Wanneer is het nou echt interressant om een FIS SL ski te kopen?

Afgelopen vakantie heb ik de eer gekregen om op blizzard fis sl latten te staan. Deze heb ik na een paar runs als zeer fijn ervaren. Met name de rebound en de grip die je ontvangt van de ski. Als recreant maar toch best fanatiek vind ik het leuk om mijn eigen skitechniek te perfectioneren. Zouden deze FIS latten mij echt beter laten skiën dan de consumenten slalom ski’s?

aanvulling:
Afgelopen vakantie merkte ik dat toch wel minder grip heb op mijn eigen latten (Fischer RC4 Superior Pro 2020) dan dat ik zou willen. Waarbij de FIS ski wel het grip heeft dat ik eigenlijk naar zoek.

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 17 jan 2024 15:36

Andere ski, andere tuning ook. Kan best fijn zijn, hangt ook weer af van de piste omstandigheden en wil en kan je ze heel de dag optimaal benutten?

Andere ski, andere tuning ook. Kan best fijn zijn, hangt ook weer af van de piste omstandigheden en wil en kan je ze heel de dag optimaal benutten?

Sjaak27 op 17 jan 2024 16:24

Ja dat klopt wel. Wel van plan om altijd een tweede paar ski mee te nemen. Soort ski wat meer all mountain/park gericht kan zijn.

Met alle latten is 't gewoon zo denk ik dat als ze te hoog niveau hebben voor je techniek, ervaring en conditie (speelt op FIS ski niveau ook echt wel een rol), je het rendement er misschien niet uit haalt. Je zal ze zeker wel kunnen skieen (FIS SL is een stuk lager instap niveau dan FIS GS, die kan ik zelfs skieen, terwijl FIS GS latten gewoon zelfmoord zijn voor mij), maar ga je een betere skieer worden, of betere tijden rijden? Tja…

In onze plaatselijke beerleague (alle ski clubs van Belluno en Trento, masters compititie (is +30 jarigen)), zijn die met de snelste tijden in super G niet altijd diegene met de FIS GS skis. In slalom heeft iedereen gewoon FIS SL ski’s… maar die worden dan gebruikt in die slalom race of de training op woensdag namiddag of zaterdagmorgen. Als je die FIS SL ski elke dag op je ski vakantie gaat skieen, ga je je gewoon tireluur skieen, zoveel bochten, die ski’s kunnen niets anders dan bochten maken.

Niets mis mee om je ski arsenaal uit te breiden natuurlijk, erg leuk om eens een ander paar ski’s te pakken 's morgens vroeg. Maar mis je grip, eerst eens kijken naar je kanten (hoe scherp) en misschien al eens kijken naar de hoek van de kanten.

PS: bovenstaande echt gezegd als volstrekte amateur hé, in de beerleague sta ik gewoon aan de kant als toeschouwer met een pintje zoals de naam past. Ik heb niet het niveau van die mannen.

Fis latten zullen fouten meer afstraffen. In die zin zul je dus als je techniek goed genoeg is gedwongen worden om zuiverder te skiën en dan kan het je inderdaad helpen. Als jouw techniek (nog) niet goed genoeg is, dan ben je vooral aan het ruzie maken met de ski en dat helpt jouw niveau niet verder. Een beetje als een zwarte piste. Als je daar oefent en het is te hoog gegrepen ben je alleen maar bezig met beneden komen en leer je niets. Heb je het juiste niveau om daar gewoon gesneden bochten te maken, dan kun je daar je niveau verder opkrikken.

Verder heb je tegenwoordig vrij toegankelijke Fis latten. Zeker de laatste 10 jaar zijn ze populairder geworden voor het dagelijkse werk, waar ook op is ingespeeld door de markt. Daarnaast heb je ook minder toegankelijke types. Voorts heb je nog de ski’s die echt gemaakt zijn voor de profs. Die zul je dan weer niet in de gewone winkel aantreffen natuurlijk.

