De "MAGIE" van de dalafdaling...

Ja, wil je nou skiën of niet? Niet alleen de dalafdaling is magie maar de hele vakantie!
Vanaf het dalstation omhoog lopen naar de accomodatie vind ik dan weer iets minder magisch. Dus ja, de laatste afdaling is magisch op ski’s 😄

Partner heeft nog eens een stuk rode piste omhoog moeten lopen richting het huis, omdat ie net te laat was voor de laatste lift omhoog. Inderdaad niet ideaal 😅
Daar was trouwens de eerste dalafdaling op de dag voordat de liften open gingen magisch.

Inmiddels heb ik ook nog een 3e optie om beneden te komen: vliegend. OK, kan niet overal en omstandigheden moeten goed zijn. Maar als het kan, echt ideale afsluiter van de dag.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 14 feb 2024 16:54

Als ie skibaar is en de beentjes willen nog, altijd de dal afdaling. Zo niet, dan de lift.
Ben benieuwd hoe ie er dit jaar bij ligt (Alpbach, Wiedersbergerhorn lift), vorig jaar was het al niet best en ik vermoed nu nog minder. We gaan het merken volgende week.

De dalafdaling, door een vriend eens omgedoopt tot ‘dagafdaling’. Die maakte eens de opmerking ’ En dan pakken we na die rode de dagafdaling…?’
Sindsdien is de dagafdaling niet meer uit mijn ski jargon weg te denken. Ik ben er altijd wel gek op geweest, een biertje op het terras en dan die laatste meters… Daar we nu met het gezin in Mühlbach zitten kunnen we zelfs kiezen: een prachtige zwarte, of een simpele blauwe door heel mooi landschap. Shit, dat moet ik natuurlijk niet doorvertellen…😁

Wij skieen eigenlijk altijd in Frankrijk en dan voornamelijk in Val Thorens.
Daar heb je eigenlijk geen dalafdaling want Val Thorens ligt met alle accomodaties midden in het skigebied.

Ik ken wel de dalafdalingen van Ischgl en Gerlos. Aan het einde van de dag hebben deze dalafdalingen voor mij weinig magie. De piste is dan heel druk en de sneeuwkwaliteit is dan niet altijd even goed. Ook de capaciteiten van veel skiers en boarders (waarvan een deel uit de apres-ski komen) zorgen er voor dat ik in sommige gevallen liever de lift terug neem.

Wij doen dan de dalafdalingen liever 2 a 3 keer in de ochtend en net na de lunch omdat ze dan lekker rustig zijn.

Ik doe eerlijk gezegd niet graag dalafdalingen als de liften net gesloten zijn… Ik heb natuurlijk geen keuze dan, maar het is dan echt druk en soms onaangenaam.

Ook merkte ik dat de sneeuw kwaliteit op mijn laatste vakantie slechter werd naarmate ik lager kwam. Maar dat zal altijd anders zijn.

Zoals velen hier al zeiden, genoot ik het meeste van deze afdaling in de ochtend. Rustig, goed geprepareerd, prima sneeuw.

Binnen 4 weken zal ik misschien mijn mening moeten herzien, is dan geen schoolvakantie. 🤞

En soms heb / had je geen keuze omdat er alleen stoeltjesliften vanuit het dal omhoog gaan / gingen.

Magie is wellicht een groot woord, maar of ik om 4 uur in de lift zit die mij nog 1x naar de top brengt waardoor ik tussen half 5 en kwart voor 5 in het dal sta of dat ik om 4 uur al onderweg ben naar het dal in de lift is nogal een verschil… 30-45 minuten skitijd.

Meestal gaat ie naar beneden nog wat langer door, dus dat gaat heel vaak niet op.

Een lekker lange en laaggelegen dalafdaling met verspoorde slush. Heerlijk als afsluiting!

En soms heb / had je geen keuze omdat er alleen stoeltjesliften vanuit het dal omhoog gaan / gingen.

