Sneeuwbedekking Alpen bereikt nieuw dieptepunt

Toch wel opmerkelijk dat we na een goede start zo diep zijn gezonken. De aprilse januarimaand is daar natuurlijk de oorzaak van. De echte omslag naar winterweer is alweer verdwenen van de weerkaarten. Gelukkig verdwijnt de zachte lucht wel voor een tijdje.
https://www.facebook.com/share/p/DUMWWMgUvE8Amiga/?mibextid=…

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 08 feb 2024 10:10

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Inderdaad flink balen. Wellicht verrassen maart/april weer net als vorig jaar

Gang is alles

Een laag van hoeveel cm dikte verstaan ze onder bedekking? Het is een niet alles zeggende grafiek in ieder geval, op hoogte liggen nog enorme dikke pakken sneeuw, alleen door de warmere periode zijn de dalen veelal groen wat dit tot gevolg heeft. 1x sneeuw tot in de dalen kan gelijk weer een flinke piek geven, zeker wanneer ze met bedekking maar enkele cm sneeuw bedoelen.

Born to Ride

En dat jaar daarvoor. Al twee keer eind maart diep winterse omstandigheden gehad met temperaturen ver onder nul en bakken sneeuw. Winterser dan de hele winter bij elkaar 🫢

We zullen het weer zien. Opvallend is dat de klassieke wintermaanden januari en februari geen wintermaanden meer lijken te zijn.

Een laag van hoeveel cm dikte verstaan ze onder bedekking? Het is een niet alles zeggende grafiek in ieder geval, op hoogte liggen nog enorme dikke pakken sneeuw, alleen door de warmere periode zijn de dalen veelal groen wat dit tot gevolg heeft. 1x sneeuw tot in de dalen kan gelijk weer een flinke piek geven, zeker wanneer ze met bedekking maar enkele cm sneeuw bedoelen.

Matthias123 op 08 feb 2024 10:50

Maakt niet zoveel uit toch hoeveel cm ze bedoelen? Ze vergelijken het met voorgaande periodes adhv dezelfde criteria. Dus of dat nu 0cm sneeuw is of 10cm maakt weinig uit voor deze grafiek.

Een laag van hoeveel cm dikte verstaan ze onder bedekking? Het is een niet alles zeggende grafiek in ieder geval, op hoogte liggen nog enorme dikke pakken sneeuw, alleen door de warmere periode zijn de dalen veelal groen wat dit tot gevolg heeft. 1x sneeuw tot in de dalen kan gelijk weer een flinke piek geven, zeker wanneer ze met bedekking maar enkele cm sneeuw bedoelen.

Matthias123 op 08 feb 2024 10:50

Maakt niet zoveel uit toch hoeveel cm ze bedoelen? Ze vergelijken het met voorgaande periodes adhv dezelfde criteria. Dus of dat nu 0cm sneeuw is of 10cm maakt weinig uit voor deze grafiek.

Tand op 08 feb 2024 11:01

Het maakt wel degelijk veel uit, je kan namelijk op deze manier waardes zoeken die het beste uitkomen voor het doel dat je voor ogen hebt.

Born to Ride

Zal met de huidige klimaatverandering vaker deze kant op gaan.
Door klimaatverandering namelijk meer neerslag en ook hogere temperaturen.
Dus hogerop waar het nog koud genoeg is, juist meer sneeuw.
Lager juist minder sneeuw over het hele seizoen gezien.

Interpretatie is inderdaad van belang.
Deze grafiek laat duidelijk een probleem voor lagere skigebieden zien.
Deze grafiek laat juist niet zien dat er dit jaar op de gletsjers juist meer sneeuw dan normaal gevallen is, waardoor die misschien!! dit jaar minder zullen krimpen dan voorgaande jaren.

Don`t eat yellow snow

Ik hoop nog steeds op een polaire vortex begin maart, ma ja, zeker is dat niet he…

Een laag van hoeveel cm dikte verstaan ze onder bedekking? Het is een niet alles zeggende grafiek in ieder geval, op hoogte liggen nog enorme dikke pakken sneeuw, alleen door de warmere periode zijn de dalen veelal groen wat dit tot gevolg heeft. 1x sneeuw tot in de dalen kan gelijk weer een flinke piek geven, zeker wanneer ze met bedekking maar enkele cm sneeuw bedoelen.

Matthias123 op 08 feb 2024 10:50

Maakt niet zoveel uit toch hoeveel cm ze bedoelen? Ze vergelijken het met voorgaande periodes adhv dezelfde criteria. Dus of dat nu 0cm sneeuw is of 10cm maakt weinig uit voor deze grafiek.

