skilatten voor gepast niveau kinderen

Hallo,
ik had een vraag ivm het huren van ski’s voor kinderen.
Ook dit seizoen gaan wij skiën met in ons gezelfschap 3 kinderen van elk 11, 11 en 12 jaar oud.
Er zijn er twee met niveau gevorderd en eentje die de lessen van kleur groen tot en met zwart achter de rug heeft. Dus ik zou zeggen experienced.
Maar nu mijn vraag: in de meeste skishops is er nogal een groot prijsverschil tussen het huren van latten voor 6 dagen tussen volwassenen en kinderen. (Dit kan gaan voor bv volwassenen van 160 euro tot bv voor kids eg: 80 euro).

Ook is het zo dat wanneer je als volwassene je latten moet kiezen je ook een bepaalde ster van latten moet kiezen of toch enigzins je niveau aangeven. Bv 4 sterren is dan voor beginners, 5 voor gevorderden, 6 voor expert enz…

Bij kinderen is dit niet. Echter Vraag je om info bij die welbepaalde stores dan zeggen ze wel dat kinderen de gepaste ski’s krijgen al naargelang hun niveau.

Mijn vraag nu:

Hoe kan je als leek onderscheiden als de winkel jou skilatten verhuurt voor een 12 jarige die latten bv voor een beginner, gevorderde of expert enz… zijn?

*bericht bewerkt door Gerrit op 15 jan 2024 08:49

Eigenlijk zijn er simpel gezegd twee type kinderski’s:

  • de gewone standaard kinderski’s. Dit zijn geen specifieke ski’s, maar vrij standaard niet al te lastige ski’s. Eigenlijk voor 90 % (als het niet meer is) van de alleen in vakantie skiënde kinderen helemaal voldoende. Vaak kun je wel een leuke kleur uitkiezen :-)

  • De specifieke kinderski’s. Deze beginnen vaak pas vanaf 120-130 cm. Dit zijn de raceski’s voor de kinderen die wedstrijden skiën, en de specifieke freestyle (en heel soms freeride) ski’s. De huurprijs ligt vaak aanzienlijk hoger omdat deze ski’s ook echt veel duurder zijn in de aanschaf.

Er zijn een boel winkels die de laatste niet eens verhuren.

Click. Click. Peace

Als leek waarschijnlijk niet; ook voor volwassenenski’s moet je al heel wat research doen om er achter te komen wat nu het verschil maakt om een ski te classificeren als 'gold’of ‘diamant’. Als je een setje ski’s meekrijgt van de verhuur kun je natuurlijk ook voor kinderski’s op zoek oip het internet naar de specs van die ski.
Je kunt ook vantevoren gaan zoeken naar welke ski je zou willen hebben en dan aan de verhuurder vragen of die dat model heeft.
Ik denk dat het voor een verhuurshop ook niet loont om kinderski’s voor een hoog (instap)niveau te hebben.
Kinderen die echt goed kunnen skien doen dat vaker dan 1 a 2 weken per jaar en dan loont het kopen van eigen materiaal en als kinderen een ski meekrijgen uit de verhuur die ze niet lekker kunnen skien omdat die teveel van ze vraagt, gaat het plezier er snel van af.

Als je kind lang genoeg is kun je ook overwegen om m op een volwassenenski te zetten en kijken of dat dan beter bevalt.

Als je kind lang genoeg is kun je ook overwegen om m op een volwassenenski te zetten en kijken of dat dan beter bevalt.

Suuski op 15 jan 2024 13:49

Vooral zwaar genoeg. Lengte is minder relevant in dit geval. Verder mee eens dat te pittige ski’s voor kinderen zelden leuk zijn.

Click. Click. Peace

Dus als ik het goed begrijp, meestal waarschijnlijk als we een shop binnenstappen en we vragen een setje voor een kind (beginner) en een setje voor een kind (advanced) we toch waarschijnlijk 2x paar ski’s meekrijgen met zelfde specs (welliswaar misschien met verschillend kleurtje). Komt het hierop neer?
Maar het maakt dus eigenlijk ook geen verschil uit voor kids of we ze nu een set beginner of advanced meegeven?

Je moet opletten dat je geen pure beginner ski meekrijgt voor een gevorderd kind. Dat is toch wat ze meestal voorzien in die kids pakketten. Of je die gevorderde ski dan meekrijgt aan dezelfde prijs hangt van de verhuurder af. We hebben er soms extra voor betaald, maar meestal niet.
In de range 120-140 cm die Rogier vermeldt, hebben we bijna altijd de Rossignol Hero Jr. meegekregen in Frankrijk en ook Oostenrijk. Dat was een vrij toegankelijke allround huurski en voor zover ik weet niet de race variant. Maar de keuze is beperkt en zeker in de verkoop zijn het bijna alleen maar race ski’s in die lengte.

@Hupla
de kinderen zijn ondertussen groter dan 140 cm maar vallen wel binnen de kids range qua prijs (11 en 12 jaar). De levels zijn alemaal gevorderd. Dus dan zeker geen Rossignol Hero Jr ?