Dus wat je koopt is wel een ski die voldoet aan de regelgeving, maar vaak toch wel geschikt voor de meer sportieve skiër. Net zoals er steeds meer merken zijn die Fis GS ski’s hebben die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor jongeren (U16/U14), maar daarmee geschikt zijn voor de meer sportieve skiër en ook die markt daarmee wordt bediend (je kan zelfs per lengte/radius verschillende versies kopen, de een nog meer getemd dan de ander), omdat ze een minder grote radius hebben. Die zie je tegenwoordig zelfs in de verhuur… Net als Fis SL’s natuurlijk.

Bedenk jezelf dat om hier een hele dag op te skiën je een goede conditie nodig hebt. Dat geldt sowieso voor een SL (de hele tijd korte bochtjes draaien vergt meer input), maar meer nog bij een Fis SL. Dus voordat je tot aanschaf overgaat raad ik je aan om eens gewoon een hele dag een paar te huren en kijken of je het dan ook fijn vindt.

Zelf ben ik zeer gelukkig met die van mij (de totaal niet vergevingsgezinde variant met zeer agressieve tuning), maar ik merk het wel in mijn benen, het is werken en het is goed dat ik ook kan afwisselen met ski’s die zich ook gemakkelijk lui laten skiën. Al was het maar omdat mijn lichaam aan slijtage onderhevig is.

Qua sl in een paar jaar het volgende traject doorlopen:

Begonnen met rossi st ti (nu te koop). Heerlijke instap ski voor korte bochten. Jaar of 2 op geskied tot ik het idee had meer te willen.

Vervolgens een setje racetiger sl. Geen fis maar al een stuk pittiger dan de rossis. Zalige ski ook en ik was er op dat moment qua skiën aan toe.

Vorige maand de volkls verkocht en een setje dynastar fis sl gekocht. Da’s nog niet het meest agressieve dat er te koop is, maar wat een bizarre grip. Echt ongekend wat je aan druk kunt geven. fantastisch.

Samengevat: fis sl is van prima te doen mits je er technisch aan toe bent. 4 jaarvterug had ik hier weinig (zeg maar niets) op klaargemaakt.

Fis gs is weer een heel ander verhaal. Kom er wel io rond maar relaxed is anders en slopend is het zeker. Mijn voorkeur ligt qua gs op fit moment bij een setje volkl racetiger masters, radius 27 meter. Voor mij goed te behappen en dat gewoon een hele dag lang. Ga ik met fis gs niet redden op dit moment. De vraag is ook waarom je dat zou wille. Deze hebben al een dermate hoog (snelheids)plafond dat je op geopende pistes best miet opletten. Nog meer snelheid en benodigde ruimte vereisen eigenlijk gewoon een afgezette track. Ter vergelijk: deze racetigers lagen al 2 jaar op ee plank, gekocht toen ik er duidelijk nog niet aan toe was, maar goed, de prijs was echt te mooi om ze te laten liggen, ju draaien we er gewoon de hele dag op incl wat terrein en buckels.

Edwin van Riel

Persoonlijk vind ik dat je FIS ski’s moet kopen als je skiën echt als sport beoefend. De zorg en onderhoud die deze ski’s nodig hebben wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Ik test ook veel ski’s en FIS ski’s zijn voor een paar runs of een ochtend echt tof maar ik moet er niet aan denken om er een week op te staan. Dan vind ik de topmodellen in de Curv, racetiger of world cups van head veel prettiger.

Mijn voorkeur ligt qua gs op fit moment bij een setje volkl racetiger masters, radius 27 meter.

evr66 op 17 jan 2024 18:57

Dat is niet de master, maar een U16/U14 GSR. ;)

Mijn voorkeur ligt qua gs op fit moment bij een setje volkl racetiger masters, radius 27 meter.

evr66 op 17 jan 2024 18:57

Dat is niet de master, maar een U16/U14 GSR. ;)

DSvier op 17 jan 2024 19:27

Nope, r27 gsx volgens factuur en opdruk ski, geen Uxx

Edwin van Riel

🍿🍿😋

LA NORMA😍☃️

Nope, r27 gsx volgens factuur en opdruk ski, geen Uxx

evr66 op 17 jan 2024 20:12

Dat U16/U14 staat ook niet op de ski.

