Naar Frankrijk rijden wordt weer wat duurder: ‘péage’ wordt opgetrokken

Naar Frankrijk rijden wordt weer wat duurder: ‘péage’ wordt opgetrokken

Op 1 februari wordt reizen met de auto naar Frankrijk weer wat duurder. De tarieven op de tolsnelwegen stijgen dan met gemiddeld 2,7 procent, al komt er voor het duurste traject liefst 5,83 procent bij.

Bron : https://www.gva.be/cnt/dmf20240128_97841367

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 30 jan 2024 08:59

Kost dat al niet genoeg? €182,3 inclusief abo Télépéage voor laatste verlof. Een habbekrats in vergelijking met de rest van je vakantie, maar ivm Zwitserland een dikke €40 voor 14 maand en Oostenrijk €11,5 voor je hele vakantie.

Dat gezegd ga ik niet de Bisons Futé routes gaan nemen om tol te vermijden, dan ben je uren extra kwijt. Dan betaal ik met de glimlach.

*bericht bewerkt door Domie op 29 jan 2024 16:02

Ach, op en neer kost ca. €100 aan tol, dus die paar euro erbij lukt ook nog wel :)

Interessanter vind ik de leestip onder het artikel over de ‘salamitechniek’. Deze zit achter een betaalmuur, maar ik had er eerder over gehoord. Blijkbaar loont het om de péage te verlaten en er direct weer op te gaan. De losse stukjes opgeteld zijn goedkoper dan het hele traject.
En inderdaad, mijn zoon had begin deze maand mijn tolbadge geleend en had de péage op de heenweg even verlaten. In de afrekening zie ik dat de twee opgetelde stukken minder kosten dan de terugweg die hij in één stuk reed.
Wat zou daar nou de gedachte achter zijn? Die Fransen kunnen heus wel rekenen lijkt me.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik heb mijn factuur nog niet gekregen voor januari 2024 omdat de maand nog niet gedaan is, maar heen is de factuur €88, terug €94,30. De eerste keer hebben we een paar stukjes afgesneden met Waze door files. Kan ook zijn dat het door een andere route komt, heen via Geneve, terug via Lyon (omdat we de eerste keer dachten slimmer dan Waze te zijn in een monsterfile terecht gekomen).

Pientere Fransen hebben echter een ander systeem bedacht: de salamitechniek. Zij kwamen tot de vaststelling dat een volledig toltraject – van het eerste tolstation tot het laatste – duurder uitvalt dan wanneer je een (paar) keer de snelweg verlaat en meteen opnieuw neemt. De A1 van Rijsel (Lille) naar Parijs in één ruk kost 18,10 euro aan péage. Rij je er één keer af en weer op, dan kost datzelfde traject je nog maar 15,20 euro. En doe je dat twee keer, dan betaal je nog slechts 13,90 euro. Als je van zo’n ‘sortie’ bovendien gebruikmaakt om te tanken, win je zelfs extra, want de brandstofprijzen op de snelwegen zijn altijd (veel) duurder dan bij pakweg een supermarkt.

Tot slot nog een besparingstip voor wie met een elektrische wagen rijdt: je geniet een korting van 5 procent op de tolsnelwegen beheerd door SANEF/SAPN (vooral in het noorden van het land) en APRR/AREA (vooral in het oosten), niet op die van Vinci Autoroutes (vooral actief in het westen en het zuiden van Frankrijk). Al krijg je die korting niet automatisch: je moet een tolbadge hebben met een speciale abonnementsformule (respectievelijk Electrique+ en Fulli Nomade Elec), gelinkt aan de nummerplaat van je auto (andere tolbadges zijn enkel gelinkt aan een rekeningnummer, die kun je dus gebruiken in elke auto).

*bericht bewerkt door evert op 29 jan 2024 16:10

… maar heen is de factuur €88, terug €94,30.

Domie op 29 jan 2024 16:06

Is dat de péage vanaf Lille ofzo? Prijzig trajectje…

Mede om de tolkosten zijn wij via Zwitserland gereden, ipv 180 euro retour waren we nu 70 kwijt. En we hadden geen extra tank benzine nodig voor dat uurtje langer.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Mede om de tolkosten zijn wij via Zwitserland gereden, ipv 180 euro retour waren we nu 70 kwijt. En we hadden geen extra tank benzine nodig voor dat uurtje langer.