Tjeerd69 op 14 feb 2024 22:20

Soms heb je ook geen keuze in de andere richting. Zo was de Zore piste vanuit Avoriaz naar Morzine verleden jaar gesloten wegens groen (en dan bedoel ik letterlijk groen), zodat je de Zore stoeltjeslift naar beneden moest nemen (en uiteraard was het sowieso met de gondel Super-Morzine naar beneden eenmaal die aankwam).

De dalafdaling als laatste piste van de dag is de kers op de taart. Net zoals het dorpscentrum onder een sneeuwlaagje. Het kan zonder, maar mét is het pas helemaal compleet.

Dalafdaling is voor mij zowel een dalafdaling zoals in Serre Chevalier (piste Luc Alphand) maar ook ski-in/ski-out richting de chalet en tot (ongeveer) aan de deur skiën en vermoeid binnen wandelen in een bar of je chalet.

Vorig jaar perfecte vergelijking: in Les Menuires tot na het sluiten van de liften in een gezellige bar kunnen blijven zitten, om dan met een makkelijke blauwe twee minuten later aan het appartement te zijn.

Twee weken later in Mayrhofen de omgekeerde wereld: vol ongeloof in een mega drukke beestenbak nog naar beneden moeten, dan is de sfeer er meteen uit voor mij.

Is geen must, maar een grote troef, maar hoe dan ook is ski-in / ski-out de voorkeur tov. nog met bus/wagen te moeten verplaatsen na het skiën.

Het is o zo hard genieten.

Sillian, Nauders en Nassfeldt hebben allen een heerlijke dal afdaling

De ‘magie’ is misschien dat het vaak de laatste afdaling van een fantastische skidag is. Daarnaast zijn die laatste uren van de dag, met de zon die al lager staat, sowieso genieten! Lekker surfen over de slush.

Ligt allemaal ook een beetje aan je kunnen en conditie natuurlijk. En de afdaling. Nauders heeft een mooie. Schöneben ook.

De dag afsluiten in zo’n bedompte lift lijkt mij persoonlijk echt een afknapper. Doe dat dus ook nooit.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 15 feb 2024 18:30

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Vond de dalafdaling in Gargellen wel leuk… eerst de blauwe 2, en dan afslaan naar de rode 1 (als ik het mij goed herinner). Die rode 1 was leuker dan het platte stuk verder in de 2c, en vooral de vervelende helling na dat platte stuk. Via de rode 1 kan je dat vermijden. Is iets van een 4-tal kilometer dacht ik. Een voordeel van die dalafdaling: je hoeft niet na een paar honderd meter steeds weer in de lift.

En soms heb / had je geen keuze omdat er alleen stoeltjesliften vanuit het dal omhoog gaan / gingen.

Tjeerd69 op 14 feb 2024 22:20

Ook die kan je gewoon naar beneden pakken hoor.

En soms heb / had je geen keuze omdat er alleen stoeltjesliften vanuit het dal omhoog gaan / gingen.

Tjeerd69 op 14 feb 2024 22:20

Ook die kan je gewoon naar beneden pakken hoor.

besouro op 16 feb 2024 19:12

Niet allemaal. De lift moet daarvoor gekeurd zijn en dat is niet altijd het geval.

Dalafdaling doe ik heel graag, maar het moet wel nog deftig blijven. In het Zillertal neem ik liever de lift. Maar in gebieden als Schladming, Kitzbühel, ligt de dalafdaling er meestal goed bij onder normale condities.

En soms heb / had je geen keuze omdat er alleen stoeltjesliften vanuit het dal omhoog gaan / gingen.

Tjeerd69 op 14 feb 2024 22:20

Ook die kan je gewoon naar beneden pakken hoor.

besouro op 16 feb 2024 19:12

Bijna altijd zijn de stoeltjesliften er niet voor ingericht om skiërs op grote schaal naar het dal te vervoeren. Er zijn uitzonderingen als er bv. geen of een slechte afdaling onder ligt. Voorbeeld is de Turra in Val Cenis, waarmee je van Termignon terug kunt naar Val Cenis.

Waterskiën door de slush: heerlijk!

Sportieve groet, Luuk

Het afgelopen week weer mogen ervaren: er is toch niks lekkerder dan vanaf de dalafdaling zo de skilocker van je hotel/appartement in te kunnen skiën!

Plaats een reactie