Echt met het vliegtuig op wintersport: realistische scenario's???

Het wordt soms eens beschreven, met het vliegtuig op wintersport. Tot je aan het plannen gaat… Op deze pagina lijkt het allemaal easy peasy:
https://www.wintersport.be/vliegvelden

Bvb. Portes du Soleil, slechts een uurtje van Genève? Neen, met de trein naar Champery (verbeter mij als het sneller kan naar een andere plaats in PdS) duurt het een dikke 2 uur en een half. Naar Zaventem is voor mij 1,5 uur, 2 uur inchecken, bagageclaim, het uurtje obligate vertraging en dan dus de transfer en een vlucht van 1,25 uur mag je gerust rekenen als alles goed gaat, je 9 uur onderweg bent. Iets dat ik ook met de wagen doe. Met de Uber van GVA naar Champery dan maar? Kost -hou je vast- 447CHF. Dat is dus niet realistisch.

Ik spreek hier zelfs niet over indirecte vluchten. Want bvb Chambéry is enkel vanuit het UK aan te vliegen, dus dat wil zeggen dat je een overstap hebt, wat de tijd enorm doet toenemen. In mijn ogen zijn enkel rechtstreekse vluchten interessant.

null

Hierbij moet er ook een tijdswinst te halen zijn tov de wagen.

Het lijkt me wel dat bvb. een vlucht naar Innsbrück interessant is, zowel via Schiphol als via Zaventem te bereiken met Transavia voor een competitieve prijs (250€ heen en terug met skimateriaal, ik noem dat schappelijk). Alleen lijken de gebiedjes rond Innsbrück niet echt geschikt voor mij (Nordkette lijkt te moeilijk).

Voor de rest zie ik niet veel mogelijkheden. De vlucht van Antwerpen naar Bolzano is pokkeduur (€500 H/T met skimateriaal) en van daaruit bv nog 2,5 uur transfer naar Alta Badia. 9 uur, maar je spaart wel 4 uur uit ivm de wagen. Alleen die prijs he.

Turijn heeft een vlotte treinverbinding met Oulx, waar er een transfer is naar Sauze d’Oulx. Helaas is de luchthaven van Turijn slecht ontsloten en rijdt er een trage bus van daar naar Porta Nuova, waar je op de (goedkope) trein naar Oulx kan stappen (slechts €15). 3 uur ben je onderweg daarmee. Jammer, want de vlucht CRL naar TRN is goedkoop (€200 met skimateriaal). Naar Turijn ben ik 6,5 uur onderweg, het is dan die connectie die in het honderd draait, want ik heb slechts een half uur winst ivm de wagen. Transfer via taxi is dan weer €154, maar dan ben je er op een uurtje en een half. Bardonecchia is gelijkaardig, daar stopt wel een trein.

Kortom: het lijkt ideaal zoals het hier omschreven wordt:
https://www.wintersport.be/themas/vervoer/met-het-vliegtuig-…

4 uur later al op de pistes staan? Ik denk het niet. Als ik aan het rekenen ga, kom ik geen enkel scenario tegen dat klopt. Je zou bvb wel kunnen combineren met een citytrip, zo willen mijn vrouw en ik ooit eens Turijn bezoeken, dus in dat perspectief kan je die extra transfer dan verantwoorden, maar zuiver om te skiën een realistisch scenario? Nog niet gevonden. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik 1,5 van BRU en 2 uur van CRL woon. Rijsel is dan weer een uurtje, maar dan is enkel Genève mogelijk en Rijsel is echt wel een enorm dure luchthaven.

Schiphol-Trysil deze kerstvakantie: 7 uur opstijgen, 13 uur op de ski’s. Dat is inclusief (huur)autorit van 2 uur. OK, inclusief op tijd op Schiphol zijn ben je toch wel een tijdje onderweg, maar je komt relaxed aan, autorijden in Noorwegen is heel ontspannen (als je het tenmiste niet erg vindt om over sneeuw te rijden).
Vrijwel alles is duur in Noorwegen maar ski’s huren kost geen drol (relatief dan), dus die slepen we volgend jaar ook niet meer mee.

De kosten van onze skivakanties probeer ik altijd zo snel mogelijk te vergeten.

Het zit hem in de nuances. Stel je wilt Salzburg (vanuit daar zijn binnen 1-1,5 uur met de trein of shuttlebus een legio skigebieden te bereiken) en je vliegt vanuit Rotterdam airport. Dan doe je dat de komende week voor 420 euro retour. Wachttijden zijn 0.

Ik heb het een paar keer gedaan. Reisgenoten van mij gingen dan met de auto en namen mijn spullen mee. Ik ging vrolijk met een rugzakjes in het vliegtuig. Fantastisch.