Tand op 08 feb 2024 11:01

Het maakt wel degelijk veel uit, je kan namelijk op deze manier waardes zoeken die het beste uitkomen voor het doel dat je voor ogen hebt.

Matthias123 op 08 feb 2024 11:09

Interpretatie is inderdaad van belang.
Deze grafiek laat duidelijk een probleem voor lagere skigebieden zien.
Deze grafiek laat juist niet zien dat er dit jaar op de gletsjers juist meer sneeuw dan normaal gevallen is, waardoor die misschien!! dit jaar minder zullen krimpen dan voorgaande jaren.

jaapm op 08 feb 2024 11:22

Maar deze grafiek toont enkel sneeuwbedekking? Dus ik zou denken gewoon via satellietbeelden door software de gebieden groen/zwart vs wit laten berekenen en je hebt het resultaat, met dan als zoals vermeld min, max, mediaan, en de percentielen.

Andere waarden hieruit proberen halen lijkt niet echt van toepassing want daarvoor is deze grafiek mijn inziens niet voor opgesteld? Hier willen ze gewoon algemeen het % sneeuwbedekking geven, en wil je meer detail over de data moet je naar hun onderzoek, naakte datasets of andere grafieken gaan kijken. Of mis ik hier iets?

Een laag van hoeveel cm dikte verstaan ze onder bedekking? Het is een niet alles zeggende grafiek in ieder geval, op hoogte liggen nog enorme dikke pakken sneeuw, alleen door de warmere periode zijn de dalen veelal groen wat dit tot gevolg heeft. 1x sneeuw tot in de dalen kan gelijk weer een flinke piek geven, zeker wanneer ze met bedekking maar enkele cm sneeuw bedoelen.

Matthias123 op 08 feb 2024 10:50

Maakt niet zoveel uit toch hoeveel cm ze bedoelen? Ze vergelijken het met voorgaande periodes adhv dezelfde criteria. Dus of dat nu 0cm sneeuw is of 10cm maakt weinig uit voor deze grafiek.

Tand op 08 feb 2024 11:01

Het maakt wel degelijk veel uit, je kan namelijk op deze manier waardes zoeken die het beste uitkomen voor het doel dat je voor ogen hebt.

Matthias123 op 08 feb 2024 11:09

@Matthias123 en dat laatste is precies wat jij zelf dus ook doet, maar dan andersom.
Niets aan de hand dus met deze grafiek, hij is klip en klaar: de sneeuwbedekking in de Alpen is op 3 februari nog niet zo laag geweest. En dat is tamelijk shocking zo na de normaliter koudste maand januari, een zeer sneeuwrijke december en met de al overduidelijke trend van de laatste jaren in het achterhoofd.

*bericht bewerkt door Liezen op 08 feb 2024 12:07

Sjah Don´t look up zeker :-)

Een laag van hoeveel cm dikte verstaan ze onder bedekking? Het is een niet alles zeggende grafiek in ieder geval, op hoogte liggen nog enorme dikke pakken sneeuw, alleen door de warmere periode zijn de dalen veelal groen wat dit tot gevolg heeft. 1x sneeuw tot in de dalen kan gelijk weer een flinke piek geven, zeker wanneer ze met bedekking maar enkele cm sneeuw bedoelen.

Matthias123 op 08 feb 2024 10:50

Dit is de tijd van het jaar dat de hoeveelheid sneeuw in het middelgebergte op zijn hoogste is. De sneeuw die nu valt zal onder de pak hem beet 1800-2000 meter snel wegsmelten, door stijgende temperaturen maar vooral de steeds sterker wordende zon. Dus zelfs met z’on dump die jij noemt gaat dat niet gebeuren dat het opeens anders is.

De eerst volgende sneeuwval (dit weekend) hier heeft waarschijnlijk een sneeuwgrens van 1600 meter. Heel veel te hoog voor de tijd van het jaar, en we zijn er bijna blij mee… want onder de 2000 m.

Met lange periodes die extreem veel te warm zijn en iso 0° temperaturen die eerder bij een april horen dan bij een januari is het gewoon in de dalen en middelgebergte erg sneeuwarm dit jaar. Daar doet de enorme bak sneeuw op hoogte (die ook zeer snel inklinkt momenteel) helemaal niets aan.

Hoe je ook over weer en klimaat denkt. Dit jaar is het gewoon absurd veel te warm met een sneeuw-smeltcyclus die tot voorheen niet in januari hoorde. En de eventuele uitzonderingen waren niet zo lang als nu.

