Snowboardbochten met de hiel

Beste allemaal,

Op dit moment zit ik lekker te genieten van de mooie pistes van het Zillertal. Dit is mijn tweede jaar dat ik snowboard. Vorig jaar 5 dagen les gehad en kon aardig van de rode pistes afkomen. Dit jaar weer les genomen! Gister merkte ik al dat wanneer ik op mijn hielen draai het board soms als ik een beetje schuin roetsj hapt ik de sneeuw/zichzelf bijna forceert om recht te gaan staan. Ik dacht eerst dat het misschien kwam door techniek/en of schoenen. De schoenen zitten goed volgens de verhuur en het is niet erg als mijn enkels niet volledig op de grond staan in de schoon bij bochten op de tenen. Ik wilde vragen of het aan het board kan liggen, maar door hectiek is dit niet gelukt. Heeft iemand hier ervaring mee? De stijlen stukken gaan in principe prima en de hele vlakke ook, maar die er tussen in lijkt het snowboard soms niet te willen wat ik wil! Ik heb het geprobeerd te vragen aan de leraar, maar hij zei er eigenlijk vrij weinig op. Kan het een niet goed gewaxt sneeuwboard zijn? Meer door mijn knieën lijkt ook niet het probleem te zijn.

Lekkere leraar dan als die je niet kan helpen met een vrij specifiek probleem… Als het een techniek probleem zou zijn moet hij dat toch meteen zien en je daarmee kunnen helpen lijkt mij en anders zou dit ook moeten kunnen zien wat er gebeurd. Morgenochtend meteen je probleem nogmaals bij hem neerleggen als je nog les hebt tenminste…

Je hielen zouden overigens niet omhoog moeten komen in een bocht. Dus wat die verhuur zegt klopt niet. Dan is de hiel van je schoen gewoon te ruim of je hele schoen te groot. In ieder geval lijkt de hiel te breed. Bij eigen schoenen kan je dit oplossen door hulpstukjes op de binnenschoen te plakken die je hiel vastklemmen maar goed… Dit zijn huurschoenen dus je zal moeten bepalen of je kleinere of andere wil. Dit is echter niet de directe oorzaak van je probleem lijkt mij. Maar wel onwenselijk. Om de pasvorm van je schoen even te verduidelijken. Als je je schoen aan hebt en je rechtop staat mogen je tenen net tegen de neus van de schoen aankomen. Ga je met doorgezakte knieën in de houding staan die je je op je board hebt mogen je tenen de neus niet meer raken.

Over je probleem met je heelside Bochten… Ik denk dat je misschien je knieën niet genoeg buigt en daardoor te weinig druk op je hielen geeft waardoor je board naar voren wil. Kan je je highbacks niet een beetje meer forward lean geven? Zodat je onderbeen meer naar voren leunt en je automatisch je knieën meer buigt. Dan zet je makkelijker meer druk op je hielen.

🏂

Zonder een filmpje erbij is het lastig te beoordelen. Het probleem wat je beschrijft herken ik eerder van platgereden verse sneeuw op vlakke blauwe paadjes waar je board meer gaat “zoeken” en soms ook een afremmend gevoel geeft, maar niet van iets steilere stukken en dan ook niet bij alleen heelside bochten. Ik vermoed dus dat het toch wel te maken heeft met je techniek, waarbij je mogelijk niet genoeg druk geeft op je staalkant. Maar nogmaals, dat is erg lastig te beoordelen op alleen je tekst hier.

Wat @JelleK zegt, als je niet goed op je kanten glijdt, dus op op de onderkant van je board, gaat je board zoeken en kan die hem zonder dat je het door hebt je board omgooien. Daarom altijd in ieder geval iets van druk op je kanten (tenen of hiel) .

Mogelijk is het een dikke braam op je heelside staalkant? Afgelopen week had een van mijn mede-boarders een soortgelijke ervaring, na enkele dagen prima geboard te hebben, ging het ineens een stuk minder fijn.

Ik heb zijn board geprobeerd, en ik kon op zich wel prima boarden, maar merkte wel degelijk een neiging om terug te klappen als het ware. Zelf heb ik op mijn eigen board ook een hele nare braam gehad, waardoor ik ook echt niet meer fatsoenlijk kon boarden.

Na een slijpbeurt was mijn eigen board weer goed, ik heb nog geen uitslag over het board van mijn mede-boarder ;) Maar het kan zomaar zijn dat dit je parten speelt.

Plaats een reactie