Echt met het vliegtuig op wintersport: realistische scenario's???

Vorig jaar nog de volgende trip gemaakt;
Bijvoorbeeld

  • As dinsdag 23 jan heenvlucht Eindhoven - Bergamo ; 17:50 - 19:25
  • Autohuur van 23 jan t/m 28 jan, type Opel Mokka incl kettingen (35€, ja echt)
  • Terugvlucht zondag 28 jan 15:30 - 17:10 naar Eindhoven (retour incl 20kg ruimbagage € 127,34)

Vanaf Bergamo heb je enkele exotische skibestemmingen binnen een uur van de luchthaven;
Maar bv ook in 2u naar Tonale, Aprica / of 2,5u naar Bormio of St Moritz

Derhansel op 19 jan 2024 11:58

Misschien nog interessant om te vermelden wanneer je geboekt hebt. Last minute = goedkoop bestaat m.i. niet meer.

Geraertshoven op 19 jan 2024 12:22

Ik heb vorig jaar in Maart gereisd, voor ongeveer dezelfde prijzen, dit voorbeeld is voor komende week vliegen !

*bericht bewerkt door Derhansel op 19 jan 2024 12:40

Retourtje Rotterdam-Innsbruck heb je nu niet meer voor 150 euro. Gaat eerder richting de 400 euro nu.

Dinictus op 19 jan 2024 12:39

€120. Goedkoopste retour. Bv 13 febr. heen, 19 febr. terug.

Aftellen maar!

Ondanks mijn hele fijne auto en alle voordelen die dat geeft:

  • onbeperkt ruimte
  • zeer comfortabel
  • vaak ter plekke gratis laden
  • flexibiliteit ter plekke (ik zit graag centraal en dan dagelijks naar een ander gebied)
  • slechts 1 medepassagier waarvan ik weet dat ik er geen last van heb

vind ik de reistijd lang en zou ik openstaan voor alternatieven (zoals de nachttrein, dan slaap je dus geen verloren tijd, of het vliegtuig, al is die tijdswinst voor mij (vanaf de Veluwe) helaas wat beperkt. Wat me nog het meest tegenstaat is het gesleep met alle ski’s, schoenen en bagage. Maar wellicht dat dat met vliegen en een huurauto wel weer meevalt…

Toch maar weer eens als optie bekijken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vliegt jouw heli niet op kerosine? Wat verbruikt zo’n apparaat? Heb je daar ook dashboardfoto’s van? Vragen, alleen maar vragen.

Geraertshoven op 19 jan 2024 12:20

Heli is niet handig op zo’n afstand maar met bv een C182 vlieg je Breda-Zell in drie uur en voor 35 USG (iets van €200) aan avgas.

(Maar eigenlijk moet ik van Goetsenhoven of Geraardsbergen rekenen voor jouw naam, denk ik. ;)

*bericht bewerkt door Bacchus op 19 jan 2024 13:14

Misschien nog interessant om te vermelden wanneer je geboekt hebt. Last minute = goedkoop bestaat m.i. niet meer.

Geraertshoven op 19 jan 2024 12:22

Hmmm. Ik heb gewoon bij Ryanair en Rentalcars gekeken voor volgende week en naar Turijn kan voor €21, Treviso zelfs €13 (zonder bagage uiteraard). Auto in Treviso: €27 zonder verzekering voor een Fiat 500. €23 in Turijn voor een Kia Picanto. Bergamo zelfs €16. Geen idee of daar ski’s in passen wel. Maar blijkbaar zijn ze in Italië zelfs blij om van hun huurauto af te zijn in de winter.

Bij Ryanair zijn er vaste bagagetoeslagen, zo betaal je voor een skisetje €45 per vlucht.

