Wie zoekt Nederlandstalige skiles in La plagne/ Les Arcs deze week?

Beste allemaal,

Zelf ben ik een student van 22 die al een heel seizoen in Oostenrijk skiles heeft gegeven, (anwärter ski+snowboard diploma). Nu ben ik deze week in La Plagne met ook de uitgebreide skipas naar Les Arcs tot en met vrijdag 16 februari. Ik zou graag wat skiles geven om de vakantie te kunnen bekostigen dus mocht er iemand interesse hebben in nederlandstalige prive of (kleine) groepsles stuur gerust een privé berichtje voor wat vragen/afspraken. Uiteraard een heel stuk goedkoper dan bij ESF en dus gegarandeerd in het Nederlands. Berichtjes over dat dit officieel niet mag hoeven niet, daar ben ik van op de hoogte. Ik zie niet zo veel verschil in het lesgeven van mijn eigen vrienden of een paar andere gezellige nederlanders/belgen. Bij vragen hoor ik het graag.

Groetjes,
Rik

Moet gelijk denken aan de aflevering van die 3 yt’ers die ook skiles gingen geven in Frankrijk en volgens mij binnen t uur aangesproken werden.

Anyway, je lijkt te weten welke risico’s jij en je gasten nemen, dus dan zou ik vooral zeggen: succes. Er zal vast vraag naar zijn, al ben je misschien wat an de late kant :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Anwarter en ESF, appels en peren qua niveau. Veel succes maar jezelf niet gaan vergelijken 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 12 feb 2024 19:27

Edwin van Riel

Anwarter en ESF, appels en peren qua niveau. Veel succes maar jezelf niet gaan vergelijken 😉

evr66 op 12 feb 2024 19:12

De enige vergelijking die is gemaakt ging over de prijs en die vergelijking is compleet juist😉. Overigens is de vergelijking tussen ESF en anwärter ook wel een leuke. Ik denk persoonlijk namelijk dat een Nederlands kind van tussen de 3 en zeg ~16 meer heeft aan een Nederlandstalige anwärter leraar dan een Franse ESF met wat meer diplomas. Daar ski je vaak alleen achter de leraar aan en alle tips versta je toch niet door de taalbarrière. Dat wil niet zeggen dat je als anwärter dan ook beter kan skiën voor de duidelijkheid. Leuk voor een ander topic maar hier niet perse de bedoeling al ben ik nu toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar de mening van anderen hierover…

Tot een jaar of 6, 7 8 zal het weinig uitmaken voor de meesten. Daarboven mwah, liever een leraar die er zelf wat meer van kan, sws een pak meer ervaring heeft en bovendien in staat is zelf per leerling wat uit te denken ipv eennstandaard les af te draaien.

Edwin van Riel

Mijn kinderen hebben op jonge leeftijd (3-8 jaar) in Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland les gehad. In Frankrijk en Zwitserland waren de lessen ronduit top. Uitstekende ervaren leraren, alles ook goed en strak geregeld en de kinderen leerden veel en snel. Taal vormde geen enkel probleem. In Oostenrijk was het beeld, tsja, heel wisselend. Van echt wel heel goede leraren, ook Nederlanders, tot ronduit dramatisch. Algemene deler: ontzettend jonge, onervaren leraren die in het hoogseizoen met een grote verantwoordelijkheid worden opgezadeld. En niet iedereen kan dat (al) aan op die leeftijd. Maar als ik dan ‘s ochtends een jongen van nog net geen 18 met overduidelijke kater en met een in de après ski opgelopen blauw oog voor een klasje kinderen zag staan…

*bericht bewerkt door paolie op 12 feb 2024 22:11

Het verschil is dat er in Frankrijk op het geven van skilessen (en andere sporten) tegen betaling en zonder de nodige kwalificaties en registratie een boete staat tot 15.000 euro en één jaar gevangenisstraf. Er zijn in het verleden al zo’n gevalletjes geweest met buitenlandse ski leraren, ook al hadden ze een diploma - het was niet erkend of onvoldoende in Frankrijk.

Daarnaast is er nog de verzekering, of het gebrek eraan, waarmee je het risico loopt om persoonlijk voor alles te moeten opdraaien, mocht het een keer goed fout gaan tijdens één van je lessen.

*bericht bewerkt door Hupla op 12 feb 2024 23:38

“een heel stuk goedkoper dan bij ESF”
Bij ESF kosten lessen ongeveer 50 EUR/uur voor 2 of 3 personen met hetzelfde niveau.
Dus als je wat wilt bijverdienen zal je toch niet heel ver komen door enkele dagen clandestien les te geven (maar als student helpen alle beetjes natuurlijk).

