Autosock

We zitten altijd in een appartement dat ongeveer op een 1km van het dorp af ligt. De weg er naartoe is een weg welk erg smal is (geschikt voor 1 auto), af en toe bochtig en af en toe glooiend tot iets steiler omhoog.
Normaal gesproken is deze weg goed toegankelijk, ligt nl niet te hoog en ook rijdt er een school/dorpsbus langs waardoor de weg op grote delen wel schoongemaakt wordt of er grind gestrooid wordt zodat we genoeg grip hebben ook voor de stukken omhoog.

Helaas begin januari, voor de 1e keer in 7/8 jaar, hebben we te maken gehad met meer sneeuwval dan anders. Uiteraard even gevraagd aan de eigenaren of het nodig was om sneeuwkettingen onder te leggen, maar dat moest met onze winterbanden wel lukken. Dat bleek dus op 90% van de weg wel het geval te zijn, alleen we kwamen toch op een licht glooiende helling met onze ford focus station 1.0 stil te staan op de weg, iets wat natuurlijk niet echt prettig is zeker niet wanneer je alles blokkeert.

Nu is mijn vraag, omdat het echt om tientallen meters gaat waar ik dan over heb, zijn autosocks in dat geval een alternatief? Wie heeft ervaring hiermee? Heb je dan voldoende grip?

Ik weet dat sneeuwkettingen altijd beter zijn dan socks en deze zullen we ook altijd bij ons hebben voor de andere wegen/omstandigheden, maar hier gaat het meer om het gemak en snelheid van het aanleggen voor een kleine afstand.

*bericht bewerkt door wdj75 op 14 jan 2024 15:28

Ja het is een alternatief.

Simpele vraag maar had je wel je traction controle uitgeschakeld terwijl je omhoog reed? Ik zie medelanders vaak tot stilstand komen omdat ze met traction controle blijven rijden en de auto zo alle snelheid verliest omdat de auto het vermogen naar de wielen teveel knijpt.

*bericht bewerkt door brakes op 14 jan 2024 16:15

Simpele vraag maar had je wel je traction controle uitgeschakeld terwijl je omhoog reed? Ik zie medelanders vaak tot stilstand komen omdat ze met traction controle blijven rijden en de auto zo alle snelheid verliest omdat de auto het vermogen naar de wielen teveel knijpt.

brakes op 14 jan 2024 16:15

Dat is een goed punt. Als dit inderdaad standaard aan staat, dan hebben we dit niet uitgezet! Bedankt voor de tip. Kwamen wel uit een een bocht, waar het ook glad was en moesten toen de helling op en hadden idd het idee weinig power te hebben.

*bericht bewerkt door wdj75 op 14 jan 2024 16:24

Dat is een goed punt. Als dit inderdaad standaard aan staat, dan hebben we dit niet uitgezet! Bedankt voor de tip. Kwamen wel uit een een bocht, waar het ook glad was en moesten toen de helling op en hadden idd het idee weinig power te hebben.

Dan stond inderdaad de tractie controle nog aan.
Goed om te weten: gang is alles.
Hou dus goed de vaart er in.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie