Welke ski: Head world cup E SL 165cm of de Atomic redster revoshock S9 (2023/2024 model)

Hoi, ik ben Colin.

Ik ski sinds mijn 3 jaar en momenteel ben ik momenteel 33 jaar. 180cm lang en weeg ca. 77kg. Ik ga gemiddeld 2 tot 3 weken per jaar op wintersport. Ik vindt het leuk om korte en snelle bochten te skiën (carven) maar soms tussendoor een buckelpiste (slippend) vind ik ook leuk om te doen.
Afgelopen jaren heb ik altijd geskied op de Head World Cup rebels I SL, 1,65 meter. Deze ski’s zijn me altijd erg goed bevallen. Nu zou ik graag weer een keer nieuwe ski’s willen kopen. Alleen weet ik niet zo goed waar ik verstandig aan doe. Ik hoop hier wat meer informatie te krijgen om tot een goede keuze te komen.

Mijn oog is gevallen op twee slalom skie’s: Atomic redster revoshock S9 2024 of toch weer een Head World cup rebels E SL. Beide in een 165cm uitvoering. Beide ski’s hebben ongeveer een gelijkwaardige adviesprijs maar echte verdere verschillen tussen deze ski’s kan ik moeilijk vinden. Beide ski’s komen voor in diverse skitesten goed uit de bus. Maar de Atomic lijkt daar wel wat vaker in voor te komen. 
Ik heb bij sommige winkels wat informatie proberen op te vragen over de ski’s en daar krijg ik wisselende antwoorden.

De Atomic zou iets vergevend gezinder zijn maar ook een stuk laxer, waardoor je er in de bochten veel meer energie in zou moeten stoppen t.o.v. de Head world cup rebels E SL. De bindingen van de Atomic zouden makkelijk te verstellen zijn zonder gereedschap maar hierdoor ook minder stijf t.o.v de Head deze beschikt over de evo race Plate. Sommige verkopers geven aan je met de Head meer waar voor je geld zou krijgen. Maar aangezien de Atomic S9 in de diverse testen in NL en Duitsland vaker naar voren lijkt te komen blijf ik twijfelen welke ski het beste past.

Ik wil de ski’s dus vooral in zetten om lekker te carven maar ook aan het einde van de dag evt. In een druk vakantie perioden als de pistes wat meer slushie of gebuckeld goed kunnen blijven gebruiken. Met mijn oude Head I SL heb ik hier nooit problemen mee ondervonden. Vandaar nu de vraag:

Heeft iemand op beide ski’s geskied en wat waren de bevindingen en welke ski zou je eventueel aanraden.

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reacties. :)

*bericht bewerkt door colin7 op 23 jan 2024 20:49

Ik zou zeggen: avondje SnowWorld Zoetermeer. Duyvestein heeft de S9 tussen hun testski’s zitten. De E SL weet ik niet, zou je voor moeten bellen. Wel veel andere Heads. Kost 25 euro om 5 ski’s te testen. Sowieso leuk om te doen, helemaal handig als je nieuwe ski’s wil. Voor slush zou je misschien een maatje breder willen hebben. Q9 en e-Rally wellicht. Heeft Duyvestein ook tussen hun testski’s zitten. Tip: Hema heeft nu een aanbieding voor 4u SnowWorld voor 27,50. Voor 52,50 weet je welke ski je fijn vindt en heb je een leuke avond. Win-win!

De S9 Revo is net zo energiek als de Head. De oudere S9s waren wat tammer, ja. Wil je juist een iets fellere rebound dan de Head proberen, kun je eens de Fischer Worldcup RC4 slalom of de Völkl Racetiger proberen. Die zijn mooi allround, stevig en fel als je ze goed aanstuurd. Iets wat de Head natuurlijk ook heeft, hoewel die fantastisch progressief is qua energiereturn. Een ski die dat ook heeft, maar net wat gedempter is, zijn de Nordica Dobermann SLR/Blizzard Firebird SRC.

Ik ski nu enkele jaren op de atomic. Eveneens 165 cm, ik ben 175cm en 70kg. Destijds vergeleken met oa salomon s/race, fisher rc4 en rossignol hero. S9 gekozen omdat hij naar onze mening de pittigste met de grootste rebound was.
Vorig jaar heeft mijn broer echter een volkl racetiger sl aangeschaft en die is nog stukken heviger en minder vergevingsgezind. Hij is ook wel geslepen onder een kantenhoek van 86°.

Van pistecondities trekken we ons niks aan. Perfecte condities, ijzig, slush, bulten of zelfs poeder op de piste… We vliegen er gewoon door. Geen enkele ski is ideaal onder alle omstandigheden en wil je allround gaan, boet je uiteindelijk in op die topprestaties.

Mocht je dit jaar nog skiën, zou ik uw favorieten eens uitgebreid testen.

*bericht bewerkt door eiger op 24 jan 2024 19:52

Waarom zou je de I.SL vervangen door de E.SL? Dit is nagenoeg dezelfde ski afgezien van een nieuwe cosmetische uitstraling.

