Onbegrijpelijke ontdekking: waarom helpt een regio zo zijn concurrentievoordeel om zeep?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tannheimer Tal

Zit ik dus een begrotinkje te maken voor de komende vakantie en zoek ik de skipasprijzen op. Afgelopen jaren altijd hetzelfde in Tannheimer Tal met een familiearrangement: twee volwassenen volle prijs, twee kinderen voor minder dan de helft en de jongste twee gratis. Kon je overal terecht in de regio Vitales Land, totaal 134 km piste (veel een of twee liftgebieden, waar je nooit komt). Kosten vorig jaar 535 euro.

Kijk ik deze week op het tariefoverzicht is het familiearrangement verdwenen. Maar ook de meerdaagse skipassen van liftverbond Vitales Land bestaan niet meer. Tannheimer Tal voert nu alleen nog lokale meerdaagse passen, die alleen geldig zijn in het dal en in Reutte. Kosten vijfdaagse skipas dit jaar voor ons: 848 euro voor 40 km piste in Tannheim (waarbij Nesselwängle al een tijd gesloten is). Skigebied Reutte/Hahnenkam (16km) is daarbij behoorlijk uit de richting en aangelegd op gevorderden.

Op een pas skieën in Tannheimertal, Oberjoch, Jungholz, Breitenberg, Nesselwang is nu voorbij. Overal moet je apart betalen. Deze gebieden bezoeken laat je nu wel uit je hoofd als de kinderen 's morgens skiles hebben in Tannheim en daar sowieso een meerdaagse pas nodig hebben. Zit je dus mooi vanaf nu in dit dal opgesloten.

Wat hier op deze site staat klopt dan ook voor geen meter meer: https://www.wintersport.nl/skipas/vitales-land
Handig als de redactie dit aanpast om wintersporters niet op het verkeerde een te zetten.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat dit gebied zijn concurrentievoordeel zo om zeep heeft geholpen. Ik heb geprobeerd te achterhalen bij de organisatie achter Vitales Land wat hiervan de oorzaak is. Tannheimer Bergbahnen verwezen me ook door naar deze organisatie toen ik om opheldering vroeg. Tot op heden heb ik nog geen antwoord gehad.

Zijn er hier meer mensen die hier tegenaan gelopen zijn?

*bericht bewerkt door @Marinus op 25 jan 2024 21:33

Een vervelende verassing, dat begrijp ik. Maar € 535 voor 6 p is ook wel extreem goedkoop. Het was handiger geweest als ze in stapjes naar marktconform waren gegaan of dat je nog een keuze had tussen verschillende opties (wel het hele gebied tegen bijbetaling bv). Maar volgens mij zijn wij met 5 altijd zo rond de € 1500 kwijt.

848 voor 6 personen? Dat is nog steeds een koopje! Snap dat je baalt van de verhoging en feit dat er gebieden uit de pas zijn gehaald, maar of dit gebied zijn concurrentievoordeel om zeep helpt weten we helemaal niet.
Wat de economische afspraken achter de oude constructie waren weet je niet. Hoeveel kruisbestuiving er werkelijk was tussen de gebieden over de afgelopen seizoenen weet je niet. M.a.w. balen voor jou, maar jouw situatie zegt natuurlijk niks over de vraag of de commerciële afwegingen van dit skigebied goed of slecht zijn.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Vorig jaar hier voor het eerst wezen skiën. Omdat onze zoon voor het eerst op skiles ging in het dal gebleven. Het was er zo rustig in de voorjaarsvakantie dat ik me afvroeg of dit dal het wel financieel gaat halen de komende jaren. Ook omdat er nauwelijks sneeuwkannonen aanwezig zijn wordt het zo niet echt een aantrekkelijk gebied voor een brede groep mensen. Met iets oudere kinderen wil je juist naar de andere gebieden kunnen. Het zou mij niet verbazen als andere gebieden in het dal Nesselwängle volgen de komende jaren en de deuren moeten sluiten. Voor dit geld krijg je in andere gebieden gewoon veel meer waar voor je geld. Alleen de wachtrijen bij de lift krijg je er dan ook bij.

