Shortski Zillertal 3000: what to do? What to drop?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal 3000

De (Rast)kogel is door de kerk, 3 volle dagen skiën in Zillertal staan op het programma: vrijdag tot zondag. Beginner, kan wel eenvoudige rode pistes aan. Ik

Nu heb ik de pistekaart even bekeken en het lijkt Mission Impossible om alles te verkennen. Ik dacht om op zaterdag boven de Penkenbahn te gaan, ik meende begrepen te hebben dat dit het drukste gebied is en met dat zaterdag een wisseldag is…

Maar dan… Wat op vrijdag en zondag? Wat zeker meepikken? Ahorn? Eggalm-Rastkogel? De Hintertuxer Gletscher? Ik heb het idee dat ik een van de opgenoemde gebieden moet laten vallen.

Hotel is aan de Rastkogelbahn, lijkt mij dus te gaan tussen Ahorn en de gletsjer, maar ik luister graag naar goed advies moest iemand andere ideeën daarover hebben.

Rastkogelbahn omhoog, daar vind je mooie blauwe pistes, Eggalm wat meer rood, maar die kant is het vaak wat rustiger dan op de Penken. De afdaling richting Eggalm vanaf Rastkogel is ook prima te doen. En neem een kijkje op de Hintertuxer gletsjer. Veel plezier!

Zeker een keertje in de knorren lift stappen voor 1e klas uitzicht op de Harakiri piste. Kijken hoe de ene na de andere zichzelf overschattende skiër van boven naar beneden schuift.
Verder zochten wij daar meestal zoveel mogelijk de zwarte pistes op (Katzenmoos is leuk), maar ik denk dat jij daar nog geen zin in hebt. Al is de Ahorn van boven naar beneden (laatste stuk is zwart) met goede sneeuw ook voor een relatieve beginner prima te doen denk ik.
Je loopt van de Ahorn binnen 10 minuutjes naar de Penken (of neemt de bus). Toen de kids nog les hadden begon ik meestal op de Ahorn, en ging dan na 2 of 3 dalafdalingen (de Ahorn is feitelijk 1 dalafdaling met wat detours) naar de penken kant.
In ieder geval kun jij je in het zillertal prima 3 dagen vermaken gok ik, ook al is het gebied niet super groot.

*bericht bewerkt door BergFan op 22 jan 2024 07:49

Niet super groot? Misschien onderschat ik mezelf, maar stel dat ik de helft van de rode pistes aankan, is dat een 77km. Jij denkt dat dit te doen is? Ik had ook al gezien dat de dalafdaling in Ahorn zwart is. Dat vond ik niet leuk, maar misschien moet ik eens een filmpje kijken, je geeft me alleszins moed, @BergFan.
@Skietewilly dus eerder Ahorn laten vallen ten voordele van de gletsjer?