Aanduiding GSX is geen Völkl aanduiding:
https://volkl.com/en-nl/c/race/

Latjes via Ali Express @evr66 🙃😆

Net zo gemakkelijk sjaak, je weet ik draai niet om de pot ;)

Edwin van Riel

Waarom je een FIS SL zou willen:

  • je traint wekelijks actief slalom
  • je wil daar de meest geschikte lat voor
  • je hebt bijpassende superstrakke raceschoenen (maatje te klein)

Waarom je geen FIS SL zou willen:

  • je traint geen slalom
  • ze zijn zwaarder dan andere ski’s (combinatie ski/binding)
  • ze zijn wat lastiger verkrijgbaar
  • je gaat het potentieel toch nooit gebruiken
  • ze houden niet van verspoorde sneeuw.

Ik vind het persoonlijk heerlijke latten en skiede er gerust de hele week op. Maar eerlijk, je loopt er wel mee te zeulen van en naar de liften en hoewel je ze ook langzaam kunt skiën, wil je dat eigenlijk niet als je er op staat. Zeker niet als je je raceschoenen hebt aangetrokken. Het gebrek aan comfort moet zich dan wel uitbetalen natuurlijk, dus gas erop. Dan is de dag best lang. En als de pistes in de middag gaar zijn, dan is het wel werken. Dat doe je dan toch maar, want ja, een beetje droevig rutschen is zonde van zo’n lat.
Met comfortabeler schoentjes beter vol te houden? Zeker, maar dan heb je geen FIS ski nodig. Daar zijn fijnere, lichtere en betere latten voor.
Inmiddels ruil ik zo rond lunchtijd mijn SL’s voor een allmountain of freestyle lat. 's Ochtends vlammen, 's middags spelen.

*bericht bewerkt door Hessel op 17 jan 2024 21:48

Als je die FIS SL ski elke dag op je ski vakantie gaat skieen, ga je je gewoon tireluur skieen, zoveel bochten, die ski’s kunnen niets anders dan bochten maken.

Niets mis mee om je ski arsenaal uit te breiden…

Asterino op 17 jan 2024 16:42

Ik merk wel dat ik laatste paar jaren dat veel meer plezier uit techniek haal dan hoge snelheden.

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 17 jan 2024 22:54

Ik vind het persoonlijk heerlijke latten en skiede er gerust de hele week op. Maar eerlijk, je loopt er wel mee te zeulen van en naar de liften en hoewel je ze ook langzaam kunt skiën, wil je dat eigenlijk niet als je er op staat. Zeker niet als je je raceschoenen hebt aangetrokken. Het gebrek aan comfort moet zich dan wel uitbetalen natuurlijk, dus gas erop. Dan is de dag best lang. En als de pistes in de middag gaar zijn, dan is het wel werken. Dat doe je dan toch maar, want ja, een beetje droevig rutschen is zonde van zo’n lat.
Met comfortabeler schoentjes beter vol te houden? Zeker, maar dan heb je geen FIS ski nodig. Daar zijn fijnere, lichtere en betere latten voor.
Inmiddels ruil ik zo rond lunchtijd mijn SL’s voor een allmountain of freestyle lat. 's Ochtends vlammen, 's middags spelen.

Hessel op 17 jan 2024 21:47

Ook mijn idee of een tweede paar mee te hebben, zou ik dan nog moeten twijfelen over fis latten met mijn schoen van 120 flex?

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 17 jan 2024 23:04

^^tsja wat moet je met fis latten als je geen race schoenen hebt…je komt er wel mee naar beneden maar je haalt er totaal niet uit wat er in zit. Het wordt er ook niet leuker op als je minder controle over je skis hebt. Dan beter een consumenten slalomset.

Maar goed, misschien moet je niet naar mij luisteren. Ik combineer raceschoenen met (weliswaar stevige) allmountains…doet ook niet iedereen :)

Ook mijn idee of een tweede paar mee te hebben, zou ik dan nog moeten twijfelen over fis latten met mijn schoen van 120 flex?