Lekker eenzijdig verhaal. Vliegen - inclusief autohuur - is voor mij goedkoper dan zelf rijden. Maar vooral: véél comfortabeler. En ook nog sneller…

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wij vertrekken vanuit Antwerpen naar Bolzano. Val Gardena zou op een uurtje rijden liggen (Ik zie Alta Badia 2.5 staan, wat me nogal veel lijkt?).

RyanAir op Treviso vanuit Eindhoven of Charleroi. Treviso is een super kleine luchthaven dus direct buiten. Vandaar nog wel 2u naar bv Civetta of San Pellegrino gebied, of 2u45 naar alta badia.

*bericht bewerkt door Asterino op 19 jan 2024 10:24

Lekker eenzijdig verhaal. Vliegen - inclusief autohuur - is voor mij goedkoper dan zelf rijden. Maar vooral: véél comfortabeler. En ook nog sneller…

DrPhil op 19 jan 2024 10:12

Je brengt wel iets waardevol in de discussie: autoverhuur. Vaak 200-300, maar soms echt goedkoop zoals in Turijn kan je echt heel goedkoop auto’s huren. Voor 60€ heb je iets waar ski’s in passen, dat is €120 met verzekering. Voor Genève is het €450, dus waardeloos.

Bedankt het positieve deel in je bericht.

Je onderschat nog steeds het comfort. Cervinia is voor mij 12 uur rijden en 6-7 uur met het vliegtuig. 6-7 uur relaxen vs 12 uur autorijden. Het is mij werkelijk een raadsel hoe je zo eenzijdig tegen iets aan kunt kijken. Dank je voor positieve reactie 😉.

Moeilijk autorijden naar Canada/VS/Japan ook.

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

Shane op 19 jan 2024 10:17

Ja, dat zal dan inderdaad een ander scenario zijn. Ik ben niet vertrouwd met Rotterdam, maar Schiphol kregen we voor de vlucht naar Johannesburg dat we best 4 uur op voorhand aanwezig moesten zijn voor de security check. September 2022, dus geen vakantieseizoen meer.

Als Rotterdam zo’n gemoedelijke luchthaven is waar je dan nog eens vlakbij woont, dan zal het inderdaad een ander verhaal zijn.

Mag ik nog even vragen hoeveel je voor je taxi betaalt en naar welke gebieden je dan gaat?

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

Shane op 19 jan 2024 10:17

Ja, dat zal dan inderdaad een ander scenario zijn. Ik ben niet vertrouwd met Rotterdam, maar Schiphol kregen we voor de vlucht naar Johannesburg dat we best 4 uur op voorhand aanwezig moesten zijn voor de security check. September 2022, dus geen vakantieseizoen meer.

Als Rotterdam zo’n gemoedelijke luchthaven is waar je dan nog eens vlakbij woont, dan zal het inderdaad een ander verhaal zijn.

Mag ik nog even vragen hoeveel je voor je taxi betaalt en naar welke gebieden je dan gaat?

Domie op 19 jan 2024 10:46

Bijvoorbeeld, vorig jaar januari, voor €318 taxi retour Innsbruck - Ischgl - Innsbruck

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

Shane op 19 jan 2024 10:17

Ja, dat zal dan inderdaad een ander scenario zijn. Ik ben niet vertrouwd met Rotterdam, maar Schiphol kregen we voor de vlucht naar Johannesburg dat we best 4 uur op voorhand aanwezig moesten zijn voor de security check. September 2022, dus geen vakantieseizoen meer.

Als Rotterdam zo’n gemoedelijke luchthaven is waar je dan nog eens vlakbij woont, dan zal het inderdaad een ander verhaal zijn.

Mag ik nog even vragen hoeveel je voor je taxi betaalt en naar welke gebieden je dan gaat?

Domie op 19 jan 2024 10:46

September 2022, ten tijde van de personeelsproblemen voor beveiliging op Schiphol. Niet echt relevant meer.

Ik vind de trein eigenlijk relaxter dan het vliegtuig, zeker als je niet hoeft over te stappen. Meer plek dan een krap vliegtuigstoeltje, meer bestemmingen waar je hooguit een ritje met de skibus van je verblijf af zit, en geen uren tijdverlies op de luchthaven.
Als je vlakbij Rotterdam airport of Eindhoven airport woont, is dat waarschijnlijk een ander verhaal. Ik zou dus ook zeker kijken of een treinreis beter te vinden is dan een vliegreis.

RyanAir op Treviso vanuit Eindhoven of Charleroi. Treviso is een super kleine luchthaven dus direct buiten. Vandaar nog wel 2u naar bv Civetta of San Pellegrino gebied, of 2u45 naar alta badia.