Vaak genoeg gedaan, zeker bij alleen reizen een goede optie. De ‘usual suspects’ vanuit Amsterdam zijn München, Innsbruck, Salzburg, Turijn, Milaan, Geneve en Zurich. Maar er zijn meer opties (ik vlieg komende maand naar Basel op een erg goedkoop ticket, en reis dan door met een huurauto). Met uitzondering van de Oostenrijkse luchthavens kan/kon dan vaak ook relatief voordelig (Munchen is een goed alternatief voor Oostenrijk). Swiss is handig/voordelig met bagage (ski’s).

Ter plaatse veelal met een huurauto door, maar in Zwitserland is de trein ook een goed alternatief.

Zo ben ik o.a. in Montgenevre, Serre Chavalier en La Grave geweest (Turijn, maar ook een keer Milaan omdat het ticket erg goed koop was), Chamonix (Geneve, en dan Altibus), Andermatt, Davos en St. Anton (Zurich + trein) en diverse keren in Tirol (Innsbruck en Munchen).

Retourtje Rotterdam-Innsbruck heb je nu niet meer voor 150 euro. Gaat eerder richting de 400 euro nu.

Dinictus op 19 jan 2024 12:39

€120. Goedkoopste retour. Bv 13 febr. heen, 19 febr. terug.

Matthieu op 19 jan 2024 12:45

Ha! dan heb ik net een verkeerde week aangeklikt met bekijken! Dank voor de info.

En ondertussen klagen we allemaal dat er steeds meer tegen ipv sneeuw valt in de Alpen.

Dit jaar voor het eerst met vliegtuig op wintersport gegaan. (Innsbruck )

Wanneer ik alleen ga zeker voor herhaling vatbaar. Vanaf Innsbruck het OV genomen naar een dorpje in het Stubaital.

07:30 de vlucht en om 13:15 op de piste , uur van vliegveld af.

Ticket 180€
OV naar locatie was gratis gesteld door gemeente Innsbruck.

*bericht bewerkt door Sneeuwpret013 op 19 jan 2024 15:18

En ondertussen klagen we allemaal dat er steeds meer tegen ipv sneeuw valt in de Alpen.

besouro op 19 jan 2024 15:03

Deugpuntjes weer gescoord… 😂

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vliegt jouw heli niet op kerosine? Wat verbruikt zo’n apparaat? Heb je daar ook dashboardfoto’s van? Vragen, alleen maar vragen.

Geraertshoven op 19 jan 2024 12:20

Dat was met de auto hè 😆. De heli is van het hotel. Ik ben niet gek…
Edit. Misschien toch wel. Maar zoals Dan Akkroyd ooit zei tegen Walter Matthau: there are worse things than being crazy.
Er zijn idd heli’s die op benzine vliegen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2024 17:07

Als we in de toekomst nog volop willen kunnen skiën, lijkt me vliegen naar de Alpen extreem onnodig.

Als we in de toekomst nog volop willen kunnen skiën, lijkt me vliegen naar de Alpen extreem onnodig.

Trebbor-C op 20 jan 2024 18:37

Of behoorlijk praktisch. 😎

Bla, bla, bla.

Voor sommigen is vliegen (of een slaap bus/trein) een betere deal dan zelf rijden. Als je ‘s avond kan reizen en niet twee werkdagen verliest aan de heen/terug trip, dan is het voor aannemers, advocaten, artsen en zelfstandigen allerhande … vaak een no-brainer als je de meerkost van de vliegreis afzet tegen de inkomsten derving door 2 dagen niet te werken. In die categorie is men sowieso al wat zuiniger mbt vakantie dagen.
Maar als je ‘verplicht’ 20-30 of meer vakantiedagen per jaar moet opnemen, ga dan maar zelf rijden want dan is dat de betere deal.
De ene appel is de andere niet, en er zijn ook nog peren.

Als we in de toekomst nog volop willen kunnen vliegen, lijkt me skiën in de Alpen extreem onnodig 😉

September 2022, ten tijde van de personeelsproblemen voor beveiliging op Schiphol. Niet echt relevant meer.

Geraertshoven op 19 jan 2024 10:58

OK, top, wat is nu de aanbeveling voor Schiphol? Voor Zaventem heeft het alleszins niet veel zin om vroeger te komen dan 2 uur aangezien de incheckbalies meestal maar 2 uur op voorhand openen.