Zeker piste 67 op de rastkogel doen, is een super leuke piste als beginner. De 68 er langs is dan weer leuk als je eens iets meer uitdaging wilt (en je kan makkelijk tussen beide pistes wisselen). Heidi’s Alm onderaan de blauwe 63 is ons zeer goed bevallen de keren dat we daar waren, zeker een aanrader.
Zoals Skietewilly zegt is de Eggalm nog rustiger, maar wel voornamelijk rood, en toen wij daar waren wat ijziger. De afdaling van het hoogste punt (rode 76/77) is nogal stijl, maar wel erg breed. Hij is goed doenbaar, maar als er mensen in je reisgezelschap zijn die erg angstig zijn zou ik hem afraden. Bij ons was er iemand voor de allereerste keer mee in de bergen, en ondanks onze beste adviezen en moeite slecht voorbereid, en die is hem uiteindelijk deels te voet afgedaald. Maar als je al wat ervaring hebt is hij zeker te doen hoor. Aangezien je zegt dat je aan de rastkogelbhan slaapt, is de eggalm ook de enige mogelijkheid om skiënd, via de blauwe 77, naar het dalstation van de rastkogelbhan af te dalen. Hou daarom rekening met de sluitingstijd van de eggalm nord lift, je moet die terug omhoog nemen voordat je aan de afdaling kan beginnen. Wij vonden die dalafdaling zeker een aanrader, veel variatie, niet de grootste uitdaging qua hellingsgraad, maar kan wel uitdagend zijn met sneeuwcondities en breedte van de piste/pad.
Om naar penken te gaan kan je de 66 naar beneden nemen vanaf het rastkogel gebied, beide keren dat we daar waren is dit een beetje een uitdaging gebleken, veel moguls (buckels of bulten), toch raad ik je aan hem te doen, ook als beginners. De vergezichten zijn één van de mooiste van het gebied, en er zijn regelmatig rust stukken in de piste. Doe hem 's ochtends zo snel mogelijk en de moguls zullen wel meevallen :). Alternatief is om je aan een oude koord sleeplift (geen paddestoeljes, of transportband, gewoon een koord dat draait) naar boven te laten sleuren en de 150er tux bak (echt gewoon 2 grote bakken die op en neer gaan) te nemen. Penken is veruit het grootste gebied, je gaat hier echt wel een dag of meer bezig kunnen zijn, wij vonden vooral de rode 15 erg leuk, helemaal aan het rechter uiteinde van het gebied. Ondanks de afgelegen locatie bleven we hier naar terug komen. De rode 13 brengt je terug naar het centrum deel van penken en vonden wij ook een aanrader, voor beginners zit er misschien 1 erg steil stuk in, maar er is genoeg uitloop na dit stuk. deze 13 ligt wel wat “verstopt”, heb er even naar moeten zoeken hoe er te geraken.Vanuit de penken joch zelf vertrekken er ook heel veel leuke afdalingen alle kanten op, zeker de moeite om te verkennen.

Ik zou je aanraden het op deze 3 deelgebieden te houden, vanuit Penken is de 150er tux bak de enige verbinding om terug op de rastkogel te geraken. Je pakt deze best tijdig terug, of je zult een lange busrit terug naar vorderlanersbach moeten aanvaarden. Doe vrijdag de rastkogel/eggalm, en verdeel zaterdag en zondag tussen penken en de rastkogel: zo snel mogelijk de 66 afdalen, genieten van alles wat je op de penken kunt doen, en dan in de vroege voormiddag de 150er tux lift terug naar de rastkogel. Deze ligt iets hoger en is iets rustiger, waardoor de pistes langer goed blijven. Ik weet niet hoeveel rekening je met zaterdag als wisseldag moet houden tijdens het tussen seizoen. Bij ons was het toen niet merkbaar rustiger of drukker, penken ligt centraler en bij het populaire Mayerhofen dus gaat in vergelijking met de rastkogel/eggalm altijd merkbaar drukker zijn.

Geniet van je shortski

Wauw, wat een waardevolle adviezen, dank je. Zeker met die 6er Eggalm Nord lift, ik vroeg mij al af of je dat stukje aan restaurant Vogelnest te voet kon doen maar blijkbaar niet. Je kan dus echt “vast” zitten.

Ik dacht ook al dat gletsjer wat ver ligt, is echt afgesloten van de rest van het gebied, maar heb nog nooit op een gletsjer geskied, was dus wel nieuwsgierig hoe dat gaat.

Wat betreft de wisseldag: er zijn er toch altijd wel die verlof hebben. Vrijdag hebben de Walen en de Tsjechen vrij, zondag zijn er alleen nog Tsjechen uit Ostrava (slordige 1,2 miljoen als ik mij niet vergis). En ik denk dat de Walen liever naar Frankrijk gaan. Dus qua drukte zal dat wel meevallen, maar mijn (beperkte) ervaring is dat zaterdagen toch het rustigste zijn. Op mijn laatste bestemming kregen we de zaterdagmiddag er gratis bij. Ik profiteer eens van de situatie om buiten de drukte te gaan om dit naar het schijnt anders drukke gebied eens te verkennen.

*bericht bewerkt door Domie op 22 jan 2024 08:53

Nee hoor, de Ahorn is zeker leuk, maar als je bij de Rastkogelbahn verblijft is de Ahorn best een uithoek. Je bent, als je de Eggalm afdaalt en daar de bus pakt vrij snel bij de Gletsjer. De bussen, zoals altijd in Oostenrijk, rijden vaak en zijn zelden te laat. Op de Ahorn is het over het algemeen denk ik wel iets rustiger dan in Hintertux.

Niet super groot? Misschien onderschat ik mezelf, maar stel dat ik de helft van de rode pistes aankan, is dat een 77km. Jij denkt dat dit te doen is? Ik had ook al gezien dat de dalafdaling in Ahorn zwart is. Dat vond ik niet leuk, maar misschien moet ik eens een filmpje kijken, je geeft me alleszins moed, @BergFan.
@Skietewilly dus eerder Ahorn laten vallen ten voordele van de gletsjer?

Domie op 22 jan 2024 08:11

Ik heb geen idee van je niveau natuurlijk. Het leuke van Zillertal 3000 vind ik juist dat, op de gletsjer na, alles op de ski te bereiken is (nou vooruit, met een klein stukje lopen dan naar de Ahorn), volgens mij kan dat allemaal over redelijk eenvoudige pistes. Om die reden hebben wij eigenlijk nooit de gletsjer opgezocht. Maar met de bus zou ik zeker de gletsjer verkiezen boven de Ahorn, al is een biertje bovenop de Ahorn bij de Iglobar eigenlijk wel een must-do ;-)
En je kunt bij de Ahorn vanaf boven ook weer met de bak omlaag hè? Doen heel veel mensen, ze noemen het niet voor niets de familie-berg (of zoiets)
Ik moet zeggen dat wij blauwe pistes zoveel mogelijk proberen te vermijden, dus misschien ben ik niet de beste persoon om je van advies te voorzien, maar het gebied leent zich uitstekend voor korte tochtjes. Enige bottleneck is inderdaad de Tux-bak, die de enige verbinding is tussen Penken en de Rastkogel/Eggalm. De rode 66 die daarlangs naar omlaag gaat kan zal denk ik door sommigen lastig gevonden worden, zeker aan het einde van de dag, maar die zit voor jou dan juist redelijk in het begin, dus dat scheelt (en ook daar kun je met de bak ook weer terug omlaag).

Veruit de leukste afdaling is de 150-er Tux pakken en dan de gehele afdaling naar de Eggalm volgen.

Als je van prikken houdt wellicht… ;-)
Je kunt beter de stoeltjeslift richting Horbergjoch nemen. Dan ski je zo naar onderaan Eggalm (of in ieder geval met minder prikken en schaatsen) en de rode vanaf daar zijn overzichtelijk en niet moeilijk.

Penkenbahn omhoog in Mayrhofen, richting de Tux150 de Rastkogel op en richting de Eggalm naar huis skien.

Niet super groot? Misschien onderschat ik mezelf, maar stel dat ik de helft van de rode pistes aankan, is dat een 77km. Jij denkt dat dit te doen is? Ik had ook al gezien dat de dalafdaling in Ahorn zwart is. Dat vond ik niet leuk, maar misschien moet ik eens een filmpje kijken, je geeft me alleszins moed, @BergFan.

Domie op 22 jan 2024 08:11

Uit het familie-album: oordeel zelf :-)

Dat lijkt wel OK te zijn voor mij, het is denk ik zwart voor mij omwille van dat bochtje naar links op het einde van dit stuk:

Dat is 29° vlak voor die bocht. Desnoods roetsj ik het af, maar denk wel dat ik het eens wil proberen. Zal stoer overkomen bij de kids als papa thuis komt met een zwarte piste op zijn palmares. Alles hangt af van de drukte, het lijkt wel of je mooi kan oversteken met bochten, alleen als het druk is, irriteer je daar iedereen mee die beter dan mij kan skiën en dat is zowat iedereen :-(

Maar daarmee is het duidelijk dat als ik Ahorn meepik, dat dan eerder zondag zal zijn, laatste dag.

