Zwart schraapsel wax

Ik wax en slijp onze skies al jaren met universele wax. Nu naar 3 maal skiën komt na het warm waxen van de elan amphibio gti nog steeds zwart i.p.v wit schraapsel van het belag. Lijkt net of er door de prut mee geskied is.
Heb ook het gevoel dat de ski slechter glijdt dan mijn head ski en de elan ski van mijn dochter.
Bestaat zoiets als slecht belag?

Ik weet wel dat belag ‘sintered’ of ‘extruded’ kan zijn. Extruded neemt wax minder goed op. Wellicht kan dit het slechtere glijden verklaren.

Zwarte puntjes/vuil bij warm schrapen duiden nog op vuil wat uit het belag komt.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

De TS heeft het niet over zwarte puntjes… Maar schraapsel. Is het niet gewoon wat uitstekende (hele kleine dunne) rafels die je van het belag afgeschraapt? Is naar mijn ziens normaal, maar let wel op dat je schraper niet te scherp is en dat je niet te hard drukt. Je loopt anders de kans dat je belag gaat uithollen en dat hij niet meer strak vlak is. Of hij nu nog vlak is kan je controleren door een metalen lineaal op het belag te plaatsen. Er zou alleen op de staalkant iets van licht door moeten schijnen. Is hij hier en daar niet meer vlak maar wat hol, dan is dat weer goed te krijgen door hem met een steen de base te laten grinden.

*bericht bewerkt door pluk71 op 31 jan 2024 07:07

De elan ski’s zijn vorig jaar gekocht en nu 3x op geskied. Extruded zijn ze absoluut niet. Het zwarte schraapsel kwam al vrij bij het waxen van de nieuwe ski’s.
Wax al 40 jaar. Als ik te hard zou schrapen dan had ik dit eerder meegemaakt.

Je hebt ze vermoedelijk al gewaxt. Wat je de volgende keer kan proberen is na het uitborstelen van het belag voor je gaat waxen, in de omgekeerde richting te schuren met zo’n schuurpad van bv Holmenkol. Dat maakt de kleine zwarte deeltjes of haartjes los die bij het borstelen ontstaan. Daarna scrape ik de base met een schraper met fibertex doekje om tot er geen zwart lijntje meer te zien is op de fibertex. Daarmee haal je al het los zittende ptex en andere troep weg.

Als er dan nog veel ptex mee komt bij het schrapen van de wax, is er toch wat aan de hand met die ptex van de base. Dan zou ik de base laten opschuren. Het zou kunnen dat de base een keer is blootgesteld aan één of ander product of een lange tijd in de zon heeft gestaan, waardoor de additieven / weekmakers uit de toplaag van de ptex zijn verdwenen en de base is verduurt en afbrokkelt. Net zoals dat met andere plastics gaat.

*bericht bewerkt door Hupla op 31 jan 2024 11:33

Hallo Hupla
Ik zal je goede adviezen opvolgen.
Thks

Hier zelfde verhaal met mijn snowboard, Jones ultra mountain Twin.
Dit is mijn eerste snowboard met helemaal zwart belag. Het was mij ook opgevallen, maar ik heb me hier nog geen zorgen over gemaakt. Toch de afgelopen 3 jaar al zeker 10tallen wax lagen geschraapt. Het belag is niet uitgehold en merk ook geen vorm van achteruitgang in glijeigenschappen of verminderde waxopname o.i.d.
Toch bij andere ski’s die ik onderhoud met zwart belag, geen zwart schraapsel.

En dat het slechts glijdt kan ook goed een self fulfilling prophecy zijn.

Wellicht ver gezocht, maar zowel Elan en Jones schijnen duurzaamheid vrij hoog in het vaandel te hebben, wellicht dat ze net een iets ander materiaal gebruiken voor het belag waardoor de kleur wat afgeeft.

Ik blijf dit topic ook even volgen, want ik ben wel benieuwd…

Dat de ene ptex de andere niet is, klopt wel denk ik. Ik heb zo het idee of gevoel dat Atomic een minder harde ptex gebruikt dan bijvoorbeeld Rossignol, Fischer, Burton, Elan, … . Of toch bij de ski’s en boards die ik al een keer in handen heb gehad.

*bericht bewerkt door Hupla op 31 jan 2024 12:09

Plaats een reactie