Domie op 19 jan 2024 11:30

Voor een ochtendvlucht naar Salzburg is anderhalf uur van te voren op Schiphol ruim voldoende.

Eén keer gevlogen. Om 7 uur vliegen vanaf Schiphol, met de taxi naar Flachau, koffers gedropt in het hotel, om 10.30 op de piste. Op zich ideaal.

Ik ben echt niet heilig, laat ik dat voorop stellen. Maar de meeste wintersportgebieden hebben de laatste tijd veel in verduurzaming geïnvesteerd of zijn daar nog (volop) mee bezig. De reis ernaar toe van de wintersporters wordt dan het meest vervuilend. Willen we blijven wintersporten, dan lijkt het me goed om daarbij stil te staan. Bij voorkeur niet vliegen dus, wij hebben in NL/BE de luxe dat we redelijk dichtbij kunnen wintersporten!

Het duurde even, maar we zijn er weer: wintersporters die zich druk maken om het milieu 😜
Edif: beter gezegd: die klagen over de milieuvervuiling door anderen 😆.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2024 21:36

Wij zijn dit jaar met easyjet naar basel gevlogen. Vervolgens met het openbaar vervoer naar Laax. Vanaf de luchthaven tot aan de skilift doe je er 3,5 uur over. Alternatief is vliegen op zurich. Vanaf de luchthaven in Zürich ben je binnen 2,5 uur bij de skiliften in Laax en flims ben je zelfs een kwartiertje eerder.

Wij kozen voor basel omdat een ticket met easyjet veel goedkoper was dan vliegen naar Zürich.

Champéry is nou ook niet het meest handig vanaf Genève. Naar Morzine & Les Gets gaan genoeg shuttle bussen. Die redden het binnen 1,5 uur.
Aan de andere kant is de afstand die je zelf vanaf huis naar het vliegveld moet ook nog redelijk bepalend. Hier een half uurtje naar Schiphol.
Dan red ik het echt wel om een stuk sneller daar te zijn dan met het de auto. Denk dat binnen een uurtje of 5/5,5 best te doen moet zijn, alles bij elkaar. Ik rij het meestal in zo’n 8,5 -9 uur.
Ik doe het niet, omdat er enorm veel zooi mee gaat bij ons.

Vaak genoeg gedaan, zeker bij alleen reizen een goede optie. De ‘usual suspects’ vanuit Amsterdam zijn München, Innsbruck, Salzburg, Turijn, Milaan, Geneve en Zurich. Maar er zijn meer opties (ik vlieg komende maand naar Basel op een erg goedkoop ticket, en reis dan door met een huurauto). Met uitzondering van de Oostenrijkse luchthavens kan/kon dan vaak ook relatief voordelig (Munchen is een goed alternatief voor Oostenrijk). Swiss is handig/voordelig met bagage (ski’s).

Ter plaatse veelal met een huurauto door, maar in Zwitserland is de trein ook een goed alternatief.

Zo ben ik o.a. in Montgenevre, Serre Chavalier en La Grave geweest (Turijn, maar ook een keer Milaan omdat het ticket erg goed koop was), Chamonix (Geneve, en dan Altibus), Andermatt, Davos en St. Anton (Zurich + trein) en diverse keren in Tirol (Innsbruck en Munchen).

RuudvW op 19 jan 2024 14:44

Wij gaan dit jaar ook vliegen doordat het niet lukte om dit jaar (na twee jaar wel naar St. Anton and Davos) met de nachttrein (Nightjet) te gaan naar Zurich (of Basel) nog los van de forse prijsstijgingen daarvoor.

Uiteindelijk wel flink wat kosten kwijt, maar komen wel flink uitgeruster aan dan eerder met nachttrein.
Mileutechnisch is een ander verhaal. De rest van de groep gaat met de Tesla rijden compenseert weer ;)
Woensdag avond laat vliegen. Donderdag eind van de ochtend op de piste.

