Met welke ski een GS ski opvolgen?

Laatste 20 jaar sta ik met veel plezier 2 á 3 weken per jaar op de ATOMIC GS ski’s, altijd op de pistes. Nu ben ik 53 jr. jong geworden en 100-105 kilo’s op de weegschaal en laatste jaren merk ik dat ik steeds meer moeite heb met het skiën in de middag, dus met de versleten piste’s en in de slush-sneeuw. Dat kost me enorm veel energie, de ski’s gaan in de sneeuwhopen ipv. overheen te skiën.
Vorig jaar heb ik Stöckli AR getest, prima in de slush, maar in de ochtend lever ik qua stabiliteit (te) veel tov. de GS.
Heeft iemand hetzelfde “probleem” kunnen oplossen?
Ik heb heel veel tests gelezen / gekeken, toch wil ik hier ook jullie mening horen.
Alle suggesties zijn welkom!
Heel erg bedankt!

Is jouw huidige ski wellicht full camber? Dan is een GS met tip rocker misschien wat je zoekt…

null

Dit heb ik nu

Dat lijkt mij nog wel uit de tijd dat het full camber was.

Is jouw huidige ski wellicht full camber? Dan is een GS met tip rocker misschien wat je zoekt…

DSvier op 18 jan 2024 15:40

Zou dat alleen met een rocker beter gaan of is het nodig een bredere ski te kiezen?

Op welke lengte ski je die Atomics tov lichaamslengte? Wat voor mij werkte is een GS ski op ca. -10 cm tov eigen lengte ipv volle lengte. Dezelfde ski, maar iets korter dus. Vaak wordt een GS langer genomen, maar met een beetje leeftijd en minder kracht wordt het lastig na de middag. Aan bredere ski’s of ski’s met slalom tippen (multi-radius dingen) raak ik maar niet gewend. Die GS sidecut zit er blijkbaar ingebakken na al die jaren.

Op welke lengte ski je die Atomics tov lichaamslengte? Wat voor mij werkte is een GS ski op ca. -10 cm tov eigen lengte ipv volle lengte. Dezelfde ski, maar iets korter dus. Vaak wordt een GS langer genomen, maar met een beetje leeftijd en minder kracht wordt het lastig na de middag. Aan bredere ski’s of ski’s met slalom tippen (multi-radius dingen) raak ik maar niet gewend. Die GS sidecut zit er blijkbaar ingebakken na al die jaren.

Hupla op 18 jan 2024 16:56

Precies wat jij ook doet. Ik ben 185, de ski’s 174 :)

Test anders een keer de Rossignol Hero LT met rocker en breder onder de voet dan je huidige Atomics die vermoedelijk rond 64mm zijn. Heel vriendelijke GS ski.
Die Stockli AR heb ik 2 jaar geleden getest en dat vond ik te veel van het goede met meer dan 80mm onder de voet. Beetje log en ook van de grip had ik meer verwacht.

Zou dat alleen met een rocker beter gaan of is het nodig een bredere ski te kiezen?

igorT op 18 jan 2024 16:19

Voor slush op de piste? Nee, daar zou zeker geen bredere ski voor nemen, temeer daar jij in de ochtend juist wel prijs stelt op een ski als een GS.

*bericht bewerkt door DSvier op 18 jan 2024 17:23

Hi Igor, kijk ook eens naar die Atomic X9s of de iets bredere Q9, die gaat gemakkelijk door de slush sneeuw, heb net die nieuwe blauwe X9s en skiën fantastisch.

*bericht bewerkt door Gerjon op 18 jan 2024 17:28

Bedankt voor de tips.
Volgende week ga ik eea testen, wellicht ook kopen. Ik geef jullie update.

Test anders een keer de Rossignol Hero LT met rocker en breder onder de voet dan je huidige Atomics die vermoedelijk rond 64mm zijn. Heel vriendelijke GS ski.
Die Stockli AR heb ik 2 jaar geleden getest en dat vond ik te veel van het goede met meer dan 80mm onder de voet. Beetje log en ook van de grip had ik meer verwacht.

