Waar goede buckels of zipperlines om te oefenen, welke gebieden?

Wie weet in welke gebieden in de Alpen goede (aangelegde) buckels liggen? (en opengesteld) Bij voorkeur een echte zipperline.

In Oostenrijk weet ik dat er op de Kitzsteinhorn regelmatig een buckel zipperline wordt gemaakt voor trainingen. (Maar werd daar ook weleens weggestuurd omdat er op getraind werd door een groep)

Wie kan me helpen en weet waar er nog meer regelmatig zipperlines liggen?

tignes ?

Het woord zipperline (ritssluiting) verwijst toch naar de techniek?

Beste/meeste/langste buckels (natuurlijk gevormd) in Oostenrijk vindt je waarschijnlijk in het Arlberggebied:
*St.Anton (o.a. Schindler, Mattun, Kapall)
*Lech (o.a. Kriegerhorn Süd, Ost en Nord; Furka, Liezen, Tannegg)

Mont Fort, Verbier.
Tunnel piste, Alpe d’Huez.

The older I get, the better I was

In Montafon (vanuit Gaschurn) de enige echt aangelegde buckelpiste aangetroffen.
In Sölden heb je er ook een, tenminste, deze wordt aangegeven op de kaart maar in de praktijk ligt daar gewoon een stuk ongeprepareerd waar vanzelf buckels ontstaan volgens mij.

Mont Fort, Verbier.
Tunnel piste, Alpe d’Huez.

Onnem op 12 feb 2024 16:12

Toch niet om te oefenen?

Ik vind het niet zo’n gekke vraag, ik wil best eens lekker buckels oefenen, maar liever niet gelijk op een ongeprepareerde steile zwarte…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Val Thorens!
Zwarte sws en 's middags bijna alle lagere drukke afdalingen, vooral op de zon kant

*bericht bewerkt door Alex82 op 12 feb 2024 19:25

Ik ken in de praktijk eigenlijk geen geprepareerde mogul pistes in de Alpen. Kans maak je in bijvoorbeeld La Clusaz, maar ook daar heb ik hem nooit echt geprepareerd gezien, als in ritmisch aangelegde moguls.
Voor wedstrijden (en ik vermoed dan ook trainingen) worden ze zeker aangelegd, maar ik kan je niet vertellen waar je ze vindt.
De tot nu toe gegeven tips zijn vooral pistes die door gebruik moguls krijgen, maar vaak totaal a-ritmisch zijn.

In snowworld worden daar ook nog weleens trainingen in gegeven.
In portes du soleil is de rode cuboré piste (kant richting mossettes) en mooie. Die is in principe niet geprepareerd.

Tsja, zo lust ik ze ook wel. De Super Noire in Areches-Beaufort is zo’n net even te steile, natuurlijke, zei het ritmische buckelpiste.
Liever ga ik dan de zwarte vanaf de Hohe Salve in Söll/Skiwelt af. Die is vaak verbuckeld, met enig ritme daarin. Sowieso vind je daar al snel heel veel (slush)buckels.

Trainingspistes zie ik maar sporadisch, en zijn altijd gereserveerd/afgezet. Zoals je al ervaren hebt.

Mont Fort, Verbier.
Tunnel piste, Alpe d’Huez.

Onnem op 12 feb 2024 16:12

Toch niet om te oefenen?

Ik vind het niet zo’n gekke vraag, ik wil best eens lekker buckels oefenen, maar liever niet gelijk op een ongeprepareerde steile zwarte…

Roy83 op 12 feb 2024 16:41

Mont Fort is maar een klein stukkie (wel steil idd), maar de gentianes/tortin skiroute daaronder is een stuk minder heftig en wordt de langste buckel afdaling van de Europa (of mss wel de wereld) genoemd. Niet aangelegd, die dingen ontstaan toch vanzelf? ;-)

Een zipperline wordt vaak door een trainingsgroep zelf aangelegd.
B.v. onze trainingsgroep in Landgraaf maakt deze door een keer of 40 een identiek spoor met korte bochten te volgen (met 8 personen dus 5x afdalen). Uiteindelijk graaft zich vanzelf een bobsleebaan in de sneeuw die dan daarna in een zipperline verandert.

