Pasen met kinderen

De skischoenen staan te drogen en de was draait, de motor van de auto is vast nog niet helemaal afgekoeld… kortom, we zijn net terug. Maar wat hebben we genoten. Geheel tegen de verwachting in hebben we heerlijk kunnen skiën met onze kinderen van 2 en 4 en dat smaakt naar meer. Maar wat dan?!

  • liefst op minder dan 1000km
  • veel blauw
  • goedkoop
  • dicht bij lift/piste of met goede busverbinding
  • sneeuw zeker (voor zover dat nog bestaat)

We willen niet te ver vooruit boeken, gezien de slechte sneeuw omstandigheden, maar wel wat opties hebben. Van Goede Vrijdag tot woensdag zou ideaal zijn.

Vorig jaar ben ik in Galtur/Ischl geweest. Galtur alleen met avond skiën gezien, leek me vriendelijk en relatief hoog. Maar ik sta open voor alle tips! Skischool hoeft dit keer niet; die van 4 heeft net week les gehad en gaat in haar leven nog veel meer lessen: het worden echt paar dagen met elkaar. Die van 2 is vrijwel overal te jong voor les en het weitje helaas al ontgroeid…

Oostenrijk, april, sneeuwzeker en veel blauw dan komen vooral gletsjergebieden in aanmerking. Misschien niet zo ideaal met jonge kinderen; het kan op die hoogte nogal flink waaien / guur zijn. Zal van het weer afhangen. Galtur is in die tijd ook nog zeker goed (ligt vnml op noord-oost) maar minder aanbod van blauwe pistes.
Als Frankrijk een optie is, dan La Plagne wat hoog genoeg ligt en een vrij zonnig skigebied is. Ideaal voor jonge kinderen. Fransen hebben overigens nog geen vakantie in de week van Pasen, dus is het er dan redelijk rustig en niet duur.

*bericht bewerkt door Hupla op 11 feb 2024 00:05

Als het in maart nog wat bijsneeuwt zijn plekken als Avoriaz of Flaine goed betaalbaar en heel zo gek niet. Galtür is prima maar wel stevig doorrijden. Ook niet al te goedkoop. Voor relatief weinig kun je het ook in het Kaunertal zoeken, of bij goede omstandigheden op de noordhellingen rond Rohrmoos.
Als het te vinden is, is een plekje op de Seiseralm ook niet zo gek en goed aan te rijden.

En als de sneeuw dichterbij en lagergelegen tegenvalt – of niet valt – kan je doorrijden naar Val Cenis. Maar de hogere skigebieden in de Tarentaisevallei zullen dan nog wel besneeuwd zijn.

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

Super bedankt, ik ga eens even de gebieden bekijken. We komen net uit La Plagne en 12 uur rijden is teveel voor een paar dagen, helaas (vind man lief; ik wil gewoon skiën). Was wel fantastisch met zowel de kinderen als om zelf lekker even te skiën. Avoriaz is wellicht een optie.

Meer tips zijn altijd welkom, net als sneeuw!

Als tip skigebieden zoeken die op de noordhelling liggen, zo laat in het seizoen niet meer koud ( langer zonlicht) maar sneeuwkwaliteit blijft langer goed, b.v. La Norma of is dat te ver weg?

Allemaal top tips al, mensen nog meer goede ideeen?

Kijk eens naar Silvretta Montafon. Omstandigheden zijn er momenteel boven de 1500 meter erg goed en dat blijft ook echt nog wel even zo. En het gebied ligt relatief heel dichtbij.

Kijk eens naar Silvretta Montafon. Omstandigheden zijn er momenteel boven de 1500 meter erg goed en dat blijft ook echt nog wel even zo. En het gebied ligt relatief heel dichtbij.

paolie op 02 mrt 2024 17:10

Ziet eruit als goede optie! nog tips wat betreft accomodatie/locatie?

Misschien Valloire/ Valmeinier proberen. Skigebied ligt lekker hoor, grotendeels boven de 2000 meter. Veel blauw. Zeker valmeinier is ski in ski out.