Keeviiiin op 17 jan 2024 23:04

Bij Fis latten ook gewoon echte race schoenen. Ik heb zelf nu als normale schoen de Lange World Cup RS 140, wat net 1 tandje minder stijf is dan de meest stijve en 1 tandje breder dan de minst brede. Dat is al een verschil van dag en nacht met de Fischer raceschoenen die wel van het type zo stijf mogelijk en zo smal mogelijk zijn.

En alleen met die laatste schoenen komen de Fis latten tot hun recht. Kortom: een paar raceschoenen erbij kopen.

De flexwaarde is nog niet eens het belangrijkste. De maat wel. Een raceschoen voor slalom moet supernauw sluiten. Dan bedoel ik niet de schnallen zo strak mogelijk trekken, maar de maat moet eigenlijk te klein zijn.
Niet knellend, maar wel nergens ook maar een beetje ruimte rond je voeten en enkels (alleen bij de tenen een heel klein beetje).
Voor raceschoenen ontkom je er niet aan om bij een goede bootfitter te passen en te laten bewerken.
De directheid van de schoen die dat oplevert, betekent meer precisie. Maar het maakt het skien ook nerveuzer. Ieder beweginkje breng je direct over op je ski’s.

De flexwaarde is nog niet eens het belangrijkste. De maat wel. Een raceschoen voor slalom moet supernauw sluiten. Dan bedoel ik niet de schnallen zo strak mogelijk trekken, maar de maat moet eigenlijk te klein zijn.
Niet knellend, maar wel nergens ook maar een beetje ruimte rond je voeten en enkels (alleen bij de tenen een heel klein beetje).
Voor raceschoenen ontkom je er niet aan om bij een goede bootfitter te passen en te laten bewerken.
De directheid van de schoen die dat oplevert, betekent meer precisie. Maar het maakt het skien ook nerveuzer. Ieder beweginkje breng je direct over op je ski’s.

Hessel op 18 jan 2024 06:38

correct, alhoewel 120 wel aan de slappe kant klinkt, die categorie wordt normaal gesproken niet heel strak aangemeten.

Schoen moet gewoon zoals @hessel aangeeft erg precies passen. Nadeel: straks ga je met en 2 paar ski’s en 2 paar schoenen de berg op voor een dagje hahaha. Maar als raceschoenen goed zijn, kun je er in principe ook de dag wel op vol maken. Comfortabel en warm? Nou nee hahaha

Je kunt natuurlijk eerst de huidige schoen eens pakken, maar is waarschijnlijk niet ideaal. Let ook even op dat deze geen gw zool heeft, daar zijn de meeste racebindingen niet geschikt voor.

Edwin van Riel

Je kunt natuurlijk eerst de huidige schoen eens pakken, maar is waarschijnlijk niet ideaal. Let ook even op dat deze geen gw zool heeft, daar zijn de meeste racebindingen niet geschikt voor.

evr66 op 18 jan 2024 07:20

Ook zijn er volgens mij GW compatibele bindingen. Volgende vakantie van plan om toch maar even mijn eigen ski’s thuis laten en te gaan huren, kijken of ik meer plezier heb op SL of FIS SL. Eerst maar kijken of ik het maximale uit een SL kan halen, voordat ik een FIS ski haal.

De flexwaarde is nog niet eens het belangrijkste. De maat wel. Een raceschoen voor slalom moet supernauw sluiten. Dan bedoel ik niet de schnallen zo strak mogelijk trekken, maar de maat moet eigenlijk te klein zijn.
Niet knellend, maar wel nergens ook maar een beetje ruimte rond je voeten en enkels (alleen bij de tenen een heel klein beetje).
Voor raceschoenen ontkom je er niet aan om bij een goede bootfitter te passen en te laten bewerken.
De directheid van de schoen die dat oplevert, betekent meer precisie. Maar het maakt het skien ook nerveuzer. Ieder beweginkje breng je direct over op je ski’s.

