advies over aankoop van ski's

hoi,

Ff een kort vraagje. Ik ben een krachtige gevorderde skier, maar zeker geen expert. Ik ski nu 25 jaar. Ik ben 1m86 en meer dan 100kg schoon aan de haak. Ik heb een set Salomon Quest 105mm onder de voet free ride ski’s. Ik heb tevens een set Atomic Vantage 90mm onder de voet all mountain ski’s. Het zijn wat oudere ski’s maar op zich nog in uitstekende staat. Ik ben nu op zoek naar een piste ski of een all-mountainski die piste georiënteerd is. Ik twijfel over de lengte en de breedte onder de voet.

Zouden jullie gaan voor een echte high end piste ski, zoals een Volkl of Head E-rally tussen de 70mm en 80mm (gezien de ski’s die ik al heb) of een 84mm all mountain ski zoals een Volkl Deacon 84, een Head Titan of een Kastle MX83.
Ik neem aan dat 177mm lengte voor een piste (bijna volledig camber) ski ok is? Bij een ski met een langere rocker wat langer kiezen?

Dank je wel!

Groet,

Bart

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 24 jan 2024 13:04

iemand een idee?

Als je de huidige latten er bij gaat houden, zou ik kijken baar iets rond de 70 voor de piste. Net zelf een deacon 72 master besteld, zou wellicht ook wat kunnen zijn voor je, evt de gewone (geen master, iets soepeler kern en zonder raceplaat)

Edwin van Riel

Hoi Poppiholla, Jou vraag kan alleen jij beantwoorden ;-) Maar als ik jou was, met een quiver van een all mountain (90mm) en een brede freeride ski (105mm), zou ik voor een echte piste carver gaan om de “quiver” compleet te maken.

Dan heb je iets voor alle omstandigheden. Zou dus blijven bij 70-80mm onder voet. Jou keuzes voor Volkl en Head zijn goed. De heads heb ik nooit geskied maar de volkls wel (wel in master vorm). Wel even kijken naar of je liever korte bochten skiet of langer. De deacon 72 skiet korter en de deacon 76 skiet langer.

Elk merk heeft wel zo’n ski’s, andere modellen die zouden passen zijn de Atomic Q9 (ook erg goede ski, geskied), Rossignol hero elite MT, Stockli Laser SC (geskied, vond ik persoonlijk niet fantastisch en duur), de HEAD E-rally (zoals je al aangaf), iets van blizzard (thunderbird?) of nordica spitfire… kortom elk merk heeft wel een aantal 70-80mm sport carvers in hun gamma.

Top dank je wel voor de info. Nog een korte vraag. Ik zie in de sport carver ski’s en de all mountain categorie on piste dat de lengte vaak maximaal 177cm is. Ik ben 186cm en aan de zware kant dus ik twijfel erg qua lengte als ik kan kiezen tussen 177cm of 182cm (Head E-rally of Deacon 80). Ik heb vorig jaar in Gerlos een Salomon geskied die 177cm was en meer dan 80mm onder de voet, maar die vond ik niet fijn skiën. Ik ben toen bij de verhuur 182cm (kan ook 184cm zijn geweest) gaan halen en dat was een stuk beter. Helaas weet ik niet meer welke Salomon ski’s het waren. Qua kleur zat er heel veel geel en blauw in, kan ik me nog herinneren.

p.s Mijn korte bochten kunnen beter dus wellicht een ski kiezen die dat goed kan.

*bericht bewerkt door poppiholla op 23 jan 2024 08:45

Daarmee beantwoord je meteen je volgende vraag: qua lengte de langste maat nemen. Volkl Deacon 76 zou een leuke ski kunnen zijn bijvoorbeeld. Kun je prima mee smeren, maar ook kanthoek maken als je wil.

Je zou ook ineens voor een slalom ski kunnen gaan: voor levendigheid en korte bochten op de piste kan je niets beter kopen.
In het begin dan wel opletten, want die dingen willen nog wel eens accelereren als je je bochten niet voldoende afmaakt of wanneer je te veel achterop blijft hangen.

Probeer anders eerst eens piste skis met verschillende radius uit: qua gevoel gaat dat een enorm verschil maken en anders moet je er ineens 2 paar bijkopen: 1x R11-R13 in 165cm + 1x R15-R18 in 175-190cm afhankelijk van de rocker lijn.

