Suggesties specifiek gebied

Dag allemaal,

Ieder jaar doe ik met 7 vrienden een shortski van 4 dagen. Dit jaar waren we in Saalbach Hinterglemm. Het was super, maar volgend jaar is het tijd voor iets nieuws. Eisen:

  • maximaal 90 autominuten van een luchthaven (graag geen discussie over duurzaamheid)
  • gebied van minimaal 200 kilometer piste
  • gebied moet niet te makkelijk zijn, voldoende rood en zwart
  • er moet iets van après ski zijn
  • je moet op donderdag heen kunnen vliegen en op zondag terug (daarmee valt Chambery dus al af)

De lastigste eis is echter dat we graag eens naar iets nieuws willen. We zijn al geweest in:

  • St. Anton 2x
  • Ichgl
  • Saalbach Hinterglemm 2x
  • Flaine (geen succes want geen après ski)
  • Sölden

Ik ben benieuwd of jullie suggesties hebben dat voldoet aan het genoemde wensenlijstje. Zelf zitten we te denken aan St. Christina maar volgens mij red je dat niet binnen 90 minuten van Innsbruck. Flachau / Mayrhofen is ook geen optie, een aantal hebben daar slechte ervaringen mee qua publiek. Gerlos is een twijfelgeval om diezelfde reden.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 22 jan 2024 16:38

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Obertauern, vliegen op Salzburg.

Jarenlang naar Mayrhofen gegaan. Was daar om dezelfde reden als jij wat terughoudend over, maar is me alleszins meegevallen. Maar wij zijn dan ook niet de types die de hele nacht in de EisBar blijven hangen.
Redelijk uitdagend voor Oostenrijkse begrippen met een aantal leuke zwarte pistes (en de zwaar overrated Harakiri). Inmiddels na enkele jaren afwezigheid weer “terug” naar Nendaz, omdat we Mayrhofen wel uitgespeeld hadden. Wellicht ook nog aan te rijden vanaf Geneve? Een uitdagender gebied ga je niet vinden in Europa denk ik. Apres ski is redelijk aanwezig in zowel Nendaz (niet goedkoop) en Verbier (voor als je echt graag heel veel geld uitgeeft)

Hmmm lastig, Tignes of 3V of vanaf Grenoble net even te ver rijden.
Morzine of Avoriaz red je vanaf Genève zeker in de juiste tijd, ook après-ski, maar ook veel makkelijke stukken (al zijn er ook zeker genoeg moeilijkere pistes te vinden).
Serfaus zou ook nog een aardige optie kunnen zijn vanaf Innsbruck.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 22 jan 2024 15:30

Schladming. Vliegen op Salzburg. Apres ski in de Tenne. Geen 200 km aan piste maar toch wel uitgestrekt

Kitzbühel?

Of Davos via Zurich… schitterend skien, je kan er prima een klein biertje drinken en niet eens zo duur als je denkt.

Serfaus via Innsbruck. Naast familiebestemming ook een paar inktzwarte pistes en avontuurlijke routes. En apres ski is niet zo wild als Ischgl, Stanton of Gerlos maar je hoeft zeker niet om 10 uur zonder alcohol naar bed.

En naar Fiss vanuit Innsbruck moet ook lukken binnen 90 minuten. Apres ski in Hexenalm

Jarenlang naar Mayrhofen gegaan. Was daar om dezelfde reden als jij wat terughoudend over, maar is me alleszins meegevallen. Maar wij zijn dan ook niet de types die de hele nacht in de EisBar blijven hangen.
Redelijk uitdagend voor Oostenrijkse begrippen met een aantal leuke zwarte pistes (en de zwaar overrated Harakiri). Inmiddels na enkele jaren afwezigheid weer “terug” naar Nendaz, omdat we Mayrhofen wel uitgespeeld hadden. Wellicht ook nog aan te rijden vanaf Geneve? Een uitdagender gebied ga je niet vinden in Europa denk ik. Apres ski is redelijk aanwezig in zowel Nendaz (niet goedkoop) en Verbier (voor als je echt graag heel veel geld uitgeeft)

BergFan op 22 jan 2024 15:20

Kun je niet vliegen op Sion eigenlijk? Nooit nagezocht maar dan zit je echt om de hoek. Qua gebied zeer zeker 1 van de favorieten hier!

Edit: Laat maar, cheaptickets kwam met prijzen van ruim 2k pp hahaha

*bericht bewerkt door evr66 op 22 jan 2024 15:53

Edwin van Riel

@evr66 je kunt natuurlijk ook nog zelf een vliegtuig regelen en op altiport Courchevel landen.

