2023 Ski Sokken aanraders

Iemand aanraders voor skisokken, niet dik, liefst lekker strak met voldoende gevoel.
Heb al wat rond gekeken en kwam de volgende tegen:

FALKE SK5
Smartwool ultralight

Aanraders? Of eventueel andere merken. Momenteel heb ik Salomon S/Access Skisokken

Je hebt ook de compressiesokken van Falke. Zelf heb ik SK4 en SK6 met merino. Beiden dun met fijne overdraging.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

had de afgelopen jaren tot tevredenheid Falke sokken maar heb dit jaar een set Stox Merino Skiing Socks gekocht en al een aantal keer geprobeerd in snowworld. Erg fijne sokken, net iets lekkerder voor mij als de Falke. Om de Stox aan te doen is wel effe wennen, zeg maar gerust even vechten zo strak.

Mijn vriendin was altijd van de Falke sokken. Is ze nog steeds tevreden over. Sk2 of sk3 . Maar sinds 2 jaar heeft ze ook Stox skisokken en daar is ze nog beter over te spreken. Ze zegt echt dat ze minder last van de kuitspieren krijgt als ze die aan heeft dus wat ze beloven bij stox lijkt voor haar in ieder geval te werken. En inderdaad het aantrekken lijkt wel op het aantrekken van steunkousen. Dus voor het skiën lijk je 80 en na het skiën voel je je 25…🤣

*bericht bewerkt door Martin9 op 16 jan 2024 08:59

🏂

Hier ook Stox sokken. Minder last van mijn kuiten na een dag skiën. Onderbenen zwellen ook minder op waardoor mijn schoenen de hele dag goed zitten. Sinds ik een stukje van mijn kuitspier heb afgescheurd zou ik geen andere meer willen.

Falke vind ik wat te dik, ook de dunste. Hier veel setjes van Smartwool, dunner heb ik niet kunnen vinden.

Zou nog wel eens zo’n echte compressiesok willen proberen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja waar het voorheen altijd Falke sokken waren zijn het nu Stox (compressie) skisokken. Wat een verademing. Ze zijn niet goedkoop, maar je kunt ze wel meerdere dagen aan.

*bericht bewerkt door Danny076 op 16 jan 2024 09:34

https://www.bergfreunde.nl/skisokken/

ik kijk hier wel eens of er mooie aanbiedingen zijn…

Falke vind ik wat te dik, ook de dunste. Hier veel setjes van Smartwool, dunner heb ik niet kunnen vinden.

Zou nog wel eens zo’n echte compressiesok willen proberen.

Roy83 op 16 jan 2024 09:24

welke heb je van smartwool? staat die hier tussen? https://www.bergfreunde.nl/skisokken/

Ik heb sokken van Nordica… Speedmachine… lekker dun, pasvorm blijft goed, ook na vaker wassen en relatief goedkoop.

Falke vind ik wat te dik, ook de dunste. Hier veel setjes van Smartwool, dunner heb ik niet kunnen vinden.

Zou nog wel eens zo’n echte compressiesok willen proberen.

Roy83 op 16 jan 2024 09:24

De SK7 vind jij te dik? Of ben je gewoon niet bekend met de SK7 (kan hoor, ik heb het ook een tijdje gemist).

Mooi, ik hoorde al veel goede ervaringen met stox en velen van jullie bevestigen dit ook. ik ga deze eens proberen 2 paar :)

De SK6 is al heel erg dun, dunner dan mijn reguliere sokken (die ik dagelijks draag). Maar die worden niet overal verkocht.

Ik heb ook gewone compressiesokken, die zijn ook heel dun maar ik heb wat ‘dikkere kuiten’ en dan knellen ze soms een beetje dus die gebruik ik minder graag.

Overigens heb ik ook sokken van Spyder en van een frans lokaal merk en daar ben ik ook mega blij mee.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Hier ook de Stox, bevallen erg goed.

As we speak zit ik op de postbode (nou ja, koerier) te wachten op mijn Stox skikousen. Erg benieuwd. Ik heb al de Sockwell sokken en die zitten ook erg fijn maar hun compressie is minder dan Stox lijkt uit de beschrijving en daar heb ik het wel voor nodig.