Glide on!

Wat vivace zegt. Alles hangt af van wat soort bochten je wilt skieen. Ik ben 1m91 en 110kg en mijn range van ski’s gaat van 188 tot 173. De 173’s zijn ook goed voor mijn lengte want het zijn relatief korte bochten ski’s met een raceplaat die erg stijf zijn. Die kunnen mijn gewicht en lengte (gewicht is belangrijker) echt wel aan! Aan de andere kant de 188 ski’s zijn super licht (meer voor touring en verse sneeuw), als ik daar te snel op ga of te hard op doorduw duw ik er gewoon door, ook al zijn ze 188 lang.

Dank voor de zinvolle input. Ik denk dat ik op zoek ga naar een ski die 80% piste georiënteerd is en zeker ook nog bruikbaar is naast de piste (20%). Voor echt off-piste werk heb ik nog de Quest 105. Voor rammen door de slush of verse sneeuw zijn die Vantage 90 nog prima. Mijn twijfel zit voornamelijk bij een ski onder de 80mm (onder de voet) of een ski die daar net boven zit. Dus bijvoorbeeld Head E-Rally vs. Volkl Deacon 84 of Kastle mx83.

Ik heb de Kastle mx75 177 en ben er erg blij mee, veel grip en mooi bochten skieen, zowel kort als lang. Twijfelde bij aankoop ook over de mx83 maar ben toch voor de iets meer piste variant gegaan. Doen het echt prima op wat verse sneeuw en hopen, maar dan ga ik toch eerder voor mijn mx98:)

Hoi Kees, Hoe lang ben jij?

Wil je de ski als vervanger of als extra erbij? Het lijkt op het laatste en dan zou ik zeker onder de 80mm blijven. Anders heb je heel veel overlap met de vantage.
Wil je een allround vervanger voor de vantage (en die gewoon achter de hand houden voor mindere sneeuwcondities of zo) dan inderdaad een van de hierboven al genoemde ski’s zoals de deacon 84. De 76 is ook een prima keuze, nog iets meer piste georiënteerd dan de 84.

*bericht bewerkt door Hessel op 24 jan 2024 08:25

Dank je wel Hessel. Goede vraag want dat is feitelijk de twijfel. Ik wil sowieso niet een 100% piste ski erbij want het gebeurt nog wel eens dat we toch een stukje off-piste gaan. Al of niet met de ski leraar als hij denkt dat de sneeuw en condities goed zijn buiten de piste. Een Deacon 84 of Head Titan geeft dan wat meer flexibiliteit. Smalle ski’s geven snellere kantenwissel op de piste en voor korte bochten is dat ook erg fijn. Er zijn dagen dat je weet dat er alleen op de piste geskied gaat worden. Kortom; ik vrees dat ik er niet uit ga komen. Ik denk dat een ski onder de 80 minder overlap geeft met de ski’s die ik al heb. Wellicht de Head E-rally of zoiets toch een goede keuze.

*bericht bewerkt door poppiholla op 24 jan 2024 09:24

Nadeel van die Supershapes is dat die wezenlijk anders geskied willen worden dan je andere paren. Meer voorkeur voor een korte bocht/bochten draaien. Een Völkl Deacon of Atomic Q9(.8) hebben dat minder.
Daarnaast zijn de Titan en Rally fijn in de zachte sneeuw, maar niet echt prettig in een skiroute. Ze kunnen het wel hoor, maar je moet relatief alert zijn.

Als je de 80 procent piste en 20 procent off piste wilt gaan, dan is de deacon 84 zeker een aanrader. Maar eigenlijk is het als vergevorderde skiër perfect mogelijk om met een piste ski off piste te skiën.
Het probleem met de deacon 84 is dat deze hoogstwaarschijnlijk je vantage 90 gaat vervangen ;)

FULL SEND

Ik ben niet meer mee met de huidige trends, maar voor 80/20 zou ik niet breder dan 76 gaan.
Zelfs eerder richting 70.