Click. Click. Peace

hij is klip en klaar: de sneeuwbedekking in de Alpen is op 3 februari nog niet zo laag geweest.

Liezen op 08 feb 2024 12:00

Zo klip en klaar dat jij gewoon een conclusie trekt die helemaal niet in deze grafiek is af te lezen 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

hij is klip en klaar: de sneeuwbedekking in de Alpen is op 3 februari nog niet zo laag geweest.

Liezen op 08 feb 2024 12:00

Zo klip en klaar dat jij gewoon een conclusie trekt die helemaal niet in deze grafiek is af te lezen 😉

Shane op 08 feb 2024 17:33

Dat klopt, en ter verduidelijking (dit is wel uit de grafiek op te maken maar de termen zijn wat technisch):

  • Het gaat om de omvang van het sneeuwdek in de Alpen en zegt niets over de dikte ervan
  • De huidige waarde valt (ruim) beneden het “75th percentile” en valt dus binnen de 25% meest sneeuwarme jaren voor deze periode (begin februari)
Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

hij is klip en klaar: de sneeuwbedekking in de Alpen is op 3 februari nog niet zo laag geweest.

Liezen op 08 feb 2024 12:00

Zo klip en klaar dat jij gewoon een conclusie trekt die helemaal niet in deze grafiek is af te lezen 😉

Shane op 08 feb 2024 17:33

Dat klopt, en ter verduidelijking (dit is wel uit de grafiek op te maken maar de termen zijn wat technisch):

  • Het gaat om de omvang van het sneeuwdek in de Alpen en zegt niets over de dikte ervan
  • De huidige waarde valt (ruim) beneden het “75th percentile” en valt dus binnen de 25% meest sneeuwarme jaren voor deze periode (begin februari)
KrisWeer op 08 feb 2024 17:46

Inderdaad, vooralsnog kunnen we dus zeggen dat het op dit moment tot de circa 7 slechtste jaren van de laatste 30 behoort. Dat is toch net even wat anders dan slechtste ooit 😀. Maar wie weet wat de komende weken brengen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoezo vooralsnog? 😉

Goed, ik zal wel weer een flinke portie commentaar krijgen als wat ik zeg toch niet waar blijkt te zijn, maar er staan een aantal termen bij de titel: min, max, median, 25th & 75th percentiles.

Volgens mij dus: min (lichtblauwe ondergrens), max (lichtblauwe bovengrens), median (donkerblauwe lijn), 25th lower percentile (donkerblauwe ondergrens) en 75th upper percentile (donkerblauwe bovengrens).

Conclusie: het is volgens mij wel een negatief record in de afgelopen 30 jaar. Dit staat los van al die andere commentaren op selection bias en de relevantie van snow cover.

Ik ga later nog wel even op zoek naar het originele artikel met meer tekst en uitleg erbij, maar dit is in ieder geval hoe ik hem lees, anders mag iemand me vertellen hoe ik die donkerblauwe band mag interpreteren.

*bericht bewerkt door JelleK op 08 feb 2024 18:51

Goed, ik zal wel weer een flinke portie commentaar krijgen als wat ik zeg toch niet waar blijkt te zijn, maar er staan een aantal termen bij de titel: min, max, median, 25th & 75th percentiles.

Volgens mij dus: min (lichtblauwe ondergrens), max (lichtblauwe bovengrens), median (donkerblauwe lijn), 25th lower percentile (donkerblauwe ondergrens) en 75th upper percentile (donkerblauwe bovengrens).

Conclusie: het is volgens mij wel een negatief record in de afgelopen 30 jaar. Dit staat los van al die andere commentaren op selection bias en de relevantie van snow cover.

Ik ga later nog wel even op zoek naar het originele artikel met meer tekst en uitleg erbij, maar dit is in ieder geval hoe ik hem lees, anders mag iemand me vertellen hoe ik die donkerblauwe band mag interpreteren.

JelleK op 08 feb 2024 18:40

Zo las ik hem ook. Anders klopt de legenda niet.

*bericht bewerkt door jaapm op 08 feb 2024 19:24

Don`t eat yellow snow

Goed, ik zal wel weer een flinke portie commentaar krijgen als wat ik zeg toch niet waar blijkt te zijn, maar er staan een aantal termen bij de titel: min, max, median, 25th & 75th percentiles.

Volgens mij dus: min (lichtblauwe ondergrens), max (lichtblauwe bovengrens), median (donkerblauwe lijn), 25th lower percentile (donkerblauwe ondergrens) en 75th upper percentile (donkerblauwe bovengrens).

