Ervaringen en nieuw skigebied

Hi, ik ben benieuwd naar jullie mening:

Op basis van 5 grote skigebieden in Oostenrijk (Ischgl, St. Anton, Kitzski, Skiwelt & Saalbach - Hinterglemm), wat is jullie meest & minst favoriete gebied (en waarom?) en zouden jullie op basis van onderstaande gegevens een ander gebied aanraden?

Mijn volgorde:
1: St. Anton - prachtig gebied, gezellig, snelle liften, mooie tochten mogelijk
2: Kitzski - zelfde als St. Anton, alleen iets minder uitdagend qua skiën
3: Ischgl - fantastische infrastructuur en gezellige apres ski, qua skigebied iets te compact naar mijn mening: vaak het idee op dezelfde berg te skiën
4: Skiwelt - leuk en allround gebied. Qua skiën zijn er betere opties in deze lijst
5: Saalbach Hinterglemm - gezellige dorpen, qua skiën echter een flinke tegenvaller: druk, weinig lange en fijne afdalingen, (te) veel gondels en regelmatig lopen door de dorpen.

Wensen qua skigebied:
-gezellige apres ski
-moderne liften
-relatief dichtbij
-mogelijkheid tot mooie tochten
-lange afdalingen mogelijk

Zijn er aanraders voor andere gebieden? Hoeft niet per se in Oostenrijk, maar aangezien de afstand en apres ski en graadmeter zijn kom je denk ik snel in Oostenrijk terecht.

Sölden kun je ook nog toevoegen aan je lijstje. Echt tochten maken zit er niet in, maar je kunt je er prima vermaken. Met dezelfde pas (vanaf 4 dagen meen ik) kun je ook in Obergurgl - Hochgurgl skiën (15 min met de bus).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Misschien SFL? Alleen tochten maken kan er niet.

*bericht bewerkt door Helga op 04 feb 2024 09:13

Van deze gebieden vond ik skiwelt het meeste tegenvallen. Wel gezellig met veel kleine goede hutten, maar te korte pistes waardoor je te weinig skiet en teveel in liften zit.
Ischgl qua skiën geweldig maar ongezellig. Wel goede après ski natuurlijk. Weinig leuke restaurantjes en echte ski industrie.
Mijn volgorde zou zijn 13254

Het Zillertal . Zit je in Zell am Ziller of Mayrhofen is bijna alles binnen 15 minuten te bereiken.

Wensen qua skigebied:
-gezellige apres ski, Mayrhofen
-moderne liften Hele gebied
-relatief dichtbij 930 km uit midden van het land
-mogelijkheid tot mooie tochten Ja, van Zell naar krimml , Mayrhofen naar Tux
-lange afdalingen mogelijk Ja, Zell am Ziller , Kaltenbach ,Mayrhofen Ahorn.

Volgorde klinkt logisch.
To do gebieden zijn nog:
Salzburger sportwelt (Flachau) Leuke pistes van verschillende moeilijkheidsgraden. Vergelijkbaar met Kitzski, maar wat meer afdalingen op dezelfde hellingen. In het seizoen druk rond Flachau-Wagrain.
Serfaus-Fiss-Ladis (Serfaus) Mooie pistes, voldoende kilometers. Ook hier speelt de drukte een rol.
Ötztal (Sölden) Bij de Gaislach kun je bijna ski-in ski-out vinden. In de buurt van de Gigijoch ben je iets sneller richting het Inntal. Bij een meerdaagse pas (2 dagen en meer) krijg je toegang tot Gurgl en Hochoetz. Gurgl is prima voor een dag of twee en Hochoetz is zeker met slechter weer een aanrader omdat je meer tussen de bomen blijft. Mogelijkheid om op heel veel plekken meer dan 1000hm te maken. Mooie dalafdalingen. Lang seizoen. Druk in de vakanties maar rustig vanaf half maart.
Zillertaler superskipas (Zell/Mayrhofen) Het skigebied van de Zillertal Arena is het leukste skigebied van de drie, op de voet gevolgd door Kaltenbach-Hochfügen. Mayrhofen biedt de beste après-ski in het Zillertal (Gerlos ligt op een pas en is niet zo handig als je het hele Zillertal af wil). Gletsjer achter de hand voor als de sneeuw wat minder is.

Een keertje in Lech acco zoeken! Dan ervaar je Ski Arlberg echt heel anders dan in St.Anton.
En dan bedoel ik dus het skiën ;-)

Drie jaar in Zell am Ziller geweest. Heeft geen apres ski en nachtleven zoals Gerlos, maar zeker genoeg voor een paar dagen hoofdpijn. Dan kun je skiën via Gerlos, naar Konigsleiten en weer terug. Ook de zwarte dalafdaling naar Zell is lekker. Als je start bij de Ubergangsjoch en naar Rurh skiet, dan heb je een hele mooie, lange afdaling. Maar ook Konigsleiten zelf is een aanrader. Zelfde gebied, zelfde gezelligheid. Mocht je echt een keer “los” willen (tot midden in de nacht) dan is Gerlos met de taxi terug een optie (paar tientjes).

Flachau vind ik qua niveauverschil echt wel wat minder. Maar compenseert apres ski en nachtleven.

