19:37

Kort uitgelegd zonder filmpje:

  • schrapen verwijdert alle wax die echt bovenop de base ligt
  • daarna ga je met de verschillende hardheden de wax uit de groeven van de base halen
    • koperborstel: wax uit de glooiing van de base (noch je base, noch je schraper zijn 100% recht tot op 0.01mm)
    • nylon: wax uit de structuurgleufjes die met opzet in de base zitten om water af te voeren (vergelijk het met de richtels in rijrichting van autobanden)
    • paardenhaar: allerlaatse deeltjes uit de structuur halen

wat dan overblijft is een base waarbij er wel was zit in de poriën, maar niet meer bovenop of in de gleuven

*bericht bewerkt door Vivace op 16 jan 2024 13:26

Glide on!

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?

Videast op 14 jan 2024 19:37

Kort uitgelegd zonder filmpje:

Vivace op 16 jan 2024 12:55

Perfect, dank je wel, @Vivace … weer bijgeleerd!

Kort uitgelegd zonder filmpje:

  • schrapen verwijdert alle wax die echt bovenop de base ligt
  • daarna ga je met de verschillende hardheden de wax uit de groeven van de base halen
    • koperborstel: wax uit de glooiing van de base (noch je base, noch je schraper zijn 100% recht tot op 0.01mm)
    • nylon: wax uit de structuurgleufjes die met opzet in de base zitten om water af te voeren (vergelijk het met de richtels in rijrichting van autobanden)
    • paardenhaar: allerlaatse deeltjes uit de structuur halen

wat dan overblijft is een base waarbij er wel was zit in de poriën, maar niet meer bovenop of in de gleuven

Vivace op 16 jan 2024 12:55

Haal je er met zo’n grondige methode niet zoveel wax weer af dat je na 2 dagen weer moet waxen?

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?
Mocht het in het filmpje staan, mijn excuses, want op mijn telefoon kan ik gelinkte filmpjes op dit forum niet (meer) openen.

Videast op 14 jan 2024 19:37

Kort uitgelegd zonder filmpje:

  • schrapen verwijdert alle wax die echt bovenop de base ligt
  • daarna ga je met de verschillende hardheden de wax uit de groeven van de base halen
    • koperborstel: wax uit de glooiing van de base (noch je base, noch je schraper zijn 100% recht tot op 0.01mm)
    • nylon: wax uit de structuurgleufjes die met opzet in de base zitten om water af te voeren (vergelijk het met de richtels in rijrichting van autobanden)
    • paardenhaar: allerlaatse deeltjes uit de structuur halen

wat dan overblijft is een base waarbij er wel was zit in de poriën, maar niet meer bovenop of in de gleuven

Vivace op 16 jan 2024 12:55

Ik gebruik de koperen borstel alleen om vuile wax uit te borstelen (dus voor het waxen van de skis). De nylon en paardenhaar (wit en zwart) om na waxen glad te borstelen.

Zeker interessant filmpje, had je niet even kunnen melden dat je de eerste 4 minuten kan skippen? ;-)
Die 15 minuten methode lijkt mij ideaal voor een tussentijdse wax in een huisje waar je geen waxruimte hebt. Geeft denk ik een stuk minder troep. Voor het waxen thuis blijf ik wel schrapen en teveel wax gebruiken.

Ruth_dg op 16 jan 2024 12:03

Haha dat zei ie zelf, maar ik snap wel waar het misging 😂

Je moet er wel de geschikte wax voor hebben zegt ie anders komt het niet goed. Maar je kan alsnog krijten en keukenpapier/fleece gebruiken

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 16 jan 2024 18:28

Ik heb deze methode vandaag inderdaad in het huisje uitgevoerd. Iets duurdere betere kwaliteit keukenrol gekocht. Ik denk dat dit met name een optie is voor tussentijds waxen. Geheel tevreden met het resultaat.

Ik heb na vorig seizoen mijn board goed in de wax gezet, om die zo te laten overzomeren (tegen de uitdroging). Volgende week wil ik mijn board gebruiken, en vraag mij af of het enig nut heeft om de wax eerst nog eens op te laten opwarmen en afkoelen, of heeft dat geen zin en kan ik beter meteen gaan schrapen?

Oprechte vraag: kan iemand mij vertellen wat precies de functie is van het borstelen na het schrapen?
Mocht het in het filmpje staan, mijn excuses, want op mijn telefoon kan ik gelinkte filmpjes op dit forum niet (meer) openen.

Videast op 14 jan 2024 19:37

Kort uitgelegd zonder filmpje:

  • schrapen verwijdert alle wax die echt bovenop de base ligt
  • daarna ga je met de verschillende hardheden de wax uit de groeven van de base halen
    • koperborstel: wax uit de glooiing van de base (noch je base, noch je schraper zijn 100% recht tot op 0.01mm)
    • nylon: wax uit de structuurgleufjes die met opzet in de base zitten om water af te voeren (vergelijk het met de richtels in rijrichting van autobanden)
    • paardenhaar: allerlaatse deeltjes uit de structuur halen

wat dan overblijft is een base waarbij er wel was zit in de poriën, maar niet meer bovenop of in de gleuven

Vivace op 16 jan 2024 12:55

De koperborstel is toch echt wel om je board schoon te borstelen. Dit doe je dus als je de oude was wilt verwijderen en voordat je opnieuw gaat waxen.

de koperborstel voor + na het waxen wordt in het filmpje verteld

null

ik denk ook niet dat de haren van de koperborstel tot in de poriën van de base kunnen raken om daar de wax uit te halen
als ik mijn borstels bekijk is de nylon borstel zelfs stijver dan de koperborstel die ik heb.

en ja: na 3 dagen is het beste toch al van de wax af en moet je bijwaxen als je optimaal wil blijven glijden (of zoals ik: meestal 2 paar skis meenemen om een hele week waxvrij door te komen)

Glide on!

de koperborstel voor + na het waxen wordt in het filmpje verteld

ik denk ook niet dat de haren van de koperborstel tot in de poriën van de base kunnen raken om daar de wax uit te halen
als ik mijn borstels bekijk is de nylon borstel zelfs stijver dan de koperborstel die ik heb.

Vivace op 21 jan 2024 23:56

Stijver misschien wel, abrasiever zeker niet.

Let's Ride

Afgelopen weekend mijn skies gewaxt, en de overtollige was eerst even weggehaald met keukenpapier. Gaat helemaal prima, daarna nog een klein beetje schrapen, flink borstelen en het ziet er prima uit!

Maar als je lekker ontspannen staat te waxen ga je toch even nadenken. Je maakt je belag wawrm zodat de wax goed in de poriën kan doordringen. Daarna ga je er met keukenpapier/waxfleece overheen en wordt de wax het papier/fleece ingezogen. Zuig je met die actie dan ook weer niet het belag een beetje leeg? Bij het schrapen komt er nog wel een klein laagje wax vanaf, dus je zou zeggen van niet…

Iemand al meer ervaring?

Leuk punt, nooit bij stil gestaan, maar ik denk niet dat dat papier zo hard zuigt (bovendien is de wax vrij dik, het is geen water) dat je het echt uit de porien zuigt.

Edwin van Riel

Plaats een reactie