Snowboard trekt 'plat' als ik rem

Hallo,
Ik heb sinds een paar jaar last van het volgende: op iets ijzige condities krijg ik heel erg het gevoel alsof mijn snowboard ‘plat’ wilt gaan liggen als ik een van m’n kanten in de sneeuw zet. Als ik dus bijvoorbeeld volledig wil remmen op m’n heelside, trekt de toeside heel erg naar beneden. Zo erg zelfs dat ik het gevoel heb dat m’n toeside kan gaan happen. Met carven heb ik hier totaal geen last van en op normale sneeuw ook niet, het komt dus echt vooral voor op ijzige/natte condities. Ik heb al wat op internet rondgezocht, maar kan niets vinden wat ditzelfde probleem omschrijft. Mijn vraag daarom dus, heeft iemand dit ook wel eens gehad, of toevallig een idee wat het kan zijn? Is het de hoek van m’n bindingen, m’n techniek of misschien gewoon zo simpel als een braam in m’n kanten? Ik heb hem vorig jaar nog weggebracht voor onderhoud, iets wat ik normaal zelf doe, maar dat heeft het ook niet verholpen. Op m’n GNU board met Magne-traction heb ik hier nauwelijks tot geen last van.

*bericht bewerkt door JurjenFaber op 23 jan 2024 15:19

Ik heb totaal geen verstand van snowboards maar kan t aan de soort wax liggen?
Die is er toch voor verschillende temperaturen en omstandigheden.

Tijd voor een waxbeurt is ook mijn eerste ingeving.

Gebeurt het al meteen als je in de rem gaat? Of eerst wel goed op de kant en wil hij dan plat gaan liggen?
Je zou misschien iets meer forward lean kunnen instellen op je binding, maar zonder te zien hoe het gebeurt, is het lastig inschatten wat de oorzaak is.

Wat voor base heeft het board trouwens?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 23 jan 2024 15:50

als het probleem zich voor doet met remmen op je heelside dan kantel je het board misschien niet ver genoeg?

Hoe sta je op je board? Sta je misschien te ver naar achter omdat je zegt dat je toe hapt?

Geen idee wat het is, aangezien ik dit nog nooit meegemaakt heb.

Maar je zegt dat het bij je GNU board niet is, dus eerste logische vraag is het verschil bekijken tussen de snowboards.
Welke 2 snowboards heb je nu en bij welke komt dit voor?

Het is iets wat eerst niet gebeurde met hetzelfde board, en een latere trip wel. Ook gebeurt het een dag na waxen, dus betwijfel dat dat het is. Het gebeurt trouwens niet alleen op heelside maar ook op toeside. Het is echt het gevoel dat de kant waarop ik niet sta naar beneden wordt gezogen. Ook als ik extra let op m’n kant hoger te zetten blijft het gevoel.

*bericht bewerkt door JurjenFaber op 23 jan 2024 16:24

en wat als je op een vlak bospaadje recht vooruit board?

Ik heb ook precies ditzelfde een keer gehad na slecht onderhoud en kanten die niet goed geslepen waren. Sommige plekken scherper dan andere, niet goed afgewerkt e.d. Waxen was niet de oplossing, nogmaals onderhoud maar dan op goede wijze wel. Daarna was het helemaal weg.

Heb je dit toevallig ervaren, net na een onderhoudsbeurt?

Als je verder toch geen info wil geven is mijn advies om lekker op je GNU te gaan boarden. En weer door.

Übung macht den meister!!!

Geen idee wat het is, aangezien ik dit nog nooit meegemaakt heb.

Maar je zegt dat het bij je GNU board niet is, dus eerste logische vraag is het verschil bekijken tussen de snowboards.
Welke 2 snowboards heb je nu en bij welke komt dit voor?

Jeroen999 op 23 jan 2024 16:11

Ik heb nog 2 Salomon boards die geen Magne-Traction hebben, en allebei een Sintered base hebben. De GNU heeft een extruded base en dus wel Magne-Traction. Bij de 2 Salomon boards merk ik het wel, allebei Camber boards, de GNU is volgens mij Camber-Rocker? Camber tussen de voeten en Rocker onder de voeten.

Gebeurt het al meteen als je in de rem gaat? Of eerst wel goed op de kant en wil hij dan plat gaan liggen?
Je zou misschien iets meer forward lean kunnen instellen op je binding, maar zonder te zien hoe het gebeurt, is het lastig inschatten wat de oorzaak is.

Wat voor base heeft het board trouwens?

Tiny-M op 23 jan 2024 15:49

Ja dat is iets wat ik inderdaad ook al dacht, dus zal dat dit jaar eens proberen.
Het gebeurt inderdaad echt al meteen als ik ook maar een beetje op de kant ga, maar als ik helemaal plat glij (dus ook op een bospaadje bijvoorbeeld) merk ik niks dat ik word afgeremd of er iets in de sneeuw hapt. Maar op het moment dat ik een beetje m’n board op een kant zet gebeurt het al.

Ik heb ook precies ditzelfde een keer gehad na slecht onderhoud en kanten die niet goed geslepen waren. Sommige plekken scherper dan andere, niet goed afgewerkt e.d. Waxen was niet de oplossing, nogmaals onderhoud maar dan op goede wijze wel. Daarna was het helemaal weg.

Heb je dit toevallig ervaren, net na een onderhoudsbeurt?

perfect_zed op 23 jan 2024 16:30

Ja, ik had het dus ook ervaren net na een onderhoudsbeurt waar ik ook specifiek slijpen had aangevraagd. Maar ik zal nog eens kijken of ik hem alleen kan laten slijpen met aandacht op dit punt.

*bericht bewerkt door JurjenFaber op 23 jan 2024 17:04

Klinkt eerder als een issue met bindingen dan met board. Tenzij je dezelfde bindingen ook op je GNU gebruikt. Kan inderdaad gaan om de lean van je hi-back, maar ook om eventuele speling in je baseplate, de staat van je inserts (als board erg oud is), flex in je bindingen.

Wat ook nog kan uitmaken is de breedte van je board, bij erg brede boards is er gewoon weg meer hefboom tussen edge en midden van board, wat dit zou kunnen verklaren.

Ik zou je binding wat meer naar de heel edge op schuiven, enkele mm. Dat kan wel wat verschil maken. Als je dit voor hebt kan je ook proberen je tenen omhoog te trekken. Let ook op je body positie, je schouders moet boven je board zijn.
Dit lijkt me niet echt een base probleem. Ik heb dit ook wel eens ervaren op twee verschillende boards met de bindingen in identieke positie . Het ene board werkte net wat anders en en daar had ik een andere stance voor nodig.
Succes

Ik heb ook precies ditzelfde een keer gehad na slecht onderhoud en kanten die niet goed geslepen waren. Sommige plekken scherper dan andere, niet goed afgewerkt e.d. Waxen was niet de oplossing, nogmaals onderhoud maar dan op goede wijze wel. Daarna was het helemaal weg.

Heb je dit toevallig ervaren, net na een onderhoudsbeurt?

perfect_zed op 23 jan 2024 16:30

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring, ging aan mij zelf twijfelen. Na een goede beurt aan mijn mijn snowboard was dit verdwenen.

wat Teekidiezie zegt : zorg dat je binding zo staat dat je boots langs beide kanten (teen & hiel) evenveel over de rand van je board steken
als dit het geval al is, je binding nog iets meer naar de hielkant instellen
Hierdoor krijg je meer grip bij een hiel kant bocht of in jouw geval remmen op de hielen

Plaats een reactie