Kijk eens naar Silvretta Montafon. Omstandigheden zijn er momenteel boven de 1500 meter erg goed en dat blijft ook echt nog wel even zo. En het gebied ligt relatief heel dichtbij.

paolie op 02 mrt 2024 17:10

Ziet eruit als goede optie! nog tips wat betreft accomodatie/locatie?

Helen op 02 mrt 2024 21:48

Gaschurn vind ik persoonlijk het gezelligste dorpje, maar St. Gallenkirch ligt ook gunstig, vanuit daar kun je direct richting de twee verschillende deelgebieden.

Als het maar voor enkele dagen is, en met jonge kinderen, zou ik eerder het deelgebied Gargellen nemen, dan Gaschurn. Pistes wat gezapiger dan in Gaschurn, en dus wss beter voor jongere kinderen. Is mij in iedere geval ook goed bevallen voor enkele dagen. Geen idee wat de prijzen voor acco’s zijn daar in gargellen want ik zat zelf in Gaschurn (voor gargellen is dat geen goede slaapplaats, want 20 min rijden… kan ook met 2 skibussen, maar dat neemt dan iets meer tijd).

Ga ik zeker even op google’n. Landal ziet er top uit en boven budget… Het is echt een extra reisje, na dat we al op wintersport zijn geweest, dus we nemen genoegen met aftands appartement voor een prikkie😅 Klinkt waarschijnlijk meer als Frankrijk…

Ferienland Stubaital in Schlick2000 (Fulpmes). Hoog, sneeuwzeker, en in het complex met zeer betaalbare appartementen is een grote speelkelder, stube en een sauna. Veel fijne makkelijke pistes voor die van 2 en 4 (bij ons gingen ze aan de stok of tussen de benen hele dagen met ons mee skiën op die leeftijd) en fijne terrassen in de zon met heerlijk eten.

Kühtai is met Pasen en overweging. Maar vind t geen kinder gebied.

Een tot woensdag: check of gebieden dan nog open zijn. Pasen valt vroeg dit jaar. Maar vaak sluiten gebieden na Pasen.

En inderdaad niet ver vooruit boeken

  • liefst op minder dan 1000km
  • veel blauw
  • goedkoop
  • dicht bij lift/piste of met goede busverbinding
  • sneeuw zeker (voor zover dat nog bestaat)
Helen op 10 feb 2024 21:57

Les Karellis, als het Frankrijk mag zijn. In de eerste week van de paasvakantie hebben de Fransen geen vakantie, dus sowieso is Frankrijk interessant (net als Italië maar dat zal te ver zijn). De hellingen liggen op het noorden vanaf 1600m tot 2500m, zou sneeuw moeten liggen. Pakweg de helft is groen en blauw. En de prijs is extreem laag. Wij huren met 5 een appartement inclusief skipas voor €1300. Ik heb trouwens eens voor de leute met jullie situatie een simulatie gemaakt bij een Villages-Club du Soleil voor vol pension inclusief skipas en huur materiaal en ik kom op €1435 voor een week, met kortingscode 844012. Wie gaat nog lager?

Alle gebouwen liggen vlakbij de liften, ski in, ski out. Je moet natuurlijk wel tegen lelijke Franse blokken kunnen. Sfeer 0,0 en geen après ski.

Dank! Nog een mooie tip inderdaad. Frankrijk kan zeker ook, voor de charme leek oostenrijk me we weer eens leuk, maar besef me ook dat dit wellicht lastig wordt. We houden ook van het gemak van op de piste zitten; dus alles heeft zijn voor- en nadelen. Omdat we allemaal eigen materiaal hebben en de kinderen in (praktisch?) elk gebied gratis skiën, zoeken we vooral op appartementen/studio’s. Jongste kan wel skiën, maar niet slapen, dus slaapt bij ons/in campingbedje en voor die van 4 kunnen we ook een luchtbed meenemen.

Plaats een reactie