Asterino op 19 jan 2024 10:23

Zeker te overwegen. Ook hier kost autohuur geen drol (€100 voor een week klasse VW Golf) en dan sta je in Corvara in 2u45. Is wel ook erg lang, Civetta is zoals je zegt makkelijker. €180 pp H/T met Ryanair en skimateriaal.

Het is meestal de laatste transfer van luchthaven naar skigebied die echt veel tijd in beslag neemt. Daarom lijkt Turijn-Via Lattea momenteel de beste optie met autohuur. En een echt realistisch scenario.

Wij vertrekken vanuit Antwerpen naar Bolzano. Val Gardena zou op een uurtje rijden liggen (Ik zie Alta Badia 2.5 staan, wat me nogal veel lijkt?).

Gast100 op 19 jan 2024 10:20

Is helaas een erg dure vlucht met Skyalps.

Vliegen - inclusief autohuur - is voor mij goedkoper dan zelf rijden. Maar vooral: véél comfortabeler. En ook nog sneller…

DrPhil op 19 jan 2024 10:12

Qua comfort zit ik toch liever in mijn wagen dan achtereenvolgens bus,trein,vliegtuig.
Qua kosten ook - zie onder.
Qua meesleepspullen ook.
Qua tijdverlies ook.
Qua stakingen ook.
In mijn geval nu waarbij mijn vrouw navliegt via Deurne-Bozen/Bolzano (Innsbruck is echt geen optie) betaalt ze meer dan mijn heen en terugrit voor een enkele vlucht.
Natuurlijk kan je goedkoop vliegen maar eerlijk gezegd niet naar daar waar ik wil skiën. 🙃

Bla, bla, bla.

Ik vind de trein eigenlijk relaxter dan het vliegtuig, zeker als je niet hoeft over te stappen. Meer plek dan een krap vliegtuigstoeltje, meer bestemmingen waar je hooguit een ritje met de skibus van je verblijf af zit, en geen uren tijdverlies op de luchthaven.
Als je vlakbij Rotterdam airport of Eindhoven airport woont, is dat waarschijnlijk een ander verhaal. Ik zou dus ook zeker kijken of een treinreis beter te vinden is dan een vliegreis.

Suuski op 19 jan 2024 11:03

Je hebt hier zeker een punt. Ik woon ook niet zo ver van Rijsel, waar héél wat HST’s vertrekken richting Parijs en Lyon.

Zwak punt is de moeilijke overstap in Parijs. Het is onbegrijpelijk dat alles toekomt in Paris-Nord en je dan heel de stad door moet met de metro om in de Gare de Lyon op te stappen. Ik heb dit al een aantal keren moeten doen voor een connectie naar Limoges en dat is te doen als je niet teveel bagage hebt. Je kan ook rechtstreeks naar Lyon gaan en dan in Part Dieu overstappen, maar dan moet je nog eens overstappen in Chambéry…

Met de trein naar Salzburg lijkt wel OK, maar ook weer afhankelijk van waar je woont. 8,5 uur vanuit Brussel (overstappen in Frankfurt en Munchen). Daar moet je nog een transfer hebben.

Ik wil niet flauw doen, maar met de eigen wagen is toch meestal het snelste en goedkoopste, tenzij je naar Scandinavië gaat natuurlijk. Als je niet zelf wil rijden, lijkt busvervoer ook wel interessant…

Ik woon ook natuurlijk in een uithoek van België. Wie in Leuven/Brussel woont, dat is al een ander verhaal.

September 2022, ten tijde van de personeelsproblemen voor beveiliging op Schiphol. Niet echt relevant meer.

Geraertshoven op 19 jan 2024 10:58

OK, top, wat is nu de aanbeveling voor Schiphol? Voor Zaventem heeft het alleszins niet veel zin om vroeger te komen dan 2 uur aangezien de incheckbalies meestal maar 2 uur op voorhand openen.

Vaker gedaan: vliegtuig van Rotterdam naar Innsbruck, bus naar station, trein naar Jenbach, Zillertal Bahn en klaar! Kosten (enkele jaren geleden): rond de €150 retour.

*bericht bewerkt door Matthieu op 19 jan 2024 11:32

Aftellen maar!

September 2022, ten tijde van de personeelsproblemen voor beveiliging op Schiphol. Niet echt relevant meer.

Geraertshoven op 19 jan 2024 10:58

OK, top, wat is nu de aanbeveling voor Schiphol? Voor Zaventem heeft het alleszins niet veel zin om vroeger te komen dan 2 uur aangezien de incheckbalies meestal maar 2 uur op voorhand openen.

Domie op 19 jan 2024 11:30

Zie schiphol.nl of luchtvaartmaatschappij.

En met je autohuur ben je ook niet realistisch. De goedkoopste categorie heeft bv geen winterbanden.

