Skischoenen gevorderden/expert

Goedendag allen,

Na enkele jaren weer spullen gehuurd te hebben wil ik nu weer schoenen gaan kopen. Huren is een mooie oplossing maar eigen schoenen is toch wel fijner. Ik ben 49 jr. en ski sinds mijn 6e. Houdt wel van snelheid maar cruisen over mooie fijne pistes is mijn favoriet. Ben een technische skier die het liefste vanuit techniek skiet. Langs de piste zoek ik zo af en toe wel wat diepere sneeuw op maar dat kun je geen off-piste noemen. Ben benieuwd wat anderen mij zouden aanraden als skischoen. Heb een normale voet qua breedte en maat 28,5.

Gewoon naar een speciaalzaak/bootfitter gaan. Er speelt wel meer dan alleen voetlengte/breedte.

Hoi Jeroen,

Zelf hier expert noemen is gevaarlijk. Filmpjes anders geloven we het niet ;)

Verder valt er heel weinig te zeggen over skischoenen. Net zo min er iets 100% valt te zeggen over helmen en ski’s. Passen, testen en dan ‘hopen’ dat het in de praktijk zo ook uit pakt.

Goed zitten de schoenen is zeer belangrijk. Zo niet belangrijker dan de ski. Je moet er de hele dag op staan. En het zorgt voor de directe overbrenging van je lichaam op de ski. Dus ze moeten strak/ nauwsluitend zitten, maar je benen moeten nog wel bloed krijgen. Neem er dus ruim de tijd voor. Ga bij voorkeur op het einde van de dag, dan zijn je benen al wat dikker.

Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die wel merken en types kunnen noemen die bij een normale voet passen, maar volgens mij heb ik ook een normale voet en een normale maat, maar ik vind het ene merk echt beter passen dan het andere. En er zijn er hier genoeg die goede winkels kunnen aanraden, maar dan moeten we wel weten vanuit welke regio je komt (of je moet het niet erg vinden om verder te rijden).

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@sjaak en @veenhoorn dank voor de reacties alvast. Na alle jaren dat ik ski weet ik dat iedere schoen anders is en schoenen zijn ook misschien wel het belangrijkste. Ik ben gewoon opzoek naar ervaringen met schoenen. (Net als handschoenen, kan SnowShepherd aanraden) Het passen en juiste fit kan allemaal in de winkel maar wat doet zo’n schoen als je hem 8 dagen van 8uur aan hebt? Dan wordt het heel anders.
In de winkel zitten meerdere lekker en na 4 uur Snowworld ook nog. Deze ervaringen neem ik ook graag mee. Maar nogmaals dank voor de reactie en het passen aan het einde van de dag neem ik mee, zal wel even mijn voeten wassen dan😉

ga naar een goede wintersport speciaalzaak. Iedere voet is anders dus we kunnen je wel aanraden om voor merk X en model Y te gaan maar als die niet lekker zitten… ga je geen plezier beleven op de piste. Kortom, passen, passen, passen.
Pasvorm gaat boven flex (tot op bepaalde hoogte natuurlijk, als gevorderde skier ga je niet blij worden van een beginnersschoen met een flex van zeg 80 en ook niet blij worden van een echte raceschoen met een flex van 130).

Succes en veel plezier!

Belangrijkste is de Fit en daarna de Flex. voor de flex is ook je gewicht van belang.
Ga gewoon naar een goede zaak.
Ik heb zelf goede ervaringen bij Daka Amersfoort en MKSki in Bilthoven. Maak een afspraak, bij voorjkeur overdag op een doordeweekse dag en trek er twee uur voor uit.

Hi Jeroen, bij een aantal merken is de binnen schoen kwalitatief beter vanaf een flex van 120. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Atomic. Aangezien je al aardig wat ervaring hebt zou ik dan voor een flex van 120 kiezen in combinatie met custom zooltjes (deels kunnen ze de schoen ook verwarmen dat dit naar je voet gaat staan). Dus check ook bij andere merken hoe kwalitatief de binnen schoen is bij een flex van rond de 120…en heb je ski’s met een grip walk binding? zo niet dan heb je schoenen nodig met een vlakke zool. Meeste nieuwe schoenen hebben allemaal grip walk zooltjes dus een soort van hakje onder de schoen die wat comfortabeler loopt. Vlakke schoenen passen in een oude en nieuwe grip walk binding maar grip walk schoenen passen alleen in een grip walk binding…

Het heeft niet zoveel zin om merken te noemen. Recent een Technica Mach 1 120 schoen gekocht, daarvoor een Salomon XPro120 gehad. Allebei prima. Maar na fitting dus. Qua materiaal zijn de meer high end schoenen beter en zijn er meer mogelijkheden qua fitting.

Merk en type zijn zinloos om uitspraken over te doen. Maak een afspraak bij een goede shop. Met 40 jaar ervaring en een kundige verkoper moet het mogelijk zijn in de winkel een goede keuze te maken en evt wat aanpassingen te laten doen.