LoveToSki op 29 jan 2024 16:37

Retourtje Val Cenis via Charleroi-Reims kostte ons afgelopen kerstvakantie 150 euro.

… maar heen is de factuur €88, terug €94,30.

Domie op 29 jan 2024 16:06

Is dat de péage vanaf Lille ofzo? Prijzig trajectje…

Jay op 29 jan 2024 16:34

Klopt. Begint in Fresnes, eindigt in Saint-Michel. Heen richting Bourg-en-Bresse en dan via Genève naar Chambéry. Hadden gelezen dat Lyon te mijden was, maar ja 🫣

In het teruggaan wel zo gereden omdat Waze dit aanraadde en eigenlijk nergens miserie gehad.

Met de paasvakantie gaan we terug die richting uit (wel maar tot Saint-Jean péage), in mei weekendje Reims en deze zomer naar La Rochelle. De Fransen zullen dus naar schatting zo’n €540 dit jaar uit mijn zakken kloppen dit jaar aan tol alleen.

Je begrijpt dat ik naar andere vervoersmiddelen zoek (vliegtuig, trein, slaapbus) als het niet met het gezin is.

Mede om de tolkosten zijn wij via Zwitserland gereden, ipv 180 euro retour waren we nu 70 kwijt. En we hadden geen extra tank benzine nodig voor dat uurtje langer.

LoveToSki op 29 jan 2024 16:37

Retourtje Val Cenis via Charleroi-Reims kostte ons afgelopen kerstvakantie 150 euro.

paolie op 29 jan 2024 16:47

Normaal zal dat ook iets van 180 zijn! Laatste stuk is omwille van de aardverschuiving van de zomer tijdelijk gratis omdat de RN weggespoeld is.

Wij rijden hem normaal via Luxemburg en dan Metz, Dijon en dan richting Annecy. Via Zwitserland is dan niet eens gek ver om!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Tractoren en boeren in de prijs inbegrepen … waar voor je geld ☹️

*bericht bewerkt door Hupla op 29 jan 2024 21:44

Inclusief nekpijn om de omgekeerde borden te kunnen lezen (al hebben ze hier in West-Vlaanderen ook heel wat borden omgekeerd)

Route Nationale is een leuk alternatief als je geen haast hebt. Sowieso rij ik liever niet op één dag 1100 km over de snelweg. Dus knippen we het gewoon op in tweeën; eerste dag tot Besançon en de volgende dag het laatste (mooiste) stukje. Het gaat niet hard, maar het is vakantie he. De dorpjes en natuur onderweg zijn prachtig. En je staat nooit in de file 😀

Interessanter vind ik de leestip onder het artikel over de ‘salamitechniek’. Deze zit achter een betaalmuur, maar ik had er eerder over gehoord.

Jay op 29 jan 2024 16:00

Here you go… ;)
https://archive.ph/Gxt4l

Here you go… ;)
https://archive.ph/Gxt4l

Harm op 30 jan 2024 10:09

Dank je. Er wordt helaas nog geen verklaring gegeven waarom losse ‘salamiplakjes’ goedkoper zijn dan de hele worst.

Normaal zal dat ook iets van 180 zijn! Laatste stuk is omwille van de aardverschuiving van de zomer tijdelijk gratis omdat de RN weggespoeld is.

Wij rijden hem normaal via Luxemburg en dan Metz, Dijon en dan richting Annecy. Via Zwitserland is dan niet eens gek ver om!

LoveToSki op 29 jan 2024 21:37

Duurste route vanuit (west) NL is via Charleroi en Lyon (€75 enkele reis). Wat je noemt, via Luxemburg en Bourg-en-Bresse, is de goedkoopste rooute (€50). Je gaat in ieder geval nooit €180 retour aan tol betalen, of rijd je met een camper?

Here you go… ;)
https://archive.ph/Gxt4l

Harm op 30 jan 2024 10:09

Dank je. Er wordt helaas nog geen verklaring gegeven waarom losse ‘salamiplakjes’ goedkoper zijn dan de hele worst.

Normaal zal dat ook iets van 180 zijn! Laatste stuk is omwille van de aardverschuiving van de zomer tijdelijk gratis omdat de RN weggespoeld is.