Heel veel maakt het niet uit denk ik. Afgelopen kerstvakantie was junior (10 jaar oud, 145 ofzo cm “groot”, komt met gemak diepzwarte pistes af) pissig dat er voor hem alleen “Niveau 1” ski’s beschikbaar waren (beginner ski’s), om de rest van de vakantie met het grootste plezier met 60 km/u zwarte pistes af te carven en over de poedersneeuw te rijden (en alles daartussenin). Het mannetje weegt nog geen 40 kg, dus slappe ski’s op hoge snelheid zijn niet zo’n issue bij hem, en drijfvermogen is ook al snel voldoende in de poedersneeuw.
Komend voorjaar zullen we (met gids) meer naast de pistes gaan skiën, en dan huren we weer een setje freeride ski’s voor hem, maar zelfs dan vraag ik me af of het echt nodig is. Hij zelf vindt het in ieder geval wel heel tof, wellicht toch ook een criterium.

*bericht bewerkt door BergFan op 15 jan 2024 15:44

dubbel

*bericht bewerkt door BergFan op 15 jan 2024 15:43

Kan je als leek de verschillen herkennen? Nee, of dan moet je de specs van al die skis weten… Hoi Google bij de hand als je ter plekke wilt weten of ze eerlijk zijn of je in de maling nemen… Ik heb wel het idee dat er genoeg winkels met eerlijke mensen zijn die naar wensen luisteren dus ook gewoon een betere ski geven aan een kind met een hoger niveau.

De vraag is alleen wel of je kind specifieke skis nodig heeft? Gaan die kids van 11 en 12 heel goed technisch skiën en daardoor dus ook alles uit die skis halen? Zo ja denk ik dat het kan lonen om voor ‘advanced’ skis te gaan. Gaan ze hun eigen gang, letten ze niet zo op techniek en gaan ze gewoon kind zijn en klooien en lol maken op de piste is een stapje lager misschien ook geen probleem. Ze komen sowieso prima skiënd beneden en maken sowieso lol.

Als ik @BergFan lees gaat het allemaal ook prima op standaard skis. Buiten dat freeride skis tof zijn is er geen belemmering om alles te doen wat beschreven word…

🏂

als via bv Sunweb boekt en materiaal mee inboekt ben je kind tot 17 jaar voor de ski’s. Vorig jaar kregen mijn grote tieners gewoon volwassenen ski’s. En dit jaar denk ik dat dit weer zo gaat zijn, ze zijn intussen meer dan 1,80m dus ik denk niet dat er nog jjunior ski’s zijn. Volgens mij nemen die reisorganisaties het gewoon mee in de berekening: soms heb je tieners die duurdere ski’s krijgen en soms volwassenen die beginners krijgen.

@Gerrit @Bergfan - die range van 120-140 cm is de lengte van de ski’s, niet die van de kinderen 😉

Rossignol had (en heeft) ook een ski voor junioren (geen kids) die tussen de wedstrijdsski en de kinderski in zit: Multi-event. Heb destijds een 1 jaar oud setje van marktplaats op de kop kunnen tikken voor mijn kinderen. Het is volgens mij een ski met een houten kern in tegenstelling tot de echte kinderski’s. Ook wordt de ski in een langere lengte gemaakt. Ik meen destijds 1,50m1.

Ik vond het de ideale ski tussen kind en volwassen zijn.

Eigenlijk zijn er simpel gezegd twee type kinderski’s:

  • de gewone standaard kinderski’s. Dit zijn geen specifieke ski’s, maar vrij standaard niet al te lastige ski’s. Eigenlijk voor 90 % (als het niet meer is) van de alleen in vakantie skiënde kinderen helemaal voldoende. Vaak kun je wel een leuke kleur uitkiezen :-)

  • De specifieke kinderski’s. Deze beginnen vaak pas vanaf 120-130 cm. Dit zijn de raceski’s voor de kinderen die wedstrijden skiën, en de specifieke freestyle (en heel soms freeride) ski’s. De huurprijs ligt vaak aanzienlijk hoger omdat deze ski’s ook echt veel duurder zijn in de aanschaf.

Er zijn een boel winkels die de laatste niet eens verhuren.

Rogier op 15 jan 2024 13:41

Ik twijfel voor mijn twee kinderen ook tussen de “Basic” en “Premium” ski’s bij de verhuur. Ze gaan niet op les (wel in NL) maar skiën met ons mee (mijn man op snowboard). Komen alle blauw-rode pistes makkelijk af en af en toe zwart. Ik zie op de website van de lokale Intersport dat ze daar bij Basic de Atomic Vanguard Jr voorstellen en voor Premium de Völkl Racetiger SL junior. Ik ben zelf geneigd gewoon voor basic te gaan, man stelt premium voor. Ben zelf echt een leek op ski materiaal gebied. Is het prijsverschil (35 pp) het dat waard? :)

Plaats een reactie