Fijne van Sockwell is dat de stof onder je voet wat dikker is; ik vind dat fijn, doorgewinterde skiers willen blijkbaar dun, dunner dunst. Bij de Stox zag ik dat niet in de beschrijving staan dus even afwachten hoe dik die zijn. Ik wandel ook veel en dan vind ik een dikkere stof onder mijn voetzool comfortabel.

De SK6 is al heel erg dun, dunner dan mijn reguliere sokken (die ik dagelijks draag). Maar die worden niet overal >verkocht.

LoveToSki op 16 jan 2024 11:14

En dan moet je je voorstellen dat de SK7 eigenlijk de SK6 is, alleen dan 100% van het dunste materiaal.

Hierboven werd dat nog te dik genoemd. Terwijl het kwa dikte meer een pantykous is. ;)

Zelf zeer tevreden met de SK6 en SK7.

De SK6 is al heel erg dun, dunner dan mijn reguliere sokken (die ik dagelijks draag). Maar die worden niet overal >verkocht.

LoveToSki op 16 jan 2024 11:14

En dan moet je je voorstellen dat de SK7 eigenlijk de SK6 is, alleen dan 100% van het dunste materiaal.

Hierboven werd dat nog te dik genoemd. Terwijl het kwa dikte meer een pantykous is. ;)

Zelf zeer tevreden met de SK6 en SK7.

DSvier op 16 jan 2024 11:19

Ik ben al zo blij met de SK6, volgens mij word ik alleen maar blijer dan nog van de 7 haha. Al moet ik zeggen dat ik ook 3 paar SK4 heb die ik ook fijn vind. Wel allemaal met Merino voor warmte.

De Franse sokken die ik eerder noemde zijn van Monnet, ook met merino maar wel dikker. Die gebruik ik graag met snowboarden.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 16 jan 2024 11:22

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Zelf ben ik erg tevreden met de Tenson Cor Performance.
Heeft op de juiste plekken verdikkingen en verder een dunne sok in mijn beleving.
Is niet meer leverbaar, maar ik verwacht dat de Tenson Core Ski Sock 2PR redelijk hetzelfde is.

Don`t eat yellow snow

Ik ben al zo blij met de SK6, volgens mij word ik alleen maar blijer dan nog van de 7 haha. Al moet ik zeggen dat ik ook 3 paar SK4 heb die ik ook fijn vind. Wel allemaal met Merino voor warmte.

De Franse sokken die ik eerder noemde zijn van Monnet, ook met merino maar wel dikker. Die gebruik ik graag met snowboarden.

LoveToSki op 16 jan 2024 11:20

Toen ik de SK7 voor het eerst zag had ik echt zoiets van ‘waarom wist ik niet dat er zulke dunne skisokken zijn’. Direct de hele voorraad in de winkel gekocht. En een week later zag ik ze stomtoevallig in de outlet bij Falke (net iets andere kleurstelling, like I care…). Ook daar de gehele voorraad gekocht (in mijn maat dan). De rest aangevuld via de webwinkel van Falke.

Oef een hele wetenschap blijkbaar ;)

3 type in gebruik:

  • oude rode (redelijk dunne) nordica sokken, geen idee wat voor type, maar erg betaalbaar ;)
  • bij kou (of veel stilstaan) een setje therm-ic (niet zo betaalbaar)
  • voor in de raceschoentjes enkele paren Mico x-race, echt heel dun
Edwin van Riel

Ik ben al zo blij met de SK6, volgens mij word ik alleen maar blijer dan nog van de 7 haha. Al moet ik zeggen dat ik ook 3 paar SK4 heb die ik ook fijn vind. Wel allemaal met Merino voor warmte.

De Franse sokken die ik eerder noemde zijn van Monnet, ook met merino maar wel dikker. Die gebruik ik graag met snowboarden.

LoveToSki op 16 jan 2024 11:20

Toen ik de SK7 voor het eerst zag had ik echt zoiets van ‘waarom wist ik niet dat er zulke dunne skisokken zijn’. Direct de hele voorraad in de winkel gekocht. En een week later zag ik ze stomtoevallig in de outlet bij Falke (net iets andere kleurstelling, like I care…). Ook daar de gehele voorraad gekocht (in mijn maat dan). De rest aangevuld via de webwinkel van Falke.

DSvier op 16 jan 2024 11:48

Voor zover ik nu zie online is de SK7 ook helemaal niet zo duur… ik ga denk ik een setje kopen om alvast indoor te testen. Kijken hoe dat is!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Voor mij geen Falke

Alleen maar smartwool of darn tough ski sokken

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ik heb altijd smartwool gehad. Erg fijne sokken, maar ben nu overgestapt op stance snowboard sokken. Echt zo fijn en dun. Draag ze nu zelfs op mijn werk haha.