Conclusie: het is volgens mij wel een negatief record in de afgelopen 30 jaar. Dit staat los van al die andere commentaren op selection bias en de relevantie van snow cover.

Ik ga later nog wel even op zoek naar het originele artikel met meer tekst en uitleg erbij, maar dit is in ieder geval hoe ik hem lees, anders mag iemand me vertellen hoe ik die donkerblauwe band mag interpreteren.

JelleK op 08 feb 2024 18:40

Ja, denk dat je inderdaad gelijk hebt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Akkoord: de laagste van de laatste dertig jaar, ipv altijd. Maar aangezien bekend is dat de sneeuw in de tijd voor deze laatste 30 jaar sowieso dikker was (althans, dat zegt onze hoteliere…“winter wie damals”), is de conclusie nog heftiger. En dat wordt dan nog weer erger door de ongewoon (jawel, “extreem”) riante november/december die we dit seizoen hadden.

*bericht bewerkt door Liezen op 08 feb 2024 20:18

Ik vind het persoonlijk helemaal niet heftig @Liezen . We weten toch allemaal (al heel lang) dat de aarde warmer wordt, dus is het toch volkomen logisch dat in een heel slecht jaar qua weersomstandigheden dit soort recordcijfers gevestigd worden? Ik krijg soms een beetje het gevoel dat mensen het wel weten, maar niet willen geloven en dan elke keer weer schrikken bij cijfertjes of als ze een gletsjer zien… Persoonlijk denk ik overigens dat we voorlopig echt nog prima kunnen skiën, ook op natuursneeuw.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane ik las net op de website van de ORF dat het sinds 8 december in Vorarlberg op veel plekken niet gevroren heeft, hetgeen bizar is. Voor morgen verwachten ze in sommige dalen 20 graden. Ze trekken dat door naar de zomer: in de zomer zou dat betekenen dat in het deze Alpendalen 40 graden zou worden.
En ik ben eigenlijk helemaal niet zo optimistisch over het skiën. Zeker, het ‘kan’. Maar kijk naar deze winter. Het begon goed, maar sindsdien werd het dus veel te warm, met veel regen tot op grote hoogte. Toen werd het koud, met als gevolg pistes van beton en bijbehorende ongelukken. En toen kwam het weer van de laatste twee weken: knetterheet, met nauwelijks vorst in de nacht. Met slushhopen om 10.00 s’ morgens. En dan hebben we het dus alleen nog maar over de gebieden waar nog sneeuw ligt…Begin februari.
Ik vind het heftig. Vooral voor de bewoners. Heb het gevoel dat het sneller gaat dan tot nog toe gedacht.

*bericht bewerkt door Liezen op 08 feb 2024 22:48

Ben sinds gister weer terug vanuit Kaunerberg, Tirol. Wij wonen op 1400mtr, hier heeft het de afgelopen nachten wel licht gevroren. Wel is er op deze hoogte nagenoeg geen sneeuw meer te vinden, terwijl de tuin begin januari nog vol lag.
In SFL hebben ze de afgelopen dagen op de laaggelegen pistes de sneeuwkanonnen aangehad. Hierdoor bergen los sneeuw, maar wel minder last van de harde onderlaag. Ondanks de temperaturen was het zeker tot halverwege de middag prima te skiën. Tuurlijk werd de sneeuw op de lager gelegen pistes van mindere kwaliteit, maar zeker geen slushs.
Nauders, lag er ook prima bij. Alleen de dalafdaling was erg slecht.
Woensdag nog even een paar uurtje in Fendels (Max 2300h) geskied, pistes lagen er hier juist zeer goed bij.
Op de Kaunertaler Gletscher ligt juist wel weer veel sneeuw.
Conclusie, ondanks het weinige sneeuw, hogere temperatuur was het op de pistes (nog) prima te doen. Helaas regende het gisterochtend wel bij vertrek…

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Gelukkig is mountainbiken ook leuk 🙂

Je kunt het weer of klimaat niet beïnvloeden dus waar maken we ons druk om?

Je moet dus een beetje geluk hebben met het weer op je skivakantie maar dat is altijd al zo geweest

Niet best zo te horen. We zijn aan schoolvakanties gebonden en zitten te denken aan skiën in de meivakantie (eind april). Durf met deze condities eigenlijk nog niet te boeken. Zou er eind april nog voldoende te skiën zijn in bijvoorbeeld Tignes of Val Thorens? We wachten nog maar even af. Iemand ervaring in die periode? In de meivakantie van 2022 hebben we een fantastische week gehad, maar weet niet hoe het andere jaren was.

Plaats een reactie