Je onderschat nog steeds het comfort. Cervinia is voor mij 12 uur rijden en 6-7 uur met het vliegtuig. 6-7 uur relaxen vs 12 uur autorijden. Het is mij werkelijk een raadsel hoe je zo eenzijdig tegen iets aan kunt kijken. Dank je voor positieve reactie 😉.

DrPhil op 19 jan 2024 10:42

Ik heb een ruime, comfortabele wagen, dat zal misschien die “eenzijdigheid” verklaren. Door mijn woonplaats in West-Vlaanderen zijn de West-Alpen ook relatief dichterbij dan pakweg wie van Holland komt, maar zijn de luchthavens over het algemeen ver.

Mij lijkt momenteel een slaapbus de beste optie als we het over comfort hebben: relatief snel want geen overstap, je kan vrij bewegen en je moet je niet concentreren op de weg. Het blijft ver voor bvb Zuid-Tirol, dat wel ja. En ja, soms klikt er iets en dan is die autohuur wel de aha-erlebung die toch wat mogelijk maakt met het vliegtuig.

Bijvoorbeeld, vorig jaar januari, voor €318 taxi retour Innsbruck - Ischgl - Innsbruck

igorT op 19 jan 2024 10:55

Dat vind ik niet goedkoop.

Vorig jaar nog de volgende trip gemaakt;
Bijvoorbeeld

  • As dinsdag 23 jan heenvlucht Eindhoven - Bergamo ; 17:50 - 19:25
  • Autohuur van 23 jan t/m 28 jan, type Opel Mokka incl kettingen (35€, ja echt)
  • Terugvlucht zondag 28 jan 15:30 - 17:10 naar Eindhoven (retour incl 20kg ruimbagage € 127,34)

Vanaf Bergamo heb je enkele exotische skibestemmingen binnen een uur van de luchthaven;
Maar bv ook in 2u naar Tonale, Aprica / of 2,5u naar Bormio of St Moritz

*bericht bewerkt door Derhansel op 19 jan 2024 12:02

Slaapbussen heb je niet in Nederland. Plus dat je dan aan hun reisschema bent gebonden. Lees: 1x per week.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2024 12:21

Bijvoorbeeld, vorig jaar januari, voor €318 taxi retour Innsbruck - Ischgl - Innsbruck

igorT op 19 jan 2024 10:55

Dat vind ik niet goedkoop.

Domie op 19 jan 2024 11:44

Ik ben alleen al aan benzine € 500 kwijt. Laat staan als ik de andere variabele kosten erbij tel.

DrPhil op 19 jan 2024 12:19

Vliegt jouw heli niet op kerosine? Wat verbruikt zo’n apparaat? Heb je daar ook dashboardfoto’s van? Vragen, alleen maar vragen.

Vorig jaar nog de volgende trip gemaakt;
Bijvoorbeeld

  • As dinsdag 23 jan heenvlucht Eindhoven - Bergamo ; 17:50 - 19:25
  • Autohuur van 23 jan t/m 28 jan, type Opel Mokka incl kettingen (35€, ja echt)
  • Terugvlucht zondag 28 jan 15:30 - 17:10 naar Eindhoven (retour incl 20kg ruimbagage € 127,34)

Vanaf Bergamo heb je enkele exotische skibestemmingen binnen een uur van de luchthaven;
Maar bv ook in 2u naar Tonale, Aprica / of 2,5u naar Bormio of St Moritz

Derhansel op 19 jan 2024 11:58

Misschien nog interessant om te vermelden wanneer je geboekt hebt. Last minute = goedkoop bestaat m.i. niet meer.

Vaker gedaan: vliegtuig van Rotterdam naar Innsbruck, bus naar station, trein naar Jenbach, Zillertal Bahn en klaar! Kosten (enkele jaren geleden): rond de €150 retour.

Matthieu op 19 jan 2024 11:32

Wat was de eindbestemming?

Vaker gedaan: vliegtuig van Rotterdam naar Innsbruck, bus naar station, trein naar Jenbach, Zillertal Bahn en klaar! Kosten (enkele jaren geleden): rond de €150 retour.

Matthieu op 19 jan 2024 11:32

Wat was de eindbestemming?

petra4 op 19 jan 2024 12:29

In mijn geval Aschau maar je kunt ook naar Zell am Ziller of Mayrhofen.
Vlucht rond 8.00, lunch op de piste.
Voor een skitrip van een paar dagen ideaal.

*bericht bewerkt door Matthieu op 19 jan 2024 12:34

Aftellen maar!

Retourtje Rotterdam-Innsbruck heb je nu niet meer voor 150 euro. Gaat eerder richting de 400 euro nu.

Plaats een reactie