Zojuist de linkersok van Stox aangetrokken en deze zit tov de Sockwell aan mijn rechtervoet stukken losser. Het voelt niet echt aan als een compressiesok :-(

Ik ga ze morgen vanaf het begin van de dag beide dragen (links Stox, rechts Sockwell) om te kijken of er een verschil is qua pijnlijke zware benen aan het einde van de dag.

De stox heb je in 3 breedte maten. En dat is echt een groot verschil. Ik heb ze vorig jaar gekregen en ben er super tevreden over. Heb mezelf dit jaar een paar kado gedaan. 30 jaar lang gedaan met goedkope skisokken. Waren ook prima hoor…. Totdat ik de kousen van stox kreeg….

Zojuist de linkersok van Stox aangetrokken en deze zit tov de Sockwell aan mijn rechtervoet stukken losser. Het voelt niet echt aan als een compressiesok :-(

Ik ga ze morgen vanaf het begin van de dag beide dragen (links Stox, rechts Sockwell) om te kijken of er een verschil is qua pijnlijke zware benen aan het einde van de dag.

Marieke op 16 jan 2024 15:30

Dan heb je een te grote maat (of hele dunne kuitjes). Ik ben altijd wel even aan het worstelen om ze aan te trekken, en dan zitten ze ook echt STRAK om mijn voeten en onderbenen.

Zojuist de linkersok van Stox aangetrokken en deze zit tov de Sockwell aan mijn rechtervoet stukken losser. Het voelt niet echt aan als een compressiesok :-(

Ik ga ze morgen vanaf het begin van de dag beide dragen (links Stox, rechts Sockwell) om te kijken of er een verschil is qua pijnlijke zware benen aan het einde van de dag.

Marieke op 16 jan 2024 15:30

Dan heb je een te grote maat (of hele dunne kuitjes). Ik ben altijd wel even aan het worstelen om ze aan te trekken, en dan zitten ze ook echt STRAK om mijn voeten en onderbenen.

BergFan op 16 jan 2024 16:30

Ik heb juist forse kuiten en enkels ;-(
Schoenmaat 42, kuitomtrek 42 cm. Bij Stox wordt dan de W3 aangeraden. Deze heb ik geselecteerd en ze hebben compressiesterkte 2. Ik trek de Stox met het grootste gemak aan; er zit zeer veel rek in.
De Sockwells (die een lagere aangegeven compressiesterkte hebben (1)) krijg ik ten eerste amper over mijn tenen, vervolgens is het worstelen om ze over mijn enkels/hiel te trekken en daarna is het hijsen om ze over de kuiten te krijgen. Dan zitten ze verder helemaal prima, geen last van en einde van de dag geen dikke enkels en minder last van zware rusteloze benen.

Vanochtend links Stox en rechts Stockwell aangetrokken; einde van de dag eens voelen wat het verschil is.

Oh ja; in de Stox zit een patroon geweven wat je duidelijk voelt zitten (het patroon in een soort grote ruitvorm); de ruit voelt ‘los’ en de de omlijsting van de ruit voelt strak; hierdoor is er dus een soort ongelijke compressie over het been te voelen waarvan ik niet weet of dat de bedoeling is. Hoop dat ik het duidelijk uitleg.

Skisokken van Stance, die bevallen mij erg goed. Verkrijgbaar bij Bever of bij Snowcountry.eu

Let op dat ook dit merk in verschillende diktes skisokken levert. Bij Bever zijn beide diktes verkrijgbaar, bij Snowcountry enkel de dunne.

Ik ben sinds dit seizoen over van Falke naar Stoxx. Wat een verbetering!

Hier ook helemaal fan van Stox! Altijd falke gedragen maar sinds 2 jaar over op Stox, nooit meer iets anders! Ja ze zitten strak maar daar voel je gek genoeg niets van. Mega veel contact met je schoen dus komt de techniek ten goede. Voorheen hield ik nog wel eens vocht vast in m’n enkels na het skiën maar dat is ook verleden tijd!

Vandaag was ik in de winkel en daar hadden ze Stox. Dat zijn wel flink dikke sokken als je het mij vraagt…

Plaats een reactie