Wij rijden hem normaal via Luxemburg en dan Metz, Dijon en dan richting Annecy. Via Zwitserland is dan niet eens gek ver om!

LoveToSki op 29 jan 2024 21:37

Duurste route vanuit (west) NL is via Charleroi en Lyon (€75 enkele reis). Wat je noemt, via Luxemburg en Bourg-en-Bresse, is de goedkoopste rooute (€50). Je gaat in ieder geval nooit €180 retour aan tol betalen, of rijd je met een camper?

Jay op 30 jan 2024 10:54

Wij hebben vanuit uiterst ZW Nederland ook nog de optie om via Gent, Lille, Reims te gaan, dan kom je op beduidend meer uit dan de door jou genoemde €75 enkele reis en zou die €180 heel goed het huidige tarief kunnen zijn.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 30 jan 2024 10:59

Born to Ride

Here you go… ;)
https://archive.ph/Gxt4l

Harm op 30 jan 2024 10:09

Dank je. Er wordt helaas nog geen verklaring gegeven waarom losse ‘salamiplakjes’ goedkoper zijn dan de hele worst.

Mss dat deze iets veklaart

However, Vinci has introduced some cost-saving measures, including a block on péage prices on 70% of journeys under 30km.

Wij zijn meestal rond de 45 a 50 euro kwijt. Vanaf luxemburg naar Amberieu-en-Bugey, daar eraf en de D1504 op. Vervolgens bij chambery tot de frejus tunnel weer de Peage op.

Geef mij maar een goede tol weg en de cruise op 136 dan al die bouwplaatsen in Duitsland. Daarnaast vind ik echt hard rijden toch niet relaxt, ookal mag het. Gemiddeld doen wij tussen de 10 en 11 uur over om op onze vakantie bestemming aan te komen 1050 km.

Alles wordt ieder jaar duurder, of blijf jij zelf voor hetzelfde loon werken?

Met skiën kom je echt tot rust.

Mss dat deze iets veklaart

However, Vinci has introduced some cost-saving measures, including a block on péage prices on 70% of journeys under 30km.

evert op 30 jan 2024 11:45

Aha, en dat zal vermoedelijk zijn om het lokale verkeer aan te moedigen om de péage te pakken, om zo dorpen te ontlasten.

Wij hebben vanuit uiterst ZW Nederland ook nog de optie om via Gent, Lille, Reims te gaan, dan kom je op beduidend meer uit dan de door jou genoemde €75 enkele reis en zou die €180 heel goed het huidige tarief kunnen zijn.

Matthias123 op 30 jan 2024 10:57

Ik zou als Zeeuws-Vlaming dan al snel overwegen om voor Antwerpen-Brussel-Luxemburg te kiezen. Het is misschien 20-40 km om, maar scheelt dus enkele reis €40 aan tol, plus nog een paar tientjes als je in Luxemburg gaat tanken.
Uiteraard wel buiten de drukte, want anders zou ik die extra kosten graag erbij nemen.

Mss dat deze iets veklaart

However, Vinci has introduced some cost-saving measures, including a block on péage prices on 70% of journeys under 30km.

evert op 30 jan 2024 11:45

Aha, en dat zal vermoedelijk zijn om het lokale verkeer aan te moedigen om de péage te pakken, om zo dorpen te ontlasten.

Wij hebben vanuit uiterst ZW Nederland ook nog de optie om via Gent, Lille, Reims te gaan, dan kom je op beduidend meer uit dan de door jou genoemde €75 enkele reis en zou die €180 heel goed het huidige tarief kunnen zijn.

Matthias123 op 30 jan 2024 10:57

Ik zou als Zeeuws-Vlaming dan al snel overwegen om voor Antwerpen-Brussel-Luxemburg te kiezen. Het is misschien 20-40 km om, maar scheelt dus enkele reis €40 aan tol, plus nog een paar tientjes als je in Luxemburg gaat tanken.
Uiteraard wel buiten de drukte, want anders zou ik die extra kosten graag erbij nemen.

Jay op 30 jan 2024 15:00

Dat gaat dan alleen om de meest rustige uren, qua verkeer is Antwerpen gewoon regelrecht een drama in het overgrote deel van de gevallen. Het scheelt inderdaad maar een ruime 40km, maar daarnaast ben je op wat drukkere momenten minstens een uur langer onderwerg.

Born to Ride

Plaats een reactie