Glide on!

Er hangt een nieuw verhaal in de lucht voor de redactie van wintersport.nl.

Dat er een skileraar uit Nederland met Anwarter stiekem skiles gaf in Frankrijk. Toen er een ongeluk gebeurde met 1 van leerlingen werd hij opgepakt door de pisteurs en overgedragen aan de Politie.
Hij zit nog steeds vast en zal verantwoordelijk worden gesteld voor de gehele kosten van de ziekenhuisopname, behandelingen en bergingskosten van 100K.
Strafeis en of boetes volgen nog. Tevens wacht de NL leraar nog een civiele rechtzaak van het slachtoffer voor de geleden schade.

Daarna komt er stukje over het verschil tussen de ESF en het Oostenrijkse les systeem. Met een extra waarschuwing dat je strafbaar bent als je niet de juiste papieren hebt.

Nou hoop ik natuurlijk niet dat er een ongeluk gaat gebeuren met je leerlingen.

Maar een verhaal dat een NL leraar door de pisteurs het dorp uitgejaagd wordt met pek en veren. Zou ik wel humor vinden.

Geniet lekker van de bergen en ga lekker skiën. Laat het lesgeven in Frankrijk over aan de echte skileraren.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 13 feb 2024 02:59

1 seizoen les gegeven (in Oostenrijk) , en dan dit : Ik denk persoonlijk namelijk dat een Nederlands kind van tussen de 3 en zeg ~16 meer heeft aan een Nederlandstalige anwärter leraar dan een Franse ESF met wat meer diplomas. Daar ski je vaak alleen achter de leraar aan en alle tips versta je toch niet door de taalbarrière.

schoenmaker , blijf bij je leest 😉

Ik zie niet zo veel verschil in het lesgeven van mijn eigen vrienden of een paar andere gezellige nederlanders/belgen.

Rik_ op 12 feb 2024 17:30

Nou, ik zie al zeker één groot verschil, bij het ene laat je je wellicht niet betalen en bij het andere wél.
Je vraagt er wel wat om he.

Let's Ride

Keer in Livigno gezien dat Belgische leraren van de piste werden gehaald wegens illegaal lesgeven. Het verdict was een nachtje brommen en 1200 euro boete per persoon.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Keer in Livigno gezien dat Belgische leraren van de piste werden gehaald wegens illegaal lesgeven. Het verdict was een nachtje brommen en 1200 euro boete per persoon.

havana op 13 feb 2024 09:31

Dacht dat de apres ski daar iets voordeliger was 😉

Edwin van Riel

1 seizoen les gegeven (in Oostenrijk) , en dan dit : Ik denk persoonlijk namelijk dat een Nederlands kind van tussen de 3 en zeg ~16 meer heeft aan een Nederlandstalige anwärter leraar dan een Franse ESF met wat meer diplomas. Daar ski je vaak alleen achter de leraar aan en alle tips versta je toch niet door de taalbarrière.

schoenmaker , blijf bij je leest 😉

jessedeconinck op 13 feb 2024 05:41

Als (oud) skileraar je persoonlijke mening geven over skiles geven is denk ik niet helemaal waar dit spreekwoord over gaat… Maar goed als antwoord op de rest: er zit inderdaad veel verschil in anwärter skileraren onderling. Dit scheelt nogal in de discussie. Als ik vandaag de groepjes op de piste zie van tussen de 10-12 personen denk ik nog steeds dat je met een prive lesje of klein groepje beter uit zou zijn bij een ‘goede’ anwärter. Lees iemand die zonder kater verschijnt, niet heel de tijd op de baby weide heeft gestaan en technisch goed kan skiën. Even buiten beschouwing laten of ik dat zelf ben anders begint iedereen weer persoonlijke dingen te roepen:) Bovendien ook een stuk leuker voor de kinderen als ze gewoon in het Nederlands kunnen praten met de leraar. En voor degene die voor 50euro 2u met 2/3 personen bij ESF kan krijgen, kun je dit ook voor mij regelen? Toen ik vanmorgen keek begon het vanaf 65euro per uur voor 1 persoon. Maar ik heb mijn hamburger weer op dus ga (alleen!) weer verder skiën, fijne dag allemaal

Hehe een “oud skileraar” van 22, juist ja. Moest ik toch wel ff om lachen, sorry.

Ga gewoon lekker genieten van de sneeuw en bewaar de bijbaantjes voor thuis zou ik zeggen. Los van het niveau van welke leraar dan ook, het gez…k als er wat mis gaat is niet van de lucht, zijn die paar centen gewoon niet waard.

Edwin van Riel

Plaats een reactie