EDIT: timestamp wordt niet overgenomen, ik bedoel het stuk vanaf 14:30 of zo…

*bericht bewerkt door Domie op 22 jan 2024 12:13

De meeste tips zijn al gegeven, maar wil je toch naar de Hintertuxer gletsjer. Er rijdt vanuit Vorderlanersbach iedere 10 minuten een bus er naar toe. Bij mooi weer schitterend uitzicht,en een rode dal afdaling

Dat lijkt wel OK te zijn voor mij,
(…)

Domie op 22 jan 2024 12:12

Op het tempo van dat filmpje zeker ;-)

Mooie uitdaging voor over een aantal jaar: met de eerste gondel omhoog, ski’s aanklikken en zorgen dat je onderaan dezelfde gondel weer meepakt. En dat zo lang mogelijk volhouden. Ik denk dat ik ooit eens tot 3 ben gekomen, en toen moest ik toch echt even uitrusten omdat mijn benen in de fik stonden :-D

Als je van prikken houdt wellicht… ;-)
Je kunt beter de stoeltjeslift richting Horbergjoch nemen. Dan ski je zo naar onderaan Eggalm (of in ieder geval met minder prikken en schaatsen) en de rode vanaf daar zijn overzichtelijk en niet moeilijk.

BergFan op 22 jan 2024 10:19

Prikken en schaatsen? Zelfs op een snowboard haal je dat makkelijk. Terwijl het bij ons gigadruk was omdat het in de nieuwjaarsweek was.

Dat zal best, maar traag gaat het wel ;-)

Wellicht ook nog het overwegen waard als je een auto ter beschikking hebt:
In de ochtend bij de ahorn parkeren. Dat gebied heb je na een paar uur wel uitgespeeld. Half uurtje rijden naar de gletscher (met broodje in de auto als je tijd wil uitsparen) en daar de middag spenderen, ook dat gebied is zeker te doen in een halve dag.
2 jaar terug zo gedaan toen het zo warm was dat vanaf 13u alles al pap was bovenop de berg en goed bevallen.
Toegegeven, wij deden dit vanaf zell am ziller en gingen die dag sowieso naar de gletscher waardoor een tussenstop op de ahorn voordehandliggender is dan wanneer je midden tussen beide inzit. Qua kilometers auto zal het vanuit jou echter een stuk minder zijn dus prima te doen.

Neen, ik ga met de slaapbus.

Maar je suggestie is niet slecht. Halte Rauchenwald aan de Ahornbahn stopt bus 4104 die gratis is met de skipas en 35 minuten later sta je aan de gletsjer. Perfect voor een broodje zoals je zegt (of dat mag weet ik niet en zal zeker niet handig zijn met de ski’s in de hand). Zal dan voor de laatste dag zijn, je weet nooit of ik last zal hebben van hoogteziekte.

Dus plan:

  1. vrijdag: Rastkogel + Eggalm. Dalafdaling zou moeten lukken, de 75 verbindingspiste lijkt me eerder blauw op basis van helling
  2. zaterdag: Rastkogel --> Penken (ben wel een beetje bang van de 66, lijkt me toch niet makkelijk), inclusief popcorn voor op de Knorrenlift naar de Harakiri fanaten te kijken, daarna eens zien of Mayrnhofen idd een après ski dorp is en dan met de bus terug naar Vorderlanersbach
  3. zondag: Bus Ahorn, bus gletsjer.

null

Op mijn laatste skireis heb ik een tocht gedaan van zo’n 60km afdalen van makkelijke pistes. Probleem met de 66 is dat je niet halverwege bakzeil kan halen en op filmpjes zit die inderdaad vol bulten. Misschien kan ik de eerste dag eens kijken hoe het met mijn skiniveau zit, ik heb alleszins nog 3 uur les gepland op een indoorbaan binnen 2 weken, eventueel kan ik de 150er container naar beneden pakken. Ik ben daar niet te trots voor.

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor de FANTASTISCHE tips, ik heb meer gekregen dan ik had verwacht. Jullie zijn ontzettend aardig. Maar laat maar komen he, de reis is nog niet begonnen. Ook culinaire tips ;-)

Je kunt het ook kapot analyseren hè? ;-)
Ski een kant op en kijk hoever je komt. Het gebied is echt niet mega-groot en de verbindingen zijn goed (weinig bottlenecks, en de bottlenecks die er zijn hebben vaak een hoge capaciteit -> de veewagen bij de Tux bijvoorbeeld). Het hele gebied (ex gletsjer) is in een dag te skiën (ik heb wel een Strava linkje voor je mocht je weten welke route wij namen; wij skieden zoveel mogelijk op zwarte pistes, maar voor elke zwarte piste is een rood en vaak ook blauw alternatief). Heb het net nagekeken: Circa 75 km in totaal deden wij erover, maar dat was inclusief een extra afdaling her en der. Dat was met kids van 9 en 12, weliswaar geen beginners, maar een beginnende skiër moet toch ook een eindje kunnen komen zonder meteen het gevoel te hebben niet op tijd terug te zijn.