(Het is trouwens zeer storend als er dan opeens anderen niet doorhebben wat we aan het doen zijn en er dwars dooruit knallen en zo de bochten in wording verstoren, eens aangelegd mag iedereen het spoor van ons gebruiken zolang ze maar niet stil blijven staan of halfweg erin skiën terwijl er net iemand een trainings-afdaling begonnen is. Dat laatste is soms echt gevaarlijk, hoewel de trainingsskiër volgens de FIS regels in fout zou zijn bij een botsing.).

Echte aangelegde zipperlines zijn er volgens mij enkel bij echte mogul-wedstrijden (incl enkele schansen onderweg).
Ik zoek ze ook altijd, maar kom meestal alleen uit op metershoge ijsbuckels (Le Tunnel in Alpe d’Huez, grand col in Les Arcs).
De piste tuffes in Les Arcs onder lift Arcabulle heeft meestal wel meer regelmatige Bückels van gematigde hoogte.

Glide on!

Mont Fort, Verbier.
Tunnel piste, Alpe d’Huez.

Onnem op 12 feb 2024 16:12

Toch niet om te oefenen?

Ik vind het niet zo’n gekke vraag, ik wil best eens lekker buckels oefenen, maar liever niet gelijk op een ongeprepareerde steile zwarte…

Roy83 op 12 feb 2024 16:41

Mont Fort is maar een klein stukkie (wel steil idd), maar de gentianes/tortin skiroute daaronder is een stuk minder heftig en wordt de langste buckel afdaling van de Europa (of mss wel de wereld) genoemd. Niet aangelegd, die dingen ontstaan toch vanzelf? ;-)

BergFan op 12 feb 2024 23:34

Ja, klopt, is een hele mooie. Ook zo breed en eat verlopend dat je de gewenste hellingshoek redelijk kunt kiezen. Stukje traverseren en hij wordt een stuk vriendelijker (is wel gewoon offpiste dan), Tortin is wel nogal wisselend hoor, van een leuk poederveld tot pittig ijzige buckels, je moet wat geluk hebben. Met verse sneeuw liggen er nog een paar hele mooie kommetjes achter (zo hoog en ver mogelijk skiers rechts traverseren. Mouche en petit mouche.

Kom er graag en regelmatig 😉

Edwin van Riel

De aigle noir boven samoens in het grand massif is een zwarte met een constante hellingshoek welke vaak wel redelijk symetrische moguls heeft. Maar aan echte trainingspistes voor moguls kan ik je niet helpen. En de aigle noir is ook wel echt een stevige zwarte piste.

Born to Ride

Vind ik een goede vraag, zou dat ook wel graag zien in de dolomieten, 1 piste (rood of zwart) die niet geprepareerd wordt en waar je buckels kan oefenen. Iemand een tip (denk niet dat ik het al gezien heb, natuurlijk wel de zachte buckels van de namiddag slush, maar da’s niet hetzelfde).

Vind ik een goede vraag, zou dat ook wel graag zien in de dolomieten, 1 piste (rood of zwart) die niet geprepareerd wordt en waar je buckels kan oefenen. Iemand een tip (denk niet dat ik het al gezien heb, natuurlijk wel de zachte buckels van de namiddag slush, maar da’s niet hetzelfde).

Asterino op 13 feb 2024 08:44

In Carezza heb je geloof ik een zwarte aangelegde buckelpiste

Bedankt voor alle antwoorden!

