Sneeuwkwaliteit met zonder kunstsneeuw

We hebben in midden januari in Oostenrijk geskied op merendeel piste’s met onderlaag kunstsneeuw en toplaag natuursneeuw En in een gebied met alleen natuursneeuw. Een wereld van verschil. Klopt het dat kunstsneeuw via skiën en pistebully’s toch met natuursneeuw vermengt en de kwaliteit daardoor minder is?
Of is er andere reden?

Juist met technische sneeuw kun je de beste pistes maken.

Juist met technische sneeuw kun je de beste pistes maken.

DSvier op 10 feb 2024 15:40

Smaken verschillen, ik ben het hier niet mee eens. De allerbeste sneeuw is wat mij betreft 100% natuursneeuw. Laatst ook weer op de Gerlosplatte kwam ik op een piste (blauwe 71) waar ik echt smulde van de plotseling goede kwaliteit van de sneeuw. Kijk om me heen, geen sneeuwkanon te bekennen. En dan zit je op dezelfde hoogte en expositie als de 72 die ernaast ligt maar wel sneeuwkanonnen heeft.

Ik snap dat technische sneeuw onmisbaar is en een ongelofelijk goede uitkomst biedt voor het massatoerisme, maar wat mij betreft gaat er niets boven natuursneeuw.

We hebben in midden januari in Oostenrijk geskied op merendeel piste’s met onderlaag kunstsneeuw en toplaag natuursneeuw En in een gebied met alleen natuursneeuw. Een wereld van verschil. Klopt het dat kunstsneeuw via skiën en pistebully’s toch met natuursneeuw vermengt en de kwaliteit daardoor minder is?
Of is er andere reden?

Game op 10 feb 2024 15:30

En wat hield die wereld van verschil dan zoal in? 🤔

Bla, bla, bla.

Het verschil zal voornamelijk het verschil in drukte zijn geweest. Drukte is van enorme invloed op de kwaliteit van pistes, veel groter dan het verschil tussen echte sneeuw en kunstsneeuw.

Ik vind kunstsneeuw veel zwaarder, daarvoor is het veel moeilijker korte slalombochten te skiën. Vind ik. Geef mij maar echte sneeuw, wat een verademing vind ik dat.

Ben geen expert, maar wel ervaringsdeskundige. Mijn ervaring is dat kunstsneeuw eerder keihard zal worden en dus superglad. Net geen ijs, maar wel erg ‘‘harde sneeuw’’, vooral op rode pistes. Vorig jaar geskied in Lech én op de Sonnenkopf in Klosterle. Dit laatste gebied maakt reclame dat zij dus alleen natuursneeuw hebben. Wat was dát lekker zeg ! Tuurlijk, de dalafdaling was dicht, maar boven was het super ! Vorige week geskied in Mont Blanc Evasion. Pistes in Megeve/st Gervais vooral kunstsneeuw. Pistes in Les Contamines waren volgens mij een afwisseling van kunstsneeuw/natuursneeuw. Stuk lekkerder als we weer eens op een ‘‘gewone’’ piste kwamen. Kunstsneeuw is helaas niet meer weg te denken, maar geef mij maar alleen natuursneeuw…

Paulr

Klopt niet Paulr. Natuursneeuw wordt puur ijs bij dooi vriezen. Sinds de technische sneeuw bestaat zijn die taferelen gelukkig voorbije tijd. Ik ski 30+ jaar en kan echt vergelijken met gebieden die geïnvesteerd hebben in kunstsneeuw en vroeger zonder. Al zeg ik wel een 100% piste met natuursneeuw geniet men voorkeur. Er is geen vergelijk. Maar de kwaliteit heb je slechts enkele dagen per seizoen

Klopt niet Paulr. Natuursneeuw wordt puur ijs bij dooi vriezen. Sinds de technische sneeuw bestaat zijn die taferelen gelukkig voorbije tijd. Ik ski 30+ jaar en kan echt vergelijken met gebieden die geïnvesteerd hebben in kunstsneeuw en vroeger zonder. Al zeg ik wel een 100% piste met natuursneeuw geniet men voorkeur. Er is geen vergelijk. Maar de kwaliteit heb je slechts enkele dagen per seizoen

Joy85 op 10 feb 2024 20:47

Technische sneeuw wordt volgens mij wel eerder hard, maar wordt geen ijs. Natuursneeuw blijft wat langer zacht als het koud is, maar wordt wel volledig ijs na dooi en opvriezen. Tenminste, dat is mijn ervaring

Klopt niet Paulr. Natuursneeuw wordt puur ijs bij dooi vriezen. Sinds de technische sneeuw bestaat zijn die taferelen gelukkig voorbije tijd. Ik ski 30+ jaar en kan echt vergelijken met gebieden die geïnvesteerd hebben in kunstsneeuw en vroeger zonder. Al zeg ik wel een 100% piste met natuursneeuw geniet men voorkeur. Er is geen vergelijk. Maar de kwaliteit heb je slechts enkele dagen per seizoen

Joy85 op 10 feb 2024 20:47

Technische sneeuw wordt volgens mij wel eerder hard, maar wordt geen ijs. Natuursneeuw blijft wat langer zacht als het koud is, maar wordt wel volledig ijs na dooi en opvriezen. Tenminste, dat is mijn ervaring

JelleK op 10 feb 2024 21:07

Klopt Jelle, maar hard is geen ijs. Met prima onderhouden materiaal prima te skiën. Een natuursneeuw piste die niet onderhevig is geweest aan dooi is unaniem gewoon goed. Geen twijfel mogelijk. Maar een kunstsneeuw piste kan dit echt bijna evenaren bij gelijkaardige condities. We skiën vaker op kunstsneeuw waar het met natuursneeuw al niet meer mogelijk was. Ja als de kwaliteit dan slechter is… (logisch eigenlijk) Maar merk en type doen ook al een wereld van verschil. Sneeuwlanzen zijn voor mij nog steeds de minste en de oudste generatie van het merk Suf… vind ik ook gewoon brol. Maar elk merk is momenteel erg aan het verbeteren.

Kunstsneeuw is en blijft ijs hoor.

Kunstsneeuw is en blijft ijs hoor.

DrPhil op 11 feb 2024 01:03

Natuursneeuw ook.

Nu ja, er zijn honderden soorten sneeuw en pistebedekkingen. Allemaal afhankelijk van (voornamelijk) temperatuur.
Veel zon, weinig zon, warm, koud, droog, vochtig, wind, oude of nieuwe verse/gemaakte sneeuw, winterbergse cocktailschilfertjes,… allemaal factoren die de vorm en kwaliteit van pistesneeuw maken.
Sneeuw is anders bij min5 dan bij min 25°C.
Verse plaksneeuw of diepgevroren poedersneeuw, een wereld van verschil. 🙃

Een mix van goed gemengde gespoten sneeuw met natuursneeuw (enkele dagen oud en nooit ontdooit), een laagje (max 2cm) vers natuurspul er bovenop en een temperatuur van min 15 bij helder weer vind ik wel leuk. 😎
Een kaalgeblazen harde piste (hard is echt geen ijs hoor) vol mini ijsklontjes bij min 20 ook.
Firn ook, aka crème brulée pistes, zalig voor een half uurtje. ❤️

Bla, bla, bla.

Alles is leuk buiten blauw ijs… gewoon techniek (en soms) skis veranderen… alles reuze lol. Vind wel (chauvinistisch als ik ben) dat de dolomiti pisteurs meesters zijn in t preppen… (wat ook een nadelel kan zijn)…

Plaats een reactie