Je klinkt als mijn vrouw. Die zegt ook dat ik wat meer met de stroom moet meegaan en niet zo plannen.

Jullie hebben een punt hoor. Ik weet het van mezelf maar het is sterker dan mezelf.

Met 3 dagen wil je het maximale eruit halen, dus ik snap het ook wel ergens. Waar haal je dat piste-hoogteprofiel vandaan? Lijkt me leuk zo eens wat afdalingen terug te kijken :-)

https://openskimap.org/?obj=9d5fe9903392f4b48e84408a5d44c8f5…

Pas gisteren ontdekt door alle glitches dat je dat roteren in 3D :D

*bericht bewerkt door Domie op 23 jan 2024 13:45

Wel kleine opmerking wanneer je youtube filmpjes bekijkt om te evalueren of je een piste aan kan. Op youtube (eigenlijk altijd bij gefilmd) lijkt het allemaal een stuk minder steil dan het in werkelijkheid is ;-) Daar kan je je erg aan verschieten.

Hoi,

kan je die 150er Tux ook weer omlaag nemen vanaf de rastkogel ? Als die 66 niet meer echt lekker te doen is voor de minder ervaren skiërs lijkt me dat een betere optie…
Vind het wat onduidelijk op het kaartje staan of je daar wel of niet kunt komen om weer omlaag te gaan met de lift

Hoi,

kan je die 150er Tux ook weer omlaag nemen vanaf de rastkogel ? Als die 66 niet meer echt lekker te doen is voor de minder ervaren skiërs lijkt me dat een betere optie…
Vind het wat onduidelijk op het kaartje staan of je daar wel of niet kunt komen om weer omlaag te gaan met de lift

Galloxx33 op 23 jan 2024 15:29

De 66 is 's ochtends helemaal geen lastige piste, maar gewoon een strak geprepareerde rode. Dus kom je vanuit Lanersbach, dan is dat heel goed te doen. 's Middags, als het Mayrhofenpubliek terug gaat naar de Penken, ja, dan is het een redelijk slagveld.

Ik zou overigens de Ahorn overslaan als je maar zo kort er bent, dat is gewoon zonde van je tijd. Het gaat je namelijk echt niet lukken om in twee dagen alle pistes van de Penken, Rastkogel en Eggalm te skiën. Dagje gletsjer is wel een aanrader, zeker met mooi weer. Vanuit Lanersbach rijdt de Tuxer Sportbus iedere 10 minuten naar de gletsjer.

*bericht bewerkt door paolie op 23 jan 2024 15:54

Hoi,

kan je die 150er Tux ook weer omlaag nemen vanaf de rastkogel ? Als die 66 niet meer echt lekker te doen is voor de minder ervaren skiërs lijkt me dat een betere optie…
Vind het wat onduidelijk op het kaartje staan of je daar wel of niet kunt komen om weer omlaag te gaan met de lift

Galloxx33 op 23 jan 2024 15:29

De 66 is 's ochtends helemaal geen lastige piste, maar gewoon een gemiddelde rode. Dus kom je vanuit Lanersbach, dan is dat heel goed te doen.

