Japan, een uniek avontuur!

Hey allemaal!

Ik maak sinds dit jaar wat content voor WePowder (het freeride broertje van wintersporter), vorige maand vanuit japan! 🇯🇵

Gisteren had ik het er even met Rogier over, ben enorm benieuwd wat jullie van de filmpjes vinden, en of er meer Japan liefhebbers zijn.

De laatste video waarin er mega goede sneeuw geskied wordt in de Japanse bossen met twee enorm enthousiaste Australiërs (zie foto): https://wepowder.com/nl/weblog/2024/01/31/extreem-veel-sneeu…

De video daarvoor, zonnig avontuur met twee jongens uit Chili: https://wepowder.com/nl/weblog/2024/01/18/japow-1-or-een-kle…

Mochten jullie vragen hebben over skiën in japan stel ze vooral, ik heb daar meerdere gebieden bezocht en vertel er graag over. Spoiler: het is een super unieke beleving!

Groetjes

Remco Mensinck

null

*bericht bewerkt door RemEnzo op 03 feb 2024 12:04

Altijd opzoek naar avontuur!

Jazeker! Wij zijn enorm fan van japan en een droom is om in de winter de japow op te zoeken

Kijken vooral naar omgeving happo maar sapporo trekt ook wel.

Ik ga de filmpjes later even kijken maar vroeg me wel af, wat is volgens jou het beste gebied en de beste tijd om te gaan? Zitten wel aan de schoolvakanties vast helaas… En is het ov een beetje te doen of is een huurauto een must?

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 03 feb 2024 12:12

Voor mij was Happo (hoofdeiland) vs Sapporo (noordeiland) ook precies de vraag.

Uiteindelijk heb ik al mijn tijd doorgebracht op het hoofdeiland eerst een week in de plaats Yuzawa, en daarna nog twee weken in Hakuba. Happo is een van de skigebieden in Hakuba.

Qua sneeuw zijn januari en februari zeker de beste maanden, omdat in de meeste gebieden geen kunstsneeuw spuiten is de lengte van het seizoen afhankelijk van hoeveel sneeuw er valt, maar ik hoorde over veel grotere gebieden dat ze regelmatig tot ruim in mei open zijn. Tijdens kerst en chinees nieuwjaar kan het enorm druk worden, dus als je chinees nieuwjaar kan vermijden met de voorjaarsvakantie is dat waarschijnlijk de beste optie.

De grootste verschillen tussen het hoofdeiland en noordeiland zijn de temperatuur, op het noord eiland kan het tijdens een storm prima -30 worden, terwijl je dan op het hoofdeiland praat over -15. Zeker als je nog jongere kinderen hebt is dit wel een ding gok ik zo. Hierdoor valt op het noord eiland wel nog ruim meer sneeuw dan op het hoofdeiland. Ook is het noordeiland over het algemeen wat vlakker.

Online las ik dat op het noordeiland ook veel meer australische touristen zijn, maar om eerlijk te zijn is hakuba ook al wel redelijk overspoeld. Ik denk dat 90% van de mensen die ik daar sprak uit australie kwam. Als je bijvoorbeeld naar Yuzawa gaat kom je alleen maar japanners en chinezen tegen, daar is een totaal andere sfeer. Al gaat niet voor niets iedereen naar Hakuba, want het is een van de mooiste gebieden in japan om te skien.

Wil je echt voor die enorm diepe japanse poeder gaan dan heb je simpelweg een grotere kans van slagen op het noordeiland.

Het openbaar vervoer is echt mega goed. Hogesnelheidstreinen (shinkansen) rijden vaak (denk aan ongeveer ieder uur) en altijd op tijd. In de gebieden zelf is een overvloed aan shuttle busjes. Persoonlijk heb ik niemand gezien die een huur auto had. Hoorde het alleen van mensen die rond wilde trekken op het noordeiland, vaak in combinatie met tourskien.

Voor bijvoorbeeld Hakuba ben je sneller vanaf tokio met de trein op je bestemming dan met de auto. Ook kan je vanaf het vliegveld direct met de bus naar de meeste skigebieden op het hoofdeiland (Nagano Snowshuttle). Dan ben je n uurtje langer onderweg voor dezelfde prijs, maar heb je geen gedoe met de trein uitvogelen en overstappen enzo. Ik heb dat op de terugweg gedaan en beviel me enorm goed! Moet je wel van tevoren reserveren.

Bij twijfel zou ik het sws overwegen! Ik kan zo veel dingen opnoemen die het super aantrekkelijk maken. Intressante cultuur, heerlijk eten, goedkoper dan de alpen (excl vliegen) enz enz :)

Edit: Zo ik zie dat dit een heel boek is geworden 😅

*bericht bewerkt door RemEnzo op 03 feb 2024 13:18

Altijd opzoek naar avontuur!

Niets mis met boekwerken 😉

Super nuttige informatie, dat sowieso!
Ik had inderdaad ook gelezen dat sapporo vol australiers zit, maar wel een pow paradijs is.
-30 is inderdaad wel wat koud voor ons 8 jarige dochter denk ik zo

Heb je eerste filmpje gezien, ziet er uit dat jullie erg hebben genoten! Ik vroeg me wel af of je ook reisverslagen/topics doet?

Je hebt veel te vertellen, zoals bovenstaand ‘boekwerk’ laat zien ;)

Uit mijn ervaring: huurauto is een must, anders verlies je veel skitijd als je meer dan 1 resort wil doen.

Wij hebben dit aangepakt als trips van 2 weken, waarvan 9 dagen op Hokkaido, waarvan dan 7 ski dagen. De andere dagen spendeerden we dan op Honshu voor een citytrip (Tokyo, Kyoto, Osaka,…)

We hebben op die manier Niseko + Moiwa, Rusutsu en Kiroro gedaan. (Steeds met centrale base/verblijf in Kutchan).

Ik hoop aankomende winter nog eens die kant uit te gaan, voor het eerst met de dochter erbij, dus dat zal er dan voor zorgen dat ik echt beperkt ben tot lift accessed poeder, maar da’s geen straf.

Ik twijfel alleen om na een break van 3 jaar opnieuw dezelfde resorts aan te doen, of bijvoorbeeld Furano ook de moeite is.

@FORZAM ja kan ik me goed voorstellen, wellicht is een huurauto op het noodeiland ook handiger dan op het hoodeiland.

Onze hostel eigenaar had twee seizoenen in hokkaido gedaan en zei dat Furano zijn absolute favoriet was!

Altijd opzoek naar avontuur!

@LoveToBoard klopt! Ik ga voor WePowder sws nog een langere blog schrijven met tips over reizen in japan, wellicht intressant!

Altijd opzoek naar avontuur!

Hoe zit het met materiaalhuur qua merken? Is er bijv Elan voor ski’s en Bataleon voor snowboard? En huur je vooraf online of terplekke?

Als wij gaan (droom!) dan willen we denk ik huren ipv meenemen omdat er al eens bagage flink vertraagd is aangekomen op een Japanreis (wel terugweg gelukkig) in het voorjaar.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik had zelf mijn skis bij dus heb me niet echt verdiept in de materiaal huur. Wel was het aantal mensen dat huurt wel een stuk hoger, en ook meer gevorderde die huren want iedereen komt met het vliegtuig. Dus ik kan me voorstellen dat je prima goede kwaliteit gear kan huren.

Je ziet daar veel van dezelfde merken die je hier ook ziet, plus nog wat Amerikaanse zoals Moment en On3p. Durf zo niet te zeggen of ik veel Elan en bataleon heb gezien.

Altijd opzoek naar avontuur!

Plaats een reactie