Swiss Air +/- 260 euro pp. Schiphol <> Zurich retour inclusief snowboard tas (met ski’s, schoenen e.d.)
Parkeerkosten P3 Schiphol 37.50 pp. (75 euro :2 personen)
Hotel Zurich airport 44.31 pp. (88,63 euro - 84 CHF per kamer)
Treinretour Zurich via Chur naar Arosa SBB 109.74 pp. (104 CHF)
Totaal: 451.55 euro pp.

*bericht bewerkt door pacorob op 21 jan 2024 13:57

Als je bij laadt in Duitsland is het meestal uit steenkool, bruinkool of aardgas. Met die Tesla’s. Kunnen we aub dat fake gezeik over milieu laten varen? Het is niet dat jullie allemaal vegan zijn of zo, want als het milieu jullie echt bekommernis is, worden jullie dat onmiddellijk, want een keertje falafel eten per week heeft meer impact dan eens niet het vliegtuig nemen.

Ik wil iedereen bedanken voor de constructieve bijdragen maar laat aub de vingertjes weg.

*bericht bewerkt door Domie op 21 jan 2024 18:22

Het duurde even, maar we zijn er weer: wintersporters die zich druk maken om het milieu 😜
Edif: beter gezegd: die klagen over de milieuvervuiling door anderen 😆.

DrPhil op 20 jan 2024 21:13

Gelukkig zijn er nog klimaatredders @DrPhil … Zij rijden naar de wintersport… 😂😂😁

I can stick uphill ice, on my saucer...

@domie ski’s in een picanto passen weet ik uit ervaring toen we even alleen t booschappenwagentje hadden ivm baanwissel. Was anderhalf uur naar Snowworld, dat gaat wel. 8 uur zou ik wat oncomfortabel vinden, maar dat zou maar deels aan aan de ski’s liggen.

Ik heb wat rondgekeken maar vind de huurauto’s bizar goedkoop inderdaad.

En laten we inderdaad stoppen met dat infantiele en hypocriete idee dat je niet én (heel) af en toe kan vliegen én nog steeds aan het klimaat kan denken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Met 't gezin altijd met de auto, met vrienden meestal vliegen. Wil je het super efficiënt maken moet je materiaal huren, op handbagage reizen en een taxi nemen i.p.v. een huurauto. En het liefst natuurlijk niet via onze Nationale Schande reizen maar liever een kleinere luchthaven zoals R 'dam of Eindhoven. Op Schiphol duurt echt alles lang, van het parkeren, inchecken van bagage tot het lopen naar de gate, het boarden. Wachten op bagage kan op Schiphol kan zo maar een uur duren, dus dat wil je echt voorkomen!

Heenvlucht meestal 7:00 op Innsbruck of Salzburg. Met een beetje goede wil kun je om 10:30 - 11:00 op de piste staan. Wij nemen nooit een huurauto, maar een taxi. Met 7 man een busje is dat niet duurder maar wel veel sneller. Onze max qua aanrijtijd is 1,5 uur (liever een uur). Ja, dat beperkt het aantal gebieden wel wat, maar er blijft nog genoeg leuks over.

Terugweg gewoon hele dag skiën, 17:00 de taxi in en rond 23:30 weer in bed.

Beperkte ruimte speelt bij een short-ski niet echt. Er zijn zelfs meerdere jongens in mijn groepje die op handbagage reizen mét skischoenen.

Zoals je al had uitgevonden is Frankrijk meestal niet interessant. Alleen Flaine en PDS liggen binnen 90 minuten van Geneve. Ook in Italië weinig interessante opties al zijn de Dolomieten nog wel te doen vanuit Innsbruck, zeker als je aan de westkant zit van de Sellaronda.

Je komt dus al snel uit Oostenrijk uit. Bijkomend voordeel is dat deze luchthavens heel goed ingericht zijn op wintersporters.