Hupla op 18 jan 2024 17:19

lt staat op dit moment netjes geprijsd bij snowcountry trouwens ;)

Edwin van Riel

Wellicht is de Blizzard Brahma ook interessant, te krijgen in 82 en 88 mm breedte. Ik weet niet zo veel van de 82mm variant, maar de 88 staat bekend om zijn stabiliteit (ik ski er al een aantal jaar met veel plezier op!). Maar wellicht is zoveel breder ook niet per se nodig.

Als de huidige lat zo oud is als-ie er uit ziet, zou ik gewoon bij Duijvestein eens wat gaan uitproberen denk ik. Verschillen zouden zo maar heel groot kunnen zijn en gedrag op min der mooie sneeuw kun je daar prima beoordelen in de middag.

Edwin van Riel

Wellicht is de Blizzard Brahma ook interessant, te krijgen in 82 en 88 mm breedte. Ik weet niet zo veel van de 82mm variant, maar de 88 staat bekend om zijn stabiliteit (ik ski er al een aantal jaar met veel plezier op!). Maar wellicht is zoveel breder ook niet per se nodig.

timvanhelmond op 19 jan 2024 11:50

Meer in zijn algemeenheid snap ik niets van dit soort adviezen die in het geheel niet aansluiten op de vraag. Dit is geen piste ski, maar een all mountain. Net als de Stöckli AR…

Wellicht is de Blizzard Brahma ook interessant, te krijgen in 82 en 88 mm breedte. Ik weet niet zo veel van de 82mm variant, maar de 88 staat bekend om zijn stabiliteit (ik ski er al een aantal jaar met veel plezier op!). Maar wellicht is zoveel breder ook niet per se nodig.

timvanhelmond op 19 jan 2024 11:50

Meer in zijn algemeenheid snap ik niets van dit soort adviezen die in het geheel niet aansluiten op de vraag. Dit is geen piste ski, maar een all mountain. Net als de Stöckli AR…

DSvier op 19 jan 2024 12:59

Igor zegt dit: “Ik heb heel veel tests gelezen / gekeken, toch wil ik hier ook jullie mening horen. Alle suggesties zijn welkom!”

Dus vandaar mijn suggestie (geen advies). Verder is het een hele andere ski dan de Stöckli AR (https://gigiski.com/review-stockli-montero-ar/), dus vandaar vond ik het wel de moeite waard om te typen. Het is aan Igor hier iets mee te doen of lekker links te laten liggen :)

Dit is een advies wat je misschien niet wilt horen maar ik (63 jaar, 95 kg) ski graag op mijn atomic S9 revoshock als de pistes er goed bij liggen. Maar als de piste papperig zijn of bij veel verse sneeuw dan zweer ik bij mijn head core 93. Ski waarmee je nog prima mee kunt carven en over de slechte pistes knalt alsof ze strak geprepareerd zijn. 2 paar ski’s geeft ook wel keuze stress maar ik geloof niet zo in ski’s die beide goed kunnen, blijft een compromis.

Wellicht is de Blizzard Brahma ook interessant, te krijgen in 82 en 88 mm breedte. Ik weet niet zo veel van de 82mm variant, maar de 88 staat bekend om zijn stabiliteit (ik ski er al een aantal jaar met veel plezier op!). Maar wellicht is zoveel breder ook niet per se nodig.

timvanhelmond op 19 jan 2024 11:50

Meer in zijn algemeenheid snap ik niets van dit soort adviezen die in het geheel niet aansluiten op de vraag. Dit is geen piste ski, maar een all mountain. Net als de Stöckli AR…