Dank voor alle input. Ik ga wat soul searching doen. Mijn verbeterpunten zitten in de ritmische korte bochten (op rood en zwart). Een slalom ski is too much voor mij. Zeker op dit moment qua conditie en kunnen. Ik denk dat de ski dan met mij gaat skiën in plaats van andersom. ;-) Dus een goede stevige piste ski met wat licht off-piste mogelijkheden is, denk ik, wat ik zoek. Een Deacon 84 ski (of vergelijkbaar) is ook aantrekkelijk als allrounder maar dan zal ik inderdaad de Vantage 90 niet meer zo vaak gaan gebruiken. Ik ga deze wintersport maar eens wat ski’s testen, als dat lukt.

*bericht bewerkt door poppiholla op 24 jan 2024 13:22

Oke, als je ritmisch korte bochten wil skiën en eventueel beter wil leren carven kan een eRally weer wel werken. Een Titan voegt niet zo veel toe. Deacon 72 is dan ook geen gek idee.

Als je wilt werken aan korte ritmische bochten pak dan een ski die smaller is dan pak 75mm. Zeker omdat je al ski’s hebt in de all mountain range en de free ride range. Elke ski is een compromis, en waar je gaat misschien dat percentje minder goed skieen in slush of buckels maar zoveel beter die korte bochten snijden.

Als je een korte bochten ski met een hele hoge range die toch ook nog wat flexibiliteit heeft in slush is die Volkl Deacon 72 een hele goede keuze (heeft een tickeltje rocker in tip en staart zoals de meeste volkls). Onder een fotootje van de eerste dag proberen in 30-40 cm verse poeder (ja een keer of 2 gevallen, maar gaat best goed). Dit is wel de master die een stuk stijver is.

Andere keuzes bv de Q9 (iets meer polivalent) of X9s (wel kortere lengte pakken want skieen redelijk lang), of Rossignol hero elite st (heel breed bereik). Elk merk heeft wel zo’n ski’s zoek gewoon een sport carver of race carver met een radius van 15m of minder.

@asterino elite st zou ik een beetje mee oppassen voor iemand van >100 kg. Ski heeft niet heel veel “body” (maar skiet wel erg fijn hahaha)

Edwin van Riel

Hoi Kees, Hoe lang ben jij?

poppiholla op 24 jan 2024 08:14

182 en als ik het zo allemaal lees is die mx75 helemaal zo slecht nog niet ;)

:-)

@asterino elite st zou ik een beetje mee oppassen voor iemand van >100 kg. Ski heeft niet heel veel “body” (maar skiet wel erg fijn hahaha)

evr66 op 24 jan 2024 16:00

Mja misschien wel waar!

Hoe meer ik er over lees hoe meer ik interesse krijg in de Volkl Deacon 72 in maat 178. Hopelijk kan ik deze eens skiën op vakantie. Ik wil sowieso weer eens een echte piste ski gaan skiën. De laatste 10 jaar sta ik op ski’s die breder zijn dan 84mm.

Testen! Ik (en geloof ook evr66) heb(ben) die ski in 173, als de focus echt korte bochten is, zou ik die maat pakken en niet 178 (ben zelf 1m91 en 110kg). Niet dat hij geen langere radius kan skieen maar hij neigt echt naar korte bochten. Maar zowiezo eerst testen! Wat ik leuk vind, vind jij misschien niet leuk.

(Heb 'm wel in de master, die is wat stijver).

Gaat wat minder goed in echt verse sneeuw (slush geen probleem) maar daar heb je andere ski’s voor!

null

Als er echt verse sneeuw op de piste ligt, dan pak ik mijn Atomic Vantage 90 CTI 184 ski’s. Voor geprepareerde pistes lijkt me deze Volkl Deacon 72 inderdaad een goede ski voor snelle kantenwissel en korte/middelgrote bochten.
Ik ga wel voor 178. De Deacon 72 master zijn wel stijver dus wellicht kan een kortere ski daar wel goed werken. Ik heb nooit geskied op korter dan 177Ik ben 186cm en meer fors dan 100kg, hoewel mensen het nooit geloven als ik dat zeg. Blijkbaar is het gewicht redelijk. goed verdeeld. ;-) Enige stabiliteit op snelheid en grip op harde pistes vind ik ook belangrijk dus ik voel me meer content met 178, maar dat moet eens gaan testen.

*bericht bewerkt door poppiholla op 26 jan 2024 10:23

Heb ook gekozen voor de 178 (master). Ff afwachten wanneer ze binnen komen, inmiddels wel betaald maar is nog niet onderweg hahaha

Edwin van Riel

top!

Plaats een reactie