Hoe zoek je als beginner ski's op marktplaats?

Gezien de prijzen van huren en het marktplaats aanbod zou ik misschien net zo graag (jong) gebruikte ski’s kopen in plaats van huren. Maar waar op te letten als absolute beginner? Ik wil voorkomen dat ik ski’s koop die totaal niet aansluiten bij mij niveau of dermate oud zijn (maar wel in nieuwstaat) dat ik het mezelf moeilijker maak dan nodig. Er is zoveel aanbod dat het moeilijk is om door de bomen het bos te zien…

Mocht iemand iets hebben liggen: Ik ben een man van ±75kg en 1.80m, en ga dit jaar voor het eerst serieus ski’en na ±15 jaar snowboarden.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 30 jan 2024 09:01

Gezien de prijzen van huren en het marktplaats aanbod zou ik misschien net zo graag (jong) gebruikte ski’s kopen in plaats van huren. Maar waar op te letten als absolute beginner? Ik wil voorkomen dat ik ski’s koop die totaal niet aansluiten bij mij niveau of dermate oud zijn (maar wel in nieuwstaat) dat ik het mezelf moeilijker maak dan nodig. Er is zoveel aanbod dat het moeilijk is om door de bomen het bos te zien…

Mocht iemand iets hebben liggen: Ik ben een man van ±75kg en 1.80m, en ga dit jaar voor het eerst serieus ski’en na ±15 jaar snowboarden.

Juul op 29 jan 2024 15:39

Sowieso altijd eerst het type ski opzoeken op internet om het bouwjaar en de specificaties te bekijken en de bijbehorende reviews. Als een ski op die weg niet te vinden is kan je er van uitgaan dat het een oud model is en je dus oude rommel hebt.

Daarna komt de visuele check, ziet het belag er netjes en donker uit (wit uitgeslagen belag is uitgedroogd). Zitten er geen rare bobbels in het belag. Zijn de staalkanten niet flinterdun (volledig op geslepen). Ook even de ski’s tegen elkaar houden, als je ze belag tegen belag zet en er zit geen ruimte meer tussen is de spanning er uit en zijn ze technisch versleten, ze moeten beide een kromming hebben!

Born to Ride

Qua prijzen kan het interessant zijn, maar om een miskoop te voorkomen kun je beter naar de winkel gaan en je fatsoenlijk laten voorlichten. Of nog beter, huur wel op de plaats van bestemming, probeer verschillende modellen en als je dan een set hebt die je bevalt kun je alsnog een koop overleggen. Dan heb je meer zekerheid over of de skies bevallen of niet!

juist hierom eerst huren, wellicht verschillende soorten proberen. je ski-vaardigheden groeien dus wellicht je soort ski wat je nodig denkt te hebben ook… als je wat gevonden hebt kan je misschien wel over gaan tot koop?

vaak wordt hier ook gezegd; koop eerst je schoenen daarna de ski’s.

Waarop zou jij een keuze van een board baseren als je die op MP zou kopen?

“Hoe zoek je als beginner ski’s op marktplaats?”

Niet.

Op marktplaats staan honderden latten die aangeprezen worden als zo goed als nieuw, terwijl ze uit het jaar 1872 stammen. En dat voor prijzen die de daadwerkelijke waarde schandalig ver overtreffen.
Als je niet weet wat je koopt, blijf je als beginner beter weg van ski’s op marktplaats. Geef je geld uit aan lessen en bouw vanuit de verhuur materiaalkennis op (welke latten je fijn vindt en waar je op moet letten en zo).

De truc bij Marktplaats is om je niet te laten verleiden door koopjes die te mooi zijn om waar te zijn. Ik houd zelf heel erg van spullen via Marktplaats kopen en mijn ski’s heb ik ook via Marktplaats gekocht. De laatste ski’s die ik daar kocht waren echt fantastisch en voor een prijs waarvoor ik ze niet eens 1 dag had kunnen huren.
Maar de ski’s die ik hiervoor had kwamen ook van Marktplaats en dat was toch een beetje een miskoop. Het verhaal daarachter was dat ik ooit Atomic SX10 ski’s had, maar die ben ik kwijt geraakt. Met het idee in mijn hoofd “Atomic SX10 zijn goed” heb ik gewoon de eerste de beste Atomic SX10 gekocht die ik op MP kon vinden, en die waren toch redelijk beschadigd en de demping was er grotendeels uit. Die ski’s mag je dus gratis van mij hebben, je lengte en gewicht kloppen bij deze ski’s 🤡 (tip, doe het niet).

Wat bij mij wel een beetje helpt is wanneer ik iets moois zie dan voeg ik het toe aan mijn MP favorieten, stuur hem door naar vrienden zodat zij hun mening kunnen geven, en dan niet gelijk kopen maar over de loop van de dag (of de volgende dag) nog een paar keer kijken om te zien of er vreemde beschadigingen zijn.

Maar wat jij eigenlijk echt wilt weten is hoe je weet welke ski’s geschikt zijn voor beginners… Dan moet je bijvoorbeeld even zoeken op de beginners modellen van de bekende merken van de afgelopen jaren. Bijvoorbeeld een bekende website is xspo.nl, daar kan je ski’s filteren op niveau, kies voor beginner en je ziet welke ski’s voor beginners geschikt zijn.
Of zoek op MP naar merknaam ski + beginner (bijvoorbeeld Atomic ski beginner) en je ziet ski’s waarvan de adverteerder zegt dat ze voor beginners zijn. Moet je daarna wel even controleren door te zoeken naar de specificaties van de ski of dat klopt, want ik zie dat sommige adverteerders denken dat een ski goed is voor beginners omdat hij een paar jaar oud is, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal.