Het zijn heel verschillende ski’s vind ik. Kwestie van smaak. De Head e-SL lijkt heel erg op de oude i.SL. De Atomics zijn lichter, stijver, ietwat nerveuzig. Voor mij zijn de atomics veel energieker dan de Heads, waar je bij de Heads veel stabiliteit en demping krijgt. Probeer ze eens uit in Zoetermeer zou ik zeggen. Een dure ski voor een miskoop.

Hoi Allemaal, Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb vandaag gebeld met zowel Duyvestein Zoetermeer als met Duyvestein Landgraaf. Helaas hebben ze beide de Head world cup rebels E SL niet in de test. Ik kan evt. alleen de Atomic S9 testen. Naar mijn inziens gaat dit niet echt veel uitmaken aangezien ik dan geen goede vergelijking kan maken. Daarnaast vraag ik me zo i zo af in welke maten de ski’s op een baan goed te testen zijn. De bergen zijn toch net wat anders dan de banen die we in NL hebben. Ik heb tevens geïnformeerd in het skigebied waar we in feb. naartoe gaan. De beide ski’s zijn daar evt. wel te huur. Maar ze hebben ze daar dan weer niet te koop. Althans niet bij de verhuur en bij een naast gelegen winkel worden de skie’s wel verkocht voor de adviesprijs. Het liefst had ik de ski’s gekocht voor de vakantie, zodat ik er lekker heel de week op kon knallen. Ik ga kijken wat ik ermee ga doen. Of toch eerst maar huren en verder nog een jaartje door skiën op mijn oude Head I SL of een gokje wagen en toch maar een van de twee ski’s kopen aangezien beide ski’s van te voren testen niet mogelijk is.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

@colin7 Niet om reclame te maken voor een shop; maar bij Goofkensport kan je ski’s kopen en wanneer je ze niet bevallen kan je ze na je vakantie terug brengen en mag je ze ruilen of krijg je je geld terug - ‘huurprijs’ voor die week. Misschien ook de moeite om te overwegen als je een gokje durft maken.

🙈🙉🙊

[@colin7] Niet om reclame te maken voor een shop; maar bij Goofkensport kan je ski’s kopen en wanneer je ze niet bevallen kan je ze na je vakantie terug brengen en mag je ze ruilen of krijg je je geld terug - ‘huurprijs’ voor die week. Misschien ook de moeite om te overwegen als je een gokje durft maken.

Hallo Tand, bedankt voor de tip. Ik heb zojuist op de website van Goofkensport gekeken. Helaas heeft hij beide ski’s momenteel niet op voorraad. Dus dit is helaas geen optie. Maar bedankt voor het meedenken.

@colin7 Niet om reclame te maken voor een shop; maar bij Goofkensport kan je ski’s kopen en wanneer je ze niet bevallen kan je ze na je vakantie terug brengen en mag je ze ruilen of krijg je je geld terug - ‘huurprijs’ voor die week. Misschien ook de moeite om te overwegen als je een gokje durft maken.

Tand op 25 jan 2024 22:48

Dit is het beleid bij veel wintersportwinkels, altijd het proberen waard.

@colin7 Niet om reclame te maken voor een shop; maar bij Goofkensport kan je ski’s kopen en wanneer je ze niet bevallen kan je ze na je vakantie terug brengen en mag je ze ruilen of krijg je je geld terug - ‘huurprijs’ voor die week. Misschien ook de moeite om te overwegen als je een gokje durft maken.

Tand op 25 jan 2024 22:48

Dit is het beleid bij veel wintersportwinkels, altijd het proberen waard.

VBas op 26 jan 2024 09:09

Bij welke winkels is dit nog een mogelijkheid? Wel handig voor te weten in de toekomst dan. Heb het nog niet echt ergens anders geadverteerd weten te staan.

[@colin7] Niet om reclame te maken voor een shop; maar bij Goofkensport kan je ski’s kopen en wanneer je ze niet bevallen kan je ze na je vakantie terug brengen en mag je ze ruilen of krijg je je geld terug - ‘huurprijs’ voor die week. Misschien ook de moeite om te overwegen als je een gokje durft maken.

Hallo Tand, bedankt voor de tip. Ik heb zojuist op de website van Goofkensport gekeken. Helaas heeft hij beide ski’s momenteel niet op voorraad. Dus dit is helaas geen optie. Maar bedankt voor het meedenken.

colin7 op 26 jan 2024 08:49

De site is daar nooit echt volledig actueel. Dus je kan altijd eens een berichtje sturen/bellen/mailen, of naar een van de winkels gaan waarover @VBas spreekt misschien.

Bij intersport met een ski afdeling is dat ook geen probleem. Kun je gewoon terugkomen als de ski je niet bevalt.

Je moet die toch kunnen testen waar je gaat skiën?
Beiden zijn redelijk courante modellen, zeker als je naar Oostenrijk zou gaan.
Wellicht kan je ze daar alletwee testen en als je ze dan daar koopt de huur terugkrijgen.

Let's Ride

Plaats een reactie