Don`t eat yellow snow

Nesselwange is gesloten omdat ze te weinig personeel hebben. Althans dat was vorig jaar het verhaal.

Het was een heel aantrekkelijk gebied om de eerste kilometers te maken, juist de combi met Oberjoch maakte het een fantastische leeromgeving met de moderne liften aldaar.

Wil je goedkoop leren skiën, in Oberjoch krijg je de liftpas ‘gratis’ bij je accommodatie.

Onder de streep met 3 kinderen toch nog een zeer betaalbaar gebied, voor 650 euro heb je een leuk gebied met vaak pistes voor jezelf.

*bericht bewerkt door Chris1985 op 26 jan 2024 09:04

Genoeg gebieden die nog wel interessante familieopties hebben.

nog geen 900 eur voor 6 personen, is dat voor een week? waar vind je dat nog ;)

Edwin van Riel

nog geen 900 eur voor 6 personen, is dat voor een week? waar vind je dat nog ;)

evr66 op 26 jan 2024 09:27

Zeker dat is voor 6 dagen, maar wel met de auto van gebied naar gebied.

Volgens mij is de koningscard nog wel in gebruik, daar zit het gebied van Jungholz, Nesselwang en Reutte bij. Tannheimer tal had je wel eens alles inclusief buiten de vakanties.

Voor koningscard accommodaties kan je eens op de website van de koningscard zelf kijken. voordeel van die hoek is dat het Kleinwalsertal ook dichtbij is, kost je wel een dagpas maar is 100km+.

Je kan ook nog eens naar Obertaurn kijken:)

Zeker met beginners en lessende kinderen is skiën in zuid Duitsland zoveel voordeliger…

Zelf vind ik het lastig te zeggen of een absoluut bedrag veel of weinig is, een koopje of niet. Dat hangt ervan af of wat je er voor terugkrijgt. Een gangbare zesdaagse skipas zou dit jaar voor ons 944 euro kosten, afgezet tegen 45 km piste: 21euro per km.

Neem ik concurrent Oberstdorf/Kleinwalsertal erbij, dan betalen we daar in dit geval 1333 euro, maar daar krijg je 118 km piste. Dus 11 euro per km. Plus veel meer hogere sneeuwzekere pistes, veel meer afwisseling, plus moderne liften, prachtig skibussysteem, wel veel drukker. Dit gebied kent ook geen specifieke familiearrangementen,

Op zo vergelijking is natuurlijk wel wat af te dingen, maar het maakt gebieden op een relevant punt wel vergelijkbaar.

Dergelijke vergelijking maakt zo’n beslissing om te stoppen met Vitales Land onbegrijpelijk voor mij. Wat hebben die losse gebieden nu nog te bieden met zulke prijzen?

*bericht bewerkt door @Marinus op 26 jan 2024 12:53

@Marinus vreemd ik heb de prijzen van Vitales Land in oktober aangepast. Ze komen niet uit de lucht vallen, maar kennelijk hebben ze de skipas in de tussentijd afgeschaft. Ik heb ze voor de zekerheid nog een mailtje gestuurd.

Edit: ik heb al antwoord. De meerdaagse regionale skipas is inderdaad ‘uit hun portfolio gehaald’. Alleen deze tarieven gelden nog: https://www.vitalesland.com/tarife/winter.html

*bericht bewerkt door Roel op 26 jan 2024 13:05

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel wat vreemd. In oktober leek het dus nog de bedoeling dat die meerdaagse Vitales Land ook dit winterseizoen door de deelnemers gevoerd zou worden. Dan hebben ze relatief laat dus besloten om ieder hun eigen weg te gaan. 'k Ben benieuwd of ik nog opheldering krijg over de reden van dit onbegrijpelijke besluit. Heb het wel gevraagd via de e-mail.

Overigens moet je de hele pagina van Vitales Land nu wel herzien, denk ik. Strookt niet meer met de werkelijkheid.