Als je nog twijfels hebt over een specifieke advertentie zou je ook eens mensen van die forum kunnen polsen. Die vinden het misschien ook wel leuk om hun mening te geven.

Succes in ieder geval!

“Hoe zoek je als beginner ski’s op marktplaats?”

Niet.

Op marktplaats staan honderden latten die aangeprezen worden als zo goed als nieuw, terwijl ze uit het jaar 1872 stammen. En dat voor prijzen die de daadwerkelijke waarde schandalig ver overtreffen.
Als je niet weet wat je koopt, blijf je als beginner beter weg van ski’s op marktplaats. Geef je geld uit aan lessen en bouw vanuit de verhuur materiaalkennis op (welke latten je fijn vindt en waar je op moet letten en zo).

Hessel op 29 jan 2024 16:32

Er staat een hoop zooi te koop, maar dat wilt niet zeggen dat er helemaal geen goede gebruikte ski’s te koop zijn. Die zijn er namelijk wel, maar je moet een beetje kennis hebben van ski’s om het kaf van het koren te kunnen scheiden.

Op dit forum zijn wel een paar mensen te vinden die dat kunnen.

Als je skies huurt die bv 3jaar oud zijn (brons) en ze bevallen goed, dan kun je ze vaak voor een mooi prijsje kopen. Deze gaan vaak na het seizoen de handel in naar kleinere skigebieden.

Ik heb mijn ski’s gehaald bij Duivesteijn in SnowWorld Zoetermeer. Een try and buy set. Dus kunnen testen, toen gekocht en lekker mee naar huis. Voor 200 euro had ik super leuke ski’s.
Dat liever dan marktplaats. Ik had er nu ook goede voorlichting bij, en het is volgens mij een prima shop, dus ze zullen je niet oplichten.

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik dan toch maar een paar jaartjes ga huren. Nu ik er over nadenk vind ik dat ik mijn board eigenlijk ook te vroeg gekocht heb, ik heb al langer het gevoel dat ik het niveau ontstijg maar ik vind het zonde om een klap geld neer te leggen om een board te vervangen wat niet versleten is… Met dat in het achterhoofd, en de gedachte dat je minimaal een honderd of 4 kwijt bent, koop ik liever ski’s als ik weet wat ik wil en iets meer gevorderd ben, zodat ik er wat langer plezier van heb.

Board op Marktplaats zetten @Juul 😃😃😃

Ik sluit me aan bij de anderen: laat zeker als beginner, MP links liggen. Ski’s zijn vaak veel ouder dan gezegd. Wintersport is al duur genoeg, zonde om met slechte ski’s er niet alles uit te halen. Toch nog 2 tips: skibazaars bijv bij Intersport winkels, koop je 2e hands ski’s waar in ieder geval met je meegekeken wordt. Of (online) winkels die 2e hand ski’s uit de verhuur verkopen, die geven goede informatie over leeftijd en staat van de ski’s. Die laatste optie voor mezelf en vrienden al aantal keren gekozen en goed bevallen.

Zoals alle anderen hier ook al zeggen.
Ik zal mijzelf staven met een voorbeeld uit mijn eigen ervaring, net het omgekeerde van Juul.

3 jaar geleden met 2 weken ervaring en 10 lessen op een board op de kop kunnen tikken (Burton 1NDIE 158), voor het belachelijke bedrag van 50€.
Een (te) klein beetje research leerde mij dat dit board misschien wel geschikt was voor mijn stijl (agressive all mountain), en dus niet twijfelen, maar doen, dacht ik dan.

Bleek dat een miskoop. Board was te stijf, te hard en te lang. Mailverkeer met Burton wees uit dat dit type board enkel geschikt was voor intermediate tot expert, specifiek voor carven. 50€ in de vuilbak, en een week afgezien met aanzienlijk potentieel gevaar.

Zeker op een snelle site als martkplaats, heb je soms geen tijd genoeg om deftig op te zoeken, als er al technische specificaties zijn over het, meestal verouderd, materiaal.

Eerst een paar jaar huren, tot je weet wat je wil en waar je naartoe wil, en daarna kan je rustig kijken voor je eigen materiaal.
Of huren in de bergen, waar je elke dag van latten kan wisselen moest dit nodig zijn. Is een relatief goedkope manier om verschillende lattten te testen, met kans tot aankoop als je ze echt goed vind…

Good luck!

to board, or not to board, that's no question

Marktplaats kan goed als je weet wat je wilt. Zelf enkele malen gedaan zonder spijt.
1 Altijd ophalen zodat je ziet wat je koopt.
2 Controleer belag en kanten en bindingen.
3 Is de bovenkant niet te erg beschadigd bekrast, dan is het nieuwe er wel vanaf. want bijna iedereen verkoopt zo goed
als nieuw.
4 Ik zelf zou nooit meer als de helft van de nieuwprijs geven, als ik de voor geschiedenis niet weet.

Ik zou ook Marktplaats mijden, ten zij je echt weet wat je zoekt. Ben zelf 6 jaar geleden overgestapt van boarden naar skiën. Wist dat ik dit serieus ging oppakken, dus eerst 2 vakanties gehuurd, verschillende skies geprobeerd en daaruit te weten gekomen wat mij beviel. Toen in het voorjaar met korting nieuw een soepele all mountain ski gekocht (Fischer pro Mtn 80). 5 jaar lang veel op geleerd en plezier van gehad. Inmiddels over op een nieuwe ski.

Plaats een reactie