*bericht bewerkt door havana op 22 jan 2024 11:38

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Eén keer gedaan, en wat op papier ideaal moest zijn, viel in de praktijk vies tegen.
Op papier: heenweg om 7u vliegen, 10u op de piste. Laatste dag hele dag skiën, 19u vlucht terug, gewone tijd in je eigen bed. Drie volle dagen skiën met slechts 2 overnachtingen.

In de praktijk: 7u vertrek vanaf Schiphol. Ik woon in Zuid-Holland Zuid, en er waren in december nog geen vluchten vanaf Rotterdam. Dus, 3u opstaan, via een vriend naar Schiphol, 4u30 op P3, shuttlebus met al je zooi naar de terminal. Aankomt Innsbruck, huurauto ophalen (want véél goedkoper dan taxi), 5 kwartier rijden naar Ischgl, niemand bij de incheckbalie van het hotel (want, eind van de ochtend), uiteindelijk tegen 12u boven. Einde van de dag helemaal naar de kl*ten, want al vanaf 3u op.
Derde dag zit je toch de hele dag op de klok te kijken. Hoe lang hebben we nog? Moeten we al naar beneden? Uiteindelijk ga je toch eerder naar beneden dan nodig - voor de zekerheid, want je wilt niet teveel risico lopen. Omkleden, en om 15:30u in de auto, huurauto inleveren, en weer wachten. Op Schiphol nog een keer (eindeloos) wachten op de bagage, want staking. Uiteindelijk ver na middernacht weer thuis.

Conclusie: veel meer flexibilteit met je eigen auto. En comfortabel is vliegen al helemaal niet! Je zit maar 1,5u in dat toestel en de rest is wachten, lopen en sjouwen. Van deur tot deur is het nauwelijks sneller. De grootste vertrager is Schiphol, dus zou je vanaf Rotterdam (of Eindhoven) kunnen dan is het al beter. Dan nog vind ik het gestress allemaal en vind ik met de auto veel comfortabeler en vooral flexibeler. Dan maar wat langer onderweg.

Deur tot deur nauwelijks sneller: hangt er net vanaf in hoeverre het tegen zit, waar je in Nederland woont, hoe ver je nog moet reizen in op de bestemming en wat je meeneemt.

In jouw verhaal heb je ook wel een paar hele onhandige keuzes gemaakt: P3 op Schiphol moet je niet willen, op Schiphol moet je op handbagage reizen, hotel dat niet thuis geeft is pech en heeft niks met vliegen te maken en ja een taxi is duurder maar ook veel sneller.

*bericht bewerkt door havana op 22 jan 2024 15:13

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Handbagage en skiën lijkt me heel moeilijk, tenzij je al je materiaal huurt. Ik zie het gebeuren voor een shortski, maar al die kledij is ook zo volumineus. In de late lente zijn we verleden jaar eens naar Boekarest geweest met enkel het tasje van 20x25x40, was toen lekker warm weer en het zat propvol. In het najaar naar de Costa Blanca met een Brussels Airlines koffertje van 55x40x20, idem (wandelschoenen waren grote schuldige, maar die zijn nog steeds kleiner dan skibotten).

Het is natuurlijk ook een kwestie van instellen op je reis dan kijken naar hoeveel meer tijd/geld het kost. Ik ben zo’n 10x met het vliegtuig op wintersport naar Andorra geweest. Eerst met de trein vanuit Twente naar A’dam. Vliegen vanaf A’dam naar Barcelona, dan met de bus naar Andorra hoofdstad om dan nog met de taxi naar de plaats van bestemming te gaan. Al met al een hele dag onderweg, maar dat ben je met de auto ook, 2x gedaan. Het instellen op je reis zal voor de Alpen echt niet anders zijn. Tegenwoordig wel meer mogelijkheden dan 20jr terug qua (budget)vluchten en treinen. Met 2 kleine kinderen kies ik er nu voor om met de auto te gaan, op deze manier ben je flexibeler en kun je ook meer spullen meenemen dan het minimale.

Plaats een reactie