*bericht bewerkt door @Marinus op 26 jan 2024 14:35

Je hebt ook nog de allgau super skipas ; https://www.superschnee.com/

Maar goed die zit meer in mijn dagdroom als huiseigenaar van een Scandinavisch huis in Nesselwang :)

Misschien de titel van dit topic aanpassen naar skipas prijs Tannheim en omgeving ofzo? Denk dat er veel bruikbare tips in staan voor mensen!

Die alternatieve kaarten zijn allemaal seizoenskaarten met voor maar een vakantieweek astronomische prijzen, ook voor een te groot gebied.
@Ivo: heb jij niets vernomen over de achtergrond van het verdwijnen van die meerdaagse Vitales Land-kaart? Die titel kan ik helaas niet meer aanpassen. Was een goed idee geweest.

Dat is zeker goedkoop, ik betaalde in Hochgurgl buiten het seizoen al bijna 900 euro met 2 volwassenen.

Ik kan niets vinden…ook de website van het lift verbund is niet aangepast. Weet wel dat er een tijdje geleden al gedoe was met de eigenaar van Reutte.
Het zal ongetwijfeld weer over geld gaan…

Echt zonde, vind het skiën in deze dorpjes en gebieden altijd een hele andere wintersport beleving.
Je gaat een paar uur skiën, dan wandelen of ergens lekker zitten lezen in de bergen en met een stuk prettigere prijzen.

Er is in Oostenrijk -in de breedte- een aanzienlijke prijsstijging, en dat al voor het tweede seizoen.
Het schijnt dat zelfs de Zwitsers het hierom in Oostenrijk laten afweten…

Ik denk dat Oostenrijk in het algemeen, en zeer specifiek enkele gebieden, op moeten letten dat het niet te duur wordt voor families.
Maar goed uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod, en blijkbaar zijn er voldoende consumenten die wel bereid zijn dit soort bedragen te betalen.

Ik heb het skiën twintig jaar geleden geleert in Tannheim, en er jaren met veel plezier als kleine jongen les gehad. Prachtig gebied om te leren voor kinderen, gezellig, makkelijk aan te rijden en toen betaalbaar. Ik schrik wel van dit soort prijzen voor deze gebieden. Ook de accomodaties heb ik eens bekijken, maar ook die toen soms niet onder voor de “bekendere” gebieden. Het is qua lift infrastructuur, aantal pistekilometers en sneeuwzekerheid namelijk absoluut niet te vergelijken met de iets grotere skigebieden.
Ik snap de frustratie van @Marinus, want dat ga je je als gebied wel echt uit de markt prijzen.’

Ik denk dat Oostenrijk in het algemeen, en zeer specifiek enkele gebieden, op moeten letten dat het niet te duur wordt voor families.
Maar goed uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod, en blijkbaar zijn er voldoende consumenten die wel bereid zijn dit soort bedragen te betalen.

Ik heb het skiën twintig jaar geleden geleert in Tannheim, en er jaren met veel plezier als kleine jongen les gehad. Prachtig gebied om te leren voor kinderen, gezellig, makkelijk aan te rijden en toen betaalbaar. Ik schrik wel van dit soort prijzen voor deze gebieden. Ook de accomodaties heb ik eens bekijken, maar ook die toen soms niet onder voor de “bekendere” gebieden. Het is qua lift infrastructuur, aantal pistekilometers en sneeuwzekerheid namelijk absoluut niet te vergelijken met de iets grotere skigebieden.
Ik snap de frustratie van @Marinus, want dat ga je je als gebied wel echt uit de markt prijzen.’

Jeer1 op 27 jan 2024 15:14

Maar misschien hielden ze sowieso al geen/te weinig geld over; kon het gewoon niet uit…
Ik vermoed dat dit een krachtige trend is/wordt de komende jaren: het reizen wordt (veel) duurder, en de wintersport is daarin zeer zeker niet de laatste…

*bericht bewerkt door Liezen op 27 jan 2024 22:00

Plaats een reactie