Ik zou overigens de Ahorn overslaan als je maar zo kort er bent, dat is gewoon zonde van je tijd. Het gaat je namelijk echt niet lukken om in twee dagen alle pistes van de Penken, Rastkogel en Eggalm te skiën. Dagje gletsjer is wel een aanrader, zeker met mooi weer. Vanuit Lanersbach rijdt de Tuxer Sportbus iedere 10 minuten naar de gletsjer.

paolie op 23 jan 2024 15:52

Oke , dankje voor de info , maar kan je wel omlaag eventueel met de 150er ?
Zitten ook wat beginners in onze groep vandaar de vraag

Hoi,

kan je die 150er Tux ook weer omlaag nemen vanaf de rastkogel ? Als die 66 niet meer echt lekker te doen is voor de minder ervaren skiërs lijkt me dat een betere optie…
Vind het wat onduidelijk op het kaartje staan of je daar wel of niet kunt komen om weer omlaag te gaan met de lift

Galloxx33 op 23 jan 2024 15:29

De 66 is 's ochtends helemaal geen lastige piste, maar gewoon een strak geprepareerde rode. Dus kom je vanuit Lanersbach, dan is dat heel goed te doen. 's Middags, als het Mayrhofenpubliek terug gaat naar de Penken, ja, dan is het een redelijk slagveld.

Ik zou overigens de Ahorn overslaan als je maar zo kort er bent, dat is gewoon zonde van je tijd. Het gaat je namelijk echt niet lukken om in twee dagen alle pistes van de Penken, Rastkogel en Eggalm te skiën. Dagje gletsjer is wel een aanrader, zeker met mooi weer. Vanuit Lanersbach rijdt de Tuxer Sportbus iedere 10 minuten naar de gletsjer.

paolie op 23 jan 2024 15:52

Dagje? Is dat niet wat veel?

Ja je kunt omlaag met de 150er Tux. Moet je een kort touwliftje omhoog nemen

Gang is alles

Hoi,

kan je die 150er Tux ook weer omlaag nemen vanaf de rastkogel ? Als die 66 niet meer echt lekker te doen is voor de minder ervaren skiërs lijkt me dat een betere optie…
Vind het wat onduidelijk op het kaartje staan of je daar wel of niet kunt komen om weer omlaag te gaan met de lift

Galloxx33 op 23 jan 2024 15:29

De 66 is 's ochtends helemaal geen lastige piste, maar gewoon een strak geprepareerde rode. Dus kom je vanuit Lanersbach, dan is dat heel goed te doen. 's Middags, als het Mayrhofenpubliek terug gaat naar de Penken, ja, dan is het een redelijk slagveld.

Ik zou overigens de Ahorn overslaan als je maar zo kort er bent, dat is gewoon zonde van je tijd. Het gaat je namelijk echt niet lukken om in twee dagen alle pistes van de Penken, Rastkogel en Eggalm te skiën. Dagje gletsjer is wel een aanrader, zeker met mooi weer. Vanuit Lanersbach rijdt de Tuxer Sportbus iedere 10 minuten naar de gletsjer.

paolie op 23 jan 2024 15:52

Dagje? Is dat niet wat veel?

Domie op 23 jan 2024 16:04

Je kunt je op de gletsjer prima een volledige dag vermaken. Zelfs wel twee of drie als je het niet erg vindt om fijne pistes een keertje extra te skiën.

*bericht bewerkt door paolie op 23 jan 2024 16:13

Hoi,

kan je die 150er Tux ook weer omlaag nemen vanaf de rastkogel ? Als die 66 niet meer echt lekker te doen is voor de minder ervaren skiërs lijkt me dat een betere optie…
Vind het wat onduidelijk op het kaartje staan of je daar wel of niet kunt komen om weer omlaag te gaan met de lift

Galloxx33 op 23 jan 2024 15:29

De 66 is 's ochtends helemaal geen lastige piste, maar gewoon een gemiddelde rode. Dus kom je vanuit Lanersbach, dan is dat heel goed te doen.

Ik zou overigens de Ahorn overslaan als je maar zo kort er bent, dat is gewoon zonde van je tijd. Het gaat je namelijk echt niet lukken om in twee dagen alle pistes van de Penken, Rastkogel en Eggalm te skiën. Dagje gletsjer is wel een aanrader, zeker met mooi weer. Vanuit Lanersbach rijdt de Tuxer Sportbus iedere 10 minuten naar de gletsjer.

paolie op 23 jan 2024 15:52

Oke , dankje voor de info , maar kan je wel omlaag eventueel met de 150er ?
Zitten ook wat beginners in onze groep vandaar de vraag

Galloxx33 op 23 jan 2024 15:54

Je kan er mee omlaag.

Plaats een reactie