Staar je niet blind op evt hoge flexwaardes. Die zijn (wanneer de fit goed is, voorwaarde 1) in ieder geval naar beneden toe vaak gemakkelijk aan te passen. Wat soepeler maken is geen punt, stijver maken wel, dat wil je niet. Hangt er bovendien af hoe de schoen qua flex opgebouwd is. Kijk ik naar mijn raceschoenen, heel hoge flexwaarde maar voor/achter zijn ze prima te buigen, dwars echter niet of nauwelijks. Getallen zeggen niet zo veel wat dat betreft.

Edwin van Riel

Met volgens mij een vergelijkbaar profiel qua ski ervaring, stijl en leeftijd:
Aantal jaren geleden Salomon Vector 125 laten bootfitten. Een flex van 125 was toch echt teveel van het goede voor mij. Gelukkig kon de flex stance worden aangepast naar 115. Dat ging een stuk beter. Maar toch nog niet helemaal perfect. Toen mijn zoon de schoenen probeerde wilde hij ze niet meer teruggeven, hij skiet er nog steeds op. Dus ik weer op zoek naar nieuwe, en hopelijk betere/fijnere.

Op aanraden van een zeer ervaren ski-leraar en ook ski tester voor de ANWB een schoen met max 100-110 flex gekozen. Hij raadde een hogere flex sterk af. Weer bij bootfitter langs, en de Fisher (mede ivm bredere voorvoet) Hybrid 110 voelde het beste. Ik heb er nu enkele jaren mee geskied, en het is de beste schoen ooit voor mij.

Het blijft echter moeilijk de juiste schoen te kiezen / vinden.

Met volgens mij een vergelijkbaar profiel qua ski ervaring, stijl en leeftijd:
Aantal jaren geleden Salomon Vector 125 laten bootfitten. Een flex van 125 was toch echt teveel van het goede voor mij. Gelukkig kon de flex stance worden aangepast naar 115. Dat ging een stuk beter. Maar toch nog niet helemaal perfect. Toen mijn zoon de schoenen probeerde wilde hij ze niet meer teruggeven, hij skiet er nog steeds op. Dus ik weer op zoek naar nieuwe, en hopelijk betere/fijnere.

Op aanraden van een zeer ervaren ski-leraar en ook ski tester voor de ANWB een schoen met max 100-110 flex gekozen. Hij raadde een hogere flex sterk af. Weer bij bootfitter langs, en de Fisher (mede ivm bredere voorvoet) Hybrid 110 voelde het beste. Ik heb er nu enkele jaren mee geskied, en het is de beste schoen ooit voor mij.

Het blijft echter moeilijk de juiste schoen te kiezen / vinden.

Jjdd op 25 jan 2024 14:00 Thanks voor het delen van je ervaring, top.

Naast skistijl zijn eigen lengte en gewicht ook factoren die mee de flex van je skischoen bepalen. Idem voor de natuurlijke flex van je enkels. Bekijk het als een hefboom of scharnier tussen jou en de ski. Je wil genoeg weerstand, maar ook niet te veel. Dat is voor iedereen anders.

Goedendag allen,

Na enkele jaren weer spullen gehuurd te hebben wil ik nu weer schoenen gaan kopen. Huren is een mooie oplossing maar eigen schoenen is toch wel fijner. Ik ben 49 jr. en ski sinds mijn 6e. Houdt wel van snelheid maar cruisen over mooie fijne pistes is mijn favoriet. Ben een technische skier die het liefste vanuit techniek skiet. Langs de piste zoek ik zo af en toe wel wat diepere sneeuw op maar dat kun je geen off-piste noemen. Ben benieuwd wat anderen mij zouden aanraden als skischoen. Heb een normale voet qua breedte en maat 28,5.

Jeroen_vd_Coolwijk op 24 jan 2024 09:45

Ik heb zelf net na 25 jaar afscheid genomen van mijn Strolz skischoenen. De enige 100% maatschoen voor zover ik weet. Heb nu voor de komende 25 jaar een tweede paar gekocht. Is wel een investering, maar zit perfect!

Ik heb zelf net na 25 jaar afscheid genomen van mijn Strolz skischoenen. De enige 100% maatschoen voor zover ik weet. Heb nu voor de komende 25 jaar een tweede paar gekocht. Is wel een investering, maar zit perfect en gaan dus erg lang mee!

JoDo op 25 jan 2024 20:43

Ik denk dat een flex van 120 het beste bij je past. Zelf nam ik Begon ik met hele dunne sokken, omdat een boot uitloopt en dan met skisokken alsnog past.
Ik heb wat smallere voet en altijd voor Lange gekozen.

Ik denk dat een flex van 120 het beste bij je past. Zelf nam ik Begon ik met hele dunne sokken, omdat een boot uitloopt en dan met skisokken alsnog past.
Ik heb wat smallere voet en altijd voor Lange gekozen.

Pakro op 25 jan 2024 23:10 iDank, ik zat zelf daar ook aan te denken aan een flex van 120 en heb mijn oog nu laten vallen op Tecnica Mach1 120 MV TD GW Skischoen en K2 Mindbender 120 MV Skischoen. Maar ik ga eerst alles laten opmeten bij een bootfitter. En wil ook het verschil voelen met een BOA sluiting. Verder iedereen bedankt voor de reacties.

Plaats een reactie