Kanten versleten van ski's

Met het risico dat de meeste de reactie zullen hebben: Yes je hebt een reden om nieuwe ski’s te kopen:

Afgelopen week kreeg ik in Italië te horen dat mijn o zo geliefde Atomic Redster XTI uit 2017 nog maar 1 keer een slijpbeurt aankonden en daarna klaar waren. Ik kreeg 2 jaar geleden ook al de opmerking van dunne kanten maar toen dacht ik dat het een verkoop praatje was :).
De kanten zijn te dun geworden en kunnen geen slijpbeurt meer aan, hooguit met veel finesse werd me verteld.
Ik heb de search gebruikt, maar er lijken maar weinig mensen hun ski’s tot versleten aan toe af te skiën zo lijkt het. Na 7 seizoenen x ongeveer 2 weken gebruik is het dus (bijna) gedaan. Hoewel 7 jaar best oud is, klinkt 14 weken niet overdadig. Hebben mijn ski’s toevallig gewoon een dunne kant, een slechte (te heftige) service beurt of zit ik gewoon te veel te schrapen? :) Of liggen de schuren van de forum bezoekers vol met afgesleten ski’s?

Ps. Als iemand de hedendaagse opvolger weet vanuit Atomic voor deze ski dan hoor ik dat graag :).

*bericht bewerkt door Gerwin op 30 jan 2024 12:50

Schrapen staat los van de staalkant. Ik slijp handmatig en hou het bij via diamantvijl. Per saldo dus minder slijpen. Hoe vaak is de set geslepen?

Plaats even een foto als dat kan. Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
Maar 14 x slijpen zou toch echt wel moeten kunnen normaal.

Hoeveel keer zijn ze geslepen @Gerwin

Met het risico dat de meeste de reactie zullen hebben: Yes je hebt een reden om nieuwe ski’s te kopen:

Afgelopen week kreeg ik in Italië te horen dat mijn o zo geliefde Atomic Redster XTI uit 2017 nog maar 1 keer een slijpbeurt aankonden en daarna klaar waren. Ik kreeg 2 jaar geleden ook al de opmerking van dunne kanten maar toen dacht ik dat het een verkoop praatje was :).
De kanten zijn te dun geworden en kunnen geen slijpbeurt meer aan, hooguit met veel finesse werd me verteld.
Ik heb de search gebruikt, maar er lijken maar weinig mensen hun ski’s tot versleten aan toe af te skiën zo lijkt het. Na 7 seizoenen x ongeveer 2 weken gebruik is het dus (bijna) gedaan. Hoewel 7 jaar best oud is, klinkt 14 weken niet overdadig. Hebben mijn ski’s toevallig gewoon een dunne kant, een slechte (te heftige) service beurt of zit ik gewoon te veel te schrapen? :) Of liggen de schuren van de forum bezoekers vol met afgesleten ski’s?

Ps. Als iemand de hedendaagse opvolger weet vanuit Atomic voor deze ski dan hoor ik dat graag :).

Gerwin op 30 jan 2024 12:44

Winkels zeggen dat vaak wel heel snel is mijn ervaring. 14 keer slijpen, zelfs machinaal is geen enkelprobleem, of je moet echt een oelewapper achter de machines hebben.

Click. Click. Peace

null
null

Het is lastig een goede foto te maken omdat dikte lastig te zien is lijkt me qua schaal.

De ski’s zijn max 10 keer geserviced denk ik.

Deze kanten zijn nog meer dan prima, deze kunnen echt wel wat slijpbeurten hebben.

De trainingsski’s van de skiclubs (niet de wedstrijdski’s) hebben vaak heel veel minder staalkant over.

Click. Click. Peace

Deze kanten zijn nog meer dan prima, deze kunnen echt wel wat slijpbeurten hebben.

De trainingsski’s van de skiclubs (niet de wedstrijdski’s) hebben vaak heel veel minder staalkant over.

Rogier op 30 jan 2024 13:31

Ik ren meteen naar de schuur om ze het goede nieuws te vertellen! :)
Wel vreemd dat me dit dan al twee keer verteld is kan het zijn dat de kanten nooit erg dik zijn geweest? Ze lijken me zelf (al was het me nooit opgevallen) ook wel een stuk dunner dan ‘normaal’ vooral op foto nr. 1.

Winkels zeggen dit erg snel is mijn ervaring. En je hebt ski’s met dunnere kanten dan andere. Speciale verhuurski’s hebben vaak dikkere kanten net als freeride ski’s.