Gebied wat alles heeft is het wat minder bekende Obertauern. De apres ski was jaren gericht op Duitse slagers, maar tegenwoordig ook steeds bekender bij het Nederlandse publiek. De Tauernrunde is een leuke tocht door het hele gebied.

Flachau is me ook positief opgevallen. In veel gebieden ga je met de gondel naar boven en vanaf daar starten de liften verder naar boven en komen de meeste pistes uit. De dalafdaling doe je dan meestal alleen aan t eind van de dag.
Flachau is niet heel hoog, maar alle pistes lopen van de top helemaal terug naar t dal en daardoor zijn ze relatief lang. Zeker met de verbinding met Flachauwinkl een uitgestrekt gebied geworden. Veel gezellige restaurantjes, goede apres ski.
Nadeel is de drukte, waarschijnlijk door de makkelijke bereikbaarheid vanaf de snelweg. Tip: Als je bij de starjet opstapt moet je ook nog eens 2 of 3 liften pakken voordat je helemaal boven bent en moet je dus 2 of 3 keer aansluiten in de rij. Echter in de carnavalsvakantie hoefden we bij de Rote 8er om half 10 maar 5 minuten te wachten en eenmaal boven kan je letterlijk alle kanten op.

SHLF (of hoe die afko ook is….) heeft echt wel heerlijk lange afdalingen hoor.
Die lange naar vorderglemm….
De dalafdalingen naar Leogang….
Vanaf de 12er naar beneden….

Ik ben zelf een kitz-fan. Maar vind bijna alles wel leuk.
Als je in SkiWelt de weg een beetje kent (en dat is niet vanzelfsprekend) kun je daar ook heerlijk lange afdalingen maken.
Dalafdalingenbnaar alle dorpjes….De Ki-West.
Choralm naar Brixen….

Totales Vollidiot

Misschien SFL? Alleen tochten maken kan er niet.

Helga op 04 feb 2024 09:12

Hoezo geen tochten? Gebied is toch behoorlijk uitgestrekt: van Ladis naar de Masner ben je snel een paar uurtjes onderweg
Ik zou SFL dus zeker aanraden!
Verder ook Sölden, zeker in combinatie met een paar dagen Hoch-/Obergurgl

Zillertal ben ik niet zo’n fan van: veel kans op groen dal, druk, te veel korte afdalingen (zeker in Mayrhofen)

Als het niet per sé Oostenrijk hoeft te zijn en er wat rek op het budget zit: Val d’Isère (ge-wel-dig skigebied, gezellig dorp, behoorlijke après ski in de Cocorico) of Zermatt (mooiste plek in de Alpen: 25 4000-ers rondom, Matterhorn; héél lange afdalingen, gezellige, maar geen uitbundige après, luxe gevoel, …)

SHLF vond ik de minste van het lijstje. Vooral het wandelen door het dorp, de sta-gondels en het decadente is niet mijn favoriet. Kitzski vind ik denk ik de leukste van welke je noemt.

In mis in het lijstje zoals al genoemd de gebieden in het Zillertal. Met een uitgangspunt redelijk centraal tussen Kaltenbach en Mayrhofen kun je de drie leukste deelgebieden goed bereiken. (Zillertal Arena/Hochfugen-Kaltenbach en Mountopia (Zillertal3000). In de schoolvakanties wel net zo druk als Skiwelt, Skicircus etc…

Grappig dat iedereen hier met dezelfde usual suspects komt. Persoonlijk zou ik wanneer je houdt van lange afdalingen en gezellige hutjes (maar niet van de enorme massa zoals SFL, Gerlos of flachau) ook zeker denken aan Gastein, Schladming of Hochkönig. Nou valt die laatste wellicht af vanwege de apres ski maar Schladming en Bad Gastein hebben wel het nodige te bieden, alhoewel wel wat minder hoempapa denk ik.

Vraag is dus: ligt de focus meer op de kwaliteit van gezellige hutjes, sfeer in het gebied en lengte van de afdalingen of meer op de apres ski en omvang van het gebied? Wanneer het laatste, dan dit bericht als niet geschreven beschouwen😉

*bericht bewerkt door Amelm op 04 feb 2024 16:50

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 feb 2024 17:05

@amelm Sommige dingen hoeven niet te bekend te worden. Laat de meute maar naar de usuals gaan, dan blijft het nog een beetje leuk bij de 4Berge en Gastein ;)

Dank voor jullie tips Bennie en Amelm. Hochkönig stond al op mijn lijstje, zet Schladming en Gastein erbij. Ook goed bereikbaar per trein zag ik!

*bericht bewerkt door Helga op 04 feb 2024 19:20

Kitzski ben ik al een twintigtal keer geweest. Blijft een topgebied. De beleving is wel anders naargelang de drukte (wat overigens op veel plekken is). De voorjaarsvakantie Is vaak een ramp. En als er verse sneeuw is gevallen, gevolgd door een zonnig weekend, dan stikt het van dagjestoeristen (vnl uit regio München). Die komen vooral om zich Lazarus te drinken.
Skiwelt vind ik de minste uit het lijstje. De rest zit er wat tussenin.

Ik kan wel nog het Zillertal aanraden, met name Kaltenbach en Hochfügen. Relatief lange en pittige pistes. Leuke off-piste mogelijkheden.

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 05 feb 2024 08:08

One ski, more fun.

Plaats een reactie