Koude tenen verhelpen

Twee jaar geleden heb ik bij Sportief Tilburg nieuwe Fischer skischoenen gekocht. Deze heb ik toen met behulp van vacuumfit laten bootfitten. Na een weekendje skiën ben ik terug gegaan i.v.m. klachten koude tenen en kramp. Vervolgens een scan van mijn voet laten maken en aanvullende zooltjes aan laten meten. Vervolgens een week op de latten gestaan met beduidend minder klachten dan voorheen, maar nog steeds koude tenen.

Afgelopen weekend twee dagen in Winterberg geskied, het was allesbehalve koud (temperaturen rond 0), maar met name de tweede dag zeer koude tenen en op het einde deden ze ook behoorlijk pijn. Ik merk nu nog steeds (4 dagen sinds ik op de piste heb gestaan) dat mijn tenen wat “dof” aanvoelen.

Ik zit nu op het punt dat ik twijfel om te investeren in verwarmingsoplossingen, echter vraag ik me af in hoeverre dit werkt met mijn custom zooltjes. Heeft iemand hier wellicht advies of ervaring over?

Heb je zelf de schnallen bovenop de voet strak staan, of los?

En met het nieuwe zooltje: opnieuw gefit? Of gelaten zoals het was?

Heb je zelf de schnallen bovenop de voet strak staan, of los?

En met het nieuwe zooltje: opnieuw gefit? Of gelaten zoals het was?

DSvier op 30 jan 2024 13:49

Redelijk los, dat wil zeggen ik zet ze zo vast dat ze prima blijven zitten maar niet heel veel kracht nodig is om ze dicht te krijgen. Met het zooltje niet opnieuw gefit.

Ik heb de bij alie… een paar losse verwarmingsfilmjes gekocht. Bij MK skiservice in mijn zooltjes ( nodig vanwege een doorgezakte voet) in laten bouwen. Bij action een paar kleineusb powerbankjes gekocht. Ook usb kabeltjes met aan/uit schakelaar gekocht ( china)
Bleek bij gebruik te warme voeten te krijgen. Moest regelmatig verwarming uit zetten.
Dit jaar schakelaar met 3 standen ( ook weer uit china) gekocht. Werkt uitstekend. Laag stand heerlijk warme voeten.
Diverse sokken ( ook stocksx) gebruikt. Niets hielp. Heb in de ruim 40 jaar dat ik ski altijd al last van koude voeten.
(Heb de usb draadjes middels krimpkous wel korter gemaakt.)

@jreekers Heb je toevallig nog een link naar die ali spulletjes?

Edwin van Riel

Wat bij mij helpt tegen koude voeten (ik heb het fenomeen van Raynaud) is kupfersalbe van Wala of CUPRUM METALLICUM praep.0,4% salbe.
Ik heb deze besteld bij www.arzneiprivat.de
Dit zijn homeopathische zalven die je op je warme voeten smeert voor je je sokken aantrekt. Ik heb door deze zalven geen koude voeten en witte tenen en voeten meer. Is voor mij de uitkomst aangezien verwarmde sokken niet de juiste pasvorm voor mijn balkon kuiten hebben 😜
Misschien ook een goede tip voor jou. Succes.

De wrijf van de voet steviger aantrekken en de tenen los… sindsdien nooit meer last gehad van koude tenen. Tijdens het eten doe ik ze ook nooit los zoals iedereen wel doet, ik zit gewoon de hele dag op men gemak in de skischoen… Verwarmen met allerlei spul kan een averechts effect veroorzaken. Zoals warm water ook sneller bevriest…

Redelijk los, dat wil zeggen ik zet ze zo vast dat ze prima blijven zitten maar niet heel veel kracht nodig is om ze dicht te krijgen. Met het zooltje niet opnieuw gefit.

NielsV op 30 jan 2024 14:02

Dan zou ik daar beginnen. Dat moet namelijk wel. En kan ook!

Ik heb een merino legging aangeschaft.
Als ik m’n benen warm kan houden blijven m’n voeten ook warmer.
Voor de hele koude dagen heb ik 1 maligne te gebruiken zooltjes. Maar die heb ik nog niet geprobeerd…

Hallo Edwin
Google even op de foto.
(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/01/31/Foto_verwarming.jpg)
En voor de schakelaar : usb 5V-12V temperatuur regelaar verwarming.

Plaats een reactie