En opzich is er niet zo iets als te weinig kant. Zelfs hele dunnen kanten werken nog prima. Wel is de kans op schade als je een steen raakt dan veel groter. Het is niet zoals bij autobanden dat je een bepaald aantal mm moet hebben.

Kleinere winkeltjes waar meer met de hand wordt geslepen zullen deze ski’s langer accepteren.

Click. Click. Peace

Dus: Geen reden voor nieuwe ski’s, wel een reden om zelf te gaan slijpen (in de schuur).

Fun Lovin' Skier

Maar als je per se nieuwe ski’s wilt, en daar een reden voor moet hebben wil ik dat ook gerust opschrijven hoor :-)

Click. Click. Peace

Zijn wel relatief dun, weet natuurlijk niet hoe dik de kanten nieuw waren. Heb ski’s waar 14 weken op geskied is (weinig seizoenen maar gewoon veel dagen) en die waren qua kanten nog echt wel ok. Zijn de prullemand in omdat ik mijn strijkijzer er op heb laten staan, maar de kanten waren nog goed!

Atomics hebben een dunne staalkant vergeleken met bv Rossignol een Fischer. Misschien hebben ze in die shop vooral ervaring met andere merken.

Maar als je per se nieuwe ski’s wilt, en daar een reden voor moet hebben wil ik dat ook gerust opschrijven hoor :-)

Rogier op 30 jan 2024 14:40

Dank voor het aanbod. Kan echt lezen en schrijven met deze ski’s dus daarom was ik eigenlijk best teleurgesteld toen die man me vertelde dat het einde naderde. Maar het lijkt erop dat ze dus nog wel een seizoen of 2 mee kunnen, ze krijgen nu even 5 weken rust :).

Deze kanten zijn nog meer dan prima, deze kunnen echt wel wat slijpbeurten hebben.

De trainingsski’s van de skiclubs (niet de wedstrijdski’s) hebben vaak heel veel minder staalkant over.

Rogier op 30 jan 2024 13:31

Zover ik weet zijn het juist de wedstrijd ski’s die nagenoeg geen kanten meer hebben. Dit omdat belag sneller glijd dan staal. (anders maakten ze wel stalen belag)

Übung macht den meister!!!

Soms is het probleem niet dat de kant te dun wordt maar eerder dat er boven de kant niet genoeg materiaal meer is om de kant goed vast te houden en soms kom je met de vijl tegen de bovenhoek van de ski en is het niet gewenst om daar materiaal weg te nemen,…

Als je de ski’s met de hand slijpt zal je er nog wel wat extra leven uitkrijgen.

Als je met een dunne kant een steen meehebt is het einde verhaal voor de ski maar dat is met een nieuwe ski soms ook het geval,…

Die bovenkant kun je gewoon bewerken net een carosserievijl. Als het in de weg zit met slijpen dan weg ermee. Zo worden race ski’s ook geprepareerd

Aan de foto te zien zit er nog meer dan genoeg staalkant op. Misschien zijn de mensen van de winkel bang dat ze er doorheen gaan met machinaal slijpen en dan verantwoordelijk worden gehouden? Ik heb helaas menig machinaal slijpbeurt gezien die gewoon véél staalkant weghaalde.

Deze kanten zijn nog meer dan prima, deze kunnen echt wel wat slijpbeurten hebben.

De trainingsski’s van de skiclubs (niet de wedstrijdski’s) hebben vaak heel veel minder staalkant over.

Rogier op 30 jan 2024 13:31

Zover ik weet zijn het juist de wedstrijd ski’s die nagenoeg geen kanten meer hebben. Dit omdat belag sneller glijd dan staal. (anders maakten ze wel stalen belag)

RFKANGOO op 30 jan 2024 20:13

Klopt die hebben minder staalkant dan bv freeride of huurlatten, maar de trainingsksi’s zijn vaak oude wedstrijdski’s die al aardig wat slijpbeurten hebben gezien… Dus dan heb je helemaal weinig over.

Click. Click. Peace

Heb net dezelfde ski`s en hebben zowat hetzelfde levens traject. Alles nog prima ook hier, nog niet weg doen. :)

Heb net dezelfde ski`s en hebben zowat hetzelfde levens traject. Alles nog prima ook hier, nog niet weg doen. :)

Joy85 op 02 feb 2024 10:13

Mee eens ik heb zelf Atomic varioflex ski’s staalkant ongeveer even dik ,bij laatste slijp beurt toevallig gevraagd. Daar werd gezegd dat als er geen grote schade aankwam nog zeker 10 slijp beurten.

Plaats een reactie