Het gaat inderdaad bij voorkeur om ritmische/symmetrische buckels die voor trainen zijn gemaakt en ook toegankelijk zijn. Echte aangelegde wedstrijd moguls zijn niet toegankelijk en incl. schansen gok ik, dus zal meer van een trainingsgroep moeten zijn denk ik. Dan is het dus vooral de Kitzsteinhorn waarvan ik weet dat er vaak trainingsgroepen en opleidingen zijn die op buckels trainen, maar geen garantie of die er het hele seizoen ligt natuurlijk.
@Stanro, was die aangelegde buckel piste gewoon vrij toegankelijk? @Vivace, maken jullie die buckels regelmatig in Landgraaf? Is misschien wel leuk om eens te oefenen daar. @Jamie010, weet je nog waar die in het gebied zat? Kan niet zo snel iets op de website vinden.

In Nederland: wolfskamer (op matten, maar echt heel
Leuk). Montana kun je bellen, weet niet of ze daar
Permanent liggen.

null

Edwin van Riel

3 dagen nadat het heeft gesneeuwd in Tignes Val d 'isere, zijn de volgende afdalingen weer veranderd in buckelpistes:

Tignes
2e deel La Sache
Oeillet

Val d’isere
Epaule du Charvet
Santons
Piste S
Marmottons
3000
Signal

Deze worden nooit geprepareerd en zijn standaard buckelpistes.
Geen zipline maar buckelen kan je.

@Vivace, maken jullie die buckels regelmatig in Landgraaf? Is misschien wel leuk om eens te oefenen daar.

OneTwoTen op 13 feb 2024 18:07

Het is alweer een tijdje geleden dat we ze nog gelegd hebben en nu zijn er veel skileraars die meetrainen, op reis om bussen te begeleiden.
Zo, ja is het op maandagavond laat te doen.
Mogelijke laten ze die lijn ook liggen tot dinsdag, maar voor hetzelfde geld wordt ze snachts platgereden.

Glide on!

Bedankt voor alle antwoorden!

@Stanro, was die aangelegde buckel piste gewoon vrij toegankelijk?

OneTwoTen op 13 feb 2024 18:07

Deze was vrij toegankelijk, maar nu ik deze reacties lees betwijfel ik of deze ‘professioneel’ is aangelegd of vanzelf is ontstaan. Hij wordt in ieder geval wel officieel aangeduid op de kaart en de kwaliteit vond ik best prima ogen. Maar ik ben geen expert en het is al wat jaren geleden.

Je kunt ook een paar dagen bij hen boeken: https://www.skicamp.de/termine-camps/buckelpiste/

Heb je toevallig zelf ook ervaring met die organisatie @SimonW? Was ze ook al tegengekomen en is misschien wel een optie.

Nee dat niet, zat erover na te denken om een keer een buckel camp te boeken, maar dat wordt dan pas in december.
Ga 15 maart ook een weekje met SnowsportsAcademy skiën en daar krijg ik ook buckels, ben nu onderweg naar huis van een weekje skiën in La Rosière.
Deze Duitse organisatie organiseert ook buckelcamps: https://www.skicamps.de/
Maar hen ken ik ook niet.

Portes du Soleil: Chavanette / Mur de Suisse hier kun je tussen de buckels een koe begraven

Er zijn heel wat organisaties waar je een buckelstage kan boeken. Zo kan je drie tot vier dagen trainen op een zelf aangelegde zipperline (tirette).

wij gaan met onze skiclub tijdens het Hemelvaart weekend naar Stubai op buckelstage

In Nederland: wolfskamer (op matten, maar echt heel
Leuk). Montana kun je bellen, weet niet of ze daar
Permanent liggen.

null

evr66 op 13 feb 2024 18:23

Heb in het verleden een paar keer buckeltrainingen gedaan bij de Wolfskamer van Roderik Sillevis via Epique. Je moet de site van Epique in de gaten houden. Ze zitten wel altijd snel vol. Volgens mij moet je tegenwoordig ook lid worden van de Wolfskamer.

Kwam dit plaatje tegen: wat een droom!
Jammer genoeg wat ver weg (Lutsen Mountains in Minessota op de grens van de VS en Canada)

null

Glide on!

Zo ben ik ze zelf nog niet in de Alpen tegengekomen.

Glide on!

Plaats een reactie