Kun je niet vliegen op Sion eigenlijk? Nooit nagezocht maar dan zit je echt om de hoek. Qua gebied zeer zeker 1 van de favorieten hier!

Edit: Laat maar, cheaptickets kwam met prijzen van ruim 2k pp hahaha

evr66 op 22 jan 2024 15:39

Heb me dat ook wel eens af zitten vragen, maar gezien het type vliegtuigjes dat daar op stijgt vooral weggelegd voor de mensen die een penthouse aan de piste in Verbier hebben leek me. ;-)

Huur je een auto (en ben je dus in de gelegenheid verschillende gebieden te bezoeken)?

Ik zat ook aan Schladming te denken. Kleiner dan de gewenste 200km piste, maar veel opties in de buurt onder dezelfde pas. En los van 't Flachau gedeelte is Snowspace Salzburg ook best een interessant gebied voor 1 of 2 dagen wat anders. St Cristina lijkt echt net een dorpje te ver.

Of Kronplatz en dan met de trein dagje 3Zinnen of met de bus Alta Badia? Wel meer ‘gedoe’ en beperkte apresski (maar t is er wel en lijkt op Oostenrijk)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als alternatief voor Flachau, zijn Wagrain en Zauchensee in de Sportwelt geen zuipdorpen, maar vind je er wel apres. Gasteinertal ook echt een aanrader met veel afwisseling ook al heb je niet 200km aaneengesloten!

St Christina redt je wel met 90 min vanaf Bolzano, met Sky Alps vanaf A’werpen

En Alpe d’Huez redt je net in 90 min vanaf Grenoble Airport, oh damn dat werkt niet voor een Shortski

*bericht bewerkt door Derhansel op 22 jan 2024 16:23

Ik ga mee met Simonko.

Schladming. Heerlijk gebied. Ga je echt lol beleven. Pittige pistes, hoog skiniveau op de piste. Prima apresski in de tenne.

Veel noordhellingen. Wanneer wil je gaan?

Totales Vollidiot

@evr66 je kunt natuurlijk ook nog zelf een vliegtuig regelen en op altiport Courchevel landen.

Tiny-M op 22 jan 2024 15:57

heb geen brevet helaas, alleen illegaal een beetje aan zo’n knuppel mogen rommelen hahaha

Edwin van Riel

St Christina kan wel, maar dan denk ik dat je beter ergens in Italië kan vliegen? Bolsano allicht?

Of juist ergens in Frankrijk? Vanaf Geneve is wel eea te bereiken gok ik.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

St Christina kan wel, maar dan denk ik dat je beter ergens in Italië kan vliegen? Bolsano allicht?

Of juist ergens in Frankrijk? Vanaf Geneve is wel eea te bereiken gok ik.

LoveToSki op 22 jan 2024 16:36

90 min Geneve houd je eigenlijk alleen PDS en Flaine over, als je tenminste een groot gebied wil.

Vliegen op Bolzano kan niet op donderdag en sowieso alleen vanaf Antwerpen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wellicht een van de overige gebieden in het Zillertal als je niet naar mayrhofen wil. Muv gerlos qua publiek goed te doen en genoeg rood/zwart.

Nou vind ik de Dolomieten er niet uitspringen qua uitdaging en zeker St Christina niet.

Monte Rosa en Cervina en dan vliegen op Turijn. Chamonix en dan vliegen op Genève zouden dan eerder mijn keuzes zijn

Ik zou toch denken aan Snow Space Salzburg.
Goed te bereiken vanaf Salzburg met OV, taxi (taxi Huber) of huurauto.

Ik zou zelf dan gaan zitten in Wagrain:

  • heb je wel apres ski (Kuhberg of Kuhstall) maar anders dan in Flachau
  • centraal in gebied
  • alles in dorp goed lopend of met skibus te doen
Thank God summer is over!

Zowel in Saalbach, Hinterglemm, St. Anton, Flachau en Mayrhofen geweest, maar ik heb eerlijk gezegd maar heel weinig verschil gezien in het publiek in de après ski. Mayrhofen en St. Anton kennen van dit rijtje denk ik wel het meest internationale publiek. Gerlos vond ik wel echt afwijkend, dat is heel Nederlands.
Verder eens met de suggestie Schladming (gebied doet veel groter aan, Duits publiek). Andere tip zou Bad Gastein zijn (veel Scandinaviërs).

*bericht bewerkt door paolie op 22 jan 2024 18:08

Nou vind ik de Dolomieten er niet uitspringen qua uitdaging en zeker St Christina niet.