DSvier op 19 jan 2024 12:59

Heb je de Brahma of de Stöckli AR geskied? Ze mogen dan volgens de boekjes van resp. Blizzard en Stöckli ‘allmountain’ heten; ik zou ze persoonlijk niet meenemen buiten de piste. Het zijn ski’s die op harde en rommelige sneeuw excelleren. Zelfs met die breedte op van die keihard opgevroren-want-de-vorige-middag-papperige pistes 's morgens vroeg in maart na een nacht flinke vorst. Dat ze het vervolgens 's middags in de paphopen ook erg goed doen is nou juist PRECIES waarnaar de topicstarter op zoek is.
Ik denk dat dit qua type ski’s heel goede suggesties zijn. Gezien het postuur van de topicstarter is de Brahma ook geen gek idee.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Mijn ervaring is toch anders, maar het kan natuurlijk ook aan mezelf en mijn niveau liggen. Die bredere ski’s zijn naar mijn gevoel vooral bedoeld om meer float te hebben op verse sneeuw. Dan is het echt wel top om dan zo’n ski te hebben.
Op harde pistes presteren ze echt minder dan een smallere GS ski. Op in buckles geskiede pistes einde vd dag vind ik die extra breedte een nadeel, geen voordeel. Waar ze wel goed in zijn is om stabiel rechtdoor te knallen op verspoorde pistes en slush of er slippend te skiën zolang de sneeuw niet te zwaar is. Maar daar kom je met een smallere ski even makkelijk doorheen mits gesneden bochten.

Dat is ook een kwestie van voorkeur denk ik. Sluch en hopen: je kan er doorheen, omheen of overheen. Er tussendoor? Dan is een wendbare smallere ski fijn. Er overheen? Wat lichter en meer rocker denk ik, en wat breder. Er doorheen? Een stevige beuklat. Maar ja, dat zijn ook allemaal weer trade-offs in andere omstandigheden.

Kortom: kies een ski niet alleen bij de omstandigheden, maar ook die bij je persoonlijke voorkeur, stijl en techniek past. En dat is wat lastiger te beoordelen met de informatie die we hebben.

Een amateur is gewoon een liefhebber
eb je de Brahma of de Stöckli AR geskied? § Biggie op 20 jan 2024 12:26

Het gaat helemaal niet om wat ik wil, maar wat vraagsteller zoekt. Die heeft de Stöckli AR geprobeerd en het was niet wat hij zocht.

Ja, dan vind ik het heel raar om het alsnog in die hoek te gaan zoeken. Sue me.

Bedankt voor de tips.
Volgende week ga ik eea testen, wellicht ook kopen. Ik geef jullie update.

igorT op 19 jan 2024 09:08

Al wat kunnen testen?

Afgelopen week ben ik in gelegenheid geweest om een paar ski’s te testen. Ik was veroordeeld tot het aanbod in de winkels, zo heb ik niet kunnen skiën op bijv. Atomic Q9, Blizzard Bonafide en wellicht wat anders wat verder op mijn lijst stond.

De eerste ski waarop ik stond was een Head e-Rally en ik was meteen verliefd erop. De ski geeft enorm veel ruimte om te carven, kortere – langere bochten maken, en in de middag ga je heel makkelijk door een minder of meer versleten piste. Dit is wat ik zocht als antwoord op mijn vraag en dit is het geworden. Nog even te noemen, bij grotere snelheden, breed carven op een piste tussen rood en zwart is minder stabiliteit te merken.

Daarna heb ik op een Atomic S9 gestaan: voor mij veel te sterk. Ik moest veel meer kracht gebruiken, lijkt veel op mijn oude GS. In de middag heb ik deze ski niet getest.

En nog even met mijn skicompagnon van ski’s gewisseld. Blizzard Brahma 82. Deze ski is iets zachter dan de bovengenoemde Head, daarom kwam deze niet in aanmerking als de kandidaat. Op snelheid carven leek deze op eerder genoemde Stöckli.

In de winkel was als optie nog genoemd: K2 Disruption 78 Ti, Head SS e-Rally en Nordica Dobermann Multigara DC. Deze ski’s heb ik niet getest.

Belangrijkste conclusie, ik ben blij dat het gelukt is, een ski kiezen welke past bij mijn eigen niveau en skistijl.

Iedereen bedankt voor meedenken.

Heel leuk ! Veel plezier erop!💪

Plaats een reactie