Hessel op 18 jan 2024 06:38

correct, alhoewel 120 wel aan de slappe kant klinkt, die categorie wordt normaal gesproken niet heel strak aangemeten.

Schoen moet gewoon zoals @hessel aangeeft erg precies passen. Nadeel: straks ga je met en 2 paar ski’s en 2 paar schoenen de berg op voor een dagje hahaha. Maar als raceschoenen goed zijn, kun je er in principe ook de dag wel op vol maken. Comfortabel en warm? Nou nee hahaha

Je kunt natuurlijk eerst de huidige schoen eens pakken, maar is waarschijnlijk niet ideaal. Let ook even op dat deze geen gw zool heeft, daar zijn de meeste racebindingen niet geschikt voor.

evr66 op 18 jan 2024 07:20

Jawel hoor ;-) Ik heb op een paar ski’s marker xcomp 16s staan, en die hebben gripwalk. Ze maken ze zowel in een gripwalk als niet gripwalk versie. De xcomp 18 en 20’s dan weer niet, alleen in niet gripwalk vorm.

Ook zijn er volgens mij GW compatibele bindingen.

Keeviiiin op 18 jan 2024 09:01

Klopt. Maar zijn er ook plug boots die GW hebben? Ik heb ze zelf eigenlijk nooit gezien.

*bericht bewerkt door DSvier op 18 jan 2024 09:17

Ook zijn er volgens mij GW compatibele bindingen.

Keeviiiin op 18 jan 2024 09:01

Klopt. Maar zijn er ook plug boots die GW hebben? Ik heb ze zelf eigenlijk nooit gezien.

DSvier op 18 jan 2024 09:17

volgens mij niet. Gangbare opinie is dat gw toch een iets minder contact met de ski zou geven.

plugboot moert gewoon allemaal hard en strak, in die filosofie past niet het tussenvoegen van extra (bovendien soms wat afgeronde) rubbertjes.

@asterinio ze zijn er inderdaad wel hoor, daarom zei ik “de meeste”. Binnen het groepje waar ik train heeft niemand voor de gw versie gekozen, of het verschil echt merkbaar is zou ik je niet durven zeggen. Net een religie af en toe, die racerij hahaha

Edwin van Riel

Op mijn Völkl GS Master zat standaard de GW versie. Maar dat snap ik ook wel, want toch vooral een consumenten GS lat. Maar het is voor mij een beetje een onbegrijpelijke combinatie: racebinding of raceschoen en dan met gripwalk…?

@Keeviiin inderdaad eens een stevige consumenten SL lat mee en dan knallen. Ik vermoed dat de gemiddelde skiër er dan ook niet alles uit gaat halen, en op minder terrein ( verspoord, buckels) wordt het werken zo einde dag.
Ik heb zelf een simpel SL latje voor indoor training, die gaan niet mee op vakantie.

Ook zijn er volgens mij GW compatibele bindingen.

Keeviiiin op 18 jan 2024 09:01

Klopt. Maar zijn er ook plug boots die GW hebben? Ik heb ze zelf eigenlijk nooit gezien.

DSvier op 18 jan 2024 09:17

Nee daar heb je gelijk in, misschien zijn ze er wel, maar nog nooit gezien. Vriendin zweert bij plug boots (eind vorig jaar vervangen) ook al raced ze niet (meer), zoals gezegd, traditie en beetje bijgeloof, en hocus pocus. ik zit gewoon op recreatieve (wel stijve) boots ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 18 jan 2024 10:34

Ik heb even gekeken naar skiverhuurbedrijven in Italië voor mijn aankomende vakantie. Als de skihuur 200 euro is (8 dagen, voor ski’s zoals de Volkl Racetiger SL) en ik dezelfde ski’s voor ongeveer 600 euro kan kopen, exclusief verzendkosten, is het aantrekkelijk om gewoon nieuwe ski’s te kopen. Wanneer ze voldoen aan mijn verwachtingen, kan ik ze houden; zo niet, dan kan ik ze nog altijd doorverkopen. Dit zou moeten kloppen toch?

Plaats een reactie