Monte Rosa en Cervina en dan vliegen op Turijn. Chamonix en dan vliegen op Genève zouden dan eerder mijn keuzes zijn

Jamie010 op 22 jan 2024 17:40

Maar waar ga je dan apres skiën? Bij Love Cervinia is denk ik van een ander soort dan @havana zoekt (en volgens mij kent hij Cervinia goed).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Of toch even je eisen bijstellen. Ik ga meestal Italië of Frankrijk voor de rode en zwarte pistes. Ik vind de Oostenrijkse rood en zwart meer donkerblauw en donkerrood. Denk bv Frankrijk aan Valto of Italië de dolomieten of west Italië. Vliegen op turijn of bolzano.

Nou vind ik de Dolomieten er niet uitspringen qua uitdaging en zeker St Christina niet.

Monte Rosa en Cervina en dan vliegen op Turijn. Chamonix en dan vliegen op Genève zouden dan eerder mijn keuzes zijn

Jamie010 op 22 jan 2024 17:40

Maar waar ga je dan apres skiën? Bij Love Cervinia is denk ik van een ander soort dan @havana zoekt (en volgens mij kent hij Cervinia goed).

Roy83 op 22 jan 2024 18:23

Er zijn genoeg leuke barretjes in Cervina, Monte Rosa of Chamonix. Geen Oostenrijkse hoempapa taferelen maar die ga in je in St Christina ook niet vinden.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 22 jan 2024 19:08

Nou vind ik de Dolomieten er niet uitspringen qua uitdaging en zeker St Christina niet.

Monte Rosa en Cervina en dan vliegen op Turijn. Chamonix en dan vliegen op Genève zouden dan eerder mijn keuzes zijn

Jamie010 op 22 jan 2024 17:40

Maar waar ga je dan apres skiën? Bij Love Cervinia is denk ik van een ander soort dan @havana zoekt (en volgens mij kent hij Cervinia goed).

Roy83 op 22 jan 2024 18:23

Er zijn genoeg leuke barretjes in Cervina, Monte Rosa of Chamonix. Geen Oostenrijkse hoempapa taferelen maar die ga in je in St Christina ook niet vinden.

Jamie010 op 22 jan 2024 19:06

Ik zei niet dat er niets was, maar wel van een heel anders soort dan de gebieden die genoemd werden. Flaine heeft vast ook barretjes maar voldeed ook niet.

Als t een beetje Oostenrijks moet aanvoelen (dat was mijn aanname) dan zit je toch in Zuid Tirol t best. Of dat specifiek voor st Cristina geldt weet ik niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Turijn-Val Thorens 248 km. Sommige mensen… 😆

Nou vind ik de Dolomieten er niet uitspringen qua uitdaging en zeker St Christina niet.

Monte Rosa en Cervina en dan vliegen op Turijn. Chamonix en dan vliegen op Genève zouden dan eerder mijn keuzes zijn

Jamie010 op 22 jan 2024 17:40

Maar waar ga je dan apres skiën? Bij Love Cervinia is denk ik van een ander soort dan @havana zoekt (en volgens mij kent hij Cervinia goed).

Roy83 op 22 jan 2024 18:23

Er zijn genoeg leuke barretjes in Cervina, Monte Rosa of Chamonix. Geen Oostenrijkse hoempapa taferelen maar die ga in je in St Christina ook niet vinden.

Jamie010 op 22 jan 2024 19:06

Ik zei niet dat er niets was, maar wel van een heel anders soort dan de gebieden die genoemd werden. Flaine heeft vast ook barretjes maar voldeed ook niet.

Als t een beetje Oostenrijks moet aanvoelen (dat was mijn aanname) dan zit je toch in Zuid Tirol t best. Of dat specifiek voor st Cristina geldt weet ik niet.

Roy83 op 22 jan 2024 19:29

Havana heeft het over uitdagende pistes en er moet iets van apres ski te vinden zijn. Naar mijn inziens ga je de combinatie van deze 2 wensen niet vinden.

Verbier

idd Fiss
(genoemde Obertauern, is maar 100 km he)

Valto red je niet binnen 90 autominuten. Cervinia ook niet. Bovendien heb je daar ook nauwelijks après ski.

Bolzano, voor de 3e keer nu, kun je niet vanaf Nederland op donderdag op vliegen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften
Valto red je niet binnen 90 autominuten. § havana op 22 jan 2024 20:23

Lukt makkelijk vanaf Turijn. Maar dan moet je wel accommodatie in het aprèsskiloze Orelle nemen ;)

*bericht bewerkt door paolie op